Commander Crowe.
Man blir rörd när man ser Takter stå där i vinnarcirkeln.
Det är stort.
Bekväm av sig med sprang 14.2 förmodligen inte tom.
GRATTIS PETRI!
fan va gott tycker commander var värd segern säger samma som dig rickard grattis Petri!

Ja, det var förstås en värdig segrare, och så roligt att få se Johnny Takter i vinnarcirkeln i Derbyt, det trodde man inte när det såg så mörkt ut ett tag..
Snygg dubbel för Puro, med Camilla igår och CC idag! En annan dubbelsegrare var Juliano Star, som är far till segraren både i Derbyt och Stoderbyt. Bättre reklam kunde han ju inte få, nu när det är klart att han kommer tillbaka till svensk avel nästa år!
Slutligen en blomma även till Bowling Inferno, som fick ett omöjligt lopp och ändå slutade trea. (Undrar om Ohlsson störde honom till galoppen?)
#2, Stargirl har jag vart inne på hela året ungefär, utom nu:)
Bowling Inferno blev knappast störd till galoppen? Men hade ju aldrig vart 2:a utan den ändå.
Camilla Highness borde vara given i Åby Stora Pris eller?
håller med dig ockenen en extra blomma till Bowling Inferno
Glad över att commander crowe vann pga Takter körde, han om någon förtjänade den segern. Bästa loppet gör tveklöst simb chaplin som inte ens var fräsch elr såg bra ut för dagen.
#5, Och hur vet du att Commander var tom i mål?

Commander Crowe var fantastiskt bra, sprang och viftade med öronen på upploppet, vilken häst.
#7, Japp. Och om 2 år springer Arnie Super Jazz och viftar med öronen i sin ensamhet på upploppet om jag fattat det rätt? 
jag har inte sagt att commander crowe var tom i mål rickard, varför den kommentaren? men commander crowe fick också det bästa loppet och det är oftast sådant som avgör lopp av denna kalibern, hade det varit ombytta roller så hade troligen simb chaplin vunnit.
men commannder crowe var bra, det är alla derbyvinnare……..
#9, Tror jag inte han hade gjort.
nähä, men jag tror och chansen borde vara väldigt stor med tanke på hur nära simb chaplin var i mål. En annan dag kanske simb chaplin hade vunnit även med denna resa då han inte var fräsch för dagen.
#11, Men jag säger ÅTERIGEN hur vet du att CC var tom imål?
återigen svarar jag med att jag inte har sagt att han var det, men å andra sidan finns det inget som säger att han inte var tom i mål. Vart hittar du alla orden rickard?
Takter drev ganska hårt på hästen över hela uploppet och han vann bara med 1 längd och det skillde en halv längd under 1 tillfälle. Det är tendenser som visar på att hästen kanske var tom…….Eller så fungerar han bara sämre i ledningen?
#13, Det som talar för att han inte ar tom i mål är att han är bekväm av sig, då vinner man inte med 5 längder även om det går, samt att Petri sa att han skulle vunnit det loppet oavsett resa och då bör han inte vart tom i mål med den resan, samt att jag tror han kan en låg 13 tid på distansen.
C C hade aldrig förlorat i dag inte ens från dödens sprang mest och vänta på dom andra. det var ingen hård drivning mest att johnny var på han hela tiden över upploppet, nervös
kanske, framtiden får utvisa hur bra han är. Lär ju bli fler möten mot simb chaplin.
Var ett ganska kul derby, hade dock velat se mer körningar,,,många som lade sig på rygg direkt när C C kom.
jaha, så är dom igång igen.
Nijo - försvarar alltid sina egna tips med att den andra hästen var skyldig att vinna pga bättre resa, men att hans tips minsann vunnit om rollerna varit ombytta.
Rickard - alltid tyst om hans drag förlorar men sitter dom då jädrans basuneras det ut över hela nätet. Gärna med hån, spott och spe mot alla andra som hade andra ideer.
Nijo - Om nu Simb Chaplin va så bra, så var det ju årets bortkörning. Det var ju inte en helt oväntad inledning med Åke i tät efter att ha försvarat mot mot Megaman. Försten fram får överta……
Bara för att reta Nijo kan man ju slänga ut frågan. CC sveriges bästa 4-åring??
Nu vill jag inte se den typen av argumentation mellan er två, Nijo och Rickard, igen. Det är inte roligt att läsa och det skrämmer andra medlemmar att skiva ner tips. Nästa gång ni ägnar er åt personangrepp med lågt stående argument så kommer jag att ta bort de inläggen
mvh/Thomas
#18, Hehe, jasså? Är det din uppfattning det, tragiskt isåfall. Jag var väl inte sen att erkänna att jag cyklade i guld igår?
#19, Vart är personangreppen på mig/Nijo i denna tråden?
Thomas, vart är personangreppen? ni som är jävligt mesiga av er helt enkelt, konstigt nog så verkar alla förutom jag och rickard ta illa upp och diskussionerna är just mellan han och mig, löjligt och inget annat.
men jag kan gärna sluta skriva på denna sidan om man ska få sådana påhopp hela tiden från bland annat dig Thomas, eller är det inte så?
men om andra medlemmer har blivit rädda så får jag väl ta och sluta skriva, synd om er.
Nijo - Det är väl kanske inte just denna specifika tråd som persoangreppen haglar i.
Men gå tillbaka och slumpläs lite olika trådar de senaste veckorna. Tonen kunde gärna vara lite trevligare.
Sen skulle väl lite ödmjukhet aldrig skada. Jag menar om du va så j-la vass på trav som du vill ge sken av hade du inte skrivit här utan legat på en strand på Aruba.
#21, "Thomas, vart är personangreppen? ni som är jävligt mesiga av er helt enkelt, konstigt nog så verkar alla förutom jag och rickard ta illa upp och diskussionerna är just mellan han och mig, löjligt och inget annat. " Håller med.

