Annons:
Etikettbevakningar
Läst 2733 ggr
brutalaccent
2008-01-18 22:56

Hästgalan 07

Kommentarer?!

Annons:
brutalaccent
2008-01-18 22:56
#1

Medin, va fan!?

brutalaccent
2008-01-18 23:00
#2

jag vill ha en gul kavaj.

brutalaccent
2008-01-18 23:03
#3

årets kusk, håll i hatten…

hejja Takter.

brutalaccent
2008-01-18 23:05
#4

fan vad skönt, vilken idol! skönr frilla han har (kolla in allt på TV4+)

ina-scot
2008-01-18 23:05
#5

YYYYYYYYYYYYEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS  ÅRETS KUSK

ina-scot
2008-01-18 23:13
#6

GIANT DIABLO  ett bra lopp nja GIANT SUPERMANN hade ju TRE bra lopp konstigt  Kom igen TRAVEL tycker lite synd om er

Annons:
Rickard07
2008-01-18 23:35
#7

Haha Petri är rolig, ingen fattar vad han mumlar om :)

Kan inte förstå hur kretsen kring Giant Diablo får FYRA priser, helt ofattbart pinsamt dåligt. Som Ina-Scot sa, hon gjorde ETT bra lopp typ. Var inte ens tvåa som bäst i Sverige och världsrekordet är ju glädjetider utav bara helvete…. One Man Show 10.0 samma bana… Sjukt! Vinner väl knappt ett snabblopp på Romme en tisdagskväll.

Christina Medin, given komet för mig - kul!

Commander Crowe, tre pris…. Välförtjänt såklart. Commander springer ju åttor kring G.D men får inte ens lika många pris.

Johnny Takter, nej Goopen skulle fått det. Han är helt enkelt bara bäst. Takter har ju rena skyddstillsynen på sig från domarna….. Han är bra, men överskattad.

Att Micro Mesh blev årets tvååring var ju givet och välförtjänt.

Travel
2008-01-19 00:02
#8

Tycker faktiskt Fredde förtjänar lite uppskattning! tack för stödet förresten ina-Scot. Ett lopp på en bana som är sjuuuuukt snabb. Hon räckte inte till mot de bästa i Sverige i år.

Bäst ändå :-) Petri Puro hade nog inte druckit någonting med alkohol i va? :-)

Årets Treåring 2008 ARNIE SUPER JAZZ,

Jag vill också ha en gul kavaj!

Johnny Takter välförtjänt.

Petri Puro också välförtjänt fan vilka kanonhästar han har nu och vad bra de gått!

Christina Medin också rätt tycker jag

electra
2008-01-19 00:07
#9

Och Järvsöfaks blev årets kallblod för tionde året i rad…

Rickard07
2008-01-19 00:10
#10

#8, Sant. Årets äldre skulle Giant Superman fått.
#9, Ta bort kategorin eller ge priset till nya bra hästar.

TexasTour
2008-01-19 00:15
#11

Hur faan kan Johnny Takter bli årets kusk???? Tydligen mycket alkohol på travbanornas pressläktare i år…kanske skall införa alkotest där framöver?

Jag lider med dig Björn, det är pinsamt :-(

/TT

electra
2008-01-19 00:19
#12

#10 Lugn, du får snart fira, vi har faktiskt en åldersgräns i det här landet.

Men så länge ingen gör sig mer förtjänt av det så är det väl bara rättvist att han får det?

Rickard07
2008-01-19 00:49
#13

#12, Nej det är inte kul med en häst som får samma pris i tio år på raken.

Annons:
electra
2008-01-19 01:26
#14

#13 Jag tycker det är imponerande. De andra får väl springa bättre då!

Rickard07
2008-01-19 01:44
#15

#14, ….

amandahandersson
2008-01-19 01:47
#16

Inget svenskt kallblod har varit bättre än Järvsöfaks, så det skulle vara skandal om priset gick till någon annan än honom!

TexasTour
2008-01-19 02:12
#17

#16 Detta argument spelade tydligen ingen roll i kategorin årets kusk :-)

Priset borde heta "årets kusk som inte fått priset förut"

ThomasH
2008-01-19 02:15
#18

#11 Tycker att det var helt väntat. Ingen har sådana hästhänder som Takter, och efter han comeback så har han visat att han är landets bästa kusk

ockenen
2008-01-19 08:59
#19

Oavsett om Giant Diablo bara fick till det optimalt en gång så satte hon trots allt ett världsrekord, och det är för alltid inskrivet i rekordtabellen.

