ATG-skandalen
Fallet med spelen som kunde göras efter loppet på Charlottenlund är skumt, och om inte ATG tvättar hela byken kan det visa sig vara något ännu mer obehagligt. Här är några tidiga frågor:
1/ Hur kan ATG:s vice VD säga att "de har uppmärksammat incidenten". Varför har man då inte omedelbart gått ut och meddelat detta, i stället för att krypa till korset när den som gjorde spelet oväntat avslöjade det? Hade man tänkt mörka det hela?
2/ Vad är klockslaget för inlämningen av de sensationella storvinsterna till Tasmanien och Sydafrika? Kan ATG garantera att dessa spel inte har gjorts av personer inom den egna organisationen?
3/ Kan nyckelpersoner ändra klockinställningen i systemet mellan, under och efter loppen?
Det dyker säkert upp ytterligare frågor att fundera över…
ush vad konstigt! de borde väl ha rätt att ta ifrån pengarna? speciellt när personen aidellson eller vad han hette, erkände att ha spelade efterråt?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Det är nog inte riktigt det som är problemet…
Här är något att fundera över! I höstas togs flera storvinster hem (?) till Tasmanien och Sydafrika.
Så här lät det i Travronden i oktober. "Den 17 oktober vann en internetspelare med registrerat spelkonto på Tasmanien 1,7 miljoner kronor efter att ha blivit ensam på Halmstads V65:a. I går var det dags igen. Runt 2,1 miljoner bestod hela potten av i Åbytravets V65-omgång - och även här var det internetspel registrerat på ön, som ligger 24 mil söder om Victoria. Systemen var på 5 respektive 15 kronor och innehöll en massa spikar."
Den gången sa man då från ATG (min kursivering): "Vi har spelare i Sydafrika, Australien, delar av Europa och i Norden. Antingen spelar de hos ombud eller via nätet. Vi har samarbetspartners som de kan spela hos, säger Hasse Svennehed på ATG."
Nu hände det alltså en "malör" i Danmark, då en journalist lyckades spela och vinna på sitt internetkonto hos ATG. Detta skyller ATG på sin danska samarbetspartner. Så här skrev Expressen idag (mina kursiveringar):"Vi har uppmärksammat den här incidenten. Det hände en operatör i Danmark, där tävlingarna gick. Det gick väldigt fel, och man missade att stänga loppet. Det var två vinnande vad som spelades efter att spelet var stängt, säger Benno Eliasson.
– Vi har inte riktigt full kontroll på säkerhetssystemet hela vägen ut, då det är en dansk operatör som sitter där. Detta är ytterst, ytterst ovanligt, säger Eliasson när SPORT-Expressen ber honom förklara händelsen."
Alltså: ATG har inte "full kontroll" på hur deras samarbetspartner i Danmark sköter sig. Törs man då fråga hur mycket koll man har på sina samarbetspartners i Tasmanien, Sydafrika, Estland etc.? Även om loppen vid storvinsterna kördes i Sverige känns ändå inte säkerheten betryggande.
Om ATG nu anses så mycket bättre, ärligare och seriösare än alla andra aktörer på spelmarknaden, då borde det vara deras förbannade skyldighet att ha full kontroll ut till sista knapptryckaren hos alla sina samarbetspartners! Och hur kan man kalla det skedda för "ovanligt"? Det borde aldrig kunna hända!

Ja, du, detta verkar skumt, mycket skumt! Hur fan kan man vinna miljoner på några ynka rader med flera spikar? Det låter som fusk och de har mycket att ta tag i. Det gynnar ju inte oss hederliga spelare som säkert skulle få lhögre utdelning på även ett fel.
Det man kan hoppas på är att någon allmänreporter från t.ex. "Uppdrag granskning" eller "Kalla Fakta" gräver lite i den här sumpen. Travets egna journalister (med få undantag, som Adielsson) har nog varken lust eller förmåga att undersöka alla trådar. Travronden t.ex. har ju ännu inte ägnat affären en rad.

Nu är jag inte så värst insatt i detta, men det måste väl ändå ha varit någon typ av datastrul.
