2014-03-23 23:23 #0 av: ThomasH

Svensk Travsport har publicerat spårstatistiken för 2013. Den visar att spår 5 är tillbaka på tronen som det segerrikaste utgångsläget bakom startbi

Räknar man ihop samtliga autostartslopp oavsett distans på landets alla banor har spår 5 genom åren stadigt visat sig segerrikast.
2012 inträffade emellertid ett undantag då "den eviga tvåan" spår 4 slog sig förbi med 586 segrar mot 553 på totalt 4426 körda lopp -  eller 13,2 mot 12,5 i segerprocent.
Ett tecken på att fundamenten för hur travlopp körs i Sverige är på väg att förändras eller en tillfällig avvikelse?
Statistiken för 2013 talar för det senare.
Då vanns nämligen 586 av 4599 körda autostartslopp från spår 5, medan 567 vinnare inledde från spår 4.

Segerprocent samtliga autostartslopp i Sverige 2013 (4 599 körda lopp)
Spår 1: 10,3
Spår 2: 10,5
Spår 3: 10,7
Spår 4: 12,3
Spår 5: 12,7
Spår 6: 10,7
Spår 7: 7,6
Spår 8: 4,4
Spår 9: 6,6
Spår 10: 6,3
Spår 11: 4,7
Spår 12: 2,6
Övriga spår: 0,6

Bryter man ner siffrorna över de vanligaste distanserna visar det sig att fördelen av spår 4 och 5 är störst över 1 640 meter.

Segerprocent 1 640 meter autostart i hela landet 2013 (1 320 lopp)
Spår 1: 11,1
Spår 2: 9,2
Spår 3: 12,0
Spår 4: 13,3
Spår 5: 13,9
Spår 6: 10,7
Spår 7: 7,5
Spår 8: 4,6
Spår 9: 6,1
Spår 10: 6,0
Spår 11: 4,1
Spår 12: 1,5
Övriga spår: 0,0

Det finns även tydliga skillnader när det kommer till olika banor.
Örebro utmärker sig genom att köra sina autolopp över distanserna 1 609 respektive 2 100 meter vilket i teorin borde gynna startspåren längst in. Detta styrks i att spår 2 är segerrikast med hela 16,0 procent, även om underlaget på 194 lopp kan anses i tunnaste laget.
Lite mer tillförlitliga blir siffrorna på storbanorna Jägersro, Solvalla och Åby som är de enda som körde över 400 autolopp under 2013.
Åby blir förstås extra intressant med sin unika banutformning med dubbla open stretch vilket sedan införandet visat sig fördelaktigt för framförallt spår 6, något som bekräftades under fjolåret.

Segerprocent autostartslopp Åby samtliga distanser 2013 (403 lopp)
Spår 1: 10,4
Spår 2: 12,2
Spår 3: 8,7
Spår 4: 13,9
Spår 5: 11,7
Spår 6: 13,2
Spår 7: 7,2
Spår 8: 3,5
Spår 9: 7,4
Spår 10: 4,5
Spår 11: 4,2
Spår 12: 2,2
Övriga spår: 1,0

Solvalla är en av banorna där spåren 4-5 visade sig minst fördelaktiga under 2013.

Segerprocent autostartslopp Solvalla samtliga distanser 2013 (618 lopp)
Spår 1: 11,0
Spår 2: 12,0
Spår 3: 10,0
Spår 4: 12,0
Spår 5: 12,0
Spår 6: 8,1
Spår 7: 7,3
Spår 8: 4,5
Spår 9: 6,3
Spår 10: 7,3
Spår 11: 6,3
Spår 12: 2,9
Övriga spår: 0,3

På Jägersro var det däremot riktigt gynnsamt med startspår direkt bakom bilen.

Segerprocent autostartslopp Jägersro samtliga distanser 2013 (427 lopp)
Spår 1: 10,5
Spår 2: 9,6
Spår 3: 11,9
Spår 4: 13,8
Spår 5: 13,8
Spår 6: 9,1
Spår 7: 8,9
Spår 8: 4,9
Spår 9: 5,4
Spår 10: 3,8
Spår 11: 5,4
Spår 12: 2,3
Övriga spår: 0,5

Slutligen tar vi en titt på V75 där man kan konstatera att vinnarna varit aningen mer jämnt fördelade. Något som gör att man kan argumentera för att startspåren hade mindre betydelse jämfört med "vanliga" travlopp.

Segerprocent autostartslopp V75 samtliga distanser 2013 (309 lopp)
Spår 1: 10,0
Spår 2: 11,3
Spår 3: 12,0
Spår 4: 11,7
Spår 5: 12,0
Spår 6: 9,0
Spår 7: 3,6
Spår 8: 4,9
Spår 9: 9,1
Spår 10: 5,8
Spår 11: 7,8
Spår 12: 2,9

Robin Johansson, Kanal75