V75-1 Åby 15/9/07
Lopp 4. V5-3. V75-1. Tvilling.
Auto **1640:
**1 Salma Boko - Kontio J 1d111 12,7a
2 Citation* - Adielsson E 01210 10,0a
3 Giant Superman - Larsson F B 22151 10,4a
4 Jetstile* - Gundersen G V 11201 11,1a
5 Red Chili Pirat - Jansson T 06334 10,5a
6 Oiseau de Feux* - Svanstedt Å d3103 10,9a
7 Jocose - Kihlström Ö 25123 10,7a
8 Thai Tanic* - Goop B 24540 09,9a

Skönt med en spik direkt om ej Open Stretch sabbar ngt….
Citation

är fansosen i samma författning som förra gången dessa två mötes så borde han vinna med större marginal eftersom det är några meter längre ni. men helt klart så är det ju dessa två som kommer att slåss om segern. nu sitter ju även Åke upp bakom Oiseau de Feux. kantbollarna må vara många med så här litet fält och Open S.

#1, Grattis till er som inte är allergisk mot Erik.
Såpass bra hästar så alla förtjänar en kommentar.
Salma Boko - Färsk i dessa sammanhang, mycket hårt matchad. Får drömlopp i rygg på Citation? När den gick 12.7 på Valla i Mars okörd fick jag rysningar. Dock långsökt här.
Citation - Når favoritpositionen ledningen tidigt här. Bra chans därifrån. Dock körde en viss Erik Digger Crown här förr året spelad 15 för 10, loosade från spets.
Giant Superman - Vinner inte ett sådant hära lopp igen.
Jetstile - Funkar bäst i ledning, kommer ej dit nu. Platsrysare.
Red Chili Pirat - Titelförsvarare, men skall vara bättre än senast om han skall vinna igen, skräll.
Oiseau de Feux - Hur är formen? Tillräcklig för att vara tidig här? Fruktansvärt svårbedömd. Men de borde tro på chans när de åker så långt. Rysare.
Jocose - Bortlottad. Lär köras passivt.
Thai Tanic - Bortlottad. Lär köras passivt.
Jag är inte lika säker, visserligen hade Citation ett risigt spår senast, men nog borde han ha kunnat bättre om han fortfarande är i full form. Det troliga är ju att Citation tar spets, om nu inte Fredrik B Larsson har andra tankar med Giant Superman. Om inte jag mins fel så är ju även Jetstile inte helt oäven från start, men tar någon en längd på Citation?

#4, Lite inne på ditt spår med, var inte lysande sist om man säger så. Troligtvis tar ingen en längd. Blir lite förvånad då. Isåfall är det nog Jetstile men den var inte så bra i Hugo Åbergs.
stigh är en jävel på att ha hästar i form till stora lopp. Här måste citation ha en mycket bra segerchans, spikar utan den minsta fundering.
garantispets och där förlorar han inte, inte ens mot en fransman som kanske ännu en gång får ett drömlopp vilket han fick vid senaste segern.
Hoppas på fransmannen…även om jag nu inte spikar denne
mvh
Bertil

#6, Men senast var den inte superbra direkt.
Som du säger Demon_Sid gött och börja med en spik nu jobbar vi Erik..
Jaha, hur gör amn nu, jag som inte gillar att spika i första loppet. 
Det här vinner Erik plättlätt

#10, Brutalen ha patent på "plätt-lätt" ;-)
Detta kan bli ett bluff lopp CITATION i spets, om han inte har tappat formen totalt ( lång hård säsong ) kanske dålig dag senast, men CITATION en klass bättre än dessa = SPIK

Förresten killar, ni stojjar och håller på om att Salma Boko är så grymt chanslös osv.
Förra året startade Adams Hall och då hade han 1.28 miljoner på sig. Hur gick det då? MER än strålande 2a respektive 3a. Salma har ca 70 000 mindre på sig. Så man behöver tydligen inte vara en utpräglad guldhäst för att lyckas där. Dock hårdare fält i år.
Salma kommer med på mitt i alla fall.

2:a och 3:a ja! Men på v75 ska man ju hitta vinnaren Richard. men snälla ta Salma på Spikmästaren :-)

#14, Det ska jag göra! Fetmarkerad hahha :)
Men Salma boko har inte visat samma kapacitet som adams hall gjorde vid sina v75 vinster, hon har inte varit i närheten av samma prestationer som han gjorde. Salma boko har inte ens vunnit ett vanligt brons/silver lopp på v75?
Går inte att begära att ett sto och en sådan orutinerad häst i dessa sammanhangen ska gå ut och kunna besgra så här bra hästar.
tror inte salma blir streckad på mer än 2,3% och då snackar vi verkligen om korsdrag ifall hon vinner, jag blir den första till att gratulera dig då rickard om du lyckas sätta 7.an.

