Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 1785 ggr
ockenen
0

Dagens tistel

Kan man bli annat än förtvivlad över Daniel Olsson som bisittare och hans dubbleringar på superlativen? Allt är "jätte jätte", "väldigt väldigt", "mycket mycket" o.s.v. Med en så stor redaktion som produktionsbolaget har borde väl någon ta ansvar för att ge Olsson ett tips om hans språkliga ticks?

(För övrigt har Glen Norman en släng av samma språkliga åkomma.)

Rickard07
0

Superlativens man.

ockenen
0

Ny tistel! Någon som vet varför det läggs tidsödande vägningsprocedurer på montéryttarna, när vikterna ändå inte anges i programmet? Det är ju lite parodi att vänta med oddsen till dess vinnaren vägt sig, när inga andra än banspelarna ändå fått tillgång till viktuppgifterna på förhand, så slopa viktväkteriet eller publicera kiloläget i programmet!

(Undrar vad som skulle hända på Täby om publiken inte fick uppgifter om vikterna på ryttarna i den aktuella starten och i tidigare lopp?)

Travel
0

Jag kanske har fel men ska inte alla ha samma minimivikt i 66kg monté och därför vägs de, visst kan de väga mer och det är ju viktigt men dock inte så vanligt?! I galopp är det väl massa konstiga regler med handicap beroende på form och ranking mm så därför är det väl viktigare där. Dock inte sagt att det inte borde anges även i monté. Det är ju jätte jätte bra :-)

ockenen
0

Jag är dåligt insatt i galoppens hkp-system, men eftersom man är så noggrann med vikten i monté måste det väl också spela in om någon är tyngre än de 66 kilona? Vikttänkandet i travet är ju osynliggjort, Adielsson är lika tung viktmässigt som Hultman i det propositionsmässiga travtänket. Varför skall det vara annorlunda när "kusken" klättrar upp på ryggen?

I dagens montélopp möts en som sprungit in 504.000 och en som tjänat tre miljoner. Det finns inget som skiljer dem åt handikappmässigt, däremot finns det en likhet, att bådas ryttare skall väga 66 kilo, vilket regleras med blyvikter om man är för lätt. Endera borde man väl i travridning likväl som i travkörning tillämpa tillägg, alternativt tillämpa snävare propositioner?

(Sedan är det en annan sak att montéfälten ofta sprids ut över en långsida ändå, oavsett hur mycket hästarna tjänat…)

Hannna
0

Man kan inte jämföra att bära på ryggen och att dra i vagn. Det blir en helt annan belastning mot hästens ben när någon sitter på ryggen jämfört med om den sitter bakom i en sulky. I galoppen går det dessutom mycket fortare vilket också gör att det sliter mer på skelett, leder i benen.  Det blir en mycket större påfrestning för hästen, och då har vikten också en större betydelse.

Galoppsporten har ett helt annat system, de går ju ej efter intjänade pengar.

ockenen
0

Okej Hannna, jag böjer mig  givetvis för sakkunskapen! Dock, för det första, varför jämför du monté med galopp ("I galoppen går det dessutom mycket fortare…"), när det rör sig om travridning, som väl inte går fortare än travkörning? Och, för det andra, om nu vikten är så väsentlig som Du anför, varför delges den inte spelarna? Ja visst, galoppen har ett helt annat system, men vad är då monté - trav eller galopp, fågel, fisk eller mitt emellan? Hör man hemma inom travsporten så bör man rimligen inordna reglerna efter travet, annars kan man lika gärna flytta verksamheten till Jarvéns och Gråbergs ordinarie hemmaplan och väga deltagare till dess publiken gäspar käkarna ur led…

Hannna
0

Jag jämförde inte specifikt monté med galopp, utan travsporten och galoppsporten. Galoppsporten är en mer krävnade sport för hästarna, det är den sport där hästarna är mest skadedrabbade. Mest pga farten, det sliter ju som sagt oerhört mycket mer på hästens ben.  

I monté tycker inte jag att man ska handikappa efter vikt, hästarna handikappas ju redan efter sina intjänade pengar, vilket de inte gör i galoppen.

Visst skulle man kunna delge vikten för spelarna, det är väl inte helt oväsentligt, trots att den inte har lika stor betydelse som i galoppen. I galoppen låter man ju hästarna löpa, de ligger ju inte på som travarna kan göra. Kanske inte så lyckat i ett montélopp om man väger 50kg och inte har en chans att hålla sin lite heta häst? I och med att man har en minimivikt på 65kg så blir det ingen jättestor spridning på vikten, de flesta ligger ju där omkring, under 70kg.

Travel
0

jag tycker handikapp systemet är helt sjukt, ska Karolina Kluft ha extra vikt bara för att hon är bäst? Nej det är sport och sedan går det att spela på sporten och inte tvärt om.

demon_sid
0

7# Men du det är  väl som ett skoryck att sätta kalle kråka eller Daniel Olsson på en häst som Alf Jonsson kört ? Kyss

ockenen
0

#7 Något måste det ju trots allt vara med vikten i monté, eftersom man lägger så stor vikt (…) vid utvägningsproceduren efter loppet, och det är väl den jag tycker är lite märklig - spelar inte vikten någon roll så släng blyvikterna! För några år sedan hade man bjudit in en av Frankrikes bästa montéryttare och satt upp honom på jättefavoriten i det årets stora montélopp på Åby. Den minnesgode drar sig kanske till minnes att hästen vann men diskades för att ryttaren vägt något halvkilo för lite. Det kan hända igen, och verkar inte speciellt sportsligt…

#8 Handikappandet inom travet med tillägg tycker jag är bra, både sportsligt och spelmässigt. Om man bara ser sportsligt på saken så visst är det roligt med Järvsöfaks, men hans överlägsenhet gör att många lopp blir inställda p.g.a. att motståndarna väljer andra lopp istället för att möta JF från lika start - Persson brukar ju svara för halva fälten själv för att få ihop lopp till Faksen…

När Ingemar Stenmark var för överlägsen i världscupen skapade man Super-G, för att inte Ingemar skulle segra sönder cupen, så att den bäste alltid skall vinna är  ingen självklarhet heller inom humanidrotten - spänningsmomentet behövs, även när det inte förekommer totospel!

Hannna
0

#10 Nej jag vet inte, det är väl för att de har satt ut en minimivikt helt enkelt och måste kontrollera den. En orsak är väl att man inte vill ha det som i galoppsporten, att det inte blir den här hetsen kring vikten. Om man inte har en viktgräns är det ju självklart man försöker väga så lite som möjligt.

Det var Criks Hurricane på valla under elitloppshelgen för något år sedan när den franska montéryttaren philippe masschaele hade kastat ut sina körglasögon till publiken i vinnarcirkeln och vägde 100g-200g för lite, och blev således diskvalificierad. Det var då dyra körglasögon…

ockenen
0

Javisst, du har rätt, det var ju på Valla som Masschaele blev diskad!

Harrygirl
0

Trodde bara Danne Olsson kunde ett superlativ - "KOLOSSALT"!

Det säger han ju 10-15 ggr/program.

Rickard07
0

#13, Haha ja :)