V75. Vinnare, Luring, Avslag
Tänkte delge lite av mina funderingar lopp för lopp och ge er min vinnare, luring och avslaget.
V75-1,VINNARE,Nr 10 Eternal Face är en hemmahäst. Femåringen tränas av Mikael Mårtensson och vann i fjol två av sexton lopp. Säsongen avslutades med att Eternal Face gick ut i ett Klass II försök på sin hemmabana. Kördes den gången offensivt och tog emot Ixias Winner. Loppet leddes länge, men med några hundra meter kvar var han slagen. Gjorde det ändå mycket bra som tvåa. Det var nämnda Ixias Winner som segrade. Senast gjorde Eternal Face comeback på sin hemmabana och gick då i mål med krafter kvar. Fick nämligen chansen för sent i loppet där Staro Up To You skrällvann före Flying Onion. Gick i alla fall mycket rappt över mål. Eternal Face kan rätt mycket i grunden och får nu Örjan där bak för första gången i karriären. Lär vara vassare med genomköraren i kroppen.
V75-1, LURING, Nr 8 Paul November. "Luddes" fyraåring har verkligen visat toppform på slutet. Var näst senast ute på Jägersro och gick där i spets, kunde till slut inte stå emot grymme Important. Var bra tvåa och landade på en tid under 13,0 1640a. Fick sin seger senast på Halmstad där han spurtade frenetiskt över upploppet. Resa i rygg och lucka till slut…
V75-1, AVSLAG, Nr 9 Itching, Är ojämn och ostabil i sitt agerande, vid rätt gångart och häst på topp är jag ändå inte säker på att detta är vinnaren i loppet..i mina ögon talar det inte mycket för itching(klipulvret) Nja, den får inte plats på mitt system
V75-2, VINNARE, Nr 3 Meadow Crown, som är en rätt kapabel häst, men tyvärr är åttaåringen svår att hålla fräsch. Gick senast riktigt bra till andraplatsen hemma på Jägersro. Fick göra jobbet i dödens och ett tag såg det ut som han skulle greja segern, men vart en tapper tvåa efter Kalahari Dream. Nu är det kort distans och det ska inte behöva vålla några bekymmer för Meadow . Senast han var ute över densamma och knäckte övriga från dödens. Jag tror att Meadow sitter i dödens och reglerar loppet till mål.
V75-2, LURING, Nr 7 Säby Jäntan, Den femåriga tjejen är lite ojämn av sig, men kan verkligen flytta på sig när hon löper på topp. Senast på Gävle fick hon gå i dödens, men var inte som bäst. Var desto vassare i starten innan på Eskils då hon fick göra slutrundan utvändigt ledaren. Vann där till slut enkelt före Sweet Chilli. Rätt dag och löpningsförlopp är Säby Jäntan med i slutstriden.
V75-2, AVSLAG, Nr 1 Zerus Windy, finns ingen möjlighet att Näslund vänder bort de övriga i starten och med andra ord tror jag att han sitter i säcken över dagens korta distans, dock är hästen bra men jag tror inte att detta är vinnaren. Ej med på mitt system
V75-3, VINNARE, Nr 6 Dumle Loss, Först av allt ska jag motivera varför sexåringen får tipsettan. Huvudorsaken är förstås att han bara utvecklats allt mer och är en riktig topphäst. Måste också påtala att Erik A tycker att detta är hans bästa chans i omgången. Att han får tipsettan beror också till stor del på att Gidde Palema nu kommer att gå med skor. Nu över till Dumle Loss, han växte i fjol in i den yppersta eliten. För att erinra er lite om fjolåret så vann han SM på Åby. Fick där som väntat göra jobbet, men var ändå den starkaste till slut och segrade före Spring Ray, Gazza Degato och Super Light. Kommer ni ihåg första Frankrikestarten?, trots en omöjlig inledning ute i spåren innan dödens nåddes var han klart starkast till slut. Inte nog med det, Dumle Loss såg ut som en kanoni årsdebuten, dvs Dagens SPIK!
V75-3 LURING, Nr 1 Maximiliam Q.C, dock är han chanslös mot min vinnare, men om någon skall nämnas i detta lopp så får det bli Q.C, var hyfsad senast…
V75-3,AVSLAG, Nr 4 Gidde Palema, skor idag och redan inkvalad till OS-finalen borgar för en "prepare'", kommer ni ihåg uttagningen till olypiatravet 2004?, då körde Gidde med skor och vart avklädd av Revenue(5 längder), sedan vann han finalen skolös med 6 längder, dvs en helt annan häst med skor. Avslag!!
