Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 360 ggr
Ola007
2006-04-14 22:35
0

V75 Romme

V75 Romme 15/4

Här kommer en liten sbabbanalys på veckan V75 omgång

Avd 1

Detta är ett Silverförsök över lång distans. Ett öppet lopp, men jag tycker att tre hästar höjer sig över mängden. Tipset går här till Nr 8 New Grove Global .Detta är en Finlandsfödd sjuåring som numera återfinns i Sverige och hos Kari Lähdekorpi. Där har New Grove Global nu gjort fyra starter. Första starten för nya stallet gjordes på Axevalla i början av mars månad. Det var också fråga om årsdebut och comeback. Gick då ut från tillägg över full distans och fick en resa längre ner i fältet. På sista bortre följde Karhulahti med i angrepp tillsammans med New Grove Global. Med ungefär halvvarvet kvar till mål blev man tvingade att göra grovjobbet själv. Inne på upploppet hade New Grove Global greppet för ett tag, men fick till slut ge sig för Loke Patrol. Med tanke på att det var första starten på länge var han klart godkänd. Kommer nu närmast från start i ett V64-lopp på Solvalla. Stallet slet av sjuåringen dojorna när han gick ut från ett tiondespår bakom bilen. Fick en resa i utvändigt slagläge i mitten av fältet och det var först med ca 400 meter kvar till mål som man följde med i angrepp. Kort senare lyfte Lennartsson ut honom ytterligare ett hack i banan. Det bet finfint och New Grove Global hade inga som helst problem att avväpna övriga. Vann till slut före Sir Maurits och Petra Girl.

Önskas gardirng så har vi 4 Roger Hornline, 3 Sun Power C.G. 11 Regent Royal, 2 Dalshan As

Avd 2

Nr 7 Eges Officersom kommer från stall Goop. Fyraåringen har gjort sex starter i karriären och vunnit fyra av dessa. Åkte senast på 2006 års första förlust när han fick ge sig mot mycket kapabla Alvena Liston. Möter nu passande kamrater och är snabb ut. Leder runt om och jag spikar.

Avd 3

Tipsettan till Nr 2 Victory Tilly, enda hotet är Nr 1 Bellman Töll som verkligen hade ett underbart 2005. Ulf Ohlssons nioåring hittade nya växlar och vann elva av sexton starter. Missade bara platsen vid två tillfällen. Var ett tag aktuell för Elitloppet efter att ha vunnit Guldfinalen på Valla i maj månad. Dundrade då runt ovalen på 11,3 1609a och vann mycket enkelt före Tag the Devil. Det blev ingen Elitloppsinbjudan, men väl start i Sweden Cup. Bellman Töll vann där såväl försök som final.

Avd 4

2 Trönöfaks Blir bara bättre och bättre. Sexåringen som har självaste Järvsöfaks som pappa har i år visat att han sannerligen inte vansläktas. Sju starter har givit fem vinster och en andraplats.

Tar täten tidigt och är det någon som kan plocka ner denne innan mållinjen är det Nr 11 Troll Jokeren.

Avd 5

Här går mitt tips till Nr 6 Kung Lavec som är en härlig individ. Vann tio av fjorton starter i fjol och tog dessutom två andrapris. Svante Båths gosse stod överst på prispallen i såväl korta som långa E3. Som de flesta säkert kommer ihåg blev det galopp i Svenskt Travkriterium, men Kung Lavec fick ändå avsluta säsongen med att visa vem som var kungen i kullen när han hemförde BC-finalen på Eskilstuna. Tog då över farthållningen från Bambino Banker efter några hundra meter och var sedan aldrig i närheten av förlust. Ledde loppet runt om och vann mycket enkelt före nämnda Bambino Banker och Rite on Track.

Avd 6

Här har halva startfältet chansen att ta hem loppet, Mitt tipps går ändå till Nr 2 Davidov. Det här är en femårig grabb som under fjolåret gjorde tretton framträdande och vann sex av dessa. Davidov segrade bla i BC-försök på Bollnäs och vann också Fyraåringsstjärnan på Gävle där han bla tog skalpen på Master Växus. Det var i säsongens näst sista start och segerreceptet var då ledning runt om. Behövde aldrig visa hela sitt register för att gå iland med uppgiften. 2005 avslutades med start i ett fyraåringslopp på Solvalla. Fick då resa i utvändigt slagläge och inne på slutrundan gav sig Sören Eriksson av med honom. På sista bortre var man framme i dödens, men ett par hundra meter senare tog det stopp för Davidov. Hamnade utanför pengarna och hade en av sina sämre dagar i travlivet. Det var för övrigt Intoxicated som segrade före Persos Yankee. Gjorde så comeback och årsdebut på Romme i mitten av mars månad. Då från ett niondespår bakom bilen över kort distans. Syntes en bit ner i fältet och det var först på sista bortre som man följde med i angrepp. Kort senare fick han göra jobbet själv. Med tanke på frånvaron höll Davidov ställningarna klart godkänt till andraplatsen bakom Beseiged Krik M.J.

Men som sagt en gardering i form av Nr 4 Hercules Laser som älskar kort väg till mål och spets. Nr 5 Star Running som nu har två lopp i kroppen efter vila. Salmelas femåring gjorde årsdebut i ett V65-lopp på Solänget i slutet av mars månad. Från köregion gick han då en riktigt tilltalande avslutning och knep andrapriset bakom Gigo Lloyd. Var senast ute i ett Bronsförsök på Valla. Fick där fin resa i andra utvändigt oh med tank på hur loppet blev kört borde han vunnit. Var nu bara godkänd som trea bakom Navarro och Hey Joe. Nr 3 Robis Ingo, Nr 1 Sea Striker, Nr 9 Nyby Bengan som kommer att ha publiken i ryggen.

Avd 7

Här ger jag tipset till Nr 3 Rite on Dirt. Timo Nurmos fyraåring är under kraftig utveckling.

Har i år gjort fem starter och vunnit två av dessa. Den första triumfen kom på Örebro i februari månad. Gick där ut från ett sjättespår bakom bilen över full distans. Satt per omgående i tät och ledde sedan loppet runt om.

Även i detta lopp rekommenderar jag en gardering.

Nr 11 Opec Normalt fäller Opec det mesta här, Nr 4 Scarly som nu har fått två lopp i kroppen efter vila. Nr 1 Nice Surprise S.A. som har riktigt toppform för dagen. Nr 9 Lucky Miracle , 10 Heavy Dew.

ThomasH
2006-04-15 03:11
0

Bra analys som vanligt Ola!

Här kommer mitt förslag på system som är på 2140 rader , men reducerat till 604 rader genom min 1 av 3 utgångshästar(fet stil), 1-4 A-hästar, 1-3 B-hästar och 0-2 C-hästar.

1. 8 New Grove Global(A), 12 Tobina Pazzione(B), 6 President Amok(B), 3 Sun Power C.G(B), 1 Balk Flyer,(C) 7 Cleas Palema(C)

2: 7 Eges Officer(A), 4 Leader Ås(B), 6 Big Sir Price(B), 2 Idholmens Kenzo(B), 1 Yankee Mic(C), 5 High Score D(C)

3: 2 Victory Tilly

4: 6 Kung Lavec,(a) 3 Blue Chip Star(B)

5: 2 Trönöfaks

6: 4 Hercules Laser(A), 3 Robis Ingo(B), 2 Davidov(B), 9 Nybybengan(C), 1 Seastriker(C)

7: 4 Scarly(A), 3 Rite On Dirt(B), 11 Opec(B), 7 Underberg)B), 5 Aston Hamp(C), 1 Nice Suprice S.A(C)

Lycka Till

Bertil
2006-04-15 14:09
0

Gediget Ola!!

Ni får mitt system som jag spelat. Systemet är på 8000 rader med en reduktion till 1825r. Det är 8 utgångshästar varav en måste gå in liksom en av fyra A-hästar.

Hoppas ni har någon nytta av denna info.

mvh
Bertil