Man kan ju jämföra med Stefan Holm. Han hade en dålig säsong, men säg att han fått till det i en enda tävling under maximala förhållanden och satt världsrekord - då hade han sannolikt fått bragdguld och en massa andra utmärkelser. Ingen skulle ha talat om alla hans dåliga insatser under säsongen, utan bara om hans bästa prestation, och om tjugo år skulle man bara komma ihåg rekordet. Samma med Giant Diablo - alla kommer att minnas hennes världsrekordlopp i Lexington, inte att hon inte fick till det i sina sex starter hemma i Sverige den säsongen (eller ens att hon faktiskt vann tre av sina sju USA-starter). Jag tror nog att framtidens travsverige skulle tycka att det var konstigt att hon inte blev årets häst efter en sådan klassisk prestation…

Rickard07
2008-01-19 09:51
#20

#19, Kvittar, det är ju glädjetider! Citation är väl en sekund bättre än henne minst. Då springer han ca 07.5 under optimala förhållanden där då. ONär jag tänker på Giant Diablo tänker jag numera på överskattad som sjöen…. Skandal!

Annons:
ockenen
2008-01-19 11:55
#21

Så du tycker att Citation borde bli årets häst för en fiktiv tid då?

Sanningen är väl att loppen i USA ofta körs under sådana här optimala förhållanden, och vi har aldrig ifrågasatt kanontider som elitloppsdeltagare eller avelshingstar som kommit hit har med sig i bagaget. Om tvåan Corleone Kosmos varit den som vunnit och satt världsrekord hade knappast någon här hemma ifrågasatt det. men när en svensk häst slår amerikanerna under lika omständigheter, då är det plötsligt en "glädjetid"….

För att undvika "glädjetider" skulle loppen i stort sett behövas köras i laboratoriemiljö, där banunderlag, vind och annat vore kliniskt lika och fifflande funktionärer bannlysta.

Bort med Tingsryd och bort med Victory Tillys världsrekord, fram med tumstock och vindmätare, och leve millimeterrättvisan!

Bertil
2008-01-19 12:18
#22

#21
Japp, kan man mäta så ska man och då ska alla yttre faktorer skalas bort…naturligtvis, för annars vet man ju inte vad man mäter. När det gäller upplösning, så vill jag höja den till Ångströms nivå.

#18
Klart att Takter är värdig utmärkelsen. En av mina favoritkuskar.

mvh
Bertil

Arthur_Dent
2008-01-19 15:10
#23

Värlsdrekord är världsrekord. Visst de yttre förutsättningarna var förmodligen perfekta. Men det gäller förmodligen de flesta världsrekord i alla olika sporter.

Om det vore enkelt för exempelvis Citation eller någon annan hingst  att straffa den prestationen tror jag att ägarna skulle åka dit och göra det omgående. Bättre merit att lägga in i avelsCV:et är svår att tänka sig. Ändå har ingen gjort det. Varför? För att det förmodligen inte är så enkelt. Det var ruggig prestation som helt klart var värd att premieras.

TexasTour
2008-01-19 18:21
#24

#18 Ärligt talat Thomas nu får du väl skärpa dig. Den enda punkten Johnny lyckats bättre på jämfört med Björn Goop är storlopps-vinster. Dessa vinster har inte varit några kusksegrar utan vinsterna har tagits med en för klassen överlägsen häst (=Commander Crow), du hade kunnat sätta upp vilken som helst av kuskarna i topp-10 och de hade vunnit samma lopp.

Johnny är en bra kusk men att han skulle vara bäst är inte annat än löjligt att påstå!

Björn är bättre på alla dessa punkter nedan:

  1. Antal segrar
  2. Segerprocent
  3. Inkört totalt
  4. Inkört per start
  5. Antal V75-lopp

Men folk bedöms tydligen på olika premisser av jounalistklubben :-( 

Mvh TT

ThomasH
2008-01-19 19:00
#25

Men, Björn kör ju mera än dubbelt så många lopp som alla andra, Takter vinner med sämre hästar och har bättre förmåga att få fart på hästar

Bertil
2008-01-19 19:11
#26

…det har börjat blåsa nu…

brutalaccent
2008-01-19 19:20
#27

håhå

Annons:
Arthur_Dent
2008-01-19 20:11
#28

#24 Vad gäller inkört per start så är både Erik Adielsson och Örjan Kihlström överlägsna  både Goop och Takter. (2007).

Rickard07
2008-01-19 20:49
#29

#28, För att Goopen kör en sketen måndagskväll på Färjestad så ofta med 15.000 i första pris.

Arthur_Dent
2008-01-19 20:55
#30

#29, Exakt, en av anledningarna till att han vinner flest lopp av alla. Men påverkar även kr/start i fel riktning. Men även Örjan kör många på Sundbyholm med 15.000kr i första.