Går ju knappast att garantera att allt funkar 100 % hela tiden. Även om det var den mänskliga faktorn, den har alltid gjort misstag och kommer alltid att göra.
Men har dom stoppat utbetalningen av vinsterna?
"Någon form av datastrul" är ju ett tacksamt begrepp, med det kan man försvara lite av varje i dagens samhälle: utebliven löneutbetalning, sena tåg, stopp för receptinlämning på Apoteket eller oväntad möjlighet att spela hos ATG i efterhand.
Den "mänskliga faktorn" är en annan gammal skön bortförklaring, och i så fall omfattar den rätt många tjänstemän på ATG. Efter strulet i Danmark bestämdes det att en person skall hålla ögonen på ATG:s egen sändning, för att kontrollera om loppen de visar har startat eller ej. Svårare än så var det tydligen inte…
Nej, vinsterna stoppades inte. Det var två som hann utnyttja möjligheten (enligt ATG), en av dem Bengt Adielsson, som skänkte vinsten till Läkare utan gränser. Skulle inte tro att ATG har mage att kräva tillbaka de slantarna.
Problemet är ju att påstådda datastrul och mänskliga faktorer kan påverka ditt och mitt spel nästa gång. Om det inte redan har gjort det - ATG verkar ju vänta och se om någon märkt något innan man vänder sig till Lotteriinspektionen…
Har just beskådat ett Vinnare söndag som gjorde mig så upprörd att jag stängde av föreställningen direkt efter inslaget om den danska incidenten. Ett tag undrade jag om det inte var travets motsvarighet av "Starke man" vi såg, med en ATG-höjdare i rollen som kommunalrådet Lars-Göran som förvärrar allt i försöken att ställa till rätta, och en man från Lotteriinspektionen i en porträttlik roll som Mats, han som skall ha den övergripande kollen.
Och då måste jag säga att att jag blev fullständigt häpen över alla "väl" som "Mats" kom med. Det vi såg var inte en representant för en övervakande myndighet - det var en medaktör! Bland alla grodor han bjöd på var att det här "aldrig" hänt förut, men att man "inte ofta" går ut med information i sådana fall. Vad då "inte ofta", när det "aldrig hänt" förut?
För att komma med ännu en liknelse: jag undrar om inte vi upplever ett travets motsvarighet till Costa Concordia, där ett litet grund avslöjat att nu har den här lyxångaren kommit långt ur kurs…

Jag kanske kan fixa en speciallina till ATG så vi kan lägga in våra spikrader för 50 öre vid 17-tiden istället för 13.45 på lördagar. Det vore det… Jag ska bara prata med rätt personer först…
Ja, som de sade i programmet: "det har ju hänt i USA förut". De menade nog Harrisburg. Eller Danmark. Som Tage skulle sagt (eller var det Lotteriinspektionen?): "Jag menar före Charlottenlund så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Danmark skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Danmark var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt."
Glömde att ge en eloge till Per Skoglund, som inte dolde sin frustration i programmet.
Till sist: kom ihåg att spela V75 - inlämning senast lördag 14.15. (Fast det kan gå bra även på söndag.)
Någon kan säkert tycka att jag är påstridig i den här frågan, men eftersom jag vet att ingen travsportsjournalist med anknytningar till ATG (vilket är liktydigt de flesta) kommer att lägga två fingrar i kors för att gräva i det här så skall jag ge dem en "hjälp på traven".
I Lotteriinspektionens sammanställning för verksamhetsåret 2010 (2011 har inte publicerats ännu) skrev man följande under verksamhetsöversikt: "Vi har utvecklat den tekniska tillsynen och gjort ett flertal andra saker för att vara säkra på att allt spel som sker via Internet genomförs på ett säkert och korrekt sätt."
Om man nu säger sig "vara säkra på att allt spel som sker via Internet genomförs på ett säkert och korrekt sätt", hur kan det då vara möjligt att ett helt system i en spelomgång tillåts styras av en enskild Medarbetare utan någon som helst övervakning av en kontrollant?
