Sann Åbyanalys...
I dagens sista V65-avdelning kommer Tampico Sund till start utan att ha någon bländande formrad. I intervjun i Ronden inför loppet säger Reijo Liljendahl bl.a. att "Är det ett normalt Åbylopp ska han ses med lite vinstchans". Nog är det ett "normalt Åbylopp" alltid, så det är bara att ta för sig!

En något mindre sann analys när vi ändå är inne på Åby. På Travnet.se uttalar sig Håkan Arvidsson om Nong Lin i avdelning 1, och på frågan "Hon har nu spår fem bakom bilen, blir det laddning från start igen?" svarar han: "Nä. Hon har nu ett skapligt spår men härifrån får Olle ta det lite lugnt första biten. Hon är bra i grunden och med lite klaff kan hon säkert vara med där framme".
Gick det inte 1.08-knycket första 500 innan Olle fick överta? Vet inte om det var så "lugnt" direkt…

Jag tycker nog det är riktigt bra konkurrens på Åby, inte sämre än på valla i de "vanliga" loppen.

Hannna, om så skulle vara så är det nog gästerna som räddar föreställningen! Om man är "snäll" och stryker de två fina treåringsloppen, där det av naturliga skäl inte finns med så många hemmarepresentanter, så upptar övriga V65-lopp 52 hästar. Av dessa är 43 gästande ekipage. Det kanske förklarar varför jag påstår att det bara är att "komma och ta för sig"?
Jag har full förståelse för att gästerna tycker att det är helt i sin ordning, men för den som tycker att Sveriges näst största bana borde ha en proffessionell tränarkår värd namnet finns det skäl att oroa sig över läget! Det enda lopp där det finns lika många hemmahästar som gäster är i P21-loppet (som för dagen kamouflerats till "Mikael Ljungbergs minne"). Där är hela sex hemmahästar med och fajtas om förstaprisets 12.000 kronor…
(P.S. Fast för Tampico Sund gick det bara "sådär". Han blev sjua, och fick t.o.m. se sig besegrad av en hemmahäst som skrällde med en fjärdeplats.)

#3 Nu pratade jag inte om hemmahästarna, utan rent allmänt tävlingsstandarden på Åby. Det är väl inte bara Åby-hästar som startar på Åby under en normal tävlingsdag? Ex Kari Lähdekorpi har väl en segerprocent på 16-17 på valla, ca 8 i segerprocent på Åby.

Man kan givetvis spalta upp det, och det är möjligt att sporten som sådan inte är så mycket sämre på Äby än på Solvalla. Men jämför man de två största banornas tränarkårer så har den större trots allt t.ex. Nurmos, Johansson, Walmann och Hultman, medan Åby har "Goop på avstånd" och 2-3 toppamatörer.
I all arenaidrott drar ett starkt hemmagarde publik och framgång föder intresse. Leder Blåvitt serien kommer det tiotusen mer på hemmamatcherna än om de ligger nia, och hade Åby några egna profiler så skulle det åtminstone komma några fler åskådare för att se dem bjuda Svanstedts och Lähdekorpis hästar lite motstånd.
Så visst, Solvalla är heller inte på topp alla gånger längre, men det gör ju inte problemen på Åby mindre…

#5 Jo men det är ju inte så konstigt att just Solvalla har många bra tränare i närheten, det är ju där alla pengarna finns, störst prispengar i hela landet där under vanliga tävlingsdagar belägen i Sveriges huvudstad. Konstigt vore väl något annat. Men jag håller med, Åby har inte överdrivet med profiler.