Hannna
2008-01-19 21:20
#31

Klart man förstår att Petri och Johnny fick sina pris, det är ingen objektiv omröstning så det är klart att känslorna spelar in, speciellt med tanke på Johnnys tuffa år. Men jag tycker priserna borde gått till Timo och Björn.

Anledningen till att dem inte fick var för att de just vann priserna förra året..Timo som vunnit E3, Breeders Crown, dubbelseger i Kriteriet, Stochampionatet, hållit sig framme på Solvalla och V-75, gick väl en 5-6 miljoner plus jämfört med förra året och visar en väldig bredd i stallet. Björn, vinner mest av alla, champion på 2 av Sveriges 3 storbanor, vinnare av V-75ligan. Det är han nog ganska ensam om att ha presterat(?)

Sedan kan jag tycka att det är lite konstigt att Camilla Highness inte fick något pris, tjänade in över 4 miljoner och vann storlopp i 3 olika länder!

Förresten, endast en svensk tränare nominerad till Årets Tränare.

TexasTour
2008-01-19 21:30
#32

#25 Att han kör fler lopp måste väl räknas till Björns fördel när han har en högre segerprocent? Det är ju svårare att ha en hög segerprocent med många körda lopp än med få…måste vara världens enklaste mattematik?

Att Johnny skulle få bättre fart än BG på hästarna är ju ett fånigt uttalande…vad har du för belägg för det?

Jag säger som Stenmark…"ingen ide att diskutera med en som int förstår".

/TT

Rickard07
2008-01-19 21:30
#33

#31, Camilla Highness springer åttor kring Giant Diablo.

Mådde illa när jag såg kommentaren av Walmann i tidningen idag;
"Min egen Giant Diablo sog världsrekord och det är större än vad många tycks förstå"
Typ.
Nog för att han sa det INNAN prisutdelningen men ändå.

Som sagt Camilla som fullkomligt krossar Giant Diablo skulle fått pris för Årets Sto som Hanna säger.

En del här prisar Giant Diablos världsrekord, förstår inte hur ni tänker, men alla kan inte tycka lika heller.

EDIT; Detta kommer jag få kritik för MEN alla som var nominerade till Årets häst var ju topphästar. En sådan som Meadow Zoot fem raka V75-segrar flera helt enastående prestationr för sin klass. Varför skulle inte han kunna nomineras till Årets häst? Hans prestationer är för mig bättre än Diablos om man ser till sin klass osv…

Arthur_Dent
2008-01-19 21:46
#34

#33 Krävs inte mycket för att få dig att må illa, räcker med att någon tycker annorlunda.

Mycket åsikter kring vem som är bäst av hästar  kuskar och tränare. Åsikter och känslor i all ära men fakta finns oxå. Björn Goop vinner flest lopp, Lähdikorpis stall springer in mest pengar, Camilla Hignes var det sto som tjänade mest pengar och Giant Diablo travade snabbare än vad någon gjort förut. En del av dem fick pris andra inte. När känslor/åsikter och fakta ska vägas samman och kora en vinnare är inte allt givet.

Annons:
Hannna
2008-01-20 12:17
#35

Tänk att ett lopp, en prestation, gav hela 5 priser till kretsen runt hästen under Årets Hästgala.

Vi har planerat att skicka över Jojo Orly till amerika och pumpa han full med anabola och andra preparat och satsa på ett världsrekord. Det är tydligen farten som räknas när året summeras.  

Nej, skämt å sido. Om det funnits ett bragdguld/årets prestation inom hästsporten, skulle Giant Diablo fått det.

ockenen
2008-01-21 17:30
#36

#35 Hannna, ni behöver nog inte åka över Atlanten för att sätta världsrekord! Jag läser i förtexten för Trav365 på Aftonbladets hemsida om "Stjärnan som kan vinna 1,5 miljoner på någon minut". Det visar sig handla om Gentleman och Olympiatravet, och om han vinner det loppet på "någon minut" så lär han sätta ett oslagbart världsrekord. 

[

](http://www.aftonbladet.se/trav365/article1671066.ab)

ockenen
2008-01-21 19:16
#37

En sorglig historia med indirekt anknytning till travgalan är det spruckna samarbetet mellan årets komet Christina Medin och den tidigare förstekusken Stefan Söderkvist. Det verkar bara finnas förlorare i den skilsmässan…

Rickard07
2008-01-21 19:21
#38

#36, Hehe..
#37, Mycket märkligt, Stefan har knappast misslyckats iår. Snarare tvärtom. Tråkigt för honom.

brutalaccent
2008-01-21 23:39
#39

#37 - det var väll så att Jörgen Sjunnesson skall körra "alla" hennes hästar. verkligen ett nedköp…

Rickard07
2008-01-21 23:43
#40

#39, Jag var det väl kanske, katastrof.

