Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 2752 ggr
ockenen
0

Dagens ros

Jag har varit med som deltagare på en del travsidor, och blivit bedrövad ibland över alla hårda diskussioner. Någon gång har det hettat till även här på TIF, men på det hela taget tycker jag faktiskt det är bättre stämning här än på andra håll, så den senaste diskussionen känns lite onödig. Visst kan man bli illa berörd över hårda ordväxlingar, men det finns ju möjlighet att strunta i sådana inlägg, som i längden nog mest skadar den som står för dem.

Jag tycker TIF har en fantastisk spännvidd, från ponnytravfantaster till hårdlirare och från staketkuskar till stallknektar. Låt oss vara stolta över mångfalden istället för att fördjupa oss i osämjor, och dagens ros ger jag därför alla er som kvittrar efter egen näbb och engagerar er efter bästa förmåga!

P.S. Jag är inte ny som medlem - jag kallade mig Velikij tidigare, men bytte nick eftersom jag tröttnade på en annan fokussida. D.S.

Rickard07
0

Jasså, här är nya filosofen :)

Thomas ser då att det är bra stämmning här ändå.

ockenen
0

Förlåt en gammal man Rickard, men nu förstår jag faktiskt inte vad du menar! Kan du vara snäll att utveckla det lite närmare?

ockenen
0

Dagens ros till Björn Goop, som körde så snabbt med Rutger Raket att gammelgoopen bakom  Sembs Greogory inte hann ikapp honom över upploppet för att fixa ännu en slashing på en stallkamrat…

(P.S. Jag ironiserar lite, men skräms över att pappa Olle vill höja pensionsåldern. Tycker att han borde unna sig att ge sig ut på harjakt på ålderns höst eller tillbringa dagen på golfruffen istället för att riskera att bli ett ringvrak. Stig H. gjorde rätt som slutade när han stod på topp!)

ChristinaSylejmani
0

AHA! Jag tyckte väl jag kände igen namnet Björn Goop. Tror det var han som körde syrrans ( och hennes familjs) häst någon gång i höstas.

Bertil
1

Ockenen…tack för dina inlägg…OCH trots namnbytet för en tid sedan, så är glada att du vill tillbringa en del av din tid här hos oss ;-)

OCH du precis som du skriver i #2 "Jag förstår inte vad du menar"…det gör inte vi andra heller :-)

mvh
Bertil

ockenen
0

Hej Bertil - tack för välkomnandet!

ockenen
0

Dagens ros till Patrik O. Andersson, som i sin första uppsittning efter sin långa konvalescens på gund av olyckan som höll på att kosta honom livet slog till med seger direkt! Det måste vara ett särskilt virke i travkuskar - vi har ju sett exempel förut ( Jörgen Wickman och Erik Svensson i nutid, Bo W. Takter tidigare) på hur flera av dem bytt dödens väntrum mot vinnarcirkeln. Vilken sagolik återkomst - välkommen tillbaka, Patrik!

Rickard07
0

Verkligen!

Travel
0

Dagens ros till Ludde som gör att prix D'amerique blir intressantare än på mycket länge för oss här hemma. Hoppas verkligen att det går bra för hästen nu!

Dagens tistel till mig själv som är så otroligt dålig på att planera att jag såg till att min son (maximilian) alltid fyller år sista helgen i Januari så jag aldrig kan åka ner och titta. Vad tänkte jag på egentligen :-)

Rickard07
0

#9, Dagens ris till Ludde för hans velighet.
Dagens ros till Maximilian som gör pappa några kronor rikare.

Eller? :)

Tiger82
0

#9 Du får väl få din son intresserad så kan du bjuda han på resa dit varje födelsedag:)…

Rickard07
0

#11, Han är väl dock inte riktigt så gammal, hehe.

Travel
0

Så småningom så kommer han nog vilja åka med. Nu är han 5 då är det star wars, och spindelmannen som gäller. även om han gillar travel ås :-)

[Fabtax]
0

Tummen upp för ThomasH. som fått fart på uppdateringarna!

[Fabtax]
0

Ett stort tack till kämparna Black Francis Boy och Spring Ray som går i pension den här veckan med flaggan i topp - de har båda två vunnit lopp som tolvåringar.

[Fabtax]
0

Tummen upp för Robin Hedström (vinnare av "Värsta reffet" för några år sedan) som skötte referatet av V4-loppen idag. Jag var inne en stund och lyssnade och tyckte att han skötte sig suveränt! Det behövs så väl nya referenter, och Robin kan vara en välkommen förnyelse.

[Kanehant]
1

Micke Nybrink tar i en krönika på trav365 upp ett missbruk som nog många spelare och läsare misstänker inte är ovanligt. Så här skriver Nybrink bl.a: "För om det verkligen är en trend att vissa travjournalister börjat leta egna vinnare och försöker få exklusiv information som de kan smyga undan är det illa. Såna rötägg vill vi inte ha."

