Klasser i trav
Hej!
Jag är helt ny på trav, och undrar, finns det olika klasser i trav? Vad innebär det isåfall och vilka regler är det? :)
elvira.horseworld.se
JA
Klass 3 är jag osäker på men borde vara -49.599
Klass 2 50.000-200.000
Klass1 200.001-400.000
Brons 400.001-800.000
Silver 4000.001-1.5000.000
Guld Lägst 4000.001
Det Thomas beskriver är klasserna på V75.
En travhäst anmäls nästan alltid till lopp efter den summa den tjänat in under sin karriär.
I vardagstravet skrivs reglerna för ett lopp ut av banan som kör, en s.k proposition. Här kan t.ex en häst som tjänat 150.000 kr möta en häst med 500.000 på kontot, men den som tjänat mer får stå 20 eller 40 meter bakom beroende på hur banan valt att skriva ut loppet.
Ibland är loppen öppna enbart för ston, även här kan det förekomma tillägg för de som tjänat mest pengar.
Vissa lopp är öppna enbart för hästar som ej vunnit.
Det finns också årgångslopp där hästarna är lika gamla, här kan man också begränsa startberättigande med intjänade pengar.
En proposition finns i en massa olika varianter och den bestäms alltså av respektive bana.
I travet finns två raser bland stora hästar, kallblod och varmblod, dessa tävlar aldrig mot varandra.
I ponnytravet delas ponnierna in i kategorier precis som i ridsporten. Mig veterligt tävlas det inte med D-ponnier. Här är jag dålig på indelningen i lopp om A-ponnier tävlar mot B-ponnier osv, men det kan du säkert få svar på om du går in på ponnytraviFokus.
Detta är väl lite av vad som gäller, på travsport.se kanske du kan hitta mer.