V75-2 Solvalla 29/9-07
**
V75-2. Tvilling. Auto.
2140:
**
1 Mighty Value - Söderkvist S d0123 13,5a
2 Global Investment - Goop B 21120 12,4a
3 Thunderbolt - Untersteiner J 53211 12,4a
4 Meadow Zoot - Jansson T 34111 14,3a
5 Simb Luke - Frick J 13032 13,8a
6 Mr Forceami - Carlsson O 11134 14,0
7 Bilbo A.U. - Svanstedt Å 13032 12,9a
8 Pleasant Walking - Kihlström Ö 21113 15,6a
9 Lonesome Laday - Lennartsson P d3110 15,0a
10 Rutger Raket - Goop O 11024 13,0a
11 Viking Crown - Nordström P 11120 12,8a
12 Min Narkissos - Takter J d1111 13,6a

Spännande lopp
…..
Dags för fricken ? *blink*
Spår 6 Final på valla…
Plus kusk fantomen jimmmmmm Spikförslag…

Detta måste klassas som ett av årets intressantaste lopp!
Klart den bästa Klass 1 loppet jag någonsin sett.
Min tipsetta heter Thunderbolt.. Såg lysande ut vid sgeern och likaså sist. Från ett fint läge med kuskfenomenet Johan U i sulkyn serveras ett perfekt lopp och han sätter nosen först! Spikförslag.
Min Narkissos var grym senast, sjukt bra tid. Lär köras mycket offensivt. Klart segeraktuell men i kraft av ett tuffare lopp lär han bli tapper 2.a…
Meadow Zoot, nu får vi se om han har fartresurser för silver som det tidigare sagt. Hatten av om han vinner. Mycket möjligt. Dock rankas han "bara" 3:a av mig här…
Nu till en intressant sak. Är det påtryckningar från media om de omtalade uppsittningarna emot stallet som fått Goop att välja en stallhäst? För han kan aldrig hålla denna högst i loppet. Tror det dröjer länge innan Global Investement besöker vinnarcirkeln igen. Fenomenet Commander Crowe knäckte honom senast. Hoppas på äckligt överstreckad.
Rutger Raket tror jag mer på än nyss nämnda från samma stall. Bättre balans nu, gick lysande efter galopp senast. 4:e rankad.
EDIT: Skandal av ATG att inte detta loppet ligger som DD lopp… Mycket märkligt.
En felfri RUTGER RAKET ska bli kul att se grym på jägers gick som fortast över mål , MEADOW ZOOT var inte helt hundra senast i värmningen .MIN NARKINSSON med J TAKTER mycket intressant ,japp grymt lopp
Härlig Klass 1 final!
ja tror att Min Narkissos bara manglar allt från utvändig position spik ?
Thunderbolt gjorde det fint senast, måste räknas vid gardering
Meadow Zoot är ju en riktigt fin travare men han får det tuffare här. Upp till Bevis!!

Min Narkissos stapplar vidare in i brons! Gillar denna usla :-) travare

#5, Den kommentaren får du bragdguldet för.
Vaddå tänker ni, det stämmer ju?! Ja men det lät som om det var specifikt för just honom.
Might Value
Global Investement
Thunderbolt
Meadow Zoot
Mr Forceami
Pleasent Walking
Lonesome Laday
Alla de är redan inne i brons. Således 8/12 startande, oerhört bra.
Samt Lonesome Laday nästan är i silver vid vinst här…
Rutger Raket och Viking Crown. slutar de sämst 4:a är de också i Brons.
DÅ kommer Brons helt plötsligt vara superintressant!
Bara att instämma. Kanonlopp. Jag vet inte om jag vill ha upp det där jättegänget i Brons för att där banka skiten ur Bexipop. Mr Forceami kan godkännas. Så då är det väl bäst att Bexi flyr upp i Silver (=sämst trea på lördag). :-)
Men detta lopp, gott folk. Hur benar vi upp det?
Klarar inte att spika Minan Kissos för då kan en nervklen herre som jag inte se loppet. "Travet ser bra ut - nu ser det inte bra ut - nu ser det inte alls bra ut -- nu hoppar han - nej han ser bara sån ut - jag vill inte att han ska se sån ut - nuu, nej - snälla, flytta mållinjen till sista sväng - varför tar loppdomarna, måldomarna och fjärde domarn från UET 50 minuter på sig - vann han - vet ej, det har inlämnats protest och motprotest och nåns jävla protes".
Vad ska jag då plocka bort mer än Mr Forceami och Viking Crown ?

