V75-1: Stallkörning sista 1000m?
Körde Jonny för seger sista 1000m? Hade han kört på samma sätt om Camilla Highness tillhört ett annat stall? Dessa frågor får man väl aldrig svar på :-)

Hur skulle han kört menar du, packat fältet? Det var ju bara två hästar kvar på banan i det läget när Riva felat bort sig. Han hade valet att köra mot Camilla på speed eller styrka. Tror han hade förlorat på vilket sätt han än kört.
Rolig dubbel:) Grattis Ullis, skötare till både Fama och Camilla! Känns på någotvis så rättvist med att Ingves vunnit "allt" med Camilla iår när han blev petad bakom Fama.
haha, stallkörning? inte en jävla chans.
Men jag tror Takter hade vunnit om han laddat från start o spetsat, svepningen han gjorde mot ledningen kostade för mycket.
Texas, du som var en goop fantast? tycker det är läge att ta upp diskussionen igen då han gjorde en RIKTIG bortkörning! Fruktansvärt uselt kört med rutger raket att sitta kvar 4.e utvändigt när det går 1.17 tempo,,,,Björn Goop är väldigt överskattad och det loppet bevisade det om något.
En bra kusk kan göra en bra tempobedömning och avancera fram till dödens för att kunna vinna loppet, särskilt när man sitter bakom bästa hästen. Tyvärr en egenskap som goop inte besitter?

#2 Svårt att avancera fram i ett 1600m lopp, gäller att man kommer fram tidigt till dödens så man blir nedsläppt också..Såg inte själv loppet så jag kan väl inte direkt uttala mig om det.
#2, kalla Goop hur överskattad du vill, men INGEN kusk i Sverige vinner lika mycket som han!
Innan du uttalar dig om hur en bra kusk ska göra och inte göra, kanske du borde testa själv?

#4 Det har väl inget att göra med hur personen själv kör, det är ju inte Nijos yrke heller. Han får ju tycka vad han vill och ha sin uppfattning om Björn, utan att behöva köra bättre. Men ja, jag tycker som sagt inte att Björn är överskattad.

Björn vill köra runt hästen och ge den ett bra lopp . Den kan väl ej må bra att prestera max hela tiden…..
Kalla Björn Goop som överksattad gör jag ej trots att jag och aldrig skakar tass med han på rätt sätt. Men det är en helt annan 5a. Inte Björn Erik Åkes, Läderkopis hästars fel att hästarna BLIR överstreckade för det sitter en topp kusk eller topp tränare bakom….
Det är juh HELT och hållet DITT mitt och alla andra punchiga spelares fel. Var glad istället och ta för dig om du nu kan så mycket och ej tar med överstreckade hästar på din kupong tack vare kusken….
JAG har en HATKÄRLEK till B GOOP men kallar han ej överstreckad för det. Det är helt upp till var och en att hitta rätt i streckranken. Eller spelranken jag spela fel idag på Björn plats men jag kallar han ej överskattad för det.
goop var ej överstreckad, han var understreckad då han tveklöst satt med bästa hästen i loppet i form av Rutger Raket,,,, att inte försöka avancera i ett lopp som går i 1.17 tempo i ett dålig klasslopp med en häst som det finns stora ambitioner med måste klassas som en väldigt dålig styrning.
Är en självklarhet att INGEN kan vinna från 4.e ytter i ett lopp som varvats på 1.17 och avslutas med 1.7-1.10 sista 300 meterna. Så körde verkligen kusken för seger eller kan han inte ens bedöma tempon i ett lopp???
Amandah. OM Goop inte hade vunnits flest lopp i sverige med tanke på hur många lopp han kör och bra hästar så hade det väl mer eller mindre varit fruktansvärt dåligt? Sedan är det inte relevant för 5 öre om hur JAG skulle köra sedan det är inte mitt yrke.

#7 Du säger att Rutger Raket är bästa hästen i loppet, själv tycker jag att Västerbo Morgonzoo gjorde ett mycket tapprare lopp än RR. Jag tror heller inte att Björn vunnit med ett tidigare avancemang och att han fick en maxplacering med det utgångsläge han hade och det tempo som loppet gick i. Dessa är också faktorer som spelar in i valet av tipsettor.
som sagt, Rutger raket fick aldrig ens chansen att visa vad han gick för. Vad gäller västerbo moronzoo så är jag inte alls imponerad då det gick i 17 tempo.
Men en häst som inleder med 7 raka segrar på imponerande sätt och mer elr mindre joggar 13 tider över 1640m och sedan kostade 800 000kr att köpa måste helt enkelt stå i en klass för sig själv i detta sällskapet.
men framtiden får väl visa vem som har rätt
#9, Rutger Raket har ju inte varit som allra bäst ett tag (kolla på resultatraden), och sen har det varit något fel med han också (alltså innan de senaste starterna) om jag inte minns fel? Var det halsen eller något… Hm, ahr dåligt minne men något var det har jag för mig.
Ingen häst kan alltid vara i toppform.
Amandha,,,,Rutger raket har varit väldigt bra och det är ren tillfällighet att han inte har 5 raka 1. or i raden istället för den nuvarande.
senast galopperade han från start och gick strålande efteråt, starten innan dess satt han kvar med allt sparat i vinnarhålet och innan dess spurtade han starkt efter galopp.
1 eller 2 starter har han förlorat pga halsproblem, men det var längesedan och har absolut inget med detta att göra. Hästen hade väldigt bra form och tränar starkt vilket gooparna har sagt.

