Analys av Åby V75
Idag ska ni få mina analyser öppet om nu någon skulle vara intresserad. Åby travbana har två open stretchspår på upploppet. Rygg ledare kan då komma loss och vinna. Statistiskt vinner spetshästen till 35% på Åby istället för 44% på andra banor. Bästa hästen vinner till 33% och rygg ledare till 20%. Så i princip räcker det att identifiera bästa hästen, spetshästen och rygg ledarhästen (om det skulle vara annan än bästa hästen). Det är det svåra. I princip ska det räcka med 2-3 hästar i varje lopp. Men, sedan har vi formhästar som vinner rätt ofta. Där finns ingen statistik, eftersom den kan sammanfalla med bästa hästen eller spetshästen. Men jag försöker plocka ut alla hästar utifrån ovan kategorier i alla avd. Självklart kan det skrälla. Det gör det ofta när flera av de bästa tokkör eller galopperar.

Avd 1. Bästa hästen är 9, men har inte startat på flera månader och stallet ligger halvlågt och hästen ska gå med skor = minus. Formhästar i ordningen är 5,4. Spetshäst är svår att bestämma mellan 2,4 och 5.
2 kommer att ladda och CEL kommer nog inte släppa till en början då han är rätt tuff. Hästen är dock (numera) inte lika bra som 4 och 5. Då är det många plusfaktorer på både 4 och 5 som antingen kommer till spets eller rygg ledare. Dessa två höjer sig därför en aning. Om jag ska skilja på 5 och 4 så tror jag lite, lite mer på 5. Outsider i loppet är 10 och eventuellt 6 och 1 om det blir konstigt kört, galopper, överpace mm. Min rank: 5_4_9,2_10__6,1

Avd 2 är ett klass 1-lopp där det ser lite svårt ut. De bästa hästarna är 11 och 8, men 4 och 5 är inte mycket sämre och har bättre spår. Spetshäst är nog 6 eller 5. troligen släpper 6 till 5 och nöjer sig med rygg ledare eftersom 5 är en bättre häst. 6 har nog ändå inte normal 20% vinstchans då stallet ligger lågt då hästen är klassen sämre än de jag nämnt. Andra tänkbara rygg ledarhästar är 1,2 och 3 som är snäppet under de bästa. I det här loppet kan det skrälla. Min rank blir dock: 11.5,8,4___3,1,2__6

Avd 3: Bästa hästen är 12, strax därefter 9 och 4. Spetshästen är initialt 1 men 2 får snabbt ta över. 5 kommer att kämpa om tätposition. Risk för körning. Om 2 lätt kommer till ledning så vinner den. Om 5 kämpar sig till ledning så kan den vinna. Om de kämpar mot varandra för länge så kommer någon av bästa hästarna vinna: 12,9 eller 4. Min rank: 2_5,12,9,4

Avd 4 är svåranalyserad. I klass II-lopp kan det skrälla! Bästa hästen är 4 men den ägnar sig åt galopp för ofta. Startsnabbast är nog 5 men kan få svårt att ta en hel längd på invändige 2. Om 2 tar spets så vinner den nog. Även 6 är startsnabb? De som ligger lågt på förhand är 7,8,10,3,1,12. Om man gör det enkelt för sig så spikar man 2 eller så tar man med de som man inte ligger lågt med… Min rank blir därför: 2__4,5,6,9,11

Avd 5 är ytterligare ett svårt lopp då det är lärlingar som kör. Det brukar bli tufft tempo som gynnar bakspårshästar och rygg ledaren. Bästa hästen är 3 OCH 9. Spetsbudet är 7. 8 har bra form men hamnar i ett vingelläge. Häst med startspår 12 (oavsett hur bra hästen är) vinner ofta i lärlingslopp pga tuffa körningsförlopp som 12 normalt slipper vara med i. 12 är också en rätt hygglig häst så den ska nog med:-) Min rank: 3,9_7,8,12

Avd 6. 4 sticker till ledningen och släpper omgående till 5 som sannolikt vinner. Bästa hästarna är 5, 9 och 6. Veijo kör tre hästar idag varav han bedömer att 9 är sämsta chansen i detta lopp. 6 får traska i dödens och rygg ledarhästen. 4 är för dålig för att vinna så 5 får bli en bra spik! Min rank: 5___9,6,1__8,3,7,2

Avd 7: 2 flyger till spets, släpper till 4. 7 kämpar om tät. Det står mellan 4 och 7 i spetsstriden. Bästa hästen - ja, det är en smaksak: 4,7,8 eller 12. 1 Nahar har inte samma farter som förra året och är långsam ut - blir nog inlåst 3-4:e inner. 6 har varit bra och börjar komma i form. 8 och 12 är bortlottade så det borde stå mellan 4 och 7, med lite fördel 4 som har bättre spår - men Adrian är den kusk som vinner mest sällan med favoriter! Min rank: 7,4__8,12_6,1,3__9

Synd på initial tokkörning i avd 3 med 1.06-öppning…. När det blir så vet vi att risk (eller chans) för skräll är mycket stor. Så blev fallet denna gång. Jag trodde inte alls på 7, men den fick en bra resa helt enkelt. F ö så blev min rank bra i avd 1 och 2 så här långt.

Spiken i avd 5 satt som en smäck och likaså min förstarankade nr 7 i avd 7. Trots att jag lade ner 5 timmars analys fick jag bara 4 femmor….