Travel
2008-01-22 00:13
#41

Har inte vågat säga något här på forumet tidigare men man kan ju fundera över hur vissa hästar lyckas så otroligt bra i USA där medicinerings reglerna är något annorlunda än i Sverige. Tex så har väl 70% minst fått just anabola steroider. Inte sagt att Giant Diablo eller tex Brunton Tilly fått det men man kan ju spekulera ( det är ju roligt ) Vad skulle hända i Usa tex om vi skickade över Travel Ås, om han är hel, pumpar i honom steroider och bedövar kotorna innan varje start. Hur mycket pengar skulle han tjäna då?

Annons:
Rickard07
2008-01-22 00:29
#42

#41, Såklart, fusket är ju 90% av samhället nu så varöfr skulle det inte "fuskas" med massa sådant med. Bl a därav är det ju rent absurt att Giant Diablo får massa pris.

Carita
2008-01-22 09:27
#43

#41 Det räcker att åka till Frankrike, de har också bra behandlingsmetoder för ömma ben ;)

Idawg
2008-01-22 14:27
#44

#43 Vill du ha en prickig rumpa på din häst så kan du åxå åka till Frankrike..

ThomasH
2008-01-22 15:14
#45

Tycker att dessa spekulationer är lite absurda, att antyda att Walmann dopat Giant Diablo, gjorde Stig H det också när Victory Tilly sprang världsrekord i USA?

Rickard07
2008-01-22 16:27
#46

#45, Nej men han kunde också hävda sig och mer än så i den SVENSKA ELITEN vilket ej Giant Diablo kan, men tveksamt ändå.

TexasTour
2008-01-22 17:16
#47

Giant Diablo var inte dopad i USA, spekulationer om det känns ganska befängda. Att det går att springa fortare i USA på milebana är väl ingen nyhet, behövs ingen doping för det!!!

Mvh TT

Rickard07
2008-01-22 17:35
#48

#47, Vem har sagt att hon var det…?

Annons:
ockenen
2008-01-22 17:36
#49

Instämmer med ThomasH, jag tycker att antydningarna om Giant Diablo känns olustiga, inte minst när de kommer från människor i branschen. Vet ni något så tala ut istället för att linda in anklagelserna på ett nödtorftigt sätt!

Ni lär ju heller inte vara ovetande om ryktesspridandet här i landet, skall det vara OK att utpeka svenska tränare som fuskare när de åker utomlands, men inte när de är på hemmaplan? 

Man känner igen sättet att resonera från humanidrotten: finnarna dopar sig, amerikanerna dopar sig, ryssarna dopar sig, men här är vi rena! Om det är så så borde vi ju säga upp allt idrottsutbyte med fuskarnationerna, oavsett om deras tävlande är två- eller fyrbenta. Inga amerikaner, fransoser och italienare på startlinjen när det gäller Olympiatrav, Elitloppet, Åby Stora Pris etc. Det skulle visserligen gå ut över publiken, men det skulle gynna dem ni företräder - svenska tränare, som aldrig fuskar. Åtminstone inte inom landets gränser…

Nicklas
2008-01-22 17:42
#50

hårda ord mot giant diablo, en häst som sprungit in 13 miljoner och varit med i/vunnit flera av sveriges största lopp.

Började tävla mot hingstarna som 4.a åring och var 2.a i derbyt, sedan 3.a i elitloppet, vunnit kungapokalen, sundsvall open trot. Hon har tävlat mot alla de bästa i flera år och förtjänar fortfarande inte att kallas för en elithäst? får inte ens respekt för att slå ett världsrekord…….

Giant diablo hör hemma bland de största, ina-scot, queen L också finns det väl någon/några till ston som kunnat hävda sig i eliten som jag inte kommer ihåg, Berghs ironlady?

Rickard07
2008-01-22 17:45
#51

#49, Men ingen har väl pekat ut Giant Diablo/Roger Walmann som fuskare heller?

#50, Gamla meriter håller inte.

ockenen
2008-01-22 18:11
#52

#51 Nej, ingen har pekat ut Walmann (Giant Diablo kan inte gärna fuska), och det är ju det jag säger: man antyder på ett mycket subtilt sätt.