Hoppas på att Meadow Zoot kan få vinna igen…

#7, Bilbo A.U, Pleasent Walking, Lonesome Laday och Simb Luke känns inte segeraktuella.

Thunderbolt hett bud.. men tycker den är aningen bättre över kort distans.

Citerer från Gamblersfinest.com:
"Global Investment ställs förhoppningsvis av efter denna finalstart. Både hästens och kuskens prestationer i Derbykvalet var nämligen av miserabel sort. Det troliga är att en tuff säsong med mäktiga sju vinster & 668 lax intjänat på tolv starter satt sina spår i både skalle och kropp. Annars är läget delikat. Investment är som bekant mycket startsnabb. Intresset ökar om vi får se en demonvärmning. Annars känns vinnarhålet och en hygglig peng mest realistiskt. Sanslöst överstreckad med sina 36 punkter."
Wunderbar!

Om Global svarar spets mot Thunderbolt och sedan M N på utsidan kommer han få hemlängtan 700 kvar, flashbacks från fiaskot. Han är mosad, sist i mål. Vintervila och träning debut tidigast i Maj om han skall tjäna något som är något att skriva hem om senare i karriären.
Den mest överstreckade i V75 sammamhang överlägset!

Rickard G Finest .
OM du
Läser travnets Lennart Persson var det från dennes ägare vissa mail inkom…..
Även kallad Andreas De Luxe Bergman och skriver på travcafet. Kolla vad han skriver på fredasgs och Lördags kvällarna…
Ett tips bara.

#13, Jag vet. Fruktansvärt dåligt beteende, antar att det är alkoholen. Men det han skrivet i nyktert tillstånd håller välrdsklass!

Tråkiga nyheter. :(
Stall Goop har följande ranking i V75-2 enligt sin hemsida:
12-4-2-10-1.
Det betyder att om inte Global känns riktigt usel för dagen släpper han knappast till Thunderbolt frivilligt, i och med att de rankar den så skandalöst som bäst 6a.
Detta medför vissa problem, men man kan ju hoppas att han drömmar mardrömmar om Thunderbolt så han ändrar sig.
Komigen nu Johan DUNDRA TILL SPETS, eller gärna krossa liket från dödens, men då blir jag mer nervös.

Fyfan, vad Thunderbolt gjorde mig besviken.
Global, som jagsa skulle ju vunnit med det loppet -lik!
Meadow Zoot GRYM!

Jisses vad bra Min Narkissos var idag
Meadow Zoot däremot - hur bra som helst. Amatörtränad dessutom, tummen upp!

Usch. Någon borde lära Johnny Takter svenska! Dagens körorder: Kör avvaktande, vilket betyder-inget avancemang! Vad gör killen? Styr ut på värsta självmordsuppdraget. Stackars, stackars Narkissos…

#9 Du hade rätt Rickard, men det var jä…igt nära att du hade fel:)
"Bilbo A.U, Pleasent Walking, Lonesome Laday och Simb Luke känns inte segeraktuella."

18 #
Eller kanske pappa ej skall bryta så mycket på finska nästa ggn 

#19, Ja, men underkänt ändå…. Lonesome, Bilbo och Pleasent de var typ 2.3.5 i mål?!
Katastrofdag helt enkelt - som vanligt.
#18#
Hanna, ibland blir det fel inom trav. Du såg väl också i sista avdelningen där Uhrberg stängde vägen för Takter/Capricorn Label. Visste hade Johnny vunnit lätt utan Uhrbergs regelvidrighet. Angående Narkissos så var det väl ett kraftigt felval av Johnny vilket säkert han är medveten om själv, men som sagts tidigare, trav är trav.

Det värsta av allt var ju att Uhrberg förnekade att han störde Takter…
Men det tillhör spelets regler…

22 ???
Om du kör en häst och blir tillsagd att ej Köra på ett vis då kan det inte bli fel i min bok iaf. Det var ej det enda loppet för Min Narkissos eller hur ?