I vadhållningsbestämmelserna står i § 18: "Om fel i totalisatoranläggning medför att vinstuträkning inte tillförlitligen kan ske inställs vadhållningen. Ingångna vad är ogiltiga." ATG:s vice VD säger att "kommunikationen fungerade inte mellan den danska banan och ATG:s spelsystem" vilket då ovillkorligen måste ha inneburit att vinstuträkningen inte skedde "tillförlitligen". Skall inte sådana misstag uppmärksammas omedelbart, och inte genom tillfälligheter långt senare?
Det här är faktiskt inget "shit happens", utan av högsta betydelse för mitt förtroende för spelarrangören, och för den statliga myndighet som har till uppgift att kontrollera att spelet sker på ett korrekt sätt. Problemet är inte att en tjänsteman i Danmark satt och petade näsan (eller vad han nu gjorde) och glömde att stänga av spelmöjligheten, utan att ATG har gett honom makten över spelet.
Först ett löfte: det här är det sista inlägget om Lundenspelet från min sida (om det inte dyker upp nya detaljer). Jag gör det genom att ägna mig åt Micke Nybrink, vars krönika inte är plustjänst i Trav 365 den här gången.
Nybrink tar ATG:s parti och bagatelliserar problemet - kanske inte så oväntat, med tanke på att ATG via några mellanhänder står för hans lön på såväl Trav 365 som i Vinnare. Han är ju inte mer än människa!
Och det är ju så som travsportjournalistiken fungerar i vårt land, vilket är synd, eftersom bristen på debatt inte medverkar till att förbättra travets rykte.
Grattis Sydafrika, sorry travsverige…
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article14885816.ab
Jag har ju skrivit ett antal kritiska inlägg här om ATG:s enligt min mening märkliga hantering av ett antal "spelaffärer". En person som uttalat sig i tidningarna är ATG:s vice vd Benno Eliasson, som så här långt ändå setts som favorit att efterträda Remy Nilson. Nu meddelar dock Eliasson enligt Trav 365 att han sökt och fått ett annat jobb utanför ATG. Det framkommer i artikeln att han aldrig tillfrågats om att efterträda Nilson, så det är svårt att se det här som annat än att vice VD nu får betala priset för en darrig insats under den skakiga våren.
Samtidigt som toppnamnen Nilson och Eliasson är på väg ut ur ATG:s organisation ser vi en hårdare attityd från o9rganisationen, där utländska vinster uppenbarligen förtigs, och där kritiska röster rensas ut. Den närmaste framtiden för ATG är osäker, speciellt som politikerna säkerligen inte blivit mer negativa till licenser för olika aktörer på den svenska spelmarknaden efter ATG:s förfall.
Med detta tycker jag att det är dags för mig att lägga ner kommenterandet om spelaffärerna här. Jag tackar för att jag fått låna utrymme. Tack också till eventuella följare.
Dessvärre har vi nu på kort tid fått ytterligare belägg på grova missförhållanden hos ATG, först bekräftelserna på de märkliga sena oddsförändringarna under lopp, och nu rapporter om att det återigen gått att spela i efterhand.
Det positiva är att Lotteriinspektionen äntligen tycks ha fått fingrarna ur, det negativa att man inte agerade kraftfullare redan vid Charlottenlundshändelsen.
Idag på ATG ställde diverse upp att chatta med spelarna angående incidenten igårlunch. Jag tröttnade dock efter ett tag då det hela gick ut på att inte besvara frågorna som ställdes utan snarare försvara att det aldrig skulle hända igen.
En frågade bland annat om just det är med oddsförändring men det var inget som de kände till och att det påverkades under loppet var för att det var fördröjning innan det publicerades.
En annan försökte diskutera kring oddsen och läget under gårdagens incident men det hela var att det var löst nu.
Som sagt, ingen nytta med chatten, men jag såg inte hela så jag vet inte vad som hände sen!