"Vi har planerat att skicka över Jojo Orly till amerika och pumpa han full med anabola och andra preparat och satsa på ett världsrekord. Det är tydligen farten som räknas när året summeras. Nej, skämt å sido". Ja, "skoja" går ju…

"Har inte vågat säga något här på forumet tidigare men man kan ju fundera över hur vissa hästar lyckas så otroligt bra i USA där medicinerings reglerna är något annorlunda än i Sverige. Tex så har väl 70% minst fått just anabola steroider. Inte sagt att Giant Diablo eller tex Brunton Tilly fått det men man kan ju spekulera ( det är ju roligt ) Vad skulle hända i Usa tex om vi skickade över Travel Ås, om han är hel, pumpar i honom steroider och bedövar kotorna innan varje start. Hur mycket pengar skulle han tjäna då"?  Javisst, man kan "spekulera"…

Eller dina egna rader:  "#41, Såklart, fusket är ju 90% av samhället nu så varöfr skulle det inte "fuskas" med massa sådant med. Bl a därav är det ju rent absurt att Giant Diablo får massa pris". Det är alltså för att det "fuskas med en massa sådant" som det är "rent absurt" att Giant Diablo får en massa pris?

Det vore bra för debatten om ni lät bli att gå som katten runt het gröt och slutade "skoja" och "spekulera" och istället sade rent ut vad det är ni vill ha sagt! Tror ni att Walmann har tillfört Giant Diablo anabola steroider - ja eller nej?

Rickard07
2008-01-22 18:13
#53

NEJ

Hannna
2008-01-22 21:02
#54

#52 Nej det tror absolut inte jag heller. Det hör inte riktigt hemma i svensktravkultur. Men, man kan inte bortse ifrån att i amerika(och även andra länder) gäller inte samma regler angående medicinering, utrustning mm som här i norden. och det tycker jag man ska ta hänsyn till när man ser, kanske framförallt, de amerikanska tiderna. Rent allmänt.

Därför kan jag tycka det är konstigt att prata om världsrekord när det i travvärlden inte tävlas på lika villkor. Men visst, världens snabbaste häst är hon alltid, Giant Diablo.

Rickard07
2008-01-22 21:22
#55

Njae, tidsfråga (i dubbel bemärkelse) innan hon ramlar ner från tronen. Dessutom är den ju DELAD vilket ALDRIG nämns i Sverige typ.

Annons:
amandahandersson
2008-01-22 22:02
#56

Jag tycker då att det är ganska grymt att "gammeltanten" Giant Diablo, 7 år, lyckas trava fortare än amerikarnarna.
Jag är inte så intresserad av amerikanskt trav, men vad jag förstått är det inte så vanligt att de tävlar så länge…

Och världsrekordet delas väl med Donato Hanover, 3 år och hingst. Och han slutar tävla nu - 4 år gammal!! Jag kan vara helt ute och cyklar, har som sagt ingen törre koll på amerikanskt trav….

Jag tycker vi ska vara stolta över stålstoet till svensk, Giant Diablo :)

Travel
2008-01-22 22:19
#57

Jag har inte sagt att hästen var eller varit dopad, Men jag sa att det är kul att spekulera. Jag påtalade också hur fort tex travel skulle springa i Usa med bedövade leder och hovar. Det är ett annat regelverk i Usa. Mer är tillåtet. Det klart det finns möjlighet att utnyttja det om man vill.

Richard Giant Diablo var först och det är alltid det som räknas som världsrekord, så rekordet är inte delat! Men en annan häst har sprungit lika fort ( samma dag ).

Varför är det olustigt att diskutera och spekulera, varför ska man inte ta upp risker och möjligheter även med Svenska Hästar. När vi talade om detta i tidigare forum och vi pratade om Amerikansk hästar så var det ingen som talade om olustighet. Men så fort vi talar om våra hästar eller idrottsmän då är det väldigt känsligt. Klart som faan det finns de som fuskar och eller att de uttnyttjar de regelverk som finns i andra länder.

Dock inte sagt att det är så med Giant Diablo eller för den delen Brunton Tilly mfl.

Men visst måste vi kunna spekulera om sådant här på forumet också.

Om jag skickade över en häst till USA tex så skulle jag använda mig av deras regelverk. Jag skulle då ge hästen det som var tillåtet där. Det tror jag flera andra har gjort också.

Varför ska jag svara vad jag tror om Giant Diablo när jag ärligt talat inte vet, jag kan bara säga kanske kanske inte.

Samtidigt så är det ju just det här som gör att det är så känsligt att skriva om det då det genast blir taggarna utåt när vi pratar om känsliga ämnen som doping, medicinering och det handlar om " våra egna ". Det var ju diskussion jag ville ha och det blev det :-)

Giant Diablo har tagit världsrekord - fantastiskt! Men ett lopp 5 priser. Jag håller helt med Hanna att hästen borde fått för årets prestation men inte sopa rent hus då jag tycker många hästar presterat bättre.

