Elitloppsbaren
Tänkte öppna en tråd för snack om årets Elitlopp - redan i morgon stiger ju temperaturen avsevärt när lottningen sker. Jag sticker ut näsan och utser Uncle Peter som min tidiga vinnare. Jag vägrar att tro att det var den verklige onkeln vi såg i Köpenhamn!
Ett amerikanskt fiasko för UP och Maven vore nog f.ö. illa för den amerikanska lusten att resa över Atlanten. Vi har ju redan ett sådant problem med de franska ekipagen, även om de ju har en ny generation som kanske kan tänkas komma nästa år.

Mycket braa Didnvoarre. Jag återkommer med mina tankar.

Jag väntar spänt på starlistorna. De borde presenteras inom kort…
Heat 1, 1609 auto
1 Shaq is Back – Daniel Redén
2 Prussia – Pietro Gubellini
3 Timoko – Björn Goop
4 Digital Ink – Örjan Kihlström
5 Reven d’Amour – Erik Adielsson
6 Maven – Yannick Gingras
7 Truculent – Johnny Takter
8 Nahar – Robert Bergh
Heat 2, 1609 auto
1 Delicious U.S. – Daniel Redén
2 Panne de Moteur – Örjan Kihlström
3 Uncle Peter – David Miller
4 Raja Mirchi – Lutfi Kolgjini
5 Sanity – Erik Adielsson
6 Caballion – Björn Goop
7 Juliano Rags – Noralf Braekken
8 Pascia’ Lest – Enrico Bellei
Min första spontana reaktion är att jag sållar bort 7,8,5 i heat 1, och 6,7 i andra heatet, men mycket återstår att fundera över.
Elitloppsvädret ser lite olika ut i veckoprognoserna. Yr.no förutspår strålande sol både lördag och söndag, med 22 grader på lördag och 20 på söndag, medan SMHI talar om regn på lördag och 17 grader samt 18 grader med växlande molnighet för söndag. Hoppas förstås att det är yr.no som tippar rätt! ☀️

Om Redén vinner båda heaten. Vilken häst kör han i finalen och vem kör den andra?
#5 Vem han själv kör beror nog på de hur känts och vilket löpning de fått. Kanske får Johan Untersteiner chansen på den andra?
Klart.se förutspår "superväder" enligt Aftonbladet. Övervägande sol, mer än 25 grader, men under söndagen möjligen mer ostadigt med växlande molnighet och eventuellt någon skur. Låter ju i alla fall bättre än vad SMHI talade om igår…😎
Tom Alandhs program ikväll var perfekt för att få Elitloppskänslan att infinna sig! Kändes samtidigt lite som en revansch för oss gamla uvar, "kepsfolket", som det annars ses ner på så ofta i travkretsar numera. Här fanns "vi" plötsligt med i bild igen för en stund…
Ingen Ronden idag p.g.a. brand i tryckeriet. Då kanske man kan vinna den här helgen när man får anstränga sig lite själv?
Fantastiskt bra tid av Ametrin i fredagens första lopp - 10,2! Men usch så pinsamt med felklockningarna i studion, med tillhörande upphetsning (Per Skoglund var ju närmast "orgiastisk"… 🤪) "Under 1.00 250 meter, 1.04,9 femhundra meter och 1.08,9 i mål".
Alex Schulman och Sigge Eklund "ska krydda och bredda programmet utan att något sportsligt går förlorat", säger Pär Carlsson, producent på Kanal 75 inför Elitloppssändningen i morgon. Carlsson säger vidare att "jag kan lova att deras inslag kommer att lyfta programmet ytterligare". I så fall till skillnad från tidigare kändisinslag (Patrick Ekwall t.ex.), som bara dragit ner tempot i sändningen…
Ditt och datt lördag. Skrutt i V4-1, hade med 3%-aren Underpaid Hanover som fick stryk på målfoto. Visserligen hade jag med Jormas också, men det var ju favoriten. Hoppas att målkameran är nådigare i fortsättningen av helgen…
En härlig lördag framför TV:n med toppensport, och spelet höll sig väl inom ramarna. Och då är ändå det bästa kvar! Får vi se ett världsrekord i morgon månntro?
En tragisk olycka inträffade i Västerås igår där en bil kom över på fel körbana och krockade med en hästtransport med Frode Hamars personal och hästar. Dessvärre förolyckades två personer i personbilen, medan Hamars personal och hästar undkom utan skador.
For Pleasure As 09,7 i andra loppet - nu snackar vi tider!
Jaha, då är det final om en stund, och jag lutar nog åt följande resultat:
1. Timoko
2. Panne d.M.
3. Maven
Raja Mirchi är förstås farlig, men jag har fått en ond aning om att det blir galopp.
Dags att summera! Ett jämnt och bra Elitlopp, och Timoko var ju bara bäst för dagen (tillsammans med Björn Goop). Det såg bra ut för ett världsrekord, men finalen blev ju inte körd så.
Bra också…
…Corky, som var otroligt stark i dödens.
…TV-produktionen, som hölls ihop lika imponerande som vanligt.
…vädret, som var långt bättre än vad SMHI förutspådde långt fram i veckan.
Ovanligt…
…att höra Jimmy Takters sågning av David Miller. Sällan man hör en sådan uppriktighet från våra tränare om kuskprestationer.
Sämre…
…duellen mellan Tekno Odin och Månprinsen A.M., som aldrig blev av.
…omstarten i andra Elitloppsheatet.
,,,att det är ett år till nästa gång!

Tre rätt av fyra. Du gissade rätt på ettan, tvåan och att Raja skulle galoppera - det var bra gjort!. Daniel Redén lyckades dock plocka tredjeplatsen. Timoko och Panne är två hästar som verkligen ger allt från start till mål. De tröttnar inte. Det är ovanligt med sådana hästar. De kommer hädanefter spikas på mina system - om de inte möter varandra, då tar jag med båda.
När det gäller kallblodsloppet så hade jag halva fältet med, men det räckte inte. Ett gäng femmor blev det på det då jag även missade vinnaren i sista avd där jag låste på 1 och 10.
Vi bommade på lopp 4 och 6… Vi hade haft rätt på kallblodet men tog bort den i sista stund för att vi tyckte systemet blev för dyrt. Lite surt där… Men vi fick iaf pengarna tillbaka på både v75an och elitloppet! Vilket är riktigt kul. Det största plusset var att vara där och se det live.