Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 293 ggr
ThomasH
0

V75-3 Åby 26/4-14

Lopp 7. V75-3 V5-1 Tvilling. Auto. 2140:
1 Kash's Cantab - Adielsson E 36342 11,1a
2 Ed You - Bergh R 3d501 10,8a
3 Mr Picolit - Kontio J 31022 10,2a
4 Brad de Veluwe* - Korvenoja T 44622 09,7a
5 Raja Mirchi - Kolgjini L d1143 10,5a
6 Solvato - Heiskanen V 20531 09,9a
7 Sanity - Kihlström Ö 21121 09,2a
8 Yarrah Boko* - Ohlsson U 31340 09,7a
9 Harry Haythrow - Untersteiner P 21212 09,7a
10 Noras Bean - Söderkvist S 10111 11,3a

matsli
0

Hm, här kan man spika sin egen favorit eller ta alla. Jag tror mest på 10 och 3, därefter 4,5,7 därefter alla…………

[Didnovarre]
0

Dags för Olympiatravet, som är något av en upptakt till sommarens stortrav - sedan följer Copenhagen Cup, Elitloppet, Kungapokalen och Oslo GP slag i slag. Härligt!

Det har klagats på dålig sportslig klass i årets Olympiatrav, men jag är inte beredd att skriva under på det. Otroligt synd att Maharajah inte kunde ställa upp och försvara fjolårssegern förstås, men annars får vi se en stor del ur gräddan av Europas bästa travare just nu - att de flesta råkar vara svenska är som det är. Det enda att klaga på är att loppet inte körs som avdelning 7, men de gästande stjärnidrottsmännen kanske inte orkar vara kvar så länge för att ta emot bidragschecken? 

Tycker att loppet även är riktigt spelmässigt intressant i år, då det inte finns någon storfavorit. Just nu lutar det åt att jag plitar ner streck för Raja, Sanity och NB. Hade Yarrah Boko haft bättre spår hade även han platsat.

[Didnovarre]
0

Inser vid närmare eftertanke att det kan vara farligt att glömma Mr Picolit, han får bli mitt fjärde streck här. (7-10-5-3)

ThomasH
1

Jag tvekar inte och spikar Raja Mirchi, han är bara bäst, nu barfota och utan jänkvang som inte funkade  senast

matsli
0

Harry har blivit bättre men hamnar illa till. Nu startar han i rygg på 1 Kashs Cantab som är startsnabb, men fältets sämsta häst. Han släpper till 3 Mr Picolit som släpper till 4 Brad de Veluwe som sedan släpper till 5 Raja Mirchi (om den inte galopperar). Fjärde inner alltså för Harry. Att haka på 2 Ed you är inte ett alternativ då den är långsam ut. 3 Mr Picolit kommer att hamna på andra eller tredje inner och den har samma chans att vinna som de allra bästa! Mycket svårt lopp. Enbart 5, 10,7 och 8 har kapacitet att vinna från dödens. 3 ska med på min kupong. Här vinner nog spetshästen eller andra, tredje inner. Det blir tufft att runda….

[Didnovarre]
0

Även om det "gick ut över" min tanke Sanity som spurtade storstilat efter att ha hamnat helt snett på det så var det otroligt kul att det äntligen blev en hemmaseger till "Åbys sista hopp", det storsatsande  stall Denco och framför allt till Veijo Heiskanen. Det känns rättvist att han får vara med i topp igen efter alla dessa år, och vilken häst -  det här var ingen bluffseger! 🙂

P.S. Synd att Noras Bean inte var fräsch. Hoppas att han kommer igen! D.S.

matsli
0

Det var full fart från start till mål, men lite tokkört. Om Raja hade fått till det lite tidigare utan den jobbiga inledningen hade den kanske hållit till mål. I ett sådant här överpacelopp vinner sällan bästa hästen utan bästa kusken… Men det vete fan om inte bästa hästen ändå vann. 10,9 på full distans är bra.  Raja är en häst med skyhög kapacitet, men det är en häst som jag aldrig mer kommer att spika. Möjligtvis om en något mer taktisk kusk kör.

[Didnovarre]
0

Kanske var avsikten med att ge Raja Mirchi ett wild card inte bara att det är en topphäst, utan även att Kolgjini är bra på att skapa förhandsintresse och att det händer saker när han är med? Se på hans "Norgehistorier", där det ena gången är "aldrig mer Norge" för att sedan återkomma som hedersgäst. Ser f.ö. att han (liksom Joos Verbeck!) skall vara gäst-DJ på partyt i samband med Oslo GP. Nej, "Ludde är Ludde", på gott och ont!

Själv är jag alltid försiktig med att spika honom, men han passar bra att utgå från i system av typen "1 av 3". Ofta trillar någon av hans hästar in, och det är inte alltid den mest betrodda.

[Didnovarre]
0

Harry Haythrow stärkte nog inte sina elitloppsaktier igår. Trots en bra resa var han rätt tam till slut, och just nu känns han mest intressant som hare i något försöksheat i Elitloppet tack vare sin startsnabbhet. Men det kanske bara var en tillfällig dipp igår?