Nu lämnar jag denna debatt för nu och har inga hard feelings :-)

Rickard07
2008-01-22 22:23
#58

"Richard Giant Diablo var först och det är alltid det som räknas som världsrekord, så rekordet är inte delat! Men en annan häst har sprungit lika fort ( samma dag )."

Kan ej stämma, har ingen som helst betydelse.
Båda har sprungit lika fort, varför är rekordet MER Giant Diablos då? Om de tvp loppen bytt ordning på dagen hade INTE Giant Diablo haft delat WR då menar du?
¨Låter ej klokt¨

Travel
2008-01-22 22:28
#59

nä, precis. vem står det om i rekordböckerna? jo Giant Diablo,

Hannna
2008-01-22 22:30
#60

#58 Klart att den som är först med rekordet innehar det. En tangering är en tangering, inget nytt rekord. hade Donato sprungit loppet innan Diablo, hade rekordet varit hans istället.

Rickard07
2008-01-22 22:31
#61

Knappast endast va?

ockenen
2008-01-22 23:04
#62

Tycker att det var strongt av er att nyansera era synpunkter (även om Travel gjorde en del märkliga krumbukter, men vi lämnar det bakom oss)!  Det känns bra att kunna konstatera att ingen tycks  vilja insinuera att Giant Diablo tävlade dopad i USA, och det räcker så väl med det.

Annons:
TexasTour
2008-01-23 11:28
#63

#57 Du skrev följande… "Om jag skickade över en häst till USA tex så skulle jag använda mig av deras regelverk. Jag skulle då ge hästen det som var tillåtet där. Det tror jag flera andra har gjort också. "

Jag skulle aldrig spruta min häst med mediciner för att den skulle kunna springa fortare. Det är en sak att medicinera för att kurera en häst, en helt annan att medicinera för att de skall prestera bättre. Att göra så är helt förkastligt enligt min mening och jag hoppas att de flesta som är hästägare håller med mig. Det du skriver att du skulle göra är inget annat än djurplågeri…jag undrar om du inser det?

Mvh TT

Rickard07
2008-01-23 12:08
#64

Hehe, det började med SVENSKA HÄSTGALAN 2008 och slutar i dopingsämnen, intressant!

Travel
2008-01-23 20:10
#65

Är det så att du menar TexasTour att samtliga hästar i USA utsätts för djurplågeri?

Tex så är ju magsårsmedicinering tillåten där. Vilket är mest djurplågeri? att låta hästarna äta medicinen eller att inte låta dem äta den i tävlingskarriären? Jag vet inte men jag vet att det inte är kul med magont. Då vissa säger att ca 90% av dagens tävlingshästar har magsår så kan man ju fundera vad som är rätt och vilket som är mest djurplågeri i detta fall? 90% av våra hästar lär ju inte försvinna från travbanan iaf. ( detta stod att läsa i öppetbrev från 5st banvetrinärer ).

Jag vill ju påpeka att detta inte är en lätt fråga och att det finns många gråzoner.

Vi kan ju ta exemplet med Adrian Chip och kvalet han blev tvungen att göra over there.

Skulle de kvala med Cortison i kroppen och köra loppet som de nu kom tvåa i, blev nominerad till årets häst mm. Eller skulle de ha struntat i kvalet åkt hem och missat hambletonian?

Jag tycker de gjorde rätt och i och med nomineringen så tycker väl de flesta det? Djurplågeri? Knappast

Doping? Ja vad hade vi sagt om det varit en amerikan som gjort så i Sverige?

Om Mr Muscleman varit tvungen att kvala i Sverige innan elitloppet, åkt fast med Cortison i kroppen så hade vi garanterat slagit på stora trumman och krävt att han skulle diskas i Elitloppet!? Eller har jag fel. Moral och Etik är inte alltid så lätt. Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Jag tror ingen i kretsen runt våra hästar kan påstå att jag förespråkar djurplågeri. Det är bara att se på Matchning av hästarna mm.

Rickard07
2008-01-23 20:36
#66

Mycket av det du skrev stämmer ju bra!

ockenen
2008-01-23 21:14
#67

#65 Jag blir lite överraskad att Travel plötsligt tycks  framstå som försvarare av den liberalare synen på medicinering som man står för i USA, så kanske det inte är så omöjligt att vi får se Travel Ås i Amerika, uppumpad med steroider och kotbedövad innan varje start? (#41)

Men det som förbryllar mig mest är att Travels lust att spekulera inskränker sig till vad som händer i USA.  Varför skall vi inte börja spekulera i vilka tränare i vårt land som använt ryssfemmor, milkshake och annat smågodis till sina hästar? Vi behöver ju inte bevisa något, för, som du säger, "visst måste vi kunna spekulera i sådant här på forumet också"? Det är ju kul att smutskasta utan att behöva komma med någon form av bevis!  