V75-4 VINNARE nr 3 Satisfied Hornline, sprang in nästan en halv milj kr under sin fyraårssäsong och vann då sex av sjutton starter. Avslutade 2005 med två raka triumfer. Den ena av dessa kom på just Jägersro då hon spetsvann. Gjorde senast comeback och årsdebut på Mantorp. Kördes där passivt och gick i mål med sparat krut som femma. Det var Soraya Laday som segrade före Forget me Not och Finess C.D. Den ögonöppnaren har gjort verkan och Satisfied Hornline slutar långt framme denna gång.
V75-4, LURING, nr 10 Tequila Zon ,som vann ett stolopp på Valla mot liknande motstånd i januari månad. Gick där en finfin avslutning. Kommer nu närmast från start i det stoloppet på Solvalla där Hush Money spurtvann före Global Glory. Gick då i mål med rubbet sparat. Är en outsider om tempo där framme.
V75-4, AVSLAG, Nr1 Global Glory, det grundar jag på en sak och det är förra staten, i mina ögon var hon dålig som inte häll undan efter att ha maskat bort stor del av loppet, fick stryk av en förvisso förbättrad Hush Money, men att tappaa 5 längder över upploppet tycker jag är ett tecken på vikande form. BORT!(kanske fel,vi får se)
V75-5 , VINNARE, Nr 2 Tiger Bird, här har jag velat fram och tillbaka om vem som är vinaren, detta lopp kan vinnas av 6-7 hästar. Valde dock Tiger Bird som min vinnare baserat på följande, Tigern verkar ha funnit sig till rätta i sin nya regi. Gjorde andra starten för stall Walmann senast på Örebro och vann då ett stayerlopp från spets. Besegrade där närmast Shibus och Lobelia Gral. Nu är motståndet tuffare, men Walmann skulle förstås inte skicka ner sin krigare till Jägersro om han inte trodde att det skulle kunna gå vägen. Får man styra och ställa i spets så tror jag att detta är vinnaren
V75-5, LURINGEN nr 12 First, First har gjort massor av stayerlopp under sin karriär och vunnit flera av dessa. Vann bla en stayeruppgörelse på Solvalla i fjol och besegrade där flera dugliga individer. I fältet fanns bla Arrow Tilly och Pirate Copy. Nu har First visat klart uppåtgående formkurva. Var näst senast ute på Halmstad och hade där för ett tag greppet om loppet, men fick till slut ge sig för Magnific Sund. Senast fick han gå utvändigt årsdebuterande stallkompisen Torvald Palema. Kunde förstås inte utmana denne, men var duktig tvåa. I nuläget bara en åttaprocentare och jag säger: Se upp!
V75-5, AVSLAG nr 9 Ingo Ville, är detta et nytt förvandlingsnummer a'la Kari???,,,nja vill se mer av denna innan jag tror på detta, näst senast vann han från ryggledaren vilket inte är så svårt om luckan kommer. Men å andra sidan var han bra sist som 2:a efter Rado i dödens…. nja jag tror inte på Ingo denna gång utan tror att vinnaren är Tigern eller first.
V75-6, VINNARE nr 5 Robinson Starlight, som är mycket grundkapabel. Senast hade Robinson ett fjärdespår bakom bilen och ställdes mot bla Lassiter och framför allt Born at Last. Lövgren laddade vad som gick från start och man fick Born at Last på utsidan. Första 500 avverkades efter 1,08 ! Då trodde nog inte många att Robinson Starlight skulle komma till mål. Istället ledde han runt om. Lassiter som fått en perfekt resa förmådde aldrig utmana och det blev en lätt triumf. Efter den imponerande prestationen har Robinson Starlight bytt regi till Lähdekorpi efter schism mellan Lövgren och ägaren. Med tanke på senaste prestationen måste Robinson Starlight med på varje kupong. Från ledningen är detta vinnaren tror jag.
V75-6, LURINGEN Nr 8 Prince Valliant, Finns flera i detta fält som kan benämnas med titeln "luring" men jag valde trots all Prinsen, trots ett spår långt ut på vingen är detta Eriks val, vi har alla sett vad denna häst kan och med tempo därframme och en smygare till upploppet är inte jag förvånad om han sveper över detta fält till slut. Några andra luringar att ta i anspråk är 3 Sargasso, 9 Roger Hornline.
V75-6, AVSLAG, nr 6 Vamos, jojo, har utvecklats från att vara en sprinter till att en ordinär silverdivisions häst, dock tror inte jag att Ludde får någon spets här och om han lärt sig något från born at lasts årsdebut(svar av Robinson Starligt) bör han ta det lugnare denna gång och Vamos är i mina ögon sämre bakifrån.
V75-7, VINNARE, Nr 3 Tecos Wareco, Femåringen gjorde i fjol sju starter och vann två av dessa. Har slagit hästar som Non Stop Silas och Max Dote. Kommer ni ihåg starten på Valla i ett Klass II försök på?. Hade där ett sjättespår bakom bilen över kort distans. Fick dryga spår inledningsvis innan dödens nåddes med varvet kvar till mål. Gjorde sedan jobbet i dödens under slutrundan och strax innan mål skaffades greppet. Vann till slut före Opec och Jungleroar. Det fanns nog ingen som inte imponerades av den prestationen. Senast på Halmstad gjorde han första starten i Klass I. Då från ett tredjespår bakom bilen över kort distans. Hamnade utvändigt ledande storfavoriten Arras. Gick där hela vägen och skaffade sig också greppet efter att ha tryckt sönder ledaren. Såg ett tag ut att gå mot segern, men kunde inte stå emot fantomspurtande Nicolas Cake. Inget att orda om. Om det finns moraliska vinnare var verkligen Tecos Wareco en sådan. Nu är det lång distans och det ser vi inte som några problem. Jag tror inte att någon av de övriga vill ha femåringen utvändigt om sig och därmed lär Tecos Wareco tidigt sitta i tät. Ska sedan slås från den positionen
V75-7,LURING nr 4 Saida Camillo, som visat storform på slutet. Var näst senast med i ett V75-lopp för lärlingarna på Åby och höll där bra som trea från dödens bakom Strong Box och Information Center. Följde upp detta med att vinna ett stayerlopp på V65 när Jägersro var värd i slutet av mars månad. Fick där skön invändig resa och när chansen kom till slut avväpnades alla. Vann till slut före Katjanas Diamond och Breeze Brodde. Är en luring i nuvarande slag
V75-7,AVSLAG, Nr 6 Arras, visst finns det grundkapacitet men han har också stannat i parti och minut, jag tror att det är något som spökar med hans ben,,,, nix denna går helt bort för mig.
Stort tack för lysande LarsM.
Själv tror jag mycket på Gift To Europe i avd.6. Han har bra spår och är van att vinna och har redan i år vunnit 4 av 6 lopp. Formen verkar konserverad och han är härdad bland busar.
Vidare spikar jag ditt avslag Ingo Ville på "Spikmästaren".Rätt eller fel, vem vet….
mvh
Bertil

Genomarbetat och intressant inlägg dock håller jag inte med dig om allt, förstås. Charmen med trav annars skulle vi vara många som satte 7:an med jämna mellanrum 
Avd 1 håller jag väl inte med om vare sig Eternal Face eller Itching. Den förstnämnde tycker jag inte imponerat men har nu nått den ålder som många brukar blomma ut i och han har ju att brås på. Itching har ett perfekt läge här och är rejäl och kan mycket väl ta hem detta. Dock så tror jag att Erik med Gentle Way får fuska bort detta loppet från spets för jag ser ingen tänkbar kandidat som kommer att sätta upp något tempo från dödens.
Avd 2 där spikar jag Åke´s Patsy Index som går barfota runt för första gången nu och kommer inte att vara inblandad i någon spetskörning utan tar dem till slut. Håller helt med dig avseende Zerus Windy.
Avd 3 om det skulle strula för Dumle som oxå går med skor idag så kan Gidde lika gärna vinna idag även om Åke kanske mest är ute för att få loppet inför. Jag garderar upp med Ludde som inte släppper i första taget, Åke har ingen anledning att trycka ihjäl sig och Dumle kan förlora på att försöka för tufft. Och Maximillan kan ha turen att få luckan som tvärspeedig så jag garderar detta loppet. 1,3,4,6. Taktiklopp detta?
Avd 4 inga kommentarer delar helt din syn på vinnare och avslag. GG imponerar inte på mig och lär få en travande Pulpa utvändigt som jag sätter som luring här för hon är tillräckligt tuff för att plocka ned från dödens. Informations C åker med då 4% på strecken känns smaskigt och Sjunnesson kan inte krypa ned på innerspår utan behöver bara dra i högertömmen i tid
Avd 5 Ingo Ville ditt avslag är min spik då hästen ser ut att hamna perfekt i tredje par ut och Uhrberg behöver bara sitta och vänta på rätt tajming. Formen är ju bevisligen på plats där. Tiger Bird är alldeles för upp och ned för min del och ser ut som en Tiger elmellanåt men riktig trist oftare.
Avd 6 spikar Roger Hornline
som borde få detta loppet med tanke på kombatanterna här. Här lär det köras. Luringen absolut Prince Valliant.
Avd 7 vinanre och avslag delar jag här men luringen byter jag ut till 5,9,12. Tror att On Way L passar bra bakifrån här med bra läge istället för tidigare fusklopp från spets där han bara sett tråkig ut. Men jag sätter dock Max Dote främst bakom Tecos W. Mästarhänderna är tillbaka a la Takter