Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 308 ggr
ThomasH
0

V75-2 Gävle 20/10-07

**

V75-2. Tvilling. Auto.
1640:

**

1 Storm Brodde - Wiman J 10110 15,6a
2 Di Caprio Tuna - Kihlström Ö 35122 14,8a
3 Foreign Player - Adielsson E 31321 15,0a
4 Kidding - Brandt K 20141 14,2a
5 Quantum Alien - Jansson T 13160 15,0a
6 Squall - Pöllänen R 26114 14,9a
7 Del Piero Bob - Jansson R L 22112 15,4a
8 Staro Allentown - Goop B 11dk1 14,9a
9 Ellington S.I.R. - Sundberg H-O 11231 14,7a
10 Tromb Hits - Rosén T 14053 16,5
11 Abbe Hook - Carlsson O 1d212 15,7a
12 Abies Alba - Erikson U 14100 15,3a

Rickard07
0

Bästa hästen sämsta läget, samma som i lördags med Rutger då. Hur kommer dne goda Goop göra nu? Krossa eller köra bort loppet? Det luktar dubbelGoop i början av denna V75:an.

Nijo
0

Det finns bara 1 häst på banan här och den är FLERA klasser bättre än motståndet och kapacitetmässigt en av de bästa hästarna för sin årgång.

Jag såg Goop köra bort Rutger Raket fullständigt senast och risken finns väl att han gör det igen, men denna gången kör han åt en annan och då VÅGAR han väl inte ge bort loppet?

Detta ska vara en segerchans i form av commander crowe när han startade på v75 och spelade till 1.2ggr pengarna.

STARO ALLENTOWN!!!! 

Rickard07
0

#2, Hehe, typ. Om man letar motbud får man ju plocka hela fältet så spiiiik!

Kullgren
0

Adielssons styrning då?

Nijo
0

kanske 20 meter efter i mål som 2.a eller 3.a,,,,foreign player och quantum alien är väl spetsbuden och kommer troligen att kriga om 2.a platsen för de som är intresserade av tvillingen.

Staro allententown är faktiskt mycket startsnabb också om han laddas, såg enna provstarten med han senast,,, bara sade "pang" också flög han fram i starten. Annars kanske det är aktuellt med en lugn start som senast också avgör han på ren styrka eller speed.

Nijo
0

får väl hoppas att goop inte står för ännu en bortkörning,,,,,,haha

Kullgren
0

Ok, riktigt överlägsen alltså. Travsäker också?

TexasTour
0

Jag kommer inte att spika då jag vill ha med nr1 Storm Brodde. HAn är obesegrad felfri och bara det löser sig från ett besvärligt innerspår så är han med i striden.

Nijo, detta är en ny Lass Drop…fast den här kanske vinner :-)

Nijo
0

hehe, ok.

Staro allentown travar bara fint, har ett ganska stort steg och är en välbyggd travare som lägger mycket mark under sig. Detta är en av Timo nurmos mest lovande 4.a åringar och det säger MYCKET. Vet att han trodde en hel del på hästen i början av året, tyvärr fick han lite problem och kunde inte starta.

det är aldrig fel att gardera, såg att Brioni galopperade och förlorade som 90%are på v65 idag, i normalt fall är den överlägsen där också. (sedan glide kronos haft attitydproblem)

Men jag kan garantera att kapacitetmässigt och i normalt fall så är staro allentown fullständigt överlägsen i denna klass och i några klasser till.

TexasTour
0

Jag känner till hästen, såg den i våras. Dock är jag inte så säker på att det blir ett offensivt upplägg från detta läge, det finns alltså risk för att du kommer skälla på sveriges bästa kusk även nästa vecka :-)

Nijo
0

Kör goop bort loppet så är det en riktig skandal och killen kommer halshuggas fullständigt av väldigt många kan jag lova.

Finns absolut ingen ursäkt om han inte ger hästen en ärlig chans att vinna detta lopp, handlar mer eller minder bara om att jogga fram i dödens och sedan lunka undan till en relativt enkel vinst, precis som commander crowe gjorde när han befann sig i denna klass mot liknande hästar.

Sedan är det en annan sak om hästen gör bort sig då han är orutinerad av sig eller inte är i tillräckligt bra skick helt enkelt, men å andra sidan brukar Timo ha vältränade hästar när de kommer ut på banan.

TexasTour
0

Som spelare måste man ta med detta i beräkningen. Det finns ingen anledning att bli sur utan man måste helt enkelt kalkylera med att från dåliga lägen är det risk att kuskarna "ger upp" loppet för att spara på hästen. Vad jag menar är att det kostar alldeles för mycket att vinna loppet, istället kör man för en bra slant. Detta kan man tycka vad man vill om men så fungerar det och som spelare är det bara att försöka räkna ut vilka gånger detta inträffar.