#22 Är verkligen trav trav? Varje dag lär man sig något nytt 
Nej men saken var den att hästen inte skulle knäckas i det här loppet för man visste att han skulle hamna långt bak från start, det kommer fler lopp. Han skulle ha körts "normalt" idag, attackera 800 kvar och se hur långt det räcker.
Jag tycker själv att Johnny är en utav landets allra bästa kuskar, men idag blev det rejält fel, och det är klart man blir besviken när man sagt till på förhand att han inte skulle köra på det sättet han gjorde!
#24 Förnekandet eller störningen?
Kommer ihåg en händelse på Kalmar för något år sedan(har för mig Parisienne fick vinsten då i breeders crown försök), exakt samma som denna idag, då blev både den utvändige och den invändige hästen diskade för ströt medtävlande. Men det händer ju ej på v-7.
Visst blev det fel för Johnny och Narkissos, trots allt tog han ett eget beslut när tempot sjönk ordentligt och provade framåt. Att sedan Torbjörn svarade ut honom är ju en annan grej. Att Kari L. har stora krav och är jobbig mot sina kuskar är ju allmänt känt. Han får väl då strunta i att använda en av världens bästa körsvenner som trots allt har vunnit en del halvstora lopp både i Europa och USA. Det är väl inte allt för ofta vi ser Johnny ute och kör i spåren. Kör man så pass många lopp som Johnny gör blir det faktiskt fel ibland.
Min Narkissos är nog både tuff och vältränad och kommer säkert klara av den här resan han fick idag.

#27 jag blir så jäkla trött när folk säger att Kari ska vara jobbig mot sina kuskar. De som kläcker sådana kommentarer har oftast ingen aning således de inte själva kört åt honom. Men det har tydligen Du?
Jag tycker det snarare är tvärtom, ju fler lopp man kör dessto färre misstag gör man. Du förstår väl själv att tränaren inte bestämmer hur kusken ska köra, då kan man ju lika gärna köra själv, det gäller alla tränare som enbart tränar häst. Men har man på förhand bestämt att inte avancera framåt och ge hästen ett tngt lopp och ändå göra det, tycker inte jag man gör sitt jobb bra den gången.

#28 Du behöver inte ta allting så ordagrant, men du förstår vad jag menar. Han skulle inte köras som om han vore 3 klasser bättre än de andra hästarna.
Hanna,
Vi lägger ner debatten. Johnny gjorde fel, det såg alla och han är säkert medveten om det själv. Jag tror nog att eran häst kommer klara av det lopp han fick idag och gör bra och fina framtida lopp.

#31 Ja ingen har väl sagt något annat?
Vad var då problemet?

#33 Nej jag vet inte. Du kan väl svara på det, det var ju du som börja svara på mitt inlägg? Jag fick tydligen inte tycka att Johnny gjorde ett dåligt jobb bakom Min Narkissos idag.(För han har ju vunnit en massa storlopp i USA, och alla toppkuskar måste få göra fel) Och sedan började du dra in att Kari är jobbig gentemot sina kuskar och har höga krav. Förstod inte riktigt vad det hade med saken att göra??? Bara för att Johnny inte hade nerver att sitta kvar i kön när han dessutom kommit överrens med tränaren att just sitta kvar i kön.

