V75-4 Umåker 10/5-14
Lopp 8. V75-4 V5-2 Tvilling. Auto.
1640:
1 Tyri Svarten - Söderholm K 20286 21,8a
2 Hallsta Lotus - Ohlsson U 20110 19,6a
3 Ramstad Eld* - Carlsen M 23514 21,1a
4 Faksen J:r - Olsen J O 13001 20,4a
5 Trönder Svarten - Melander M 63007 25,4a
6 Guli Järven - Persson J-O d0240 23,0
7 Järvsö Rune - Jansson T 265d0 22,0a
8 Rote Jon - Lennartson S 130d0 22,8a
9 Krusen - von Krusenst. M 1dd12 24,3a
10 Månprinsen A.M. - Melander G 10101 22,7
11 Ulvsås Brasse - Nilsson R 70041 23,5a
12 Pihlajan Aaroni* - Länsimäki J 30020 20,3a

Hallsta Lotus kan än. Nu har han fått tur med spårlotten vilket gör att det är en bra spik. 4 får kuta i dödens och 10 har för långt fram. Spik.
Ovan skrev jag först men nu börjar jag grubbla efter att ha läst statistiken på Umåker. Då inser jag att spåret kanske inte är så bra ändå. Spår 2 vinner under 3% på kort och spår 10 (Månprinsens spår) vinner till 18%! Upploppet är långt och det gynnar definitivt inte Hallsta Lotus som brukar krokna på upploppet…
Månprinsen kanske är en spik;-) Även Faksen Jr brukar alltid komma med bra spurt på upploppet… Den där finska gästen 12 Pihlajan Aaroni är inte heller ofarlig. Den har slagit Hallsta förr på kort distans. Men 12 är ett dåligt spår på Umåker, 0% har vunnit på kort. Konstigt att det är så mycket sämre än spår 10. Nej, man kanske ska ha ett trehästarslås 2,4, och 10.

Jag har nu ändrat uppfattning och rankar faktiskt 10 högst. Den tjänar på långt upplopp och jag bedömer att det är den hästen med högsta kapacitet. Det är dock jämnt och jag har faktiskt 3 A-hästar: 10, 2 och 4. Som B-hästar har jag 12 och 6.
Faksen J:r brukar komma i form lagom till Elitkampen på Solvalla, och jag tror att hans kortspeed kan bli segergivande nu. Hallsta Lotus är fortfarande bra i sina bästa stunder, men mer ojämn än när han var som bäst. Månprinsen A.M. är en gudomligt fin och trevlig häst, men frågan är om Gunnar Melander lyckas "måtta in" hästen återigen? Kanske är det för tufft att ladda för fullt den här gången med tanke på det hårda loppet senast plus att Elitkampen närmar sig?
Har svårt att hitta någon segerkandidat utanför trion 4-10-2.
Intressant uttalande av Jan-Ove Olsen i Ronden tisdag: "Det vore önskvärt om jag kunde få överta spets från Hallsta Lotus, men jag tror inte man släpper med honom". Som jag tolkar det uttalandet så innebär det väl sannolikt att J-O inte ens kommer att försöka att köra om spets (mer än för att bevaka att Lotus inte ställer till det för sig, och för att i göra en framstöt först i det läget).
#4 Ursäkta Olsen, du utmanade faktiskt om spetsen!
En härlig match blev det, och Månprinsen fortsätter verkligen att övertyga, samt plus även till gamle Lotus som kämpade storstilat.