Nijo
0

knappast, väldigt få kuskar som ger upp med en favorit på v75 och sitter kvar i kön pga ett dåligt läge, när det väl händer så är det goop och örjan 9 av 10ggr.

Allt är relativt till vad som är ett hårt lopp för en häst, en häst som har kapacitet och är tränad att springa 1.12 tid över distansen blir ju knappast sliten av att springa 1.14-1.15 tid i dödens. Det blir bara ett hårdare träningspass för hästen.

ska vi snacka om vad som verkligen kan slita ut en häst så är det att maximera en speed på 200-300m varje lopp från kön, DET om något sliter ut musklerna på en häst. Ur ett fysiologiskt perspektiv är det bäst att springa i ett jämnt och hårdare tempo hela vägen.

Vad skulle svenska travfolket sagt om Takter suttit kvar sist i kön med commander crowe och förlorat när han var på v75??Hästn skulle aldrig kunna vinna ett lopp över 2140m med tanke på vika usla lägen han haft och hur starttrög han är. Han hade knappast vunnit derbyt om han inte blvit härdad i loppen innan dess och fått tuffare uplägg, sådant utvecklar en häst!

TexasTour
0

Jag kan bara svara för de hästar som jag själv äger/ägt. De går inte ett steg från dödens så man är tvungen att köra passivt med dem. Säger inte att detta är fallet med Staro Allentown utan det var mer en generell syn jag har på favoriter från dåliga lägen. Alla hästar är olika och utvecklas på olika sätt så där finns det inte någon generell regel som säger att ett visst typ av lopp skulle vara bättre eller sämre ur framtida perspektiv. Kusken måste dessutom ha hästägarens intressen i första rummet och spelarnas i andra för det är hästägaren som är kunden!

Sedan kan man alltid diskutera var pengarna kommer ifrån. En vanlig villfarelse bland spelare är att det är de som står för kulorna inom travet. Ha i åtanke att på en omsättning på 100 miljoner så går inte många procent tillbaka till hästägarna. Hästägarna som lägger i genomsnitt kanske 8000 i månaden på sin häst. Multiplicera det med antalet häster så blir det en ganska rejäl sudd. Om man beaktar detta så kanske du inser att kuskarnas skyldigheter ligger mer mot hästägarna än mot spelarna.

Om du hyr en snickare så skulle du väl inte bli så glad om han såg till matrialtillverkarnas bästa istället för att skydda dina intressen. Man måste ha klart för sig vem som är kunden. Detta skrivet för att på något sätt föklara varför kuskar ibland kör sk. "prepare" lopp. Önskan kommer med största sannolikhet från tränaren/hästägaren som inte vill "köra skiten" ur sin häst från dåliga lägen. Och som sagt man kan ha olika åsikter om detta men det är så det fungerar i verkligheten och som spelare så måste man försöka läsa loppen och hitta när det sker.

Nijo
0

att köra preparé lopp i tävlingssammanhang är inte tillåtet då man ska köra för bästa möjliga placering, det säger allt och det är skandal att kuskar inte bötfälls eller stängs av.

Ur ett fysiologiskt perspektiv för hästarna så är det bevisat och självklart om man är påläst att det tar enormt mycket mer på musklern aom hästen ska pressas till max varje lopp genom en speed sista 200-300 meterna. Att rekommendera är att hålla jämn och hård fart hela vägen i hänseende till musklerna på en häst. SEDAN är det psyokologiska en helt annan sak då en del hästar vägrar att gå i dödens och andra måste gå i dödens/spets och inte går framåt bakom hästar. '

Men det finns inget som säger att det ska vara tyngre för en häst att gå i dödens jämfört med andra positioner ur ett fysiologiskt perspektiv, psykologiskt skiljer det väl en del från häst till häst. 

Jag säger som ludde att ingen vill väl avla på en häst som inte klarar av att gå hårda lopp utan måste få allt serverat genom att gå i ryggar.

brutalaccent
0

bästa är väl om man har en häst som klarar av alla olika löpningsförlopp och som alltid vinner. var hittar jag en sådan häst??

TexasTour
0

Vad som är bästa möjliga placering för en häst i ett visst lopp är omöjligt att veta på förhand…därmed också väldigt svårt att fälla någon för i efterhand. Kuskarna kan ju alltid hävda att de trodde att de skulle få lucka eller att hästen inte kändes som bäst. Det finns inte en måldomare i världen som kan ifrågasätta vad en kusk känner i linorna, därför blir aldrig någon fälld för det du säger i början av ditt inlägg. 

När kuskarna säger att de inte vill köra sönder hästen så är det ju den psykologiska aspekten de syftar på inte den fysiska. En längre malande smärta tär mer på psyket än en kort intensivare (apropå det du sa om korta snabba avslutningar kontra längre jämna höga farter)!