#16, Nej det är iofs sant. Men jag kommer som sagt strecka.
Om du gratulerar mig bjuder ja på tårta!

Såg ni hur framhalt Citation var i senaste starten i låga farter? Erik tyckte i för sig att han kändes precis som vanligt, men jag tyckte det var längesedan man såg honom så halt. Han har ju startat en hel del iår, börjar kanske bli sliten? Jaja, det borde ju sluta med en enkel seger för Citation i alla fall, resterande hästar som är med har inte direkt vunnit ihjäl sig iår förutom Salma Boko och Jetstile, som dock mött lite enklare motstånd emellanåt.
Hade hästen inte stått i STigH.s träning så hade jag kanske funderat på det och garderat om jag trodde att hästen kunde starta ofräsch. Men nu är hästen i STigH.s träning och det är mycket sällan han startar en häst som inte är fräsch för dagen, SÄRSKILT i så här stora lopp.

hur i hela friden kan Jetstile vara streckad på 57% (jag vet att det är tidigt under veckan) men det är ju fantastiskt. hoppas det håller sig. hehe
då kan man ju börja storgardera detta lopp. -;)
jag är faktist inne på den linjen att Citation inte vinner detta lopp trotts att han kommer att få ledningen. Giganten kan mkt väl få ett bra lopp och vinna, kanske från rygg på ODF (franmannen) som kommer att gå i dödens. eller? sedan är det ett litet fält där det kan avgöras med en långspurt, och då tänker jag givetvis på förra årets dubbla vinnare Red Chili Pirat som verkligen varit taggad det senaste loppen och avslutat mkt bra. plus att hästen har en kusk i finfin form Torbjörn verkar köra med riktigt högt självförtroende nu för tiden. Jocose hade jag görna tagit med i detta lopp, men positionen gör att jag tror att det blir tufft att få en bra position i loppet. ev. att han blir hängande i starten eller får dra tåget. har han tur så tar ODF över dödens och drar tåget åt honom. då finns det en chans. men alla kan inte gå i dödens eller ytterkant. kan bli ett långt fält av detta lopp, vem skall då dra tåget??
resten behöver jag inte nämna…
herregud, förstår inte vad syftet är med att kolla strecken så här tidigt i veckan……..
kan garantera dig brutalen att jetstile blir streckad ¨på max 20%, troligen ca: 10%…….
verkar som att Timo vill att salma boko ska köras i spets,,,,,,,blir kul att se i alla fall :) ,,,,har nog ganska stora förväntningar på hästen.
är god för att gå en 1.10.5-1.11 tid över distansen tydligen,,,,,,salma boko kanske har mer att ge än folk/jag tror???????

#22, Japp det anade jag med. Självklart streckvärd. Allt under 10% är kriminellt underbart.
håller jag väl inte med om, salma boko lär väl var streckad på en 5% och bättre vinstchans ska det nog inte vara egentligen.´
vi får se på lördag hur det går………

#24, Men jag anser det i alla fall. Inte kul om det blir ej 14-15% men tas ju med ändå. Hoppas så lågt som möjligt såklart.

a-män herregud Nijo! läs mellan raderna. *suckar*
Vinner Salma Boko detta ska jag ligga lågt med trav i en hel vecka……….
jag med som jag sagt, men jag lär inte behöva spela på en vecka eftersom jag har ganska fina pengar då:)
kommer att ha med salma på v75 systemet och lira plats på UB, haha. Tror dock inte att hon har någon chans alls på seger.

Intressant att det pratas mest om den hästen med de sämsta meriterna på förhand!
Kanske tar 6 hästar här. (Jag vet generalfel enligt Nijo).
Med motivering:
Jetstile når inte spets, när vann han bakofrån senast samt mot sådant motstånd?
Giant Superman kan inte vinna genom att härja i spåren.
Resten kan faktist vinna.
Tvekar dock lite på Thai Tanic tror den kan köras passivt.

Salma Boko kanske inte vinner här men tydligen var Nurmos inne på att försvara sitt spår o "köra så länge lampan lyser". Deras taktik kan sätta käppar i hjulet för bl.a Citation som ju vill till spets. Sen har vi ju Jetstile där det oxå aviseras för spets vilket i sin tur betyder högt tempo o kan bädda för Giant Superman, Oiseau de Feux och Jocose. Thai Tanic sparar dom hovarna på till heat 2 vilket gör att jag chansar bort hästen i första.

