Trav iFokus

Trav

Etikett: trav-snack
Läst 2074 ggr
[Fabtax]
4

Tio bekymmer för travsporten

Du som läser det här kanske inte tror det, men jag älskar verkligen trav! Även om det inte riktigt anses som "fint" att tala om totospelets betydelse så vet vi alla, även travtränare och travkrönikörer, att minskat spel innebär sämre framtidsutsikter för travsporten. Personligen är jag starkt oroad över vissa tidens tecken, och jag har identifierat tio hot mot travsporten ur spelarperspektiv. Hoppas att jag senare kan få bjuda på tio positiva saker om travet som "kompensation"…

Det här ser jag som problem för travet just nu:

• Samhällsekonomin. Även om det sägs att spelet ökar i sämre tider så stämmer det knappast vid en långvarig nedgång, och arbetslöshet och dåliga omvärldskonjunkturer är absolut oroväckande.

• Kortsiktiga hinder. Osäker utveckling av V86 plus konkurrens i sommar av fotbolls-EM och OS kan skapa en snabbt nedåtgående trend som kan visa sig svår att vända.

• Generationsväxlingen. De köptrogna kepsgubbarna fasas ut till förmån för kändisar och glamour. Almenäsintervjuer med Linda Bengtzing och annat icke travrelaterat skapar förvisso rubriker på Trav365 men kostar mer än det smakar och ger ingen speleffekt.

• Utrustningscirkusen. Skostatus, norsk gas etc. för travsporten närmare galoppen i fråga om svårhanterlig merinformation. De gånger informationen inte stämmer skapar det dessutom badwill.

• Avståndet mellan publik och aktiva. Nya körfinesser i form av "släpper du till mig så släpper jag till dig" och stjärntränaren som vi inte får höra i TV gör att allt fler spelare känner sig utanför.

• Mediabevakningen. Strulig nätservice och TV-sändningar som uteblir på grund av andra evenemang stör kontinuerliteten för många. Vanliga dagstidningar skriver sällan om trav numera, utan det mesta är förfabricerat propagandamaterial från spelbolagen, främst ATG.

• Utbudet. Det har blivit för många lopp att ha koll på. Det kostar för mycket och tar för mycket tid att ha koll överallt!

• Konkurrensen. Nya spelbolag och andra aktiviteter (som nätpoker) lockar bort många spelare från den traditionella spelmarknaden.

• Misstankarna. Mystiska utländska spelvinster och miss form av efterhandsspel i något fall skapar förtroendeförluster. ATG känns lite sunkigare helt plötsligt!

• Trivselfaktorn. Travet verkar inte förstå att man måste anstränga sig mer för att få sin publik att trivas. Idag finner sig inte evenemangsbesökare i att bli plockade på pengar i entréer, korvkiosker och restauranger utan att känna sig betyda något. Travet måste fjäska mer för att kunna behålla sin publik!

Så här tycker jag - oavsett om du har invändningar eller samtycker så ser jag fram emot synpunkter!

ThomasH
0

Bra inlägg. Personligen tycker jag att största hotet är de utragna tvävlingsdagarna. Det känns som man inte längre har tis att spendera en dag på travbanan, det tar får lång tid mellan loppen, Man är helt i händerna på bra sändningar på TV, vilket jag aldig kan se med två barn som som ska se sina barnprogram. Nej jag är supenöjd med ATG och deras loppakrkiv och livsändningar, vilket gör att jag kan se alla lopp när jag har tid, framför datorn

[Fabtax]
0

Ja, varje gång man kommer ut till banan så slås man av vilken tid det tar (även om de aktiva nog inte upplever det så)! Eftersom jag är ensam herre över min TV numera så följer jag sändningarna där och hinner med matlagning, städning, tidningsläsning med mera under tiden experterna kallpratar mellan loppen.

