V75-6 Åby 13/10/07
Lopp 9. V75-6. DD-1. Tvilling.
Auto **2140:
**1 Egola Boy - Kihlström Ö 31011 13,0a
2 Uncle Sund - Takter J 31152 12,7a
3 Global Investment - Goop B 11204 12,4a
4 Coolman Crown - Heiskanen V 11131 12,1a
5 Bilbo A.U. - Forsgren L 30322 12,9a
6 B.W.T.Theone - Uhrberg T 31235 12,9a
7 Lass Formula - Sjöberg P 16006 13,4a
8 Lonesome Laday - Lennartsson P 31103 14,1a
9 Jos Cortina - Söderkvist S 40105 12,6a
10 Luckytobeborn - Goop O 11505 12,7a
11 Lovely Conch - Larsen Ö 41220 14,5a
12 Golden Haro - Svanstedt Å 11123 12,1a

Egola bay på läget sen får man se vad Veijo säger om
COOLMAN CROWN ….

Kan Egola Boy hålla ut **Global Investement?
**Om Egola kommer till spets, vem skall då slå henne? Så fin som hon var senast.
Coolman Crown vann med nöd och näppe senast, får se hur tongångarna låter i veckan, inte startat på länge heller.
Den frenetiskt spurtande Bilbo A.U senast får inte heller glömmas bort om draghjälp och hela köret.
Global investment går framåt mycket med senaste loppet och kan säkert vinna detta loppet även från dödens om toppform,,, given tipsetta för mig. (förlorar knappast om spets)
Bakom räknas Egola boy och jos cortina, även coolman crown.
4.a hästar som höjer sig över allt annat tycker jag.
4 bävrar får räcka…det är ju 33% av hela loppet ;-)
mvh
Bertil

4# Äru redan klar med systemet på Söndagen 
Har varit klar länge, men det blev ju mycket lättare nu när man vet vilka som startar ;-)))))))))))))))
mvh
Bertil

kanbollen är med Altmeistar Olle G som denna gången kör Luckeytobeborn. kanske han lyckas med det som sonen Björn inte lyckades med senast att få lös honom eftersom han blev kvar i ryggar med rubbet sparat. men som sagt, en kantboll med rang.

Golden Haro nu med ett lopp i kroppen. Kanske körs lite mer offensivt denna gång, en Åke-svepning på bortre långsidan? :)
Bilbo A.U avslutade ju sylvasst i vida spår senat och var mycket nära att hinna upp Medow Zoot och skrälla.

Jag tror man kan låsa loppet på 3 hästar:
1. Gobal Investment (ruggit kapabel och bästa kusken)
2. Golden Haro (bästa hästen men med sämsta läget)
3. Luckytobeborn (tokform och måste snart få loppet)
Jag kan inte se att övriga hästar kan mäta sig med dessa tre???
haha, det som talar mot global investment är väl att Goop IGEN ska köra bort loppet,,,,ett riktigt kuskminus enligt mig.
tveklöst sveriges mest överskattade kusk är min åsikt

Alla får ha sin åsikt men du framstår inte direkt som travkunnig om du kallar Björn Goop överskattad. Finns inte en kusk i sverige som är i närheten av det han presterar…hur många segrar är det ner till 2:an i körsvensligan????

Handlar väl inte bara om antalet segrar utan seger % och vilka hästar man lyckas vinna med… Håller dock kanske inte med om att goop är en dålig kusk…

Inte heller där finns det någon toppkusk som slår Björn på fingrarna :-)
kan nämna amatörer/lärlingar som jag tycker är bättre än goop,,,tycker att Goop kör bort MINST 1 lopp varje dag.
Att vinna många lopp om man kör många hästar och oftast bra hästar är väl ingen bedrift i sig? ser inte vad som är det skickliga i det,,, särskilt på alla småbanor där de andra i stort sätt ger bort segrarna till Björn Goop.
Du säger att jag inte är travkunnig? ska vi vända på det och säga att alla som kan något om trav vet att Goop är den mest överskattade kusken i Sverige.
Vilken kusk kör bort fler favoriter än Björn Goop? svaret är ingen.