Har alltid tyckt Rutger varit överskattad, man brukar ju alltid få en känsla för en del hästar. Inte första gången Mellbygård köper en häst för stora pengar som inte riktigt lyckas infria förväntningarna.

Ninjo jag är ingen Goop-fantast, jag är bara intelligent nog att uppskatta en fantastisk idrottsman när jag ser honom. Du framstår bara som en dålig förlorare som skyller dina spelförluster på Björn Goop.
Om man har någon som helst kännedom om hästar så vet man att det inte går att köra upp i dödens varenda gång, då knäcker man hästen. Jag kan inte säga hur Björn tänkte i det här fallet men jag är helt övertygad om att han hade hästens (inte ditt V75-systems) bästa i åtanke när han satt kvar.
Det du sade precis texas var rent ut sagt …………….
Rutger raket har ALDRIG gått i dödens för att gooparna har varit just fega eller fått ledningen tidigt med hästen. Om jag har kännedom om hästen? den frågan BORDE nog ställas till dig TexasTour, men jag kan garantera dig att jag har väldigt stor kännedom om hästen.
Jag blandar aldrig mina spel och sågningar av kuskar, Jag hade 4.a hästar i loppet och vinnaren foolex var 1 av dem. Så någon spelförlust var det inte och inte är jag dålig förlorare heller eftersom jag hade vinnaren i loppet.
sedan kan man ju ställa ett STORT frågetecken för om kuskar ska kallas för "idrottsmän", det är en sport som inte har några som helst kopplingar till idrott då hälften av kuskarna är överviktiga och direkt ohälsosamma, men framförallt i väldigt dåligt fysiskt skikt. Fysisk träningen eller bra hälsa är beviserligen ingen förutsättning eller faktor för att bli en elitkusk.
Sedan kan man undra när Goop började köra för hästens bästa? för inte så länge sedan så körde han fullständigt sönder en häst till timo nurmos, första starten efter lång vila och han svarar spets i ett riktigt idiottempo,, hästen slutade sist och frågan är väl om den hästen kommer tillbaka igen?
men jag antar väl att det är skillnad när han kör en häst från sitt eget stall? Då är han väl mer rädd om hästen eftersom den måste kunna starta mer o vara fräsch……skitsamma när det är andra tränare?
Flesta kuskarna kör för bästa möjliga placering, det gjorde knappast goop med rutger raket för att visst måste man klassa ett 6.e pris som en riktigt stor besvikelse, särskilt när 2 av de värsta motbuden galopperade från start……

Hur många hästar har du kört?
HUR ÄR DET RELEVANT?
men jag kan säga att jag är född och uppväxt med trav i en travfamilj och jag vet hur många/flesta travtränare på jägersro lever.

I och med att du kan bedömma hur hästar borde köras så måste du ju ha en väldig rutin av hästkörning?
Vilken kusk är bättre än Björn Goop? Du kan väl nämna en?
ännu en gång, hur är det relevant när man gör en bedömning av en körinsats? Om jag kört häst hela mitt liv eller inte är knappast relevant för 5 öre i detta sammanhanget.
Resultatet talar väl sitt tydliga språk i att det var en väldigt dålig insats av Goop då han kör loppets bästa häst och var spelad till 4.e favorit samtidigt som 2 favoriter galopperar bort sig i starten.
Om jag kan köra eller ej hör inte ihopp med detta, det handlar om en bedömning av att inte sitta kvar 4.e utvändigt med en favorit när det går i 17 tempo, det är goops yrke att ta rätt beslut och det gjorde han knappast nu, eller han är nöjd med att komma 6.a av 8 hästar? med en av favoriterna och en häst som dem själv sagt det finns stora ambitioner med.
Vilken kusk är bättre? för att göra det enkelt, vilken kusk är INTE bättre?
Goop kör flest lopp och vinner mest, men han kör även bort flest hästar i sverige. Kuskar som sjunesson, Hanné och h k persson/stefan presson kör även bort många hästar, men de har väldigt sällan en bra häst att köra vilket Goop ofta har.
Super light kom 5.a i SM också? en häst som hade absolut toppform enligt westholm och hör till eliten. Inte ens där körde goop särskilt bra, KANSKE borde han ha "skapat" något vilket är ett ord han ofta använder sig av.
kritiserar inte den styrningen direkt, men visst borda han kanske ha hittat på något i form av att försöka köra sig till spets/vinnarhålet eller avancera tidigare och ge hästen en chans att segerstrida? Särskilt sedan det var en favorit och loppets bästa häst?
ännu en gång inte sur pga något spel, hade inte ens med super light på systemet kan jag säga. Men jag kan tänka att dem som spikade blev lite besvikna…….
Tycker Goop är en hyfsad kusk som blandar och ger,,,,men jag kan absolut inte förstår hur folk kan klassa honom som sveriges bästa kusk med tanke på hur många BRA hästar han förlorar med.

Körde Björn loppets bästa häst? Favorit?
Loppets favorit satt i ledningen och hette Foolex! Rutger Raket var 4:e hands streckad/spelad. Dessutom hade han 8:e spår.
Du argumenterar med felaktiga fakta!
Om Björn hade gått fram så vet varken du eller jag hur det gått. Vet du hur hästen kändes i loppet? Kan inte säga att hästen avslutning imponerade då han blev ifrånsprungen av ett flertal hästar. Hästen var inte på topp helt enkelt och det kanske den som körde kände. Tänk på att det är djur det handlar om inte maskiner!!!

I detta fall har Nijo rätt för ovanlighetens skull! Goop körde för passivt med Rutger. Men annars kör han i regel kanon.

Och även du har fullständig koll på hur hästen kändes för dagen?
Jag håller med om att hästen kördes passivt men till skillnad från er har jag ingen aning om hur han kändes för dagen och kan därmed inte kritisera Björn för hans styrning. Om Björn styrt på och hästen hade kallnat från dödens så hade han fått skit för det? Hur man än vänder sig har man ändan bak :-)

#23, Kändes för dagen? Han gick ju snabbast av alla sista 5 så.

Appropå favoriter:
1 av 4 favoriter vinner i snitt, vilket innebär att 75% av alla favoriter får stryk. I normalfallet får alltså Björn stryk med 3 av 4 favoriter vilket är helt normalt. I och med att Björn vinner drygt 20% av alla lopp han kör så tycker jag att han borde ha ganska bra procent på favoriterna. Hur ofta är han favorit? 1-2 av 10 styrningar?
Hitta någon kusk i toppen som är bättre på favoriter? Demonen har du någon statistik på detta?

#25, 1/3 har jag hört.
Goopen favorit med 1/10, noway MINST 3/10. Endast på grund av att det är just Goop som kör. När han är favorit för att det är klart bästa hästen så kanske det är 1/10 ca.
Någon kusk som är bättre på favoriter?
Peter Ingves?
Kent Knutsson?

1-2 av 10 skrev jag, på småbanorna kanske det är 2-3 av 10? Då ligger nog snittet på 2 av 10 ungefär?
Kusk i toppen sa jag, hur många lopp per år kör de du nämner? Man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Tolka nu inte det här som att jag tycker att de du nämner är dåliga kuskar, för det tycker jag inte. Peter Ingves är riktigt bra! Dock kör han hästar som procentuellt har en betydligt högra snittkapacitet (Fama Currit, Camilla Highness mm) än Björn Goop. Björns hästar sprider sig mer över hela spektrat.
I lördags var Björn favorit i 2 av 11 lopp och vann med 1 av dessa! Han vann alltså med 50% av sina favoriter, detta är nog ganska normal utdelning för Björn Goop och är också bättre än snittet i Sverige.

#27, Iofs…
I söndags på Årjäng körde Goop 7 lopp och var faorit med 3, infriade 2 av de gångerna. (Således favorit med ca 40% där)
De resternade 4 loppen var han tredjehandare i samtliga, vann ett, två i ett och femma i ett och diskad i ett.

I onsdags var Björn favorit med 2 av 9 och vann med 1 vilket ger honom en segerprocent med favoriter på…ja just det 50%. Dessutom vann han ett lopp till vilket gör att han hade över 20% segrar på sina starter. Så här går att hålla på i tävlingsdag efter tävlingsdag och detta är i högsta möjliga konkurrens, det är alltså inte några landsortslopp!

Ute på landsorten är Björn favorit betydligt oftare, oftast lite obefogat om man ser till hästarnas kapacitet men om man lägger på kuskens betydelse så är det kanske befogat? Den tävlingsdag du nämner infriar han ju favoritspelarnas förtroende i 66% av fallen…inte så pjåkigt för att vara en högst medioker(enligt nijo) kusk :-)

#20, Stämmer.

Undrar varför tränare som:
- Kari Lähdekorpi
- Dan Widegren
- Glen Norman
- Timo Nurmos
- Stig H Johansson
- Ulf Stenströmmer
- Per K Eriksson
- Håkan Olofsson
…ofta sätter upp en så mediåker kusk som Björn Goop, jag förstår inte vad de tänker med (OBS IRONI!!!!)

#32, Snart borde han inse hur dumt hans resonemang är.
men herregud, en favorit klassar man ofta som en av top 3 hästarna som är spelade på vinnarspelet eller strecken och sådana hästar kör Goop säkerligen i hälften av sina starter. Till viss del inte med hästen som förtjänar det, men dem vinner han ändå med pga han får allt serverat på småbanorna.
att jämföra Goop med någon anann går inte pga ingen kör lika många lopp och INGEN kör lika många favoriter som Björn Goop.
Det faktum att han hade spår 8 spelade ju ingen roll då 2,3 hästar galopperade och han fick 4.e utvändigt direkt. Hur lätt är det sedan att ta längder på alla då det går 1.07 sista 300 när han vrider på? Rutger spurtade bra, SÅG FIN UT och tränade starkt enligt gooparna. SÅ hade hästen kunnat komma sämre än 6.e plats med tanke på att det mer eller mindre bara var 8 hästar på banan? ÄVEN om han inte klarat av dödens(vilket en MYCKET sämre häst nästan vann från) så hade i alla fall goop visat att han försökte att vinna loppet, det gjorde han inte nu och det är den väsentligen saken i det hela.
Texas, samma tränare på "Listan" sätter även upp andra väldigt mediokra kuskar, så vart vill du komma? Han kör inte för någon av tränarna mer än någon annan kusk gör, tvärtom kör han nästan mindre för dem tränarna än andra kuskar gör……
StigH, Kari, Timo får väl klassas som de enda riktigt stora tränarna där och alla de har en förstakusk som kör deras hästar i regel,,,,,,inte är det Goop kan jag säga dig, han kör bara när de andra "förstakuskarna" inte kan eller vill.
Borde lägga ner diskussionen, ingen kommer att ge sig.
Trodde dock att ALLA visste att Goop vinner de flest av sina lopp på småbanor på grund av att motståndarna ger han segrarna i stort sätt, 9 av 10 ggr får han överta spets med vilken skithäst som helst och sedan bestämma i väldigt lågt tempo.
Antar att smaken är som baken………..Men jag står fast vid att det var en total bortkörning av Rutger Raket på v75, kvittar hur man än vänder och vrider på det.
Peace