Roligt i alla fall att det var gott om åskådare på publikplatserna idag, även om det var väldigt många sponsorbiljetter utdelade. I betalentréerna (100 spänn!) verkar köerna ha varit korta…

[Fabtax]
0

Så har vi åter drabbats av en missänkt spelincident. Travronden.se  skriver från gårdagens Solvalla: "Oddsuppdateringen på vinnarspelet lämnar en del att önska. När Opportunity ledde med tio meter och var på väg mot överlägsen seger sjönk hon plötsligt med 300 kvar till mål, från 25 för tio till 23, på oddsindikatorn på Solvallas ljustavla."…"Beträffande eftersläpningen i oddsuppdateringen beror den enligt ATG på sättet hur uppdateringen av det internationella spelet inhämtas till ATG:s egna spelsystem och läggs ihop med den svenska delen av omsättningen. Datatekniska fördröjningar i oddsuppdateringen och visningen ut i olika informationssystem gör att ”slutoddsen” först blir klara när loppet hunnit pågå en stund.
Den här gången pågick loppet alltså i över två minuter innan den sista uppdateringen visades på ljustavlan! Det kan väl i dagens datatekniska tidevarv ändå inte anses vara en rimlig - eller acceptabel - eftersläpning för spelarna."

Tyvärr har ATG och Lotteriinspektionen i det internationella spelet funnit en passande räddningsplanka i kampen att slippa fördjupa sig i problemet och förhindra att sådana här incidenter inte inträffar. Efter Köpenhamnsskandalen, där spel kunde göras efter att hästarna gått i mål.  skrev Lotteriinspektionen i ett uttalande: "När spel sker i andra länder sköts tillsynen av det aktuella landets tillsynsmyndighet och det är arrangörslandets vadhållningsbestämmelser som gäller." Detta alltså oavsett att insatserna utomlands gjorts med samma förutsättningar som de svenska insatserna, att ingå i spel arrangerat av ATG. Så det blir väl som vanligt även den här gången; en axelryckning från såväl ATG som Lotteriinspektionen.

(Igår sjönk f.ö. omsättningen på V86 till 17,2 miljoner. Får se hur länge jackpotomgångarna lyckas höja omsättningen på den spelformen. Sommaren är ju här, och vem orkar fördjupa sig i åtta lopp när solen gassar och grillen väntar?)

[Fabtax]
0

Problemen som spaltades upp för ett halv år sedan kvarstår till största delen fortfarande, och kan vara värda att påminna om när vi nu står inför ett regimskifte på ATG.

Travet har förändrats sedan ATG:s tillkomst, och de gamla "stamcellerna", till vilka jag räknar mig, håller på att blekna bort. Många av oss förknippar ATG:s tidiga framgångssaga med god sport. Omsättningsstaplarna växte i takt med att hästar som Legolas, Ina Scot och, på senare år, Järvsöfaks visade sig på banan. God travsport och stora profiler har varit av godo för travet i jakten på nya spelargrupper.

Idag är det reklam för storvinster som gäller. När det travas från middag till sen kvällstid verkar det inte finnas tid att få fram nya galjonsfigurer. Sebastian K skulle kunna vara ännu en frontfigur, men med en tränare som inte är tillgänglig för publiken så faller det hoppet.

Ersättare för det gamla kepsfolket som målgrupper för ATG är en salig samling av unga pokerhajar, massystemsplitare och medelklasskvinnor. Tyvärr är dessa spelarkategorier inte lika köptrogna som det gamla gardet; ännu kan travet locka, men fenomen som poker, postkodslotteriet, nätbingo och Trisslotter konkurrerar allt tydligare om slantarna som läggs på spel.

En from förhoppning är därför att den nya ledningen för ATG lär av senare års misstag och söker sig tillbaka till den gamla framgångsformeln sport + spel= trav.

