vad är fel med travbanorna??
hela lilla familien brukar spender flera dagar i veckan på trav specielt nu när det börjar bli fint väder. det jag har märkt är att det är få som delar det nöjet. Om man tar bort stora heljer, typ elitloppet, så undrar jag va faan är det för fel på sveriges travbanor??? eftersom ingen tar sig tid att åka ut dit längre. jag har bara frankrike att jämföra med och det är ganska skrämande vilken skilnad det är det är minst 2 gånger mer publik på en potatis bana som det är 4 svängar, gropar och hopp än vad det är på solvalla en onsdag kväll!!!! vad kan travbanorna gör för att locka dit publiken igen??
till att börja med ta bort detta förbannde inträde som är och som alltid höjs när det blir V75 jag är så trött på detta !!!

Det får verkligen inte bli mer avbefolkat på travbanorna. Såg ett riktigt skräckexempel för ett par veckor sedan när familjen besökte Rom. Tor Di Valle, hyfsade tävlingar, bla ett snabblopp under dagen med 70 000-80 000kr till vinnaren. Kom dit 30min innan första start på publiksidan. Inte en kotte såg vi!! Seriöst, inte en människa fanns på publikplats! Började undra om vi tagit fel datum? Lagom till huvudloppet, som var lopp 6 tror jag, var det väl en 20-30 pers på publikplats! HEMSKT!
Sedan satt det kanske 100-talet på resturangen, mestadels hästägare. Men ändå, man märkte inte ens av att det var tävlingar. Kunde lika gärna varit provlopp de körde…
#2, Tråkigt… Vore skandal om det inte blir ordning på publiksiffrorna..

det blir småbannornas död. jag tror att små saker skulle göra skillnaden. mer aktiviteter på publik plats, så även barn familjer kan tänka sig spendera dagen där. längre tid mellan loppen så man hinner spela, gå på toa, ta en öl/vin eller en korv. nu måste man välja en sak för mer hinner man inte med!! det blir inte den här avslapnade stämningen där alla kan njuta av travet. så folk kan lika gärna stanna hemma och spela på datorn…

för första gången i mitt liv ligger jag 3 mil från en travbana - Boden. ändå har jag inte varit dit en enda gång sedan jag flytade till Luleå (tacka fotbollen för det, eller inte!!) men nu n'r sommaren tar till så lär jag förmodligen ta ett par svängar ditt, för det finns några finfina hästar även här uppe. men det är ju inte för det stora hästarna man far, utan för spänningen. vad som är problemet på det större travbanorna det har jag ingen anning om, kanske för många tävlingsdagar???
#4, Nah men på större dagar är det alltid barnaktiviteter typ och tid mellan loppen finns det väl så det räcker?!

tyvär inte. barn aktiviteter är väldigt dåligt av, några banor har en lekplats men mer än så är det inte… och tiden räker bara till om man är ensam inte om man är med familjen, vilket gör att man inte åker med familj och då blir det att mannen inte får åka heller för dom flesta eller så får han åka nån gång då och då. så är det för dom flesta jag känner i alla fall =)
#7, Hmm iofs så svarar jag ju bara för Axevalla och Åby, men under stora dagar så är det alltid familjejippon osv.
Jag tror att travorganisationerna har sig själva att skylla, eftersom man mycket medvetet har prioriterat marknadsföringen av spelet framför sporten. (Se t.ex. veckans gratisprogram, där det på omslaget står "Final, 21.000.000 till en vinnare", inte "kom och se Europaeliten tävla i Olympiatravet".)
Man har samtidigt gjort det bekvämt att spela hemifrån, och se loppen på datorn eller i TV:n. Varför skall då t.ex. en Karlstadbo lägga tid och pengar för att åka ner till Åby, när man kan sköta det så enkelt från skrivbordet?
Nej, travets tid som folksport är förbi! Själv bor jag på gångavstånd från Åby och har nyss varit ut och lämnat in V75. Sedan går jag ut och ser Olympiatravet, tar en öl med polarna och går hem igen. Trots att jag har frikort så besöker jag en travbana kanske 5-10 gånger per år. Att lägga en massa spilltid mellan loppen och stå i kö för att spela är bara tråkigt…
Och inte lättar det upp med Loketpladder och fyrverkerier, det är bara patetiskt. Nej, travet upplevs bäst på avstånd!

