Trav iFokus

Trav

Etikettnyhter-från-kanal-75
Läst 340 ggr
ThomasH
0

Trönöfaks het i kallblodsloppet

V75 på Romme kan sluta med en kusktrippel - för Sören Eriksson. Bästa chansen finns i kallblodsloppet med Trönöfaks. - De andra ska vara riktigt bra för att slå oss, säger Gävlekusken.

Kallblodslopp på V75 brukar vara svårlösta om inte Järvsöfaks är med. På Romme talar det mesta för en duell mellan Trönöfaks och Troll Jokeren. Sexårige Trönöfaks har tre raka segrar och Sören Eriksson är optimist.
- Han har känts väldigt fin på slutet och det ser ut som om han har vuxit in i klassen efter en mellansäsong i fjol. Det är en både stark och snabb häst som egentligen har det mesta.
I sin senaste start fick Trönöfaks gå i tredjespår hela loppet. Trots det blev det en enkel seger.
- Jag hade bollarna kvar i hästens öron och han var inte bottnad i mål, säger Sören Eriksson.
 Hur blir taktiken i V75-4?
- Jag hoppas kunna köra mig till ledningen en bit efter start. Visserligen vet jag inte så mycket om Troll Jokeren men den och de andra hästarna får vara riktigt bra för att slå oss.

**Davidov jagar bronsseger
**I Bronsdivisionen kör Sören Eriksson femårige Davidov som imponerade under sin fjolårssäsong. På sina två starter i år har den Ålandstränade hästen en seger och en andraplats.
- Uffe (tränaren Ulf Eriksson) säger att hästen känns jättefin i jobben efter sin senaste start. Jag tror att hästen börjar närma sig toppformen och vi har siktat på här loppet en längre tid.
 Vad tror du om Yankee Mic i V75-2?
- Han är under stadig utveckling och har gått riktigt bra på slutet. Det är svårt att veta hur loppet blir kört men jag tror att han är snabb nog att hålla ledningen.
 Kan det bli en V75-trippel för dig?
- Nej, det tror jag inte men det är tre hästar i bra form så vi får se. Jag vet hur svårt det är att vinna på V75 och lyckas jag vinna ett lopp blir jag jätteglad.

Pär Andersson

Bild3n publicerad t o m 2006-04-21.

Av: Pär Andersson, Kanal 75

Datum för publicering

• 2006-04-14