#57

"Jag har inte sagt att hästen var eller varit dopad, Men jag sa att det är kul att spekulera".

"Klart som faan det finns de som fuskar och eller att de uttnyttjar de regelverk som finns i andra länder.

Dock inte sagt att det är så med Giant Diablo eller för den delen Brunton Tilly mfl.

Men visst måste vi kunna spekulera om sådant här på forumet också".

"Varför ska jag svara vad jag tror om Giant Diablo när jag ärligt talat inte vet, jag kan bara säga kanske kanske inte".

Kanske/kanske inte, säg vilken häst man inte skulle kunna säga så om - även här i Sverige?

TexasTour
2008-01-23 22:15
#68

#65 Ja, jag hävdar att all medicinering för att dämpa smärta på en häst under ett lopp är djurplågeri. Om man vet om att hästen har ont och ändå väljer att starta den då är det djurplågeri!

Jag anser att reglementet i USA är sjukt och direkt skadligt för hästarna…men vad vet jag? 

Mvh TT

Arthur_Dent
2008-01-23 22:21
#69

#65, Kvalet som Adrian Chip gjorde var en  på Bergsåker. Ett (troligtvis medvetet) brott mot de svenska dopingreglerna eftersom det skedde under karensen för cortisonbehandlingen. Tack vare kvalloppet var Adrian startberättigad i Hambletonian där han gjorde en strålande insats och tjänade stora pengar.

Anser ej detta vara något djurplågeri, däremot tycker jag det är tveksamt att ett så solklart brott mot dopingregler passerar så relativt obemärkt förbi. I nästan alla andra dopingfall som uppdagas rör det ju sig om ofrivilliga misstag eller faktorer som legat utanför tränarens kontroll.

I övrigt tycker jag det är meningslöst och förbannat orättvist att spekulera kring doping och andra metoder som ex grisfösare hos vissa tränare. Alla är oskyldiga tills annat bevisats. Doping är fusk och i en del fall även djurplågeri. Båda sakerna är nog något som de som viger sina liv åt hästar och travsport  det värsta tänkbara att misstänkas/anklagas för.

Annons:
ThomasH
2008-01-23 22:24
#70

Bra inlägg, håller med till fullo

amandahandersson
2008-01-23 22:44
#71

#69, håller med! Hästar som går på medicin bör få vila upp sig.

Rickard07
2008-01-23 22:52
#72

Men är det inte bättre att medicinera om den inte är helt tiptopp som Travel sa att 90 % (skrämmande mkt) led av magsår.

TexasTour
2008-01-23 23:09
#73

#72 Jo om du medicinerar i god tid innan start så att hästen blir helt frisk!

Hannna
2008-01-23 23:37
#74

Man kan ju undra varför 90% just har magsår..

ThomasH
2008-01-23 23:42
#75

Har då någon teori varför?

Travel
2008-01-23 23:50
#76

Jag håller med er, jag skulle ALDRIG skicka tex travel ås till usa och bedöva hovar mm. Jag ville skapa en debatt och dessutom ställa allt på sin spets. Nu tog det alldeles förstora proportioner  och jag vill inte framstå som någon som indirekt pekar ut någon för doping eller för den delen tycker att vi ska ha liberalare regler för mediciniering (jo jag tycker inte det ska vara nolltolerans för tex smärtstillande eftersom vi då kommer ifrån kontamineringsriskerna)

Men jag hävdar fortfarande att vi är väldigt bra på att alltid slå oss själva för bröstet och säga hur förträffliga vi är och vi är sedan väldigt snabba på att dömma tränare från andra länder.

Ja jag tror det finns fuskare i Sverige precis som jag tror att det finns fuskare i Frankrike, Usa mm mm. Jag tror också att det ibland sker medvetet och att det ibland är otur/slarv. Jag tycker vi ska ha mer, fler och bättre tester i Sverige och tex testa för bloddoping.

Nu lämnar jag denna debatt för det känns som jag tagit gamle Nijos plats i denna tråd och det är inte min mening.