Vilken saga:) Synd bara att Petri kom lite i skymundan, intervjuvade Bo W Takter innan mannen som tagit fram och format hela hästen! Petri har verkligen matchat sin häst förnuftigt, synd att han är valack bara. :P

Grym häst! ser ut som han bara lufsar lite ;P
#24 ja, synd att han är valack, men han kanske inte hade varit lika bra som hingst så..
Mycket synd att det är en valack, borde få dispens för start i Prix d'Amerique. :)
Harry_boy, jag har aldrig sagt att jag är en bra travspelare, men jag har rätt till min åsikt.
vad som är hård ton och inte en hård ton är en ganska stor bedömningsfråga från person till person.
Men några personangrepp har vi fanemaj inte haft
#22, "Sen skulle väl lite ödmjukhet aldrig skada. Jag menar om du va så j-la vass på trav som du vill ge sken av hade du inte skrivit här utan legat på en strand på Aruba." Ett av årets bästa meningar 

#25 Nej, han var så dum så det gick inte att ha honom som hingst.
Det är inte många valacker som vunnit Derbyt genom åren, tror det var 1 före Victory Tilly, förra året Colombian Necktie och så nu Commander:)
Det är ju alltid svårt att sia om framtida matchningar. Men nog vill man se CC i Harpers….
Vinnare 09 kanske.
Det var en fröjd att få se Commander Crowe ta hem Derbyt. Hur matchas världens bästa häst nu?
#31, Jaadu, vilka mer bra lopp finns det på höstkanten?
världens bästa häst matchas i kanada om ni undrar
löjligt att jämföra en häst som startat mot jämnåriga och vunnit derbyt mot den äldre eliten som är härdade i tuffare lopp och mer kompletta som hästar.
Commander crowe kanske kommer att bli en av de bästa hästarna i framtiden(1-2 år) vad gäller distanser på 2640m och 3140m), men han är det absolut inte nu och han kommer med stor sannolikhet aldrig vara aktuell för de största loppen som går över kortare distanser, med undantag för frankrikes storlopp.
ni glömmer att Commander crowe fick derbyloppet serverat då alla andra lade sig på rygg, tror ni verkligen inte att väldigt många guldhästar hade vunnit det loppet från spets och bestämma i egen fart?
- Crowe kan gå hur långt som helst. Going har ändå varit en undantagshäst på en annan nivå, säger Takter.
utdrag från aftonbladet, Takter har kört båda hästarna och vet nog bäst i denna frågan.
Man ska vara försiktig att kalla nån världens bästa häst. Den enda lämpliga på en utmärkelsen skulle väll kunna vara en viss Järvsöfaks. Om Going nu hade varit världens bästa häst, tycker jag att han borde ha vunnit över Sverige eliten. Men Going är fortfarande bara 4 år, och hans segrar kommer. Men världens bästa häst? Inte än.
Stort grattis alla i kretsen runt Commander Crowe! Här ser vi ytterligare en fin 4-åring som kan komma att gå långt! :)