33 # Kommer du ihåg J Takters styrning av P Juliano ?
Jag tycker med väldigt mycket om J Takter .
Men har man ett förtroende skall man väl hålla det med.
Så om du tränade Victory Tilly . Skulle du då vilja att jag , pressade skiten ur Mack Lobell i ett elitloppsförsök om du sagt att jag skulle satsa på att komma 2a och få ett bra spår i finalen ?
DU SKULLE bli skit glad va ?
Eller om jag lånade din bil och körde rally med den i skogen och den var bra skitig och repig när du fick tbx den ?
Det var juh ingen wolkswagen jag låna ingen ferrari heller men en finare Volvo årsmodell 07.
Mvh Fredda.
Jag är övertygad om att Min Narkissos kom ur loppet tilltufsad men i alla fall orepad. Kari Lähdekorpi är en av Sveriges bästa tränare och har sina pållar i mkt god kondition.
Jag blir förvånad över att Hanna som numera är framgångsrik varmblodskörsven går ut offentligt och kritiserar en körsvenskollega i ett debattforum.
Jag håller med er om att det blev totalt fel för Takter/Narkissos igår. Johnny ändrade taktiken som han och Kari hade kommit överens om. Tempot när Johnny stack var nere på 18-fart men det blev snett, visst så var det. Men för att citera John Campbell från Elitloppet-89, Thats Racing.
Jag kan förstå att Hanna tycker att det är jobbigt när hennes pappa omges med ett rykte om att han är gnällig mot sina körsvenner och även mot andra inom travsporten.
Jag minns från Elitloppet ifjol när Kari undgjorde sig kraftigt över Rick Zerons framfart i Elitloppsfinalen. Där var både Kari och Uhrberg dåligt pålästa. Varför släppte inte Uhrberg/Hot Shot Knick till Zeron/Snazzy Millie för att sedan överta ledningen igen? Zeron körde nordamerikanskt ihopp om att blir nersläppt för att sedan släppa i sin tur. Nu blev det ett varv efter 1.08,5 och Hot Shot Knick har nog inte hämtat sig ännu, tyvärr.
Kontentan av detta inför framtiden är nog att Min Narkissos kommer igen, kanske redan nästa lopp. Johnny fortsätter att smeka fram vinnare med sina mjuka händer. Men ibland blir det fel för Takter, liksom det blev fel för Adielsson i somras i en rad lopp. Liksom det blev fel för Björn Goop på Lindesberg också det i somras. Även om det kanske ibland känns svårt att medge detta så är det en härlig ingrediens i travsporten - att allt inte är förutsägbart.

Ruter vore kul om du i framtiden med kunde bidra med lite tips på forumet. Istället för hela tiden vara duktig efter loppen…
FÖR så mycket som du kan om trav kan du säkert bidra och dela med dig av tips med ?
SÅ vitt jag sett har du ej lämnat tips på forumet .
"bara en tanke"
MVH fredda

"måste lära sig krypa innan man kan gå" nu tar vi tag i veckans problemfyllda travlopp och lär upp varandra.

#36 Det är väl klart man måste stå för sina misstag och styrningar! Och gårdagens styrning var inte alls bra, det förstår Johnny själv också, han sade själv att loppet blev helt fel. Jag står också för det om jag kört ett dåligt lopp, vilket har hänt fler än en gång. Och det var ju bara ren fakta det jag skrev, ingen kritik. Man hade på förhand kommit överrens om att inte avancera fram då det var en väldigt tuff Klass I final och han riskerade att bli hängandes resten av loppet i tredje, vilket han också gjorde! Kanske inte världens bästa ordval dock i mitt första inlägg..Får ursäkta för det.
Jag vet inte om du såg Elitloppet 2006, men Hot Shot Knick släppte ledningen till Snazzy Millie in i första sväng?, och med en het Snazzy Millie i tät var det omöjligt att kunna överta igen. Ja, Hot Shot Knick gick sönder i det loppet, men det berodde knappast på att han släppte till Snazzy Millie, snarare att han gick 10.5 och 10.4 samma dag och sprang ändan in i mål i finalen trots att benet var av iprincip..Det är sådant hästar med skalle får lida för.
Jag förstår inte varför du gör så stor grej utav det hela om nu båda är överrens? Takter gjorde fel igår, jag tycker det, han själv tycker det, du tycker det. Vad vill du ha fram med hela den här diskussionen? Alla vet att det blir fel ibland, även för den bästa. Alla vet att det kommer nya lopp. Och det är klart man blir irriterad när kusken kör på ett sätt man kommit överrens om på förhand att inte göra, spelar ingen roll om de kört i 1.25-tempo. Narkissos skulle inte avanceras fram.
Nej, jag vill inte göra någon stor grej av detta. Jag är överens med dig om att det blev väldigt illa kört. Det jag ville ha fram är att det tyvärr blir väldigt fel ibland (som tur är inte allt för ofta) även för dom sk större körsvennerna.
Jag tycker att Kari L. är en Sveriges bästa tränare och han leverarar toppresultat i princip hela tiden.
Tillika tycker jag att Johnny T. är en av Sveriges bästa drivers.
Någon efterlyser tips, Staro Azzazel spurtar ner alla i dagens Kriterium.