Lite trist att de förlade chatten till en tid då många är på jobbet…
Ser i referaten att ATG rättar sig efter Lotteriinspektionens direktiv från igår. Det märkliga är ju att samma LI redan för två år sedan ansåg sig ha sett till att "allt spel som sker via Internet genomförs på ett säkert och korrekt sätt" (se #11). Har man följt upp det, eller var man så säker på att man hade kollen att man nu blev tagna på sängen? LI:s höga tonläge kan bero på att de själva är rädda att bli utsatta för kritik för att inte ha varit tillräckliga aktiva. I samband med Lundenincidenten i februari gjorde LI:s representant en synnerligen blek figur (#8). Nu verkar de ha övergått till taktiken att anfall är bästa försvar…
Bra att bl.a. Bengt Adielsson i Expressen ifrågasätter LI:s bristande initiativförmåga. Adielsson avslutar sin krönika med "Men någon myndighet måste också ta itu med lotteriinspektionen och se till att de inte kan fortsätta att missköta sin granskande uppgift på ett så upprörande sätt". Den som sett hur regeringen givit fria tyglar till sina generaldirektörer tvivlar nog på att något kommer att hända på den fronten. På sin höjd kanske det blir ett biärende när finansdepartementet av mediadrevet tvingas att ta tag i Lotteriinspektionens årliga utflykter till Las Vegas…
Till sist vill jag återvända till vad som står i första inlägget i tråden apropå det danska debaclet, nämligen "om inte ATG tvättar hela byken kan det visa sig vara något ännu mer obehagligt". Tror att vi nu, sju månader senare, är på väg dit, när kejsarna visar sig stå där i all sin nakenhet.
Det är mycket Remy i bladen nu! I Expressen framträder han i två färska artiklar. I den ena säger han: " Vi ser att det varit både teknik- och kontrollrutiner som inte fungerat", medan han i den andra påstår att "…det är på något sätt ett optimalt olycksfall".
Att kalla brister i teknikövervakning och kontrollrutiner för "optimala olycksfall" visar vilken chockerande lättsinnig inställning till det som borde vara det viktigaste av allt som råder inom ATG:s ledning!
Två frågor man ställer sig är hur länge detta egentligen har pågått, och när förändringen skedde. Det måste någonstans i detta spindelnät sitta några som är ansvariga för teknikraset. Endera genom inkompetens, eller, ännu värre, fullt medvetna om de möjligheter bristerna skapat. Inget svar verkar otänkbart längre…
Mycket har skrivits om spelskandalerna i media, men frågan är om inte Lasse Kinch tar priset för ett av de märkligaste skriverierna med sin senaste krönika på Travnet. Så här skriver han bl.a.
"Gör tappra försök att hetsa upp mig över just den senaste spelskandalen hos ATG. Kan inte uppnå de höjder som framförallt kvällstidningarna gör.
Visst är det bedrövligt att det gått att spela efter det att ett lopp har startat, något jag misstänkt länge. Vi är väl några stycken som märkt att oddset förändrats efter det vi spelat, men enligt uppgift beror det på eftersläpning inom totosystemet.
I Åmål-fallet lär det ju trots allt vara ett ytterst begränsat antal personer som spelat.
Det märkliga är att det så ofta är vinnarens odds som sjunker!
Jag har bara (vad jag minns) en gång fått ett högre odds än det jag fick när jag gjort min insats via internetspelet.
Vad jag skulle bli riktigt upprörd över är om det är någon eller några inom ATG:s egen organisation som lyckats nästla sig in i systemet på ett obemärkt vis.
Det var många år sedan som jag första gången anade de s k ugglorna i mossen. Det var när en V65:a fick fler vinnare än vad som var kvar efter fem avdelningar!"
Om Lasse har "svårt att hetsa upp sig" kan man ju respektera det. Det märkliga är att han fyller på det påståendet med att berätta att han anat ugglor i mossen i åratal och talar om att han misstänkt efterhandsspel länge. Priset tar han väl dock när han erkänner att han skulle bli "riktigt upprörd" om det rör sig om ett insidebrott på ATG. Att leka med den tanken borde ju innebära att det inte går att rycka på axlarna åt den här affären innan den är seriöst utredd (alltså ingen vag slutkommentar från Lotteriinspektionen, utan en reell undersökning).