Amanda håller helt med.
Världens bästa häst yppar sig många om vissa hästar. Men då måste de juh prestera annars är man ju som många idrotare "OFTA" bäst på träning 
Visst är Going EN saga som Ina Scot va men världens bästa häst har han iaf lite att bevisa. Commander Crow var smäll fin igår.
Kul för både Jonny och Puro som jag tycker verkar vara en helylle kille….
ni har helt rätt, vet väl inte om jag egentligen menade att Going var världens bästa eftersom det har han ju inte bevisat. Men poängen var att det har inte commander crowe heller gjort på långa vägar………….Det going har bevisat står i alla fall i högre rank än det commander crowe har uppnått.
världens bästa häst får väl kanske offshore dream kanske rankas som? trots jag blev mer imponerad av Mr Muscleman i elitloppet, men han blev besegrad av en sämre fransmann….
Nästa år blir det kanske match mellan DOnate Hanover, offshore dream och Going kronos i elitloppet? Going kronos är i alla fall vårt störst ahopp till att kunna ta hem elitloppet nästa år, inget snack om den saken tror jag.
#37, Offshore Dream var grym i Prix d'Amerique, men har ändå lite mer att bevisa.
En som skulle kunna vara en av världens bästa är en viss Jag de Bellouet, om han haft en annan tränare!
Going skulle lyckas bättre också med en mindre nervig o hetlevrad körsven tror jag…men det är väl egentligen bra att ingenting är perfekt här i världen utom i matematikens värld där 2+2 är perfekt fyra.
mvh
Bertil

Järvsöfaks i alla ära, men man tävlar bara med kallblod här i norden. Inte riktigt samma konkurrens.
Donato Hanover är världens bästa häst just nu i mitt tycke:)
#39, det kan hända, men tyvärr tror jag inte Ludde byter ut sig själv. Jag är en av de som tycker att han borde det, men tyvärr händer det nog inte.
kan garantera att ludde aldrig byter ut sig mot en annan och varför ska han? tycker bara att han har kört dåligt 1 gång och det var när han körde in i annat ekipage och hästen galopperade, ett misstag som alla kuskar kan göra.
Sedan handlar det mer om att alla tvunget ska hitta fel på ludde för att hitta en orsak till varför Going inte vunnit.
Ludde är en mycket bra kusk som kört jäkligt många lopp och har en offensiv körstil vilket är på både gott och ont.

Konstigt att folk ofta tycker loppen är svåra att spela med en Kolgini i loppen…..Har då aldrig hört folk leta lika mycket fel på Goop eller Uhrberg Takter Lennartsson Erik .
Det finns juh 3 Kuskar som man ej vet det minsta hur de kör det är kul med Ludde Bergh Åke. Sen Lughager förut men han har kammat till sig på slutet . Men det finns juh åsså ett uttryck som heter ingen rök utan eld…
Har väl aldrig sett så mycket folk ifråga sätta Luddes körstil på internet forum och travfolk jag pratat med ialla fall.
Men för den sakens skull vill jag ej på ngt sätt klanka på Ludde heller för utan han stannar juh sporten med. Han livar juh upp stämmingen om inte annat. Ofta med glimten i ögat.
Kan dra ett exempel syrran och henns man var på Åby. Då intervjuva Loket ludde fråga hur går nästa lopp då ludde. HAN svarade: Watch my back. Vilket syrrans kille gjorde som ej är på trav så ofta och fick 20 sek a 16 ggr degen….
Han är juh iaf mycket roligare att lyssna på än dessa media tränade ungtuppar i vinnar cirklen som dominerar. (Hanna ursäkta jag stal det från dig). Det sista…

om man leker med tanken att Ludde byter ut sig själv då?
vem är enligt erat tycker mest lämpad för hästen som kusk??
#44, tycker en viss Johnny Takter. Fast drömmen borde ju att se Stig H…

Jonny körde väl den på Solvalla en gng. Plus jag gärna tar med Jonny om jag väljer mellan och ngn annan . Men sen är det många saker som spelar in med.
Som sagt LUDDE är ludde det kommer han alltid vara utan han stannar nog travet lite…..Han fick väl åby byta underlag ?
svanstedt eller Bergh, dem kör liknande som ludde och jag tror helt klart det är rätt taktik att vara offensiv med Going då han har problem bakom hästar med sin stora aktion och måste ha tid på sig att accelerera.
Men visst är takter en av mina favoritkuskar också.
undra vad rsultatet skulle bli om COMMANDER CROWE SPRANG I SAMMMA LOPP SOM JÄRVSÖFAKS?:)
Välkommen till TIF Kevin-V75, men hur många meter ska Jävsöfaks få i handikapp, typ 1600 meter, över 2140, annars är det spel mot ett mål
Varför skulle dom gå i samma lopp?