Trav iFokus

Trav

Etikett: spikmästaren
Läst 1027 ggr
matsli
0

Innerspår vid autostart på Örebro

Örebro travbana är lite speciell, Den har korta rakor och långa kurvor. Banan är känd för sitt fruktade innerspår på autostart (spår:1 bakom startbilen). Startspåret var tidigare inte mycket att hänga i granen då risken var överhängande för att bli överflyglad från den startpositionen. Detta då hästarna hade svårt att få upp farten när bilen släppte i kurvan men detta är åtgärdat genom att man flyttat fram startplatsen sedan 2010. Innerspåret är inte optimalt idag heller. Segerprocenten på kort distans (ca 100 starter) är dock enbart 3,49% från spår 1. Det  måste man ha med i beräkningarna då flera med startspår 1 tillhör favoriterna på lördag i de flesta autostartlopp, Spår 4 är i synnerhet det bästa - nästan 18% vinster statistiskt!!! Därefter på dryga 10% 5,6,7,2 och faktiskt 8! Ettorna bör garderas! Det finns dock en etta som är startsnabb - i avd 4. Men den möter en 7.a som har tre raka och faktiskt ett bättre spår statistiskt. Hur göra?

matsli
0

När det gäller autostart på full distans är det inte lika dåligt med spår 1, därför är 1 BBS Sugarlight en hyfsad spik i första avd eftersom det är klart bästa hästen. Även om ytterspåren har högre segerprocent.

matsli
0

Det är två kortlopp med autostart. I minnet ska vi ha att 1 är ett skitspår på Örebro bana varför vi ska kolla ettorna lite extra noga. En titt på första kortloppet, avd 3: Här kommer 7 att spetsa. 1 blir garanterat inlåst. Enda möjligheten för 1 att vinna är om 7 galopperar (20% risk/chans) så att det blir fritt. Eller, ett utspritt startfält - ej troligt. 1 kan man nog rata i avd 3.

Nästa kortlopp är i avd 6 och många tycker konstigt nog att man ska spika 1 Queasy som kommer att bli instängd eftersom 4 spetsar lätt. 4 kan vinna då den är stark och orkar hålla högt tempo hela tiden. Den saknar dock speed och det har 3 och 11 som kan runda alla sista halvvarvet… Jag tror inte mycket på 1 här heller, men det är en förbannat bra häst. Enda chansen Örjan har är en lucka på upploppet. Den kan komma om 11 kommer snabbt i tredje spår samtidigt som 3 sackar i andraspår . Då kan gubben i lådan komma ut i tid och speeda ner 4 och 11. Hm, varför gav jag mig in på detta?

[Didnovarre]
0

#0 Låter som ditt dilemma i fjärde avdelningen kanske löses enklast med ett lås på 1 och 7 (eller A- och B-häst)?

Statistiken på spår 1 över sprinterdistans på Örebro verkar nedslående! Att missa spetsen behöver ju normalt inte innebära katastrof, men på Örebro känns det spontant att det inte blir så många luckor att slinka ut ur innan det är försent. Jag är ingen vän av olika banlängd, men just i Örebro skulle man gärna vilja se en banomläggning, kanske inklusive en förlängning till minst 1200 meter. Travsällskapet har ju förresten köpt in mer mark i anslutning till arenan, så vem vet?  😉

matsli
0

Lås på 1 och 7 är bra. Jag tror dock att 1 spetsar. Detta är inget kortlopp varför 1 med större sannolikhet kan hitta ut.  Men låt banan vara kvar, det är kul att fundera lite extra när det finns klurigheter som banans uppbyggnad:-)

[Didnovarre]
0

#4 Jo, i och för sig är det inget fel på klurigheter, men samtidigt ser det ju ut som risk för stereotypa lopp med tidig låsning om man skall dra ut förlängningen av din statistik. Vinklad vinge på startbilen visade sig ju inte ha någon inverkan, och ej heller 1609 i st. för 1640 meter.

Millimeterrättvisa kommer man aldrig att få, men när statistiken är så entydig ringer det ju vissa varningsklockor…

[Didnovarre]
0

Mycket spets och slut blev det, och det är ju inte så ovanligt. Men minst tre tungt betrodda hästar med nummer 1 satt där dom satt oavsett distans - de var i stort sett chanslösa redan när programmet kom ut. Verkar vara lättare att vinna från bakspår på Åmål än det är att vinna från innerspår på Örebro… 😮