Man kan ju inte bagatellisera det hela, samtidigt som man säger "vad var det jag sa" och till detta bjuda på en insiderantydning; om man hyst sådana misstankar som Kinch gjort har man gjort ett dåligt jobb genom att förtiga dem, och att han sedan rycker på axlarna när misstankarna bekräftas är än mer anmärkningsvärt!
Det allra märkligaste är ju att Lasse K. är en av de få journalister med travsportsanknytning som inte jobbar för ATG/STC, utan skriver för konkurrenten Unibet.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Allt spel är bara buffel och båg…….
Kuskarna får pengar av ATG i sista loppet för fixa en storvinst eller låta 2 miljone 50 krs harry vinna….
Nä har tröttnat på detta.
Luktar mygel låång väg hos atg nu!!!!!
Här är utdrag ur Verdens Gang 21 och 31 augusti i år om den norska spelskandalen med misstänkt riggade matcher där en påstådd svensk spelmaffia är involverad. Märkligt nog är det mycket tyst om saken i svenska media.
"Politiet har bedt svenske kollegaer om bistand for å finne ut om bakmennene som har gamblet på fiksede kamper i Norge har satt spillene fra Sverige.
- Jeg kan bekrefte at vi har kontaktet svensk politi og skal samarbeide med dem om etterforskningen av mulig kampfiksing, sier politiadvokat Ragnvald Brekke til VG Nett.
- NFF har mottatt opplysninger om et eksjugoslavisk miljø med utspring i Sverige skal være involvert. Informasjonen kan være riktig eller gal. Jeg kan i øyeblikket ikke si noe om det før vi har gått våre runder med politiet, har generalsekretær i NFF Kjetil Siem tidligere uttalt til VG.
Spillselskapene Betsson og Betsafe har tidligere bekreftet overfor VG at de har hatt mistenkelige spill på en av kampene politiet etterforsker - fra Sverige.
Norgessjef i Betsson og Betsafe, Paul Myklebust, har bekreftet mistanke om at enkelte kunder har spilt på Østsiden-seier i kampen mot Follo 24. juni med en type informasjon som ikke er lovlig.
Ifølge Myklebust var det tre svenske personer med østeuropeiske navn som satte penger på Østsiden-seier."
"S, (24) spilte i den ene av to kamper som utløste alarm om kampfiksing den 24. juni: Hans Asker-lag tapte 1-7 mot Frigg samtidig som Follo røk 3-4 mot Østsiden, etter lenge å ha ledet 3-0.
Samtidig ble det satset opp mot 170 000 kroner på den kombinasjonen hos Norsk Tipping, har VG avdekket. Det betyr en mulig gevinst på over 800 000 kroner. Politiet etterforsker nå om et kriminelt miljø i S. hjemland Sverige kan stå bak, eller om det er norske kriminelle som har organisert den påståtte kampfiksingen."
(Enligt uppgifter i norsk media har även undersökning inletts om det finns fler spelformer som kan vara utsatta, bl.a. travspel.)
Norsk Tipping ("Norska Spel") har en maxgräns på 40.000 kronor per dygn som insats för en enskild spelare. Detta har en storspelare kringgått på ett smart sätt. Han har samlat in tipskort från medlemmarna i en bordtennisklubb och använt dessa för sitt spelande. I gengäld har klubben fått in 5% per insats i ett speciellt bidrag som Norsk tipping delar ut till det som kortinnehavarna valt som "favorit", vilket skall vara en till en förening eller ideell organisation, i det här fallet den aktuella bordtennisklubben.
Klubben har på detta sätt fått in 2,2 miljoner till klubbkassan, vilket i sin tur betyder att det spelats för mer än 45 miljoner på kort som valt bordtennisklubben som favorit. Klubbledningen har bekräftat att 95% av hela summan kommer för spel gjorda av den aktuella spelaren, vilket betyder att han spelat för mer än 40 miljoner med hjälp av korten som står inregistrerade på klubbmedlemmar.
Spelaren själv har berättat att han konstruerat ett system för höga insatser, som gör att han kan leva på sitt spelande. Personen spelar endast när potten för tolv rätt är på högsta nivå, som är fem miljoner. Dessa omgångar lägger han spel i hundratusenkronorsklassen.
-För något år sedan fick jag tillgång till spelkort från klubbmedlemmarna. Därmed får föreningen mer bidrag, samtidigt som jag kan spela större belopp. Det tjänar alla parter på, säger spelaren.
Det som gjort ärendet intressant för polisen är att spelaren har anknytning till den spelbutik som figurerar i samband med muthärvan inom norsk fotboll. De kort som spelaren disponerat har använts för att sprida insatserna på de matcher som nu är föremål för utredning som förmodat uppgjorda.
Vad som framkommit pekar på ett tillvägagångssätt som liknar det som skett vid de extrema "jackpotanfallen" mot svensk rikstoto, där mycket stora system spelats när potterna varit som störst. Utredningen i Norge kan därför sannolikt ha intresse även för den svenska polisen.
En svensk storspelare har tidigare sagt om de uppseendeväckande utlandsspelen: "En inte alltför vågad gissning är att det en eller ett par storspelare som skjuter vilt omkring sig med jättesystem, inlämnade i fil, kanske med hjälp av Jokersystemet. Även om de plockar in stora vinster regelbundet så kan man vara lugn för att det kostar massor också. Det finns liksom inga fantastiska genvägar till miljonerna. Satsar man miljoner så hämtar man ut miljoner betydligt oftare än vanliga dödliga spelare. Men förlusterna duggar också tätt, ingen vinner hela tiden."
Det är väl i ljuset av detta vi skall se de begänsningar i spelet som ATG avviserat. Ekot (SR) skrev den 24 augusti bl.a.: "Debattinlägg och bloggar har ifrågasatt spelsäkerheten och om kontrollen mot fusk är tillräcklig. ATG försäkrar att allt går rätt till men gillar inte att några storspelare vid jackpotomgångar lämnar in gigantiska enraderssystem, eller mycket små system baserade på, som det uttrycks, matematiska utfall."
ATG verkar ha lyckats tona ner debatten om de mystiska spelen från utlandet - inte särskilt svårt när man i stort sett har monopol på travmedia…
Dock finns det fortfarande de som är kriska. Stefan Jönsson skriver i sin krönika på travnet (ATG:s konkurrent Unibets sida): "Strecklistan såg lite konstig ut igen och det verkade som Sydafrika (skulle inte de spärras av?) var i farten igen. När sedan skvallersidan trav365 publicerade vinnarraderna så blir ju inte misstankarna mindre precis. Tre av åtta vinnande system som satt sjuan hade mer än två spikar:
ATG.se, 50 öre, 7 spikar, 5 201 538 kr (Fil, dvs del i ett större system)
ATG.se, 5 kr, 5 spikar, 13 003 845 kr (V7, Fil, dvs del i ett större system)
ATG.se, 1,50 kr, 6 spikar, 5 216 480 kr (Fil, dvs del i ett större system)
ATG.se borde väl innebära svenska spelare? För ingen bosatt i utlandet fär väl spela på ATG.se? Trist att behöva spekulera om detta igen, men lägger man ständiga dimridåer skapas misstankar, helt naturligt."
#21 "Svenskerspåret", om anknytningen till en svensk spelmaffia tystades effektivt ner i Sverige. Norrmännen är stora kunder hos ATG, och bra är ju det! Men nog var det synd att ingen kollade om det finns någon sanning i ryktena om att svenska kriminella låg bakom uppgjorda fotbollsmatcher i Norge, samt kör penningtvätt av heta pengar via norska spelbulvaner.
I tisdags tog en spelare i Norge hem 2,4 miljoner på Jägersro på en V65-kupong med 1,16 sexor och 37,24 femmor. Bengt Adielsson skriver i Expressen: "En norrman drog hem drygt två miljoner när han var ensam om sex rätt på Jägersro i tisdags. Det var ingen blyg pojke som tog hem degen. 37 femmor utan singelstreck innebär att systemet åtminstone kostade en bra bit över 10 000 kronor." Lite hett borde spåret fortfarande vara…
Så har då nyheten om riggade matcher på hög nivå slagit ner som en bomb i fotbollsvärlden, och svenska fotbollspampar och -journalister låter som de är totalt tagna på sängen över omfattningen.
