V75-5 Romme 15/4-06
**V75-5. V3-3. Tvilling
**2140 A
1 Bambino Banker - Svensson E 22412 14,0a
2 Jeune Fille - Karlsson J B 1050d 14,2a
3 Blue Chip Star* - Adielsson E 52122 14,5a
4 Jocose - Kihlström Ö 11124 13,4a
5 Kasparaitis - Goop O 3114d 13,7a
6 Kung Lavec - Ohlsson U 1d21d 12,3a
Vilket litet men naggande gott gäng. Jag gissar att Blue Chip Star tar spets men Kung Lavec bör vinna då han galopperade i sin årsdebut av pur pigghet. Men, Jocose är första motbudet, även om han inte var som bäst senast. Undrar vad Kasparatis kan göra mot kulltoppen?

Med så få hästar borde man ju kunna få fram en vinnare, men det finns några osäkerhetstecken som gör att jag i alla fall vill ha med alla utom 2 Jeune Fille som är numret för liten. Resten anser jag faktiskt kan vinna.
Sen har jag min egen favorit Jocose med i loppet och den måste jag ju naturligtvis ha med.
Om alla var vid full form skulle jag nog lita på Kung Lavec, men en start med diskning för galopp säger ju inte tillräckligt om formen. Övriga har kapacitet som är ungefär lika och därför måste man ta med 5 hästar som jag ser det.

Ägarna vill tydligen att Bambino Banker ska köras i spets. Oavsett så stannar jag vid två streck här. Att både Blue Chip Star och Kung Lavec ska göra bort sig tror jag inte sker.

Svante Båth har ju lagt ut alla tänkbara ursäkter varför han kanske inte vinner detta lopp redan i förväg. Det brukar han ju inte göra. Frågan är om man överhuvud taget ska bry sig om det.
Han säger dock att detta lopp endast är av intresse pga av att han inte fick någon värdemätare på var han står efter galoppen i årspremiären. Att första priset är på 200000kr och bara 5 motståndare ser han mindre viktigt. Det är kommande storlopp som gäller för Kungen.
Erik Svensson brukar ju gärna dra i spets när han får chansen, så om ägarna sagt till om det så lär det nog bli så. Jag tror att Ulf Ohlsson kommer att säkerhetsstarta med KL. Gunga ska undvikas till varje pris. Bara om Kung Lavec själv drar iväg kommer ekipaget att köras framåt redan i starten.
Blue Chip Star vill naturligtvis ha ett ord med i laget vad beträffar spets. Väl där blir han svår att komma till tals med.
Jocose får sannolikt ett mycket mer passande lopp än senast. Får han en rygg att gå på slår han de flesta i sin årskull. Senast blev det fel och han pullade bort för mycket kraft så det loppet räknar vi bort.

Om Blue CS och Kung L sköter sig så måste Jocose personsänka.
Man kan ju dock undra varför Båth är så låg och därför undrar jag om man inte ska ta det som klart istället 
Nja så lite osäker är han inte på sin hemsida och jag väljer nog att spika Kungen.
- Gjorde årsdebut i förra veckan men galopperade där bort sig direkt. Vi hade haft lite dåligt att träna på veckan före och min var helt enkelt alldeles för peppad när det var dags för tävling. Nu har han fått gå sina vanliga intervaller efter den starten och jag hoppas och tror att han ska vara sig själv på lördag. Loppet ser intressant ut och trots att det är få hästar med så håller det hög klass. Vi möter några som har visat fin form hela vintern och de blir säkert svåra att slå även om min sköter sig. Det är ett öppet lopp och min är en av flera som kan vinna. Inga ändringar, skor runt om, skriver Svante på sin hemsida (http://www.stallsvantebath.com/). Men, skor runt om låter lite som en förberedelse och jag kanske överväger att gardera med Blue Chip Star, Jocose tycket jag inte var på tårna senast.

Kung Lavec ser inte bra ut i bakkärran alls - Båth sätt på dig glasögonen!
Bambino Banker tycker jag var duktig trots allt. Jocose bet det ju riktigt bra för och helt plötsligt vaknar Örjan.

Bambino Banker var faktiskt rätt imponerande med tanke på hur Erik Svensson kör sina lopp. Däremot får nog Svante Båth (precis som LL så informativt uttrycker sig ,-) ta en ny titt på Kung Lavec. Han är inte fräsch för närvarande.
Samtidigt tycker jag det var roligt att Jocose vann (inte bara för att jag själv är med och deläger någon tusendel av hästen :-), han tycker jag har visat fin löpskalle. Däremot blir man lite förbannad på Stefan, John B och Örjan som peppade honom så han blev het förra starten. Jocose ska inte spetsa! Nu fick ett perfekt lopp och då står inte många i 4-årskullen emot hans slutspeed! Speciellt imponerande var det att han plcokade ner Blue Chip Star som fått smörresa i vinnarhålet och ändå tar han 3 längder på honom över upploppet!
Han kan förbättra 13,5 också om det krävs, men det är ju inte det viktigaste. Vinnarskallen är viktigare och den har han!