Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 812 ggr
Bertil
0

V75-3 Åby 13/10/07

Lopp 6. V5-5. V75-3. V3-1. Tvilling. Auto **2640:
**1 Lass Drop - Jansson T 70046 11,3a
2 Tunk Nafets - Takter J 03d41 12,3a
3 Skogans Joker - Untersteiner P 00313 11,6a
4 Arras - Söderkvist S 41323 11,2a
5 Order By Fax - Lennartsson P 51420 11,3a
6 Wiss Night Hawk - Uhrberg T 31161 13,4a
7 Torvald Palema - Svanstedt Å 21102 11,1a
8 Colombian Necktie - Untersteiner J26115 11,3a
9 Super Light - Goop B 31103 10,8a
10 In Cap N'Gown - Juul S 30321 11,6a
11 Triton Sund - Kihlström Ö d2012 11,7a
12 Digger Crown - Adielsson E 11d22 10,5a

demon_sid
0

Spännande lopp med dåliga lägen för de bästa i loppet…
Plus open stretch och 2640 detta kan bli vad som helst.

Hannna
0

Johan upp på Colombian Necktie:)

Och Björn på Super Light. Arras från spets kanske, men distansen?

Rickard07
0

Arras från spets känns ju oerhört intressant.
Om han bara är fräsch ska han nog palla distansen.

Eftersom att Colombian inte var lika vass senast så lär denne köras lite passivare. Vem ska sätta upp tempot?

Arras känns som ett spikförslag helt klart!

Nijo
0

arras känns som att han inte är med såvidare man inte helgarderar loppet, hehe.  En rolig outsider är han, inte mer. Lär få riktigt svårt att vinna såvidare det inte blir ett smyglopp med lucka och han BORDE släppa spets till torvald palema?

Order by fax är väl tidig annars? bra spår och närmar sig formen hela tiden, blir mycket farlig och kanske favorit? Spelad till 7ggr pengarna senast från spår 12 vilket är intressant.

Tunk nufets har perfekta förutsättningar också, saknas kanske lopp i kroppen? räknas tidigt annars.

intressant lopp som troligen kommer att diskuteras väldigt mycket? ska framförallt bli kul att se vem som blir favorit här.

ThomasH
0

Super Light med Björn Goop är oerhört intressant och blir utan att tveka första strecket i loppet även om jag är mycket svag för Colombian Necktie, men nu kör inre Thomas Uhrberg som med framgång fått hästen att trava, tror inte att Johan Untersteiner är lika framgångsrik på att får de knepiga herren att trava tätt. Fick ju åter igen ett skitläge

arras
0

Självklart skall Arras med på kupongen, han är absolut ingen självklar spik, han klarar av spåret och distansen och  är mycket snabb ut och är mycket bra i auto start. För dagen är ju oddset bra också. Har vunnit många tusenlappar på denna underbara häst. Ett roligt drag skulle vara om Lass Drop slutade som segrare varför inte??????

Nijo
0

enligt vem ska det ens vara en spik? väldigt konstig spik i min mening, då kan man lika väl spika in cap N'Gow som har tävlat i samma klass om Arras senaste tiden och heller aldrig vunnit ett guldlopp.

Om oddset är bra är ju ganska mycket en personlig bedömning,,,själv tycker jag att 5ggr pengarna som odds på unibet är rena skämtet på Arras, fruktansvärt lågt.

Tycker att order by fax är en självklar förstahäst med tanke på att han har bäst spår av de hästar som VERKLIGEN ÄR BRA i detta loppet. Hästar som Super light, colombian necktie, order by fax och torvald palema borde stå i en egen klass i detta loppet med tanke på deras spår och klass i jämförelse med tex hästar som arras……….

men smaken är väl som baken? skulle dock blir väldigt förvånad om en häst som arras går ut och besegrar dessa hästarna……

Rickard07
0

#7, 5 gånger är ultrasmaskigt.

demon_sid
0

Då skall arras vunna loppet 20 ggr av 100 rickard gör den det ?

Rickard07
0

#9, Precis, det gör den säkerligen. 1/3 skulle jag tro.

Nijo
0

det är en subjektiv bedömning,,,,ur en objektiv bedömning går det INTE att motivera arras till det spelet/oddset med tanke på att han inte har visat ett SKIT i guld,,,fick ett drömlopp 2.a utvändigt senast och kom bara 3.a utan att vara i närheten av att utmana till slut,,,,2-3 längder efter?

hur kan man säga att en häst som ALDRIG vunnit ett guldlopp ska vinna SM 1 av 3 starter???? finns inte en vettig tanke bakom det………

Att du sedan har arras som favorit häst är en helt annan sak rickard,,,,,

ZenoX
0

Arras är en favorit häst för mig men ja tror inte att han kan vinna över min andra favorit här :P Super Light som ja tror kan vinna det här ja spikar!