Min uppfattning efter den norska riggningsskandalen (#21), som givetvis var i mindre skala än detta men som mycket väl kan vara en del i ett världsomfattande kriminellt spelnätverk, är att det inte fanns något intresse från svensk sida att göra en utredning. Ändå var svenska spelare i Norge utpekade, och norsk polis hävdade att det fanns trådar till ett kriminellt spelnätverk i Stockholm med rötterna på Balkan.
Nu sägs huvudintressenterna i den här skandalen visserligen höra hemma i Asien, men BBC Sport skriver: "Rob Wainwright, director of Europol - the European Union's law enforcement agency, said:"This is the work of a suspected organised crime syndicate based in Asia and operated with criminal networks around Europe.
"It is clear to us this is the biggest-ever investigation into suspected match-fixing in Europe. It has yielded major results which we think have uncovered a big problem for the integrity of football in Europe.
"We have uncovered an extensive criminal network."
Törs man hoppas att svensk polis och lotteriinspektionen nu vaknar upp ur Törnrosasömnen och följer upp de nya spåren samtidigt som man går till botten med fjolårets norska spelskandal och eventuella anknytningar till Sverige? Jag tror att både Svenska Spel och ATG har anledning att vara oroliga över vad som kan framkomma i så fall.
Wainwrights uppgifter om europaanknytningen styrks av vad Singaporebaserade The New Paper skrev i en artikel om en spelhärva i Finland förra året. Man skrev då att "Sources told The New Paper that phone taps have revealed that some syndicates in Singapore may be connected to organised crime groups in the Balkans." Detta är av intresse av man granskar vad som framkom i den norska spelhärvan förra året. (#21).
Kommer vi även att få veta vilka som befunnit sig bakom kanonerna nu när ATG avslöjat vad som hänt? Har det skett en kontinuerlig penningtvätt via ATG under en följd av år? Och: vad fick dem att gå ut med sanningen just nu? Var någon dem på spåret efter den finska affären, och var man rädda för ännu en Elitloppsskandal?
Frågorna är inte slut ännu…
De senaste uppgifterna visar att det inte kan uteslutas att det rört sig om insiderkopplingar på ATG. Dessutom skriver Travronden i en ledare signerad Claes Freidenvall att ATG:s tidigare verkställande ledning känt till de bakomliggande orsakerna till spelmysterierna sedan 2009 men förtigit detta för bolagets styrelse. Soppan blir bara allt värre…
#24, #25: Tydligen är det nu konstaterat att den norska tippeligahärvan styrdes från Sverige. Förmodligen får vi aldrig svaret på om det även finns någon koppling till några av kanonjärerna inom travet.
ja det finns ju olika sätt att blåsa folk på.
vi ser ju riggade travlopp dagligen loppen delas av kuskarna
kusk 1 och kusk 2 har en båda en bra häst i lopp 1 och 2
krigar båda om seger vinner en annan
kusk 1 får vinna lopp 1 och kusk 2 säger att han inte fick någon bra rygg
kusk 2 vinner lopp 2 .:)
de till och med samkör ju till tävlingarna så det är väl lite väl naivt att
tro att de sabbar för varandra
då säger folk det är ju olika ägare, jo men kusken vet vilka hästar som ska springa och vilka som är statister
och när Melander startar med 3 hästar och hans fru med 1 häst
en springer satan genom första kurvan och krigar om ledningen
fast alla vet att en häst som springer fullt genom första kurvan knappt tar sig i mål,då kommer nästa och lägger sig i dödens men inte ända fram
och skulle den få svar så kommer de andra i nästa attack
och då är det ju inte olika ägare när det gäller Stefan Melander han tar ju inte ens emot hästar från andra.
vad gäller storvinsten i Finland så va det ett system på ca 2 miljoner rader
varav 1500-1900 rader va likadana och det är ju väldigt troligt att man lämnar i likadana rader om man inte har någon info (inside)
och jag är fullt medveten om att det spelas för stora belopp men jag är väldigt tveksam till sådana spel
#25 Verkar som om det händer saker i Singaporehärvan, där en person nu är gripen.