[Fabtax]
0

Här är ännu ett bekymmer för ATG! Unibet (som jag aldrig spelat en spänn hos) lär ha varit först på nätet med fasta odds. Att de nu lägger ner livespelet och återgår till fasta odds är givetvis en följd av den valhänthet ATG visat inför det faktum att oddsen sjunker under loppet. Att en häst står i 1.70 i startögonblicket men 1.55 vid målgång ökar ju inte förtroendet för ATG precis…

staketkusken
0

Head 2 head är det överlägsna spel man kan erinna sig…

[Fabtax]
1

Följetongen med de sent sjunkande oddsen hos ATG fortsätter. Det är heller inte vilka slumpskott som helst - inga oddsras på startgalopperande hästar har väl rapporterats hittills…

Igår var det dags igen! Rondens nätupplaga rapporterar: ""Återigen fick samtidigt Solvallapubliken reta sig på mystiska sena sänkningar av de eventuella vinnaroddsen när loppen var igång. Orione Spin stod i 115/10 när Lutfi Kolgjini höll på att forcera till ledningen på första långsidan samtidigt som flera av de värsta konkurrenterna galopperat i starten. Vinnaroddset blev 8.75…

Och i amatörloppet dök spetsvinnande Southwind Tequila och Louise Medelberg från 52/10 till 42/10 under loppets gång när hon lyckats försvara ledning från innerspår bakom bilen.

Vinnarspelets omsättning i de här två loppen var 689.000 respektive 207.000 kronor, så det är liksom inga sent ivägtryckta 500-kronorsbongar via ATG-konton som ligger bakom de här tydliga oddsänkningarna på just hästar som ”råkar” hamna väldigt bra till i loppen…"

Vad säger ATG om detta då? Ja, svaret fick vi i samma nättidning redan dagen innan. Rondens nätupplaga igen:

"Även i lördags i V75 förekom en ganska ordentlig sänkning minuterna före start, då Truculent som vann V75-1 sänktes till slutliga vinnaroddset 7,46 - och det dessutom så sent att Truculent både hunnit ta ledningen och fått börja bestämma när sista oddsuppdateringen presenterades.

- Spelarna får vänja sig vid att oddsen ändrar sig mycket och sent när vi lever i den spelvärld vi har med många som sitter uppkopplade via internet och spelar väldigt nära in på start. Vi närmar oss att 90 procent av allt spel som görs kommer in sista 15 minuterna innan spelstopp. Då är det inte konstigt om oddsen ”vänds upp och ner” ibland, avslutar Eric Bolander" (ATG:s totochef).

"Vi får vänja oss" är alltså budskapet från ATG.

[Fabtax]
0

Så då har vi då nått dit många av oss befarat, att travet måste börja göra drastiska besparingar. Som det ser ut just nu på omsättningssidan så kommer det att bli nödvändigt med ytterligare åtgärder.

Man blir lite förvånad över att ATG som knutit många olika sorters kompetenser till sig inte har haft någon trendkänslig person som i tid sett vartåt det barkat och planerat för detta.

Istället verkar ATG ha ägnat det sista halvåret åt att fasa ut sin VD och vice VD. Dessa två är kanske de som snabbast såg hur snålblåsten närmade sig och packade och drog.

De farhågor jag kände i april förra året visade sig dessvärre hålla streck. Nu är det bara att hålla tummarna för att ATG inte bara blickar framåt, utan även ser tillbaka och ser vad de kunnat göra bättre, för att lära av sina misstag. Nya VD:n har i dubbel bemärkelse ett "hästjobb" framför sig!

[Remix]
0

#7 Oddsrasen är en fråga som flammar upp med jämna mellanrum och någon lösning verkar inte vara i sikte. Ännu har vi dock, trots totochefens maningar, "vant oss" vid de här oddsförändringarna under loppens gång. Rondens man på plats på Örebrotravet skriver i tisdagstidningen under rubriken Floppen: "Oddsförändringar under loppens gång. Inte första gången det händer, men det måste bli bättring! Doremi stod i 56 för tian när loppet startade. Varvet kvar ändrades det till 41 för tian. När loppet gick i mål var det plötsligt 36 för tian. Detta skadar trovärdigheten!"

Tilläggas kan att Doremi tidigt placerades utvändigt om ledaren där hon enligt referatet "såg åkandes ut" och var "fullständigt överlägsen".