En ros till Nybrink för detta! Synd bara att den journalist det gällde i detta fall inte namngavs…

[Remix]
0

Många har dissat Åby det senaste decenniet, jag är en av dem. Därför känns det både trevligt och spännande med stall Dencos satsning (Amazing Man i onsdags!), Jim Oscarssons etablering på banan och Bosse Falsigs lovande utveckling. Plötsligt svänger det om Åby igen! Vem kunde tro det?

[Remix]
0

Verkligen snabb service med utlägg av startlistorna till nästa omgång - dagens ros till ThomasH!

[Remix]
0

Hade spikat Jorma med Chip Lane, men det spelar ingen roll: att få se K-G Holgersson som vinnare i V75 var dagens höjdare! Jag fick gnugga bort en tår i ögonvrån efter loppet - det är så härligt att höra honom tala om sina hästar som de individer de är. Hissa Holger!

[Didnovarre]
0

En ros till Tommy Hannés minne! Han kämpade fantastiskt och inte bara levde längre än nästan alla som fått den prognos han hade, utan han körde lopp in i det sista. Sista segern som kusk blev med Sanna Vint den 19 februari, samma häst som är med i lopp 9 i morgon.

Sista segrande hästen i Tommys träning blev Al Dente som vann så sent som i onsdags på Solvalla, med reservation för att Tommys namn kommer att stå kvar som tränare under stallets avveckling, och att det därmed kan bli ytterligare någon vinst. Kanske redan i morgon? Hoppas det!

ThomasH
0

Nu Hedrar vi Tommy som förgyllt vårtan tillvaro så länge, en mycket bra tränare och kusk, hoppas du har det bra där uppe i häst himlen

[Didnovarre]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tummen upp för gd.se, som toppar sin sajt med förhandssnack inför Gävletravet i morgon.

[Carpinus]
0

Skulle vilja lämna en blomma till Ronny "Myr(r)a" Wahlqvist!  I yngre dagar ansågs han som en av Åbys mest körbegåvade lärlingar. Idag är han 62 år, fortfarande lärling, och tampas i lärlingsloppen med morgondagare som kan vara mer än 40 år yngre än vad han är. De senaste fem åren har Ronny kört 163 lopp och vunnit ett av dessa. Jag tycker att hans hängivenhet till sporten är värd respekt!

[Carpinus]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läser på trav365.se om småspelaren som fick 4000:- tillbaka på satsade 36:-. Igår var jag nästan lika duktig som fick dryga tretusen tillbaka på satsade 42:-, tack vare V6-alternativet. Brukar inte spela det, men eftersom det var "superpott" igår var det läge. Dagens ros går därför till fru Fortuna, som lotsade in fyra spikar!

[Carpinus]
0

Känns kul att få dela ut en ros till Åby för att man lyckats knyta Robert Bergh till sig! Hoppas att det går bra den här gången - tyvärr har man misslyckats med flera tränarvärvningar, från senare år kan nämnas André Eklundh och Jim Oscarsson. Förhoppningsvis klaffar det den här gången, och om det kostat någon miljon från markförsäljningen så är det väl investerade pengar!

Inte minst kanske tränarförstärkningen medför att flera mycket bra Göteborgsägda hästar kommer "hem" från andra banor där de funnits i brist på bra tränare på Åby.

Svensk Travsport behöver starka storbanor, och Åby har sladdat i flera decennier (sedan Olle Goop var  Åbytränare "på riktigt"). Nu har man Bergh och Veijo, klart i klass med de bästa på övriga storbanor. Kanske behöver man ett toppnamn till, även om Falsig gnetar på skapligt. Peter Jensen kanske skulle passa in där?

[Carpinus]
0

Noras Bean - vilken viking! Huvan kvar på klippande öron i Holland!

Snygg bildproduktion f.ö., och en kommentator som klarar sig utan bisittare och som är engagerad utan att behöva gå upp i falsett. Hade gärna fått vara så här också…

https://www.youtube.com/watch?v=awVTp1crgnY

[Carpinus]
0

Tog en koll tillbaka till Spikmästaren anno 2009, och då var det hela 22 deltagare. Bland dessa hittar jag Conny J, klillen, siggelina och gonzo. Tycker att ni (och kanske någon ytterligare jag missat?) är värda uppmuntrande tillrop som är med och håller liv i tävlingen fortfarande! Synd att många fallit ifrån sedan dess, och ännu mer synd att det är så svårt att värva nya intresserade…

[Carpinus]
0

På trav365 finns en artikel om Kåre Bothnia, ett kallblod som blev 36 år och levde ett gott pensionärsliv i 24 år. Jag blir så glad över att läsa om sådana ägare som Martin Burström, och tycker att Mikael Wikners artikel var fin. Heders!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article19891677.ab