#8 2 banor som jag har dålig erfarenhet av =)

julianaS som igen SKREV på MITT namn menar att hon har LITEN erfarenhet av dessa banor inget annat!, Fransyska ni vet lite svårt med prepositionerna ibland :-) och nu svarar jag på hennes, vad rörigt det blir
Generellt har man nog fel inställning när det gäller affärsidén. Att kunderna ska betala inträde, för att få beställa mat och dryck vilket de självklart betalar för utan att få något i lyxklassen och dessutom ska de spela i loppen….räcker ju inte i dagens upplevelsemarknad!!!
Modernisera….fungerar t.ex. trådlöst nätverk för spel via medhavd dator på alla banor….värminingar borde vara gratis info för alla….ingen köper väl en lägenhet eller hus utan att ha gått på visning och erhållit prospekt….
mvh
Bertil
#11, Ja för bövelen!

men att det är så lite folk på travtävlingarna mot förut är alla live-kanaler och sändningar skulle jag kunna tro iaf..
typ sluta med livesändningar, bättre plats att stå/sitta på, interessantare lopp..
asså de e skandalt!! vi måste försöka locka dit folk till publiken!!
jag tycker att de e tråkigt o köra! Mer publik tack!
de e tråkigt att köra ponnytrav.. man ska ha samma känsla som stortravet! Om ni fattar!! mycke mer publik i stor travet än ponny…
De skulle bli skojj om hela upploppsrakan va full och deras jubel som man hör då man vinner!! och "staket kuskar" saknar jag med!!
#16, Men det kommer aldrig bli lika mycket publik på Ponny fattar du väl?

#16 En hel del folk kommer för pengarna, spelet.Vi ska inte dra in spelet i ponnytravet. Det är en ungdomssport. Det finns ingen publik på ponnytrav tävlingar, och kommer aldrig och bli. Och det spelar mindre roll i den här frågan.
#18, Precis, trav utan spel = 0 besökare.

#19 jag håller med.. hi hi.. det är halva nöjet. Nä, rör på er organisatörerna!!!!!!!!! Vi vill ha bättre förutsätningar på trav banorna än dålig mat och dyra inträden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vi har börjat med totolopp =)
#21, Hmm har du resultat på det med`?
jaa
#23, Vilken dag?

#24 Det spelades med toto på Färjestad under långfredagen. Första ponnyloppet på fastlandet med toto.
ponnylopp, visst kul….kanske man kan spela på hästhoppspinupan Malin Baryard nästa gång…
mvh
Bertil
#26 Kanske inte så kul för er spelare men ska vi ha nån återväxt i travsporten så är det väl ungdomarna vi ska satsa på….Det fina med ponnytrav är att vi är intresserade av SPORTEN inte BARA av pengar.Kolla in Hanna Lädherkorpi har kört ponnytrav MKT framgångsrikt innan hon börja med storhäst,jag tror hon har fått mycket körträning där!

hm.. var på en travbana nyss.. skulle gå å köpa läsk, dom hade Ingenstanns!! Hur dåligt som hellst! det slutade med att ja fick dricka nå jädra vatten.. :S det är dåligt! man måste vel iaf kunna köpa ngt att dricka..
Väcker liv i den här diskussionen igen, efter att ha läst om de senaste innovationerna på banorna med mål att profilera sig. Skellefteå vill hänga på trenden med öppet spår, och Åby går snäppet längre och lanserar två öppna spår, medan Kalmar har kommit på att man vill bli Sveriges första bakvarvsbana. Monté är numera ett faktum på de flesta banor på gott och ont, och alla travsällskap med självaktning kör supersprinterlopp, med "i.t." i tidskolumnen i programmen som enda bestående minne. Nu är frågan: vilken bana blir först med passgångarlopp?
Var går egentligen gränsen mellan nytänkande och effektsökeri? Jag börjar tro att det finns för många sysslolösa sport- och marknadschefer på banorna, som desperat försöker att profilera sig och sina banor. I grund och botten är det ju en sak som gäller: travet som sport måste i grunden vara lockande, annars hjälper det inte med allehanda kringverk! Tycker man inte att stallukten är uppfriskande och hovklappret ljuv musik så kommer man nog inte heller när banorna kör 1140 meters montelopp i bakvarv med open stretch…