Om jag har gjort någon upprörd ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det :-)

JAG VILL OCKSÅ SÄGA ATT - JAG TROR INTE GIANT DIABLO VAR DOPAD PÅ NÅGOT SÄTT (MÖJLIGTVIS GENMANIPULERADE MORÖTTER FRÅN USA)

Annons:
ThomasH
2008-01-24 00:01
#77

Jag har fattat dig rätt och vet att det var en debatt du ville starta och tycker att den legat på rätt nivå. Tycker dock att denna debatt var intressant då precis som inom idrott, skidåkning så är vi snabba att peka finger åt alla fuskare, med alla rätta, men detta ska inte medför att vi tror att alla idrottar i Sverige är rena, hur var det med Ludmila? Oj, hon var ju inte Svensk längre när hon ertappades, innan dess var hon det svenska vi hade.

ockenen
2008-01-24 00:48
#78

Javisst, vi har lätt för att anklaga andra (se f.ö. #49), medan när "våra" hästar eller idrottsmän  åker dit såväl här hemma som utomlands så beror det på sabotage/hämnd eller missförstånd.

Som Mikael Lindfelt konstaterade 2003: "Problemet med doping och osportslighet överlag ligger i förhållningssättet till verksamheten och dess regler. Och denna utveckling har genomgående gått i den riktningen att den enskilda idrottaren inte själv har något ansvar i denna mening utan ansvaret har överförts på en kontrollerande instans - funktionärer och domare". Det är nästan aldrig tränarens fel när en svensk häst befunnits dopad, utan funktionärers illvilja, veterinärers missuppfattningar, anställdas slarv eller olyckliga omständigheter.

Stig H. Johansson har varit tränare i fyrtio år, och har ständigt gått med en klump i magen i oro för att få besök av dopingutredarna. Den skräcken har fått honom att göra allt i sin makt för att inte råka ut för detta, och där ser man verkligen ett "förhållningssätt till verksamheten och dess regler"!

Dessa regler har Stall Stig H Johansson  infört som strikta rutiner sedan många år:

  •  Tränaren måste alltid veta vilken slags behandling veterinären gör med respektive häst.

  •  Enbart mediciner godkända i Sverige används.

  • Tydlig dokumentation över varje häst, veterinärjournal och stalljournal.

  •  På boxdörr för häst under behandling, ska finnas ett behandlingsprotokoll med instruktioner till all personal.

  •  Man undviker i princip att ge medicin oralt (via munnen), medicin ges helst via injektion för att slippa risk för smitta till grannhäst.

  •  Om något ges oralt, t ex avmaskning eller Hippotrim, sker detta i spolspilta som rengörs efteråt. Undantag är penicillin som injiceras inne i boxen p g a risk för chock.

  •  Alla salvor i stallet är kontrollerade, personalen ska tvätta händerna före och efter. Även bruk av salva förs in i journalen.

  •  Alla mediciner som medför karens för tävling/träning finns inlåsta och hanteras på särskilt sätt.

  • Alla nya preparat som säljs på marknaden kollas upp innan de får användas i stallet.

Någon som tror att det är en slump att han aldrig åkt dit under fyrtio års tävlande inom och utom landet?

 (Det här inlägget har ju inte så mycket i den här tråden att göra, men eftersom en vinnare på hästgalan antytts ha fuskat så är det ju ofrånkomligt att den här debatten skulle uppstå.)

Travel
2008-01-24 02:10
#79

Precis så och därför har aldrig och kommer aldrig Stig H misstänkas eller för den delen åka fast i någon kontroll. Det är så där det ska fungera!

Rickard07
2008-01-31 19:19
#80

Bumpar denna tråden när jag läste detta:
http://guiden.teknikimedia.se/article.jsp?article=4906&category=41
Trodde inte det var så illa. Man ska skilja på hur hon tränar hästarna och hur hon är som person.
Men här kan jag inte göra det.
Fruktansvärt fult gjort om detta stämmer (Stefan brukar inte ljuga).
Så hennes hästar ska vi HATA bort, tyvärr eftersom jag gillar en del av hennes hästar mycket. Kommer aldrig mer få ett streck utan bra motivering…. riktigt arg jag blir.

En liten galopp på Action Dot idag skulle inte sitta fel, haha.

ockenen
2008-01-31 20:13
#81

Att "hata" känns väl inte direkt konstruktivt, och det är ju upp till tränarna (inklusive partners?) att välja kusk. Jag valde mitt eget "voodostraff" och spikade Tophill´s Dart istället. Mina singelstreck brukar ju inte gå in…

Rickard07
2008-01-31 20:19
#82

#81, Jojo klart det är, men bl a sättet hon gör det på.
Samtidigt byter hon ju ner sig i kuskklass.
Sjukt fult gjort.

ockenen
2008-01-31 20:28
#83

En sak jag reagerade över var när "Årets komet" (vad jag kunnat se) inte var ödmjuk nog att offentligt tacka den kusk som trots allt bidrog allra mest till att göra henne till vinnare i klassen. Även om man är sur på någon är det stort att ha förmågan att skilja på sak och person…

Annons:
Upp till toppen
Annons: