Adielssons jackpot-vecka
Erik Adielsson har en strålande vecka bakom sig. Men även den här kan bli minst lika bra. Han har bra chanser i lördagens dubbeljackpot-omgång på Åby. Och på söndag kör han Digger Crown i Lotterialoppet i Neapel. - Det går ruggigt bra just nu, säger Erik Adielsson.
Veckan som gick var något alldeles extra för jägersrokusken.
Det började med Digger Crown som i onsdags såg fin ut i årsdebuten på Solvalla.
På Åby i torsdags vann han kval till Kunga- och Drottningens Pokal med Smooth Moves och Lotuschic.
Sedan trippelseger på V75 med Citation, Boudica och Prince Valliant.
Och därefter avrundade han helgen med dubbla storsegrar i Stavanger. Först med en fransktränad häst, Forges L.B., vilket gav 350.000 kronor, och sedan Forus Open med Victory Tilly som inbringade drygt 700.000 kronor.
**Stor personlighet
**Bara under helgen körde Adielsson in 1,5 miljoner kronor. - Det har varit en fantastiskt trevlig helg. Samarbetet med Stig flyter på bra och det är en riktig kick att få köra så här fina hästar, säger Erik Adielsson.
- När det gäller Victory Tilly måste jag säga att det är något väldigt speciellt att köra honom. Han rör sig på ett sådant effektivt sätt och har en stor personlighet. Egentligen är det helt otroligt att en elvaåring kan kännas så fin och vara så bra som han är.
**"Ruskigt fin i årsdebuten"
**Adielsson har kört in nästan tio miljoner kronor i år och tagit 81 segrar. Till helgen kan dessa siffror späs på ytterligare. På lördag körs finalerna av Kunga- och Drottningens Pokal. Därefter tar Erik flyget till Neapel för att på söndagen köra Digger Crown i Lotteria-löpningen. Det är Italiens största sprinterlopp med två miljoner kronor till vinnaren. Digger Crown fick innerspår bakom bilen i sitt försök, där de tre bästa går vidare till finalen. Den Stig H-tränade hästen vann loppet i fjol och blir en av favoriterna till segern även i år.
- Digger Crown kändes ruskigt fin i årsdebuten. Han vann enkelt och hade gott om krafter kvar. Vad jag har hört så kan innerspåret på banan i Neapel vara lite lurigt. Bilen släpper hästarna tidigt ur kurvan men vi får hoppas att det löser sig ändå. Digger är ju startsnabb och borde gå framåt med loppet i kroppen. Det ska bli mycket spännande att åka dit och köra honom, säger Erik Adielsson.
Bra chans i båda pokalloppen
Men innan dess gäller V75-tävlingar på Åby. Erik kör i fem avdelningar, där de båda klassiska pokalloppen tilldrar sig störst intresse.
- Lotuschic (V75-1) tog ledningen och vann lätt i en snabb avslutning. Hon kändes jättefin och hade krafter kvar i mål. Hon kan öppna rätt så bra ifrån start men det är väl tveksamt om vi kan hålla ut Flicka Kronos som är väldigt startsnabb. Jag tycker att Lotuschic är en av de som kan vinna loppet, men det vill såklart till att det klaffar med positionerna från innerspåret.
- Fergel (V75-2) har var mycket rejäl vid segrarna som jag har tagit med honom. Senast galopperade han men jag vet inte orsaken till galoppen eftersom jag inte körde själv. Hästen har tidigare klarat spår två och jag har förhoppningar att han gör det igen. Den långa distansen har han också visat att han grejar och jag tycker att Fergel ska räknas med bra chans.
- Prestige (V75-4) vann lätt senast i ett lite enklare gäng men gjorde det bra. Åttondespår bakom bilen över sprinterdistans är det alltid svårt att vinna ifrån. Vi har statistiken emot oss men jag tycker ändå att Prestige ska med på kupongen. Det känns nämligen som en bra häst.
**Har fin teknik
**- Smooth Moves (V75-6) var en trevlig bekantskap i kvalen. En typisk amerikansk häst med en väldigt fin teknik. Vi kom enkelt till ledningen och hästen joggade 1.13 sista varvet på ett bra sätt. Han vann med lite krafter kvar och kändes fin. Jag tycker att Smooth Moves är en av de som räknas i finalen.
- Run For Vuggt (V75-7) är en grundkapabel häst som jag inte har kört sedan i januari. Men jag såg honom senast på Åby och då gjorde han ett jättebra lopp som trea. Bakspår i silverdivisionen är ingen enkel uppgift men jag tycker ändå inte att Run For Vuggt är helt borta.
Michael Carlsson
Bilden publicerad t o m 2006-05-09.
Av: Michael Carlsson, Kanal 75
Datum för publicering
- 2006-05-04