Hur det går med våra inhemska fotbollsaffärer, t.ex. bestickningsförsöken och märkliga spelen i bl.a. Värnamos, Ljungbys och Kristianstads matcher är en öppen fråga.
Hoppas att travsporten har tillräcklig vaksamhet inför risken för mutor och bestickningar. Det är naivt att tro att det som händer inom fotbollen inte också skulle kunna ske inom travet, där det handlar om åtskilligt större slantar. Människor som slänger upp åtta miljoner på ett bräde på en omgång lär inte sakna resurser att uppmuntra nyckelpersoner inom lag och speladministration med "honorar".
Ni har glömt en viktig sak, Hästarna! Det är ju inte så att du kan säga till hästen att "du får ett kilo morötter extra om du galopperar på upploppet"
Självklart kan kuskarna prata ihop sig men i slutändan måste hästarna tas med i beräkningen. Det är djur vi har att göra med och de är inte alltid med på noterna.
#32 Självklart, men det är knappast svårare att bli instängd med en häst eller att få den att galoppera än det är att få den att vinna ett lopp. Vill en kusk att en häst inte skall vinna så gör den knappast det heller. Detta inte sagt som någon konspirationsteori, utan bara påvisa den teoretiska möjligheten/risken.
# 31 Att jag inte är ensam om min tankegång kan man se i Expressen idag den 27 september, där Bengt Adielsson skriver:
"När jag hör att tre system i lördags alla var på över en miljon blir jag mörkrädd.
Personer som satsar sådana pengar är kanske beredda att lägga en slant på att se till att det går deras väg i loppen…"
Man blir minst sagt förvånad över Svenska Fotbollsförbundets reaktion inför de uppdagade spelskandalerna, nu pratar man om att "fotbollen skakas i sina grundvalar. Matchfixningen är ett oerhört allvarligt hot mot vår idrott – förmodligen mycket allvarligare än dopingproblematiken".
Riggade matcher i våra grannländer uppmärksammades i den här tråden för mer än ett år sedan (#21, sedan #25, #26 o.s.v.) Trodde man från Svenska Spels och SvFF:s sida att vi är mer moraliskt högstående än våra grannar, eller hur kommer det sig att man står så handfallna efter avslöjandena? Nog borde så stora organisationer och bolag hålla sig med någon slags omvärldsbevakning?
Och, återigen: det här ställer krav på ATG att inte vara naiva! Kan man muta nio spelare i ett fotbollslag, varför skulle det inte kunna ske något liknande inom travet? Det har hänt en del incidenter inom trav och galoppsporten, den värsta hände visserligen för så länge sedan som 1948, då nio (!) ryttare och en tränare avstängdes inom galoppen efter riggade lopp. Mer om detta kan läsas på denna länk (sidan 13). Det talades då även om att travsporten var inblandad, och "detektiver" spanade på Solvalla.
Eller ST/ATG resonerar kanske ungefär som Tage Danielsson gjorde i monologen om Harrisburg? "Sen är det också det att om det som hände 1948 verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände 1948 hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säga att det inte kommer hända igen."
Vi Vet ju just svaret från ATG som tagit bort streck procenten så inte sen påverkan ska kunna påverka hur hästar steckas
I morgon och följande onsdag (klockan 20.00 på SvT1) ger sig Uppdrag Granskning bl.a. med dold mikrofon i kast med anklagelserna om uppgjorda matcher inom den svenska fotbollens seriesystem. Uppmärksamheten har även fått BRÅ att intressera sig för problemet.
Tydligen börjar även i Sverige verkligheten komma ikapp vad som man visste i Norge och Finland för flera år sedan. (Jämför t.ex. #26 här ovan och var källan i morgondagens program befinner sig, länk nedan.)
Undrar hur långt det skulle ha gått om någon med grävartalanger på samma sätt som UG gör nu intresserat sig för alla turer med spelunderligheter inom travet under årens lopp?
http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/uppdrag-granskning-spelfusk-i-allsvenskan/