#29 håller med.. :P

fast visst har mycket hänt denna sommar! mer folk upplever jag det som iaf trots vädret. dessutom tycker jag att open stretch är bra och att hästar som faktiskt kan vara bra travhästar men har svårt att ta kurvorna i vänstervarv ska få chansen ser jag inte som något negativt, funkar iaf i Frankrike och för fransmännern blomstrar ju travsporten. tycker solvalla gjort fantastiskt mycket denna sommar. Det har blivit trevligare och mer folkligt där, finns såklart mer att göra men helt klart på rätt väg. och visst måste man prova nya grepp och självklart kommer inte allt vara bra men utan att testa så kommer man ingen vart.

I italien var det kanske 2 pers som tittade på tävlingarna så länge det inte var stortrav.
ja tycker det e tråkigt när dom kör ponny lopp mitt i tävlingarna ibland.. dom kan ju köra en timme innan alla tävlingar börjar eller nåt
#33, Haha nä det är ju kul ju :) Ponnylopp är ju grymt.
haha men ja känner många som tycker det är irriterande
#35, Tss. Viktigt att släppa fram ungdomar osv. i sporten med så.

ZenoX - med sådana som dig på travbanorna kommer ponnysproten tyvärr försvinna. Och då kommer det inte komma lika många duktiga ungdomar sedan :P
MER PONNYTRAV!
Varför ser inte STC och ATG till att informera publik och spelare mer om ponnytrav!? Ponnytravkuskarna är travets framtid!
STC gör ingenting bättre för ponnytravet, tyvärr ;/
mhm ja vet att det e viktigt att få igång unga m.m. men dom kan väl köra innan första loppet
#39, Då syn sdom inte alls lika mycket..
Det som är positivt är väl trots allt att bra sport drar folk till banorna, Going Kronos närvaro har kanske betytt några tusen extra banbesökare där han har visat sig. Inte minst nu när vår topp är blek jämfört med t.ex. Frankrike är det viktigt att Going får vara hel och frisk, och att han (och Ludde!) får till en fullträff snart.