#30, Ångrar mig lite att jag inte chansade bort Thai Tanic här med men men.

Salma B i alla ära men inte tror jag att hon skall klara av att hålla spets när Citation kommer dundrande. kommer ästan till 90% att spika Citation i detta lopp som han egentligen är skyldig att vinna om spets nås, vilket han borde göra utan bekymmer.
inte lika säker på att citation tar 1 längd sida vid sida mot salma boko, det är ganska svårt. Men jag blir ändå förvånad om Jorma svarar spets, det tror jag inte på förren jag får se det med egna ögon.
Tycker annars citation är lite för hårt spelad mot så här bra hästar………..

jo jag vet, 77% är väl rätt så mkt. men jag trodde att det skulle vara mer. vilket gör att jag kommer att spika. ändå många som försvinner. kommer förmodligen att sjunka ännu mer till imon.
men, allt snack om att Citation inte är av sunda vätskor och håller på att tappa formen. inte ställer Stig H upp med hästen om man inte tror att det skulle klara av 2 ev. 3 lopp på en dag. hästen måste vara i perfekt författning - för att det skall ske, i mina ögon sett.
sedan vad det låter på det andra så kommer det att sparas till heat 2. där det kommer att streckas lite friskare från min del i alla fal…

Citation är självklart för hårt spelad. Kan ju dock bli ett blufflopp.
Med risk för att få äta upp mina ord:
Jag förstår inte hur folk kan se Min Narkissos som en superbra spik men tvivla på att Citation vinner.
Citation kommer få överta lätt, vinner åkandes efter att Erik fått dämpa andra 500:a tll gåsmarsch. Jorma släpper för att ev. kunna utmana på OS, allt snack om att försvara ledning är bara för att ingen utanför Citation ska försöka. Järvsöfaxklass på den här spiken……..
Min Narkissos kan vi avverka i en anna tråd, men den vinnar aldrig iom OS.

#36, Du vet nått som ingen annan vet… Hur vet du att Jorma släpper?
Även om han gör det är det absolut ingen Faksen klass på den spiken.
För att Jorma vill se det lilla stoet komma i mål, därför släpper han.
Skämt åsido, jag tror inte ens att Selma Boko kan hålla ut Citation även om Jorma vill. Det kommer definitivt inte kosta som i Hugo Å. Sen kommer Erik få dämpa och dansar utan lätt………..

Ja Citation vinner nu. Svarar Selma har de sabbat hästen på lång tid. Första ggn hon möter övermakten och skall vara med för se och lära…

Salma Boko vill väl mer än någon annan ha rygg på ledande citation här… enda chansen!! Open stretch o allt!! Inte för att jag tror att hon skulle plocka ner citation ändå men….
Jag har sagt för, men jag tycket nog att formen verkar vara lite vikande på Citation. Tänk vilken fart det blev på Giant Superman senast när han sprang barfota för första gången på länge

men nu får han inte det loppet igen!
Fransosen ställer in skorna på banan, sen är det spel mot ett mål. Ledning, dödens, andra ytter, tredje invändigt slutet blir detsamma. Fyra fem längder tillgodo.

ja du richard och ni andra ( förutom thomas ) att ni aldrig lär er Giant Superman gör sin bästa säsong i år! Visst har jag sagt det förut. Grattis Fredde och Henke.

JA du travel vad har de matat han med på slutet…
Nog för jag slagit av han . Men gläds endå en del . Då de som äger den kommer från min gamla stad Köping . Om jag ej har helt fel umgicks jag och sonen till en av de som äger han för 15 år sen…..En kompis till mig gick i hans klass . Vill minnas sonen hade köpings värsta trimmade moppe….

#44, Hade inte hjälpt. Dock maxflyt att Erik felar annars får han aldrig vinnarhål.
Travel, jag hade med G.superman på mitt system också och jag tänkte även lira honom i finalen men gjorde inte det pga oddset stod i 1.7 när jag skulle spela och jag ville ha 2ggr pengarna(vilket det även blev till slut).

#47, Vad stod den franska i när Giant Superman stod i 1.70? Typ 1.50? Teoretiskt sett kan inte två stycken stå under 2 gånger så det var givet att en skulle gå över 2 gånger. Och G.S låg närmast till handss då, för övrigt trodde jag med på den faktist.
teoretiskt kan självklart båda hästarna stå under 2ggr pengarna om det bara är 2 hästar till start…..

#49, Nopp. Fick det förklarat för mig igår på Åby av en grym nisse.
Eller ja. Inte riktigt så är det ju för om det blir exakt lika mycket spel så blir dem ju samma odds = väldigt låga.