Om nu Björn inte är den bästa kusken enligt dig, vem är det då? Vågar du inte delge oss ett namn? Jag vill ha ett namn, inte flera!
har ingen kusk som jag tycker är bäst, spelar oftast utifrån hästen och sedan räknar jag med att kusken gör sitt jobb genom att köra för bästa möjliga placering och ge hästen en chans till att vinna om den är tillräckligt bra.
Många kuskar som jag tycker kör bra annars, Takter, Uhrberg, ludde, Johan Untersteiner, Söderkvist, Torbjörn Jansson, Erik Adielsson. En kusk som Svanstedt gillade jag förr, men den killen skiter fullständigt i spelarna ibland och lägger sig tex i vinnarhålet med en väldigt stor favorit och är en kille som man inte kan lita på, precis som Örjan. Men i sina bästa stunder är både Örjan och Svanstedt en fröjd för ögat och höjer verkligen travsporten. Det kan jag även tycka att Björn Goop är ibland, stundtals kör han fruktansvärt bra, men är helt för ojämn och kör bort många bra hästar, precis som Örjan och Svanstedt har en förmåga att göra.
Favoritkusken är annars Daniel Redén, kanske inte är bästa kusken, men han kör bra och vill hela tiden utvecklas. Framförallt erkänner han en dålig styrning vilket flera kuskar vägrar. Klockren styrning idag på V4!
däremot stor kritik till Jorma kontio som fullständigt körde bort 2.a priset och en stenklar tvilling i normala fall.
Denna gången hade jag spelat en rak tvilling på 6-10 i lopp 3 på V4. Men Jorma gjorde en stor missbedömning i form av hur bra hans häst var och försökte pressa sönder ledaren med resultat att han föll på eget grepp och slutade 3.a…….

Jag bad om ett namn och fick en folksamling :-)
på grund av att jag inte tycker att någon särskild är bäst,,, svårt att vara bäst på det yrket sedan det är hästarna som springer och inte ens världens bästa kusk kan vinna med en häst som inte är tillräckligt bra helt enkelt.
Ett faktum som de flesta kuskar klargör hela tiden, det är inte svårt att vinna om man har en bra häst.
kolla skip dimansche i lördags, hur mycket av den vinsten var Tommys förtjänst?
Intressant diskussion att följa,
Det som slår mig är hur stark reaktionen i travdiskussioner blir när någon kritiserar någon av de "stora". I de flesta andra sporter är det en naturlig del av analysen/uppföljningen att kanske kritisera någon som alla vet i grund och botten är en av de bästa men som i en match gjort sämre ifrån sig än förväntat/normalt.
När trav diskuteras tycks det som att det finns några heliga kor (ex, Örjan BG, SHJ) som man inte ostraffat ifrågasätter. Medans det finns andra som är öppet villebråd som (ex. Lufti K m fl.) som är OK att ständigt såga jäms med fotknölarna för träning, matchning och styrningar.
Nä, fram för lite mer kritiska analyser. Kuskar som Örjan och Björn G är förbaskat duktiga men kör man så många lopp kommer emellanåt några riktiga bortkörningar och då måste man iaf få säga/tycka detta.
I anslutning till att Björn Goops statistik måste man även ha i minne att han i många av de lopp han kör redan när startlistan spikas kan välja mellan 2-4 av de som startar.
Till sista angående Rutger Raket, jag åkte på v7 och hade spelat V/P "…men jag e inte bitter…nej då."

Visst får/skall man kritisera även de "heliga korna" men kritiken måste vara nyanserad. Visst gör Björn Goop fel emellanåt, vilken toppkusk gör inte det. När man kritiserar kuskar skall man ha i åtanke att deras beslut tas med minimal betänketid. Det är alltid lätt att sitta efteråt med facit i hand och säga att man skulle gjort si eller så.
Faktum kvarstår: Det finns ingen kusk i Sverige som är i närheten av det Björn Goop presterar, detta gör honom till Sveriges bästa kusk…
…Punkt slut!
vad har Björn Goop presterat? nästan alla kuskar har liknande segerprocent som Goop, skillnaden är väl att de flesta kuskarna kör sämre hästar än goop överlag då dem inte kan välja på lika många hästar. Erik är tvingad att köra åt STigH när han har hästar utan chans till start, samma med Örjan och Walmann,,, med flera.
Samtidigt får inte tex Erik och Örjan lika många upsittningar eftersom folk tror alltid att dem är upptagna till STigH/Walmann och kuskar som Uhrberg måste köra sina egna hästar när dme är till start, vilket Goop går ifrån när en annan tränare har en bättre häst till start i lopp.
Är dte konstigt att han har 20% i segrar då?

#43, Nah men det går aldrig komma ifrån att han är mycket skicklig oavsett vilka hästar han kör.
Men ibland blir man mycket fundersam över Goops val i vissa lopp.
#42, Jag vet hur fort det går och hyser den största respekt för kuskarnas förmåga att hantera detta. Även med detta i åtanke tycker jag det blir väldigt torftigt om man inte kan ha åsikter även från andra sidan staketet om vad som görs bra eller dåligt på banan. Och visst är det förbaskat enkelt att bedöma en insats med facit i hand. Trots det måste man väl ändå få ha kritiska åsikter.
Är den som vinner flest lopp per definition den bäste kusken?

