Annons:
Etikettnyhter-från-kanal-75
Läst 939 ggr
ThomasH
3/14/08, 11:26 PM

Hoppas sätta svenskarna på plats

2005 vann French Design när Unionstravet för första gången kördes på Färjestad. Då noterades Biesolo-valacken för kilometertiden 1.15,0a/2 640 meter. På lördagen är siktet inställt på en ny seger över de svenska stjärnorna.

Sjuåriga French Design gjorde i fjol sin bästa säsong någonsin. Han vann sex av 17 starter, sänkte rekordet till 1.11,1 och etablerade sig som en av norges bästa hästar. I november avslutade han säsongen hel och frisk och efter en vinter med massor av träning gjorde han årsdebut 28 februari på Klosterskogen. Där slutade han fyra efter ett lopp utan rygg.
- French Design var allt för tung i kroppen på Klosterskogen senast. Då sprang han dessutom med tunga skor på alla hovar. Nu är det mycket som pekar på att han kommer till start med stängt huvudlag och betydligt lättare balans. Då tror jag åtminstone att han kommer att sätta färg på loppet, säger delägaren och uppfödaren Thorbjörn Nötland, som har stor respekt för flera av konkurrenterna.
- Jag tror att vinnaren måste gå en 1.11-tid och det är jag inte så säker på att French Design klarar redan nu. Sannolikt behöver han det här loppet också innan storformen infinner sig, men han ska få några snabba intervaller inför den här starten och det bör väcka upp honom.
- Keep On Flying är min klara favorit till segern. Den hästen har jag enorm respekt för. Tilläggas kan också att flera av hästarna på i första ledet är startkanoner, så det blir helt säkert ordentlig körning från start. Men French Design kan också öppna ruskigt fort när han får stängt huvudlag på sig. Drömmen är självklart att vi får ledningen och stannar där in i mål, men jag vill inte sträcka mig längre än att kalla honom för en outsider som ska streckas om Keep On Flying garderas.

Tränaren är nöjd
Espen Gundersen och hans sambo Jane Stareng är duon som tränar French Design. De två har gjort ett jättejobb med valacken som har sprungit in 1 668 290 kronor.
- French Design har tränat bra hela vintern och jag vill påstå att han är en starkare och mer robust häst nu än vad han var inför fjolårssäsongen. Då inledde han med tre raka femteplatser innan storformen var på plats. Det är möjligt att han behöver ett eller två lopp till i kroppen innan han är helt på topp, men samtidigt förväntar jag mig att han går framåt mycket med den senaste starten.
- Jag tror att det blir helstängt huvudlag den här gången. Då blir han lite vassare från start. Jag tror inte att det går att ta en längd på Hannibal K. men hoppas att de vill ha rygg med den hästen. Jag hoppas självklart att vi ska komma till ledningen men ärligt talat vet jag inte vad de utländska hästarna kan från start. Hur snabb är egenltigen Keep on Flying den första biten? Jag vet att han öppnade riktigt fort i någon start förra året men det är ju en annan sak att göra det när man kommit upp i den här klassen, säger Gundersen.

Utan skor på framhovarna
Kretsen runt French Design siktar inte bara på stängt huvudlag (alternativet är norskt huvudlag) utan det blir också betydligt lättare balans.
- På Klosterskogen hade han tunga skor. Nu blir det barfota fram och greppskor bak. Det är en perfekt balans för honom.
- Alla runt hästen tycker det är extra roligt med den här uppgörelsen mot Sverige, och vi har inte glömt hur trevligt det var att vinna på Färjestad. Det hoppas vi få återuppleva nu men vi vet också att det är många om budet och det blir hårt, säger Gundersen.

Magne Engebretsen

Bilden publicerad t o m 2008-03-21.

Av :Magne Engebretsen, Kanal 75

Datum för publicering

  • 2008-03-14
Annons:
Upp till toppen
Annons: