Trav iFokus

Trav

Etikettnyhter-från-kanal-75
Läst 474 ggr
ThomasH
0

Kronprinsarnas kraftmätning

Två vitt skilda karriärer har lett fram till samma mål - finalen av Olympiatravet. På lördag slåss Dumle Loss och Order By Fax om en miljon kronor. - Jag har fullt fokus på att hålla ledningen. Allt annat skiter jag i, säger Joakim Wallin.

Ingen Steinlager, ingen Jag de Bellouet, och ingen Hellava Hush. När de utländska stjärnorna valde att stanna hemma riktas allt intresse inför Olympiatravet mot två rookies i eliten. Två hästar som har imponerat makalöst mycket under vintern. Den ene, Dumle Loss, har tillsammans med sin tränare Joakim Wallin jobbat sig den långa vägen upp via årgångslopp och rikstotoförsök. Den andre, Order By Fax, inledde sin karriär med en spektakulär USA-resa. Sedan följde en lång svit av nederlag. På sina första 22 starter i livet vann Order By Fax bara ett enda lopp.
 **Var du någon gång orolig att du tränade Order By Fax på fel sätt?
**- Det är klart att när en häst inte fungerar fullt ut så är det min uppgift som tränare att tänka ut nya lösningar. Men jag kände hans kapacitet och såg hur mycket hästen växte och därför var jag försiktig i matchningen. Det är det som är problemet med många talangfulla hästar, att huvudet vill mer än kroppen, säger Per Lennartsson.

"**Skulle behållit Dumle själv"
*I en intervju den 30 juni 2003 sa Joakim Wallin att "jag kan lova att Dumle Loss blir en bra häst". Tiden som gått sedan dess har gett Mantorpstränaren rätt.  *Hur kunde du vara så säker?
**- Han hade inte visat så mycket i träning, men direkt i första starten kände jag att han var något extra. Jäklar vilken skillnad det var och vilken motor han visade att det fanns.
Joakim Wallin köpte Dumle Loss på auktion för 37 000 kronor. Nu när hästen har sprungit in nästan tre och en halv miljon kronor finns det en sak som stör.
- Jag skulle ha behållit hästen själv… Men jag är inte med och äger honom längre utan han såldes tidigt i tio delar.
 Är Dumle Loss en supertalang eller en träningsprodukt?
- Det måste väl vara en träningsprodukt med tanke på tränaren, haha. Nej, det är nog i första hand en riktig talang. Men under vintern har han blivit mer motiverad och tränat som satan.

**Ingen vill byta
**På lördag möts Dumle Loss och Order By Fax för andra gången. Senast, i höstas, vann Dumle Loss ett franskt storlopp med Order By Fax på sjunde plats. Nu hoppas Per Lennartsson på revansch.
- Jag har bara positiva tankar inför lördagen och känner ingen negativ press. Går det åt helvete så kommer det alltid nya lopp. Order By Fax är bara i början av sin karriär, men visst skulle det vara smaskigt att lyckas vinna ett så fint lopp som Olympiatravet.
** Finns det något hos Dumle Loss som du önskar att Order By Fax skulle ha?
*- Det är klart man kan spekulera i startsnabbheten, och Dumle verkar ju ha blivit vassare där. Men inför loppet på lördag ser jag inget som han har som jag saknar i min häst, säger Per. Likadant känner Joakim Wallin som själv kör sin häst eftersom ordinarie kusken Erik Adielsson är uppsatt på Improve Ås - Visserligen har Order By Fax en enorm speed, men det har även min häst om han skulle få ett lopp på rulle. Jag skulle inte vilja byta ut några detaljer på Dumle Loss.  *Vinner Dumle Loss eller Order By Fax Olympiatravet?
**- Det står skrivet i stjärnorna. Men min häst är i alla fall i bra form, säger Per Lennartsson.
- Jag tror nog att det går vägen. Dumle Loss vinner, säger Joakim Wallin.

Pär Andersson

Bilder publicrade t o m 2006-04-25.

Av: Pär Andersson, kanal 75

Datum för publicering

• 2006-04-18