Trav iFokus

Trav

Etikettnyhter-från-kanal-75
Läst 586 ggr
ThomasH
0

Persson jagar Faksen

Att Järvsöfaks med sina drygt 350 avkommor är lyckad i aveln vet vi. Nu tar tränaren Jan-Olov Persson upp kampen. I lördags blev han pappa för andra gången. - Men jag är en kass pappa, jag är ju aldrig hemma, säger Jan-Olov Persson insiktsfullt.

Tillökningen hemma på gården i Hudiksvall var efterlängtad. Sedan tidigare finns 10-åriga Therese och nu blev det ytterligare en dotter. Hon ska få det något annorlunda namnet Emelinda.
- Jo, det är något som min fru och dotter har hittat på. Själv hade jag hoppats på en Erik, säger Jan-Olov.
** Efter Adielsson, Berglöf eller Svensson?
**- Nej du, ingen av dem faktiskt. Det är ett fint namn helt enkelt, säger Jan-Olov glatt och konstaterar att han jobbar så mycket att han nog inte kan klassas som en god far.
-  Men det är tur att jag finns, annars skulle min dotter Therese blivit väldigt bortskämd av sin mor. Att uppfostra barn är lite som att köra in en unghäst, man ska vara snäll men man måste samtidigt sätta gränser, annars kutar de iväg hej vilt, säger Jan-Olov halvt på skämt halvt på allvar.
Familjen hoppas nu få se mer av Jan-Olov på hemmaplan.
- Vi får väl se hur det går, det är ett väldigt högt tempo på jobbet just nu. Tanken är väl ändå att jag ska försöka varva ner. Den dagen Järvsöfaks lägger av kommer jag förmodligen ta det betydligt lugnare, kanske kör jag inte lika mycket utan ägnar mig mer åt träningen här hemma, säger Jan-Olov.
I nästa andetag berättar han att han gärna vill ha fler varmblod i träning, just nu har han två stycken.
- Jag tar gärna emot en ettåring, hälsar han. 

Endast struken fyra gånger i karriären
Sveriges travälskare blev lite oroliga strax före påsk när Järvsöfaks ströks inför en tilltänkt start i Norge.
- Det var aldrig något allvarligt, han var helt enkelt öm efter trycket av transportbandagen. Det var en ömhet i huden som var borta efter några dagar.
Under sin långa karriär har "Faksen" endast varit struken fyra gånger.
- En gång var det en betäckningsskada. Jag tror nästan att han svimmade på bocken för när han skulle kliva av trampade han sig själv, berättar Jan-Olov och skrattar åt minnet. 

Spik, som vanligt
På lördag startar folkets häst på Umåkers V75:a, han har 20 meters tillägg över kort distans.
- Förutsättningarna är goda, vi har fått ytterspår på tillägg och det är endast sex hästar på start. Visst ser det bra ut när det gäller vinstchansen, konstaterar tränaren.
Finns det någon av motståndarna som du har respekt för?
- Jo det gör det väl, Saras Tofte är duktig och står 20 meter framför oss nu. Mina egna Ulsrud Igel och Spiker är bra sprinters med hygglig form. Nordgubben däremot är nog allra bäst över lång distans.
 **Då spikar vi Faksen som vanligt alltså?
**- Jo, det får vi väl säga. Det brukar ju gå bra för oss, konstaterar Jan-Olov Persson
Järvsöfaks närmaste framtid är välplanerad. Efter Umåker väntar start i Guldsprintern på Bjerke och därefter Elitkampen på Solvalla och S.O Perssons Minne i Östersund.

Åsa Elmroth

_Bilden publicerad t o m 2006-05-01.
_

Av: Åsa Elmroth, Kanal 75

Datum för publicering

• 2006-04-25