Ni ska bara veta vad det klagas av ponnykuskar när dom placeras 1,5 timme före första loppet!!
Har dom tur har dom en publik på 70 pers. Tjusningen med att köra insprängda är ju publiken. Vill vi tävla kan vi göra det ändå på egna tävlingsdagar. Men vi vill också visa upp oss :P
en lösning på ponny trav skulle vara toto
#43, Finns ju redan..
#43, det finns toto på vissa Kat.B-lopp. Men då är det åldersgräns för kuskarna, 16 år måste man vara.
Vanligvtis räcker det med att vara 12 år för att köra kat.B, så det är en del kuskar som inte FÅR köra sina enga hästar i sånna lopp, även fast vissa kör 40 gånger bättre än nån över 16.
För Kat.A (de mindre ponnyerna) finns det inga totolopp.
Sen tycker jag det där med totoloppen inom ponnytravet har skötts SÅDÄR… Tex. på Årjäng, skulle ponnyloppet gå som lopp 13, och stod även som det på kupongen. MEN ponnyloppet gick en timme innan lopp 1!?
Och det var ett fint ponnylopp ska jag säja - måna fina hsätar och fort gick det!!
Även om jag inte tror att ponnylopp är frälsningen för svensk travsport så måste jag erkänna att jag ändå tycker att det är charmigt med ponnylopp, så länge hästarna körs av sina unga kuskar. Däremot avskyr jag "kändislopp", där man förväntas jubla över att en hockeyhalvkändis galopperar ett varv bakom en förvirrad ponnystackare. Dessutom tycker jag att maxåldersgräns 25 år på (de ordinarie) kuskarna är för hög - har man inte lyckats ta steget över till fullvuxna hästar när man fyllt 20 så är man farligt nära parasitgränsen…
Får man köra ponnys tills man är 25 år alltså? Om fallet är så är det ju på tok för långt som du säger..
Jo, 25 år är åldersgränsen.
Jag tycker också den är ganska hög faktiskt, 20 är alldeles lagom för ponny. Förra året körde jag mot ett gäng som var över 20, och typ alla av dom körde storhäst lopp på Dannero dan efter. Skitkul… Not.
MEN det som är bra med 25 års gränsen är att man kan fortsätta med ponny, utan att behöva köra storhäst. För många som kör ponnytrav vill inte fortsätta på storhäst, det är som två olika sporter egentligen.
Jag själv kommer köra ponny tills min nya häst inte tävlar längre. Det vill säja, ganska många år till.
#48, Det största man kan vinna både pengamässigt och prestigemässigt är loppen under Elitloppshelgen va? Annars är det ju fruktansvört dåliga prissummor.
#49, Elitloppen för ponny har 5.000:- i första pris , och det har MÅNGA fler lopp (tex. Jämtlands Lilla Pris, Lilla Storsjöpokalen, Sundsvall Open Lilla OCH Mini Trot, Åbergs Lilla och Mini, SM Kat.A).
Det största du kan vinna pengamässigt med ponny är SM kat.B, som har 10.000:- i första pris.
Pengarna i vanliga lopp varierar från vart du bor. Här uppe (Boden och ner till Sundsvall och Östersund) är prispengarna mellan 800-1000 i första pris. Efter det är vanligaste första prissumman 600:-.
Det är "dåliga" pengar, men det är ändå en ungdomssport och vdet finns de som klagar över de ynka pengarna vi har. Ponnyhoppningen har ju inga pengar alls…
800 spänn är ändå lite bensinpengar och ersätter startavgift ^^,
okej…
Om travbanorna verkligen ska kunna locka tillbaka publiken så måste tempot höjas. All spilltid mellan loppen medför att ett besök på en travbana tar minst en halv dag och det mesta av tiden är spilltid mellan lopp. Om man inte vill sitta och hinka pilsner utan vill se trav så är det betydligt bekvämare att sitta framför TV4 och få en färdigredigerad travsändning, tyvärr
mvh/Thomas
#52, det är sant! På Bodentravet är det 6 minuter mellan segerdefilering och nästa defilering!!! 3 minuter är väll nog!? Om inte ännu mindre…
#52, det är sant! På Bodentravet är det 6 minuter mellan segerdefilering och nästa defilering!!! 3 minuter är väll nog!? Om inte ännu mindre…

Om man inte ska ha tid mellan loppen måste man lägga in en längre paus mitt i någonstans, för hur ska annars hästarna kunna hinna med att värma? Och om man då har paus kan man inte förbereda sin häst till 100% när man inte kan värma när man vill. Typ Solvalla kan man ju bar värma på banan, finns inga andra möjligheter.
Jag förstår både Thomas/Amandahs synpunkter, liksom Hannnas! Uppehållen mellan loppen kan kännas plågsamt långa på publikplats, men sticker man in näsan i ett storstall ser man inga som har tid att stå och kallprata direkt…
Jag minns att man för en del år sedan gjorde försök med att korta tiden genom att köra hästarna uppcheckade i en halv defilering, vända upp på upploppet för provstart och sedan köra direkt till start. Det slog inte så väl ut, publiken ville ha tid att kolla provstarter och ta ut spelobjekt, totopersonalen hade väl svårt att hinna med, och de aktiva fick springa mellan uppsittningar eller ta emot och skicka ut hästar nästan samtidigt. Risken för materialfel ökade nog också när hästarna inte fick "springa in sig" i utselningen! Men kanske vore det värt att testa på nytt?
I Eskilstuna är det rätt välbesökt, klart är det mindre folk då det inte är några större lopp, men när V5:an börjar så börjar folk strömma till. Man tycker ju att det borde vara mer folk på en bana som solvalla eftersom den ligger mer centralt (eller är jag ute och cyklar nu?)
Barnaktiviteter finns det också, en gammal lekpark, och så nu sommartid finns ju ponnyridning och hoppborg.
.. Chokladhjulet får man ju inte glömma..
mer farligt om hästarna inte får möjlighet att värma upp ordentligt, kommer troligen få se betydligt fler skadade hästar om tiden mellan loppen ska minskas.
Annars tycker jag att det är bra med tiden mellan loppen, ger en tid att snacka lite med andra och analysera/kolla igenom startlistorna med tips. Sedan tar det även tid att stå i kö för att lämna in spelet, MEN FRAMFÖRALLT så är det riktigt bra att kunna se värmningarna mellan loppen och det är en av grunderna till spelet.
#57, Publiksiffran var ca. 6600 på Solvalla i Lördags vilket är FRUKTANSVÄRT DÅLIGT. Helt otroligt dåligt.
Det var kanonklass på sporten (Näst bästa helgen hittils i år på Valla). Going Kronos kom, och framför allt det var KANONVÄDER!
Och ja jag var där.
När det var V64 på Vaggeryd kom det så här mycket folk!
Axevallas trippeltrav, fredagen där som håller betydliget sämre klass, dit kommer över 7000. I Årjäng var det väl runt en 12000?
Skrämmande att det inte går att locka folk tll Valla alltså!
#59, 6600 skulle vara väldigt mycket folk på Sundbyholm, men nu är det ju viss skillnad på banorna, i och för sig. Jag var där i fredags, och det var inte särskilt mycket folk heller, konstigt nog, så det var en rolig dag med roliga evenemang..
Ja men jag snackar om huvudbanan Solvalla så… Skrämmande illa! Men nu till helgen på Sundbyholm borde det väl vara en 5000 iaf. Annat är ju katastrof.. Det var ju fina löp!
I Boden kan det iaf gott vara 3 minuter mellan loppen. Vi har då en jättefin rakbana samt flera fina slingor som man kan köra på, utöver rakan.
Jag pratade om Solvalla jag med, eller .. ja. Jag var där i fredags då jag hade hästen till start, ont om folk, trots de roliga westernevenemangen och cheerleadinguppvisningar. Dem försöker ju iallafall. Bra idé med att ge gratis entré till alla som drog på sig cowboyhatten dit..
Jag hoppas på att det blir mycket folk, problemet är ju att det är Å-festen/Rix-FM festival inne i stan samtidigt, kanske skippar folk travet för att gå på det istället?
#62, Nah 3 minuter lät lite väl optimistiskt… Tänk på spelarna med… Ibland kan man få köa i 3-4-5 minuter.
vad är meningen? halva syftet med att åka till banan är att se hästarna värma innan man spelar dem! och sedan vill ni att hästarna ska värma sidan om banan, snacka om att förstöra för travspelarna.
Sedan tar det som sagt tid att stå i kö för att lämna in spelen och tills sist så vill man ha tid då man kan snacka med folket mellan loppen.
bättre hade annars varit att minska loppen och ha längre tid mellan dem.
#65, WORD.
Apropå #46, i morgon är det återinvigning av Åbys nya arena, och då bjuds vi på bl.a. på ponnylopp med sådana välkända travprofiler som Erica Johansson, Alexandra Zazzi, Mickey Dee, Staffan Oldsberg, Patrik Hellberg och Magnus Rosén. Måtte så många små hästar som möjligt överleva den upplevelsen…
I övrigt bjuds vi på "mästarmöte" mellan cyklist, häst och löpare och vi kan rida på mekanisk tjur medan vi lyssnar på Spotnicks. Obekräftade rykten gör gällande att det blir travlopp också.
#67, Tyvärr har mitt tågkort gått ut ur tiden annars skulle jag genast bege mig dit!
Sälj datorn och ta taxi - några uppoffringar måste man ju göra för chansen till Staffan Oldsbergs autograf!
#69, Hehe… Har faktist en annan Oldsbergs autograf. Var Ingen regning kväll jag fick den. Lista ut, den hehe.