Nijo
0

Självklart kan domarna gör en bedömning för vad som anses vara en helt för passiv styrning med en häst som har stort förtroende från spelarna. Det görs ju bedömning på vad som ska vara en trängning i loppen och om hästar ska diskas för det

Många regler har blivit en subjektiv bedömning för domarna att ta med startögonblick, trängning, drivning osv osv, självklart ska då även böter betalas ut för en passiv styrning. I USA är dem ganska hårda med det, väldigt konstigt att reglerna är så snälla i sverige.

Bästa möjliga placering kan vara svårt att veta, men för vilken sorts placering en häst körs för i relation till hur mycket spelad den är går att ta beslut om. Preparé lopp ser man ovanligt ofta och det är offatbart att kuskarna inte straffas för det.

Nijo
0

Texas, ordspråket du använder med " En längre malande smärta tär mer på psyket än en kort intensivare ",,,det är bara skitsnack.

Hur kan du förknippa smärta med att springa?  knappast att någon häst upplever smärta när dem springer. (såvidare dem inte är skadade)

TexasTour
0

Jo det gör ont när man springer…fråga mig jag är gammal fotbollsspelare, sprang mycket hellre korta snabba än långa sega streckor :-)

Sen gör du fel som blandar in hur mycket en häst är spelad i diskussionen, det är helt oväsentligt! Skulle det vara okej att köra prepare bara för att man är lite spelad? Är de inte de spelare som spelat en sådan häst värda samma skydd som de som spelat en favorit?

Jag är hästägare och jag har inga som helst dubier i att låta min häst köra ett prepare-lopp om jag tycker att det är vad som är bäst för hästen. Vad de som spelat på hästen tycker skiter jag fullständigt i då det är jag som betalar kostnaderna kring hästen inte spelarna. Jag vill ha en häst som kan tävla under flera år och då går det inte att köra för vinst i alla lopp och från alla lägen.

Nijo
0

jag är en ung fotbollsspelare och lider även av smärtor när jag springer, men det är en annan historia, haha.

Vad en passiv styrning ska klassas som borde ju vara i relation till hur mycket hästen är spelad, en häst som är dåligt spelad och troligen inte är tillräckligt bra körs alltid lite passivt och därför vore det fel att straffa de kuskarna. Kör de offensivt så blir det troligen inte för "Bästa möjliga placering" pg ahästen troligen inte klarar uplägget.

DU som hästägare tycker annorlunda, självklart och det tyckte även jag när vi hade hästar i träning. Men då kan jag tycka som spelare att om du ska köra ett preparé lopp så gå ut i något skitlopp med sämre hästar istället.

Hannna
0

Ingen går ut på förhand och säger att man ska köra sk preparé. Sedan om man kommer överrens att hästen ska köras snällt är en annan sak, men man är ju självklart fortfarande ute efter att vinna, bara att man får förlita sig lite mer på turen. Det finns inga regler som säger att man inte får sätta sig fjärde invändig med en favorit?!

Rickard07
0

Och jag är en motionerande 16 åring som har för jävla ont i knän, fötter och ben när jag springer det är en jävla plåga. Man borde känna sympati för hästarna för fan.

Utan oss hade dem aldrig behövt springa, ett bra argument till varför man hoppar spelet ibland, haha!

Alla som tar sig i mål utan skavanker borde få någon form av belöning, fika? :)

TexasTour
0

Om du inte visste det så har vi mörkeranmälan i Sverige :-)

Sedan kan även en mindre spelad häst vara "helt klar" och därmed tappa segern på en passiv styrning. Vad spelarna tycker är inte alltid en rättvis bedömning av en hästs vinstchans. Hur mycket hästarna är spelade kan aldrig vara en parameter i om man skall fällas för att "inte köra för bästa möjliga placering"!!!

Rickard07
0

#24, Nej, det stämmer.
Gillade du inte mitt fikaförslag tillde utmattade tvingade djuren, haha.

TexasTour
0

Finns redan på vissa banor…de delar ut morötter till alla icke prisplacerade hästar. Fast om man skall vara ärlig så är det f--n så mycket godare med godis än morötter i bilen på vägen hem :-)

Nijo
0

Men det är klart att alla kuskar ska köra för bästa möjliga placering, sedan att det inte går att fälla kuskar om dem inte gör det är en annan sak och en brist i reglementet tycker jag.

Tränare/kuskar och spelare kommer självklart alltid tycka olika i denna fråga.

Tycker i alla fall att det ska vara en skyldighet att underrätta spelarna om det är aktuellt med en defensiv styrning för att hästen mest ska få ett lopp i kroppen. Men det händer mycket sällan att kuskar/tränare går ut med.

Rickard07
0

#26, Sköen va coolt, vilka banor? :)

TexasTour
0

Kommer ej ihåg exakt vilka men de är några av de banor där min häst startar…typ Ös,B,H,Sä eller D!

Rickard07
0

#29, