Åbys dilemma
Ser att Euro Star Crown fått en inbjudan till Åby Stora Pris, och man förstår att Åby desperat jagar ett hemmahopp. Dessvärre är det nog så att det inte är speciellt många som förknippar ESC med Åby - kanske inte ens ägarna? I sina 26 starter hittills har hästen aldrig körts av en Åbykusk, utan det är Sjunnesson och Untersteiner far och son som fått förtroendet (plus Steen Juul i provloppet).
När Conny Lobell dansade några somrar var Åby så måna om att profilera honom som en Åbyhäst att man satte upp en trevåningars skylt på entrén om hästens "hemvist". Och vad hade man för det? Jo, inför förra årets Åby Stora Pris kunde man läsa i tidningen att "Björn Goop nobbar Åby Stora Pris, han vänder ryggen till den travbana som brukar göra gällande att den är hans hemmabana". Gooparna var förstås fria att matcha sin Kilstationerade dåvarande stjärna som de ville, men man kan ju inte påstå att Åbys sportkansli lyckades speciellt bra - den gången heller…
När de stora årgångsauktionerna äger rum är det endast Goop av "Åbytränarna" som brukar handla något. De övriga tränarna harvar omkring därhemma, för banan har år efter år lagt lopp samma dag som det varit Kriterie- och Derbyauktioner. När man nu fått en ny fin arena är det dags att se till att det åter blir attraktivt att vara hästägare på Åby! Ingen ljusning syns dock: i torsdags var det invigning av nya Åby. Dagens clou var NCC Roads lopp, med sex deltagare - varav ingen från Åby…

Dessvärre måste jag återkomma till situationen på Åby, som är allt annat än ljus på den sportsliga fronten. I dagens program kan man läsa följande rader från sportchefen angående Å.S-dagen: "Publiksiffran blev 9.227 (inte 10.227 som vi tyvärr meddelade över några kanaler)." Ja, vem bryr sig att rätta dessa glädjesiffror i efterhand, nu var det många som tyckte att det ju var riktigt bra siffror. Vi som var på plats gladde oss nog mer över att det inte var några köer framför totoluckorna…
Nu spelades det visserligen fotboll på Ullevi inför 30.000 åskådare lite senare, och Solheim Cup i Halmstad drog över 100.000 besökare under tre dagar, så det fanns konkurrens. Skillnaden enligt min åsikt är att fotbollen och golfen är stolta över sina respektive sporter - Åby var nödsakade att dra dit Erik Segerstedt för att till publikens förlägenhet sjunga nationalsången, och i övrigt var det hoppslott, ponnyridning och annat som väl bidrog till att frisera besökarsiffrorna tack vare barnfamiljerna. Det kändes nästan som om Åby bad om ursäkt för att de körde lite travlopp mellan alla jippon…
Det här är sorgligt, och rent tragikomiskt blir det när man som igår körde ett föredrag arrangerat av bl.a. tränarföreningen. Det var Sven Lindblom som talade över ämnet "Hur hittar jag stjärnan?", med presentation över hur man bedömmer ettåringar. Nu är frågan varför Åbytränarna skall engagera sig i den frågan? Nästa torsdag, när 167 selekterade 1,5-åringar säljs på Solvalla, då kör Åby trav, som vanligt när det är unghästauktion på Valla. Och som vanligt blir det väl Gooparna som köper några kusar, i övrigt kommer man att få leta efter Åbyköp.
De verkliga vinnarna på Åbys vilsegång är stortränarna på Axevalla och Halmstad, som har klang och jubelföreställning varje tävlingsdag. Inte ens de amatörer som var med och knäckte Åby som toppbana för några år sedan märks längre, de duktiga toppamatörer som nu är Åbys enda ansikten utåt var inte delaktiga i den illaluktande soppan.
Nej, det är nog dags att göra ett Open Railr invändigt runt hela banan, som en kollektivfil för hemmahästar - det är förmodligen den enda chansen för att de skall få några matlappar med från priskakan…

Angående heögen kan jag knappast hålla med dig. Jippon är bra för att locka folk. Tyckte det var en gansla bra siffra med all konkurrens….

När det kom nästan dubbelt så många, 18 128 personer, för att se kvalloppet Sundsvall Open Trot så anser jag nog att det fanns potentital för fler åskådare till årets största lopp på Åby. Konkurrens i någon form finns det alltid i en storstad, det är ju den man skall besegra, inte skaka uppgivet på huvudet inför!
#3 det kanske berodde på att det var fotboll ifk-ife
Oj förlåt Ockenen läste ej allt i din 1:a post ja tar tillbaka det ja sa #4

Nu har ännu en unghästkull gått på den viktiga Kriterieauktionen, och som jag befarade här ovan var det tunnsått med Åbyköp. Vad jag kan se köptes fem hästar till Sveriges näst största bana, vilket var färre än vad t.ex. Erik Berglöf ropade in, för att inte jämföra med Nurmos & Co. Goopstallet ropade in tre hästar, och därutöver var det bara friskt satsande Paw Mohony som fick med sig något hem till Mölndal - han ropade in två hästar.
Treåringskullen 2009 ser redan nu ut att bli lika tunn som vanligt på Åby…