#45 Svaret på din fråga är ja om det kan kombineras med flestkörda lopp och högst segerprocent. Det krävs inget geni för att räkna ut det :-)
jaha, men då är Jorma kontio och Olle Goop bäst i Sverige, för att dem har väl vunnit och kört flest lopp?
Vann inte Erik V75 ligan förra året? och ändå så klassas Goop som en bättre kusk…….Detta året är inte över och om du TVUNGET ska gå efter statistik Texas så är Erik Adielsson den bästa kusken då han vann V75 ligan förra året.
Men det är väl tur att det handlar om mer än statistik, sätt upp Takter på de hästar som Goop kört under året så hade han väl haft ca: 40% i segrar skulla jag gissa.
Som sagt, det är hästarna som springer och vinner loppen, inte kuskarna. Att sedan Goop får köra bäst hästar överlag är en helt annan sak och ska inte förknippas med att han är bästa kusken. Hade varit annorlunda om han bara fick köra sina egna hästar i stallet.
Högst segerprocent, nja, det är ju i stor utsträckning beroende på vilka hästar respektive kusk kör.
Flest körda lopp, nej, det vore som att säga att den tennisspelare som spelar flest turneringar är den bästa.
Min slutsats är att det är omöjligt att avgöra vem som är sveriges bäste kusk. Det finns ett stort antal som skulle matcha Örjan och BGs siffror om de fick samma möjligheter. Se exempelvis Johan Untersteiner och vad han presterat sedan han fick fler chanser.
Det som skiljer Björn Goop från andra tränare är väl att han väljer bort sina egna hästar för att köra andras om de har någon bättre i samma lopp.
Om ändå andra tränare hade de möjligheterna? tex Lennartsson, Uhrberg, Svanstedt, Lövgren m.fl
Tycker att lärlingar som Johan Untersteiner, Daniel Redén och Ingves kör bättre än Goop. Men de får inte köra lika många lopp eller välja bland lika många hästar som Goop.
Alla har inte samma möjligheter inom travet och statistiken ljuger ganska mycket när det gäller att ta fram vilken kusk som är bäst.

Chanser får man inte…de tar man! Björn är där han är idag för att han presterat…mer och bättre än alla andra!!!
B.Goop är väl ingen sämre kusk än de andra elitkuskarna?

Det är alltid samma sak, man kan inte utse bästa tränaren eller bästa kusken. Sedan har man självklart en känsla och en egen åsikt om det hela.
Men jag kan tycka det låter fel att påstå att någon är överskattad när man är så bra som Björn är på sitt yrke. Och ja, om Björn någon gång skulle vinna mycket lopp så är det nu, han har stort förtroende hos många tränare och får köra många bra hästar. Kan välja och vraka.

*Statistiken ljuger aldrig*

Jo enligt vissa skribenter är han en riktig lallare…jag skrattar så jag gråter :-)
Jag läste på något ställe här att någon tyckte Ludde var en bra kusk…. Han har haft den bästa hästen i många lopp i sommar, Going Kronos, men vinsterna är lätträknade.. Bra???
och jag skrattar så att jag gråter när folk kallar han för sveriges bästa kusk när han ständigt kör bort hästar, det är riktiga "lallare".
Förstår verkligen inte hur folk kan tycka han är bättre än andra kuskar.
Statistik ljuger kanske inte, men det bevisar sällan något.
Vad gäller Going Kronos handlar de stora loppen inte om att bästa hästen vinner, utan de hästarna med bäst spår och bäst lopp som oftast vinner då alla är så pass jämna.
Hur många vinster har Björn vunnit med conny nobell i år? Hur många lopp har Örjan vunnit med Red chili pirat? Hur många lopp har Erik vunnit med citation? Uhrberg och Gentleman?
i förhållande till hur bra hästarna är så har det gått dåligt för samtliga vad gäller vinsterna.
Men Ludde har vunnit ganska många lopp i år och det var inte så sent som i förra vecken då en kommentator kallade luddes styrning med Turnaround som "magnifik" om jag inte minns fel.

#55, Ligger ju något i det.
Hästen har varit fantastisk, Framspår hela sommaren…. Men att springa i tredjespår och försöka plocka ner eliten funkar inte
framspår med en startrög häst och idioter som svarar ut han till 3.e spår hela loppen är ju en förklaring. Samtidigt har det varit dålig styrning någon gång då det blivit galopp, annars har det väl varit mest otur då Ludde kört offensivt för seger och inte för pengar som en del andra kuskar.
Hur många större lopp har Goop vunnit i år? Hur många guldlopp har han vunnit?
inte många alls……..

#57 Ludde har vunnit många lopp i år säger du, 66 st tror jag det är om jag minns rätt, imponerande! Det ju bara 289 färre än Björn Goop. Det borde placera honom i kategorin strax under "lallare", vad kallar du dessa kuskar?
Nu trillar jag snart av stolen :-)
är du seriös? du borde nog tänka igenom det du skrev…….
Ludde kör inte i närheten av lika många lopp som Goop och Ludde kör enbart sina egna hästar, skulle gärna vilja se Goop göra det och se hur många lopp han då vinner….
Nu gör du mig bara sur!
Det roliga med denna "stjärnkusk" är att han inte ens får förtroende för att köra någon riktigt bra häst.
Har jag missat något eller har Goop inte vunnit ett enda stort lopp i år? finns väl bara 1 riktigt bra häst som han fått köra i de större loppen också, det är thai tanic(egentränad),,,,conny har inte fungerat i år.
sikken lallare han är

Du kan inte på fullaste allvar mena att Lutfi Kolgjini är en bättre kusk än Björn Goop?
Ludde kör bort betydligt fler lopp (% i förhållande till antalet körda lopp) än Björn, att påstå något annat är skrattretande. Du har målat in dig i ett hörn nu Nijo, ge upp och erkänn att du har fel. Det här börjar ju bli löjligt!

Vem som är den bästa kusken är MEST EN SMAK SAK ????
Man kan ha kuskar man tycker mindre bra om . Sedan finns de kuskar man tycker bättre om …Precis som med kompisar Tjejor Bilmärken .
Man kan hålla på en sådan här diskussion om VEM SOM har längst snopp hela livet.
Smaken är som baken delad.
Om jag avgudar Ludde så är han bästa kusken ÄVEN Om han bränner med 100 V 75 favoriter. Svårare är det ej. Om B GOOP Bränner med en massa V 75 favoriter, men är det min farsa är han den bästa kusken ändå!
SEN har många en favorit lista med kuskar de spelar hellre med och en del som man tar med under pistolhot. SÅ är det bara….
Over and out FREDDA

#62 Det är väl för att han är en jävligt bra tränare! Att tycka att Ludde är i närheten av lika bra som Goop på att köra får mig att börja fundera lite…
För övrigt så tycker jag att Goop är överlägsen när det gäller att få fart på kusarna. Sedan om han är bästa taktikern låter jag vara osagt.

Det roliga med denna "stjärnkusk" är att han inte ens får förtroende för att köra någon riktigt bra häst.
Har jag missat något eller har Goop inte vunnit ett enda stort lopp i år? finns väl bara 1 riktigt bra häst som han fått köra i de större loppen också, det är thai tanic(egentränad),,,,conny har inte fungerat i år.
sikken lallare han är.
Nijoo hur många av goopens hästar går sönder och knappt orkar se en vagn på ngra år eller måste skickas upp till NORRLAND för omplåstring ????…
Snälla se GE DIG nu .
JAG är ej ngt goop fan det vet du men jag inser iaf lite.

#67, #68 Håller med fullständigt…hihi

# 70 Behövde andas lite emellanåt 

Förstår det, men fortsätt med stavarna så är flåset snart på topp ska du se!

Spelar ingen roll HARRYGIRL du kommer aldrig endå ha samma fart som mig med stavarna…..För mina är mycket finare än dina….Dyrare med äkta teleskop. Hade du dessa skulle du vara en av sveriges bästa stavgångare som jag.

HAHA, DEMON SID U STINK!
Jag kommer aldrig lägga vantarna på några stavar. He kan du ha klart för he.
Men snälla….
Kalla man Goop och Kolgjini "lallare" så e man lite ute å cykla tyck jag. Båda två JOBBAR med travet, å dom e duktiga på de. Goop som kusk, Kolgjini som tränar (enligt mig).
Nijo, nu vet alla vad du tycker om Goop å jag tror ingen håller med dig. Ska vi avsluta diskutionen?
jo, finns väldigt många som håller med mig och det kan jag garantera.
Men jag har inte jämfört ludde med goop som kusk, ur en objektiv syn kan jag hålla med om att goop är en bättre kusk. SKillnaden är väl att Ludde alltid ger sina hästar en chans att vinna loppen medan Goop sällan gör det, med Rutger raket som senaste exemlet i jämförelse med philip K som avancerade till dödens och kom 2.a.
Hur detta nu hänger ihopp med att Goop inte vunnit något stort lopp i år eller får köra någon riktigt bra häst förstår jag inte Demon_sid,,,förklara dig? Det är fakta och inget annat, en sådan bra kusk måste väl få förtroende att köra bra hästar och kunna vinna något större lopp i år? hur många guldvinster har han?
Han har en stor fördel mot andra riktigt bra kuskar och det är att dem är förstamänn hos något stall och måste köra deras hästar på både gott och ont, tex Erik var chanslös att vinna något i lördags då STigH bara hade dåliga hästar till start. Vad gäller Goop så väljer han bort stallets hästar för att köra andras om de har bättre segerchans.

NIJO TRÖTTNAR DU ALDRIG ??????
Är du 65 bast eller 21 ?
Du låter som en repig skiva de senaste månaderna som går om och om igen.

Hur detta nu hänger ihopp med att Goop inte vunnit något stort lopp i år eller får köra någon riktigt bra häst förstår jag inte Demon_sid,,,förklara dig? Det är fakta och inget annat, en sådan bra kusk måste väl få förtroende att köra bra hästar och kunna vinna något större lopp i år? hur många guldvinster har han?
Asså dina resonemang orkar ingen med här inser du ej det ??
Jag är ingen FAN AV B GOOP DET vet du. MEN vem som har mest v 75 segrar i guld det skiter jag fullständigt i. MEN LUDDES HAR KÖRT bort hur många hästar som helst den som ej inser detta KAN inget om trav… Hoppas nu Going Kronos får sin skalle tbx, men jag är ruskigt skeptisk till detta.
Varför referera till Rutger rakets senaste start hela tiden? Hästen var väl inte som bäst, dessutom tjänade han snabba pengar i början av karriären och kanske måste växa in i klassen… Tror du på fullaste allvar att Goop inte ville vinna utan bara ville jävlas med spelarna???

ASSÅ det är patetiskt tycka att han borde vunnit med R RAKET.
MAN kan ej köra en häst i botten hela tiden.
OM NU NIjo kan så mycket om trav borde han fatta det med. GOOP gör ej SOM ludde UTAN har lite innanför PANNBENET med.
Ungefär NIJO om du och jag skulle ut och springa och loppet är 5000 meter om du leder med 100 meter efter 1000 meter skiter jag i om jag vet att jag tar dig på uthållighet.
Hästen kosta 800 tusen eller vad det var!
Tror ej de vill köra skiten ur den.
PS du kan ju kolla att goop vann på lunchen i dag lopp 1 efter en ruskigt bra styrning och gav 11.87. Ofta man ser han ruska liv i lusar som Harrygirl sa.
Kullgren är du den kullgren jag tror ?
Som nickar det på pokersiter ?
Ps jag känner honeypie=)
Jepp, samma person. Hälsa Honey.
En vinst och en andra placering efter två lunch-lopp… Inte illa för en lallare….

Ok, harryboy skall göra det )
Vi ses väl vid något bord snart…. så du kan ta mina surt inspelade pengar

Nah spelar ej så ofta nu. NU är trav säsongen igång…

#76 "SKillnaden är väl att Ludde alltid ger sina hästar en chans att vinna loppen…"
Ludde är väl en av få kuskar som verkligen kan bränna med en överlägsen häst!?
Det jag tror är Nijos största problem är att han inte förstått att travet går ut på så JÄKLA MYCKET MER än bara spel!
Hästar är levande varelser, dom har hjärta, hjärna och lungor precis som vi. Dom springer, blir trötta och slitna, precis som vi.
Jag tror ärligt talat ingen kusk tänker "AHA! Min häst är mest spelad, då fan kör jag bort 100.000:- bara för att jävlas! MOAHAH". Tror faktiskt de flesta kuskar och tränare tänker på HÄSTENS BÄSTA.
Ingen kör nog för att jävlas med spelare. desto högre placering = mer prispengar till sig själv + hästägare = nöjda hästägare = bra rykte = fler hästar i träning = ännu fler spelare att reta!?!?!?!?! eller ännu mer pengar till stallet!
Avgör själva.

87 # Jag är spelare men det finns juh lite annat att tänka på än bara vinna pengar. Man måste ju förstå lite annat med. Tänker man kortsiktligt som många gör med sina hästar och köper nya så är det en sak. Men jag har hellre en häst hos en som tänker med hjärnan och kan sitta fast och ta en matlapp bara hästen mår bra. Sedan OM jag har spelat 1000:- V på Örjan får jag ha i beräkningarna att detta KAN vara ett piss spel för han kan sätta sig fast om han känner för det. Sen att R Raket ej är helt fräsch det behöver man ej vara B GOOP för att förstå. Du kan ej mörda en häst för en plats om den ej klarar nästa lopp utan galopp….
är ni idioter? vad kan ni om trav när ni sågar min analys av rutger raket, HELT SERIÖST!!!
Hästen gick fortast över uploppet till en början och det är väl bevis om något att hästen kändes bra? För det andra har Goop ALDRIG kört offensivt med hästen, senaste 3,4 loppen har varit SNÄLLA upplägg! i dessa loppen har han även sett lysande ut och bevitnar om en bra form vilket goop intygade på INFÖR starten.
SÄG INTE till mig att jag har fel i denna fråga, det visar bara på hur dålig pålästa ni är!
Vad gäller Goop och Ludde så står jag självklart fast vid min åsikt att Jag tycker om ludde mer och spelar helre han då han ger hästarna en chans att vinna,,,,,men folk kanske tolkar en bortkörning på olika sätt? det kan jag acceptera helt klart. I min mening kör ludde sällan bort en häst vad gäller vinstchans, MEN han har kört bort väldigt mycket pengar i form av att inte köra för plats som många andra gör. Vinst och inget annat kör ludde för, en egenskap som jag gillar i form av spelare då jag inte vill min häst ska sitta fast elr inte få en chans att vinna loppet.
Sedan har Ludde lite annorlunda hästägare också, dem äger knappast en häst för att den ska köras för pengar eller kanske platsa, dem vill se sina hästar köras för seger och inget annat.
Att Folk tycker Goop är en bättre kusk förstår jag till 100%, men det är väl även en smaksak?
Goop på lunchen, 1 vinst med en skräll och 1 förlust med en favorit, grattis?
givetvist spelade jag han i avd 2 där han körde favoriten.
visst är han en lallare^^
Diskussionen avslutas vid 100 inlägg tycker jag, haha.
Harrygirl, visst är Ludde en av få proffskuskar som kan lyckas med bedriften att förlora med en väldigt stor favorit.
Men den bedriften har jag sett Svanstedt, Goop och Örjan lyckas med ett antal gånger också, haha.

Eftersom det uppmärksammades av Travronden så togs det bort, men jag lyckades få mig en print screen… (Se Bild).
Ganska roligt att någon har skrivit in det, alltså att han kan få en traktor att galoppera.
Ingen människa som är frisk kan på allvar hävda att GungLudde är en bättre kusk än Goop. Det är helt odiskutabelt……
Kiiiiing Goop.
och ingen människa som är frisk kan på allvar hävda att du är äldre än 10 år Rickard. Det är helt odiskutabelt…….
Tro mig, jag är frisk och jag hävdar att Ludde är en bättre kusk än Goop. Det är bara till att acceptera.
undra om det går att hämta referatet från v65 loppet där ludde vann med turnaround och kommentaren " en magnifik styrning och kuskseger av ludde" sades.

#90 Favorit i avdelning 2 var 6 Wakupcall - Svanstedt på vinnarspelet men framförallt på strecken.
Svanstedt 73% Goop 39%
#92 Det är ju en nästan större prestation att kunna få en traktor att galoppera än att vinna överlägset flest lopp i sverige. Bragdguldet till Kolgjini! :)

#93, Du är ett skämt!
en häst spelad till 3ggr pengarna anser jag vara en favorit, möjligtvis inte förstafavoriten i loppet, men likaväl en favorit! särskilt i jämförelse med hästen som vann och stod i 40ggr pengarna med meriten att aldrig ha vunnit ett travlopp, starkt att förlora mot den!
#95, Rickard, och du är inte ens 10 år.
Det var du som satte standarden med ditt inlägg som var ett direkt personangrepp mot mig som person och alla andra som tycker att ludde är en bättre kusk än goop. Visst har jag rättighet att tycka ludde är en bättre kusk utan att få sådana ord mot mig, väx upp pojk!

Nej det har man fan inte.

DEN SOM ÄR ETT SKÄMT HÄR behöver vi nog ej orda om ngt mera när DU KASTAR UR DIG person angrepp NIJO???
Mår du bra överhuvud taget ELLER ÄR Du besatt av att HA RÄTT JÄMNT på detta forum ?????
Hoppas du mår bra nijo, men det jag ser av dig idag är en ngn som inte mår bra ialla fall. Mer ÄN när han har rätt DÅ MÅR HAN JVLIGT bra.
Du kommer märka en dag med att livet ej bara går ut på att övertyga folk om sin åsikt, JAG tyckte likadant med för 12 år sen.
MEN klarar mig mycket lättare undan konflikter om bagateller. MED att ha min åsikt och sen tänka i min tanke om andra vad de tycker,,,
Rätt skönt ialla fall slippa ha en agg försvars ställning mot alla som ej tycker som jag.

Nej demonen…jag tror inte polisen tar emot en anmälan för detta brott? Vad skall han anklagas för? Åldersförtal :-)
Dessutom var de nog lika goda kålsupare bägge två :-)
De är förresten redan sams i en annan tråd här på forumet!
Spela Matrix Reloaded förresten, vet inte varför men jag har fått för mig att han är stenklar. Spets & slut…eller är det jag som är slut?
INLÄGG 100, slut!!!!
demon_sid,,,,,det var ett riktigt idiotiskt inlägg av dig.
Vart står det att jag försöker övertyga folk? jag skriver klart o tydligt flera gånger att det är MIN ÅSIKT och att det är JAG som tycker att Ludde är en bättre kusk. SÅ om det är någon du ska flippa ut på så är det rickard för att det var HAN som sade att det inte var acceptabelt och att jag inte var frisk om jag hade den åsikten. Rätt amig om jag har fel passar inte din beskrivning perfekt in på rickard då? för att jag kan VERKLIGEN inte se hur den passar in på mig, eller du har problem att läsa?????
Mitt personangrepp var att killen är 10 år gammal, men det kanske han är? ganska ofarligt personangrepp till skillnad från att kalla en person sjuk om han inte tycker att Goop och den bästa kusken.
Haha. det sjukaste är sedan att JAG ska övertyga folk? fruktansvärt konstigt resonemang då det finns 2 sidor och den andra sidan försöker "övertyga" om att goop är bäst, men jag antar att dem är frisk aoch jag är sjuk?
Att jag kallar dig för en idiot får du ta som ett personangrepp Demon_sid, jag tog verkligen illa av ditt inlägg till mig!

Grejjen är ju att du inte tar illa upp Nijo… Men använder det som ett argument till varför du gör ett såkallat personangrepp på vederbörande..
Visst är det så?

Nu tycker jag att vi stänger denna tråden…inte trodde jag i min vildaste fantasi att mitt ursprungsinlägg skulle generera över 100 svar…är detta ett rekord månne :-)
nah, texas jag har lyckats skaffa över 100 inlägg genom mina argumentation ett flertal gånger på TiF, haha. Inte första gången…….
Rickard, har jag inte rätt och bli sur efter det påhoppet av Demon_sid? det är ett riktigt påhopp baserat på skit och inget annat. Syftet med ett forum är bland annat att argumentera för sin ÅSIKT och det är PRECIS vad jag har gjort hela tiden. Klarar folk inte av det så är det bara till att hålla sig utanför tråden, det handlar inte om att ha rätt eller fel utan om att argumentera och det finns alltid 2 sidor av dte hela.
Det Demon_sid skrev var väldigt trångsynt, tror knappast han har tänkt igenom det han skrev. Men en idiot är han kanske inte och det ber jag om ursäkt för.

#103, Nej båda Åby Stora heaten förra året hade dryga 100 svar, samt "Tusenlappen"…. Säkert något mer med.
#104, Haha jo det kanske du har rätt till, MEN du blir ju inte det på allvar ändå så…
Och nej Demon Sid är ingen idiot, han är världens bästa pajas :)
HAAAAALLÅÅÅÅ INLÄGG #100 VAR STOPPET!!!!!!!!!!!
Jag skulle ha sista ordet! Ha lite kvinnorespekt va, boys! ;)
Grabbar ta och lugna ned er några hekto va ????
Måste väl finna saker som är mycket trevligare och mera intellektuellt än hålla på tjafsa om trav ?
En lång debatt som slutligen tycktes vara över väcks till liv av en medicinman kl 2:59 på natten, skönt forum det här.

#108, Hehe ja lite egendomligt :)