Rickard07
0

#11, Nah men går ju bättre i spets? Favorithästar håller man varmt :)

TexasTour
0

Troligtvis sitter Arras eller Torvald Palema i täten tidigt och då kommer det pullas upp. Då ger sig Örjan av med Triton Sund och trycker upp tempot succesivt sista varvet. Varken Arras eller Torvald kan stå emot Triton Sund över upploppet och frågan är bara om det sitter någon stark/speedig häst i en bra position när upploppet nalkas. Själv är man väl idiot men jag har grym feeling för Lass Drop. Med dubbla open strech kommer han ju inte sitta fast och det här är fältets mest underskattade häst. Jag tror jag låser loppet på 3 hästar:

1.Triton Sund (klar första häst)

2.Lass Drop (mycket bättre än vad gemene man tror)

3.Super Light (Westholm har alltid iordningställt + B.Goop!!!)

Nijo
0

triton sund varit borta pga halsproblem, dålig senast och väldigt tveksam form+dåligt spår. Men en häst som jag också gillar lite,,,

Lass dropp är bortvald av erik som väljer att köra digger crown med spår 12, SÄGER ALLT. Sedan är det mer elr mindre omöjligt att vinna via dubbla open stretch, särskilt för en häst som lass drop kan jag lova.

TexasTour
0

När det gäller valet av häst så har inte Erik en aning om spåret då han (eller snarare StigH) väljer häst, så den argumentationen köper jag inte riktigt :-)

Nijo
0

konstigt att jag har fått för mig att erik väljer häst själv? kanske är för att just erik har sagt att han väljer den häst han själv vill köra!

så det köper jag inte texas……..erik väljer ofta häst själv och i annat fall så får han ALLTID köra den häst som stallet tror mest på.  En självklarhet för stallets förstakusk……….

Att lass drop ska vinna från 3.e inner går inte ens att fanstisera om, och att någon häst någon gång ska vinna via dubbla open stretch kommer jag absolut inte tro på förren jag har fått se det. Hästar som är MYCKET speedigare än lass drop har försökt och inte varit i närheten…..

Sedan är det väl en annan sak om han kommer ut i spåren och får bra ryggar samtidigt som det blir grym överpace och en del favoriter gör bort, då kan han vinna och då är det bara till att gratulera dem som streckat hästen.

TexasTour
0

Läs det jag skrev igen…och försök förstå! Det väsentliga i mitt inlägg #16 var att varken Erik eller StigH får veta spåren vid valet av häst. Om de mot förmodan skulle få det så gör sekreteriatet något som är emot reglerna. Det enda som en tränare får reda på är vilken häst av de 2 (om det nu är två anmälda från samma stall) som har det bästa spåret, inte vilket spår de olika hästarna har.

Där föll ditt resonemang om att Erik valde Digger Crown trots spår 12, Erik kan inte ha vetat att hästen hade det spåret! Däremot så var det säkert bestämt på förhand att Erik skulle köra Digger Crown, där argumenterar jag inte emot dig!

Har sett en intervju med StigH där han säger att Erik brukar få välja vilken häst han skall köra, dock brukar Erik och StigH vara överens om valet. Om de inte skulle vara det så kan jag garantera att det inte är Erik som har sista ordet!

Intressant att det är omöjligt att vinna från dubbla open strech, har du väl grundad statistik på det? Vad jag vet så är påfundet purfärskt inom svenskt trav :-)

Som jag skrev så är Lass Drop ett långskott…men även de kan gå in :-)

Nijo
0

hur jag vet? jag har sett ca: 20 lopp kanske med dubbla open stretch och som bäst har hästen från 3.e inner och dubbla open stretch kommit 3.a och var ca 2 längder efter vinnaren.

Möjligheter har funnits och hittils har ingen varit i närheten samtidigt som det är ganska klart att en häst som måste vrida in 2 spår sista 150 meterna knappast kan få upp farten och besegra hästen som sitter i vinnarhålet och ledningen. Såfall ska det väl vara i klass 2-3 och en häst med kapacitet till silver-guld som får möjligheten med dubbla open stretch.

Som du sade med stigH och erik så vet erik att digger crown har sämst spår, varför väljer han att köra den ändå? särskilt med tanke på att digger crown sällan gör bra lopp bakifrån.

är den en tillfällighet att Erik ALLTID kör den häst som stallet och spelarkåren tror mest på? vad är syftet med en förstakusk i stallet om han inte kör den häst med bäst segerchans?

Nijo
0

men det kanske är sant att jag inte kan något om trav och bara gissar mig till allt………….

den möjligheten finns väl alltid

TexasTour
0

Återigen, Erik vet inte att Digger har bakspår! Stig H's hästar hade lika gärna kunnat haft spår 1 och 2!

20 lopp och du kan redan dra slutsatser över vilka spår det går att vinna från? Du måste ju vara miljonär vid det här laget :-)

Erik väljer alltid den häst han tror har bäst chans innan startlistorna kommer. Efter det att startlistorna är ute kan det ibland hända att han ångrar sig. Dock tror jag inte att det är fallet den här gången, han håller nog Digger som så mycket bättre än Lass Drop att det inte spelar någon roll den här gången.

Nijo
0

hmm, är det inte som så att kuskarna vet spåren på hästarna innan dem väljer?`tror det är så,,,,,,,ingen annan på forumet som har info om detta?

sedan förstår jag verkligen inte hur du kopplar saker och ting,,, varför ska jag vara miljonär för att jag inte tror man kan vinna från 3.e inner och dubbla open stretch? väldigt konstigt resonemang du för där……….

jag har alltid spelat utifrån att hästarna som får 3.e inner INTE kommer att kunna vinna loppet och det stämmer till minst 90% av fallen också, sedan finns det undantag då dem kommer ut en 200-300m innan mål och spurtar till seger. Men att en häst ska kunna vrida in 2 spår och spurta till seger över 100-150m tror jag knappast kommer att hända och den slutsatsen kan man i stort sätt dra av dem 20 loppen jag sett där ingen varit i närheten.

Men detta är ju ingen hemlighet, är ett faktum som många kuskar och experter har sagt redan från början.

Konstigt att jag inte är rik, spelar ju aldrig hästarna som sitter 3.e inner…….

TexasTour
0

Jag har sett många hästar vinna efter sena luckor mindre än 150 kvar…men jag har väl sett i syne då :-) Visserligen med utvändig lucka men jag kan inte se att det skall vara svårare att springa fort innåt i banan jämfört med utåt?

Spåren skall de inte få reda på enligt reglementet. En catchdriver skall inte få reda på spår innan den väljer häst!

Ta inte det där med miljonär så hårt, det var en onödig pik från mig :-) Jag ber om ursäkt!

Mvh TT

Nijo
0

rädd för att det finns brister i reglementet då………har inte det diskuterats också?

jag har då aldrig sett en häst som vridit ut 2 spår med 100m kvar, fått ta ny fart efter att ha gått ut 2 spår och sedan går förbi resterande hästar för att vinna.

Kan tillägga att jag har sett fruktansvärt många travlopp också.  Oftast kommer luckorna i sista sväng för de hästar som vinner från just 3.e inner och från sista sväng till open stretch möjligheten skiljer det en 50-100 meter.

problemet är att hästen måste vridas ganska snävt in på open stretch för att utnyttja det dubbla och då förlorar hästen för mycket fart med resultat att det inte går att ta in 2-4 längder på 100 meter.

TexasTour
0

Open strech är väl inte bara 100m? Det är väl hela upploppet? I Åbys fall borde det väl vara ca 200m..eller?

När det gäller sena spurter så sker det ofta att en häst flyttas ut både tre och fyra spår för att sedan spurta ner framförvarande ekipage…men det här är inte mycket att diskutera vidare på. Jag tror att Lass Drop har lite skrällchans du tror inte det, vi lämnar det vid det!

Att Björn Goop skulle vara överskattad det kan vi  dock diskutera till långt in på natten :-)

brutalaccent
0

faktanörden här: Åbys upplopp efter att de gjorde om banan är nu 187m. från att ha varit en av sveriges längsta upplopp på närmare 220m (om jag inte missminner mig) sedan exakt hur långt OS är det törs jag inte svara på. men inte lägde än 187m iaf.

Hannna
0

#17 Kan bara ta ett exempel, Naughty Nunu mot Johnny Muscles på eskilstuna var det va? Erik fick frågan innan loppet om han verkligen valt rätt häst, han svara: Det är Stig som har valt, men jag tror jag kör den bästa utav dem. Så det är inte alltid Erik som väljer:P

Angående dubbla open stretch så är väl det andra spåret mest till för placeringarna bakom, att få chansen från tredjeinner att spurta till sig ett 2:a pris istället för att bli fast bakom hästar och bli 5:a. Det är svårt att hinna ända fram och vinna, men absolut inte omöjligt.

ThomasH
0

Spika för Sala, Super Light vinner enkelt

mvh/Thomas

Nijo
0

fram tills det har hänt så får man väl säga att det är omöjligt att vinna via dubbla open stretch? haha, min slutsats av det:)

Vad gäller Erik, tror ju knappast han velat köra för STigH om han inte fått köra de bästa hästarna/chanserna i loppen. Gansk asjälvklar sak att antingen StigH sätter upp han på bästa chansen eller som oftast att han själv får välja. Senast var det väl digger crown eller plantagenet som han valde mellan…..

Vad gäller open stretch så gäller inte det hela uploppet, tror möjligheten att gå ner spår kommer efter ca: 50m,,, möjligt det är mindre än 50 meter,,,,,men det är inte direkt.

continue
0

Hade det funnits dubbla open stretch på solvalla den 16 maj då Jocose susade förbi Giant Superman hade nog det första exemplet på att man kan vinna från tredje inner varit ett faktum. Jag tror att det kan följas av flera om bara det är rätt tempo och rätt hästar inblandade….

TexasTour
0

Taget från travnet:

"Open stretch-spårets längd har också naturligtvis betydelse för utfallet för antalet open stretch-vinnare. Halmstads upplopp/open stretch är 199 meter. Åbys nya dubbla open stretch mäter 165 meter (upploppet 187 meter) medan Skellefteås är 175 meter. Eskilstuna drar igång med open stretch på måndag den 15 oktober och banans open stretch/upplopp blir 182 meter."

demon_sid
0

27# Du har rätt i allt du säger. Tänkte skriva exakt samma men du tog orden ur min mun Räcka ut tungan

Timbavati
0

Skrev inte Micke Nybrink för någon vecka sedan att det skulle vara nya regler när kusk valde häst. Kusken måste välja häst innan han (eller tränaren) visste spåret. Eller är jag ute och cyklar? Han tyckte att det var bra och det tycker jag också omdet är så.

Nijo
0

du är helt rätt ute

Tiger82
0

Aftonbladet Tisdag 9/10 stod de i. Till mitten av nästa år ska de visst vara så.

ZenoX
0

HÅLL IGÅNG GOOOOOP

TexasTour
0

Du fick rätt Ninjo, det blev för långt fram. Synd att inte Tobbe var vaken från start, han hade lätt kunnat hålla vinnarhålet om han fortsatt köra efter 100m. Om han gjort det hade vinnaren av SM hetat Lass Drop :-)

Nijo
0

så bra var super light? väldigt stor kritik till spelarkåren som gjorde han till favorit. Var aldrig ens i närheten och lever enbart på andras misstag i loppen. Aldrig klarat av att göra något själv och kommer väl aldrig,,,, men det är väl därför han går så bra i frankrike också, alla kör som galningar mot varandra.

Torvald kom sågs o segrade till 10ggr pengarna, tack o hej.

Brovve spikade väl även Torvald tror jag, fin spik!!!!

continue
0

#22 "Men att en häst ska kunna vrida in 2 spår och spurta till seger över 100-150m tror jag knappast kommer att hända och den slutsatsen kan man i stort sätt dra av dem 20 loppen jag sett där ingen varit i närheten. Men detta är ju ingen hemlighet, är ett faktum som många kuskar och experter har sagt redan från början."

Idag skrevs historia då Peasant Gallant- Johnny Takter blev först att vinna via Dubbla Open Stretch. Överraskande för många kuskar, experter och Nijo tydligen :)

Rickard07
0

#39, Japp jag såg det med, vann ju enkelt med.

Nijo
0

gratulerar för er som vann pengar på det, 1 av 100 har lyckats vinna via dubbla open stretch. Nu får vi vänta ännu en 100 lopp innan det händer igen, men fortsätt att spela dem som sitter 3.e inner, 1 av 100 sitter som sagt.

Vad aftonbladet skrev så var det i "absolut sista steget" rickard,,,,är det enkelt? Jag har dock aldrig sett en häst vinna enkelt när det handlar om en hals marginal.

Svårt att se hur open stretch ska gynna travsporten, De bästa hästarna som gör allt grovjobb är de som missgynnas och det är inte särskilt bra för sporten.

Rickard07
0

#41, Hals, jao det stämmer kanske men ändå relativt lätt.