Det är väl inte Björns fel att han är favorit? Spelarkollektivet gör Björn till favorit med hästar som han inte borde vara favorit med. Att han bränner med en del av dessa är ju inte något konstigt.
Vänd på det, han vinner med många hästar som andra kuskar inte hade varit i närheten av vinst med. Att han lyckas lura sina motståndare med en sämre häst kan inte gärna göra honom till en sämre kusk…eller?
Hur många favoriter bränner Örjan Kihlström med genom att chansköra invändigt för att sedan sitta fast? Gör det honom till en dålig kusk? Är han överskattad?
Jag tror du är ganska ensam om att tycka att Björn är överskattad. Ta fram lite statistik som beviser din tes så skall jag "böja mig" i frågan. Jag tror dock att en dylik statistik är omöjlig att plocka fram. Det Björn presterar dag efter dag är nog något vi aldrig kommer att få uppleva igen inom svenskt trav. Om det hade funnits någon rättvisa i svensk idrott så skulle Björn Goop tilldelats Bragdguldet för länge sedan. Tyvärr så har inte travsport samma dignitet som övrig idrott i sverige.
# Där har du riktigt FEL finns BARA två kuskar som skulle ha bragdguldet allra FÖRST STIG H JOHANSSON för dominera totalt i 20år i svensk travsport ingen annan har dominerat sin sport så mycket .
NR 2 HELEN A JOHANSSON för hon var den första kvinnliga kusk i PdA + självklart för att hon VANN med INA-SCOT det lär aldrig inträffa fler gånger i svensk travhistoria att annika sörenstam fick bragdguldet det året var ett hån mot svensk travsport + hon har vunnit många stora tävlingar före och efter och då tycker jag att bragd stämpelen försvinner för en bragd gör man en gång annars ingen bragd M.V.H INA
Texas,,,Att snitta med 20% i segrar när säkert 8 av 10 hästar han kör är favoriter blir ett klart underbetyg. Örjan kör inte ens hälften så många favoriter som Björn gör.
Visst att spelarkåren gör han överstreckad i många fall, men det är en faktor som även GER honom många segrar då han får överta spets och bestämma i ledningen med dåliga hästar vilket då ger segrar.
Säkert merparten av hans segrar är på mindre banor i sämre lopp mot dåliga kuskar.
Sedan ligger MÅNGA kuskar runt 20% i segrar, så ska Björn goop klassas som en bättre kusk bara för att han kör fler hästar? Sanningen ligger nog mer i att andra kuskar vill ha ett så kallat LIV sidan om travet.
Ina-scot,,,,,,vad gäller Helen A johansson så håller jag helt och hållet med dig,,,,,tycker inte att det var någon stjärnkusk, men hon gjorde något utöver det vanliga som förtjänar ett bragdguld.

Björn överskattad? den var ny. Håller dock inte med.

Svar till #17
Att de två du nämner skulle vara Bragdguldskandidater kan jag inte annat än hålla med om. När det gäller StigH så är han vår genom tiderna största tränare (i konkurrens med Sören Nordin som måste nämnas i sammanhanget) men när det gäller kuskdimensionen så har Björn fler strängar på sin lyra. Jag håller Björn som en bättre kusk än vad StigH var, jag är dessutom övertygad om att StigH själv håller med i detta om man skulle ställa frågan till honom. Visst han kör bort en och annan häst men vem gör inte det. Det vore ju konstigt om han inte gjorde det med tanke på hur många lopp han kör. Man kan inte komma ifrån att han vinner ÖVERLÄGSET mest antal lopp, han har bäst segerprocent av toppkuskarna och han leder V75-ligan med 20 segrar före tvåan. Endast en dåre kan hävda att Björn Goop är överskattad…vad skall karl göra för att bli accepterad i era ögon?

#21 Håller fullständigt med!!!
#21 Jag svara BARA på bragdguldet inget annat Jag gillar Björn G han är lätt en av dom 3 bästa i sverige ( kanske världen) håller med dej om det du skrivit om honom , men att dra = med STIG H är inte rättvisst för STIG H tränade alla sina hästar (SJÄLVA ) därför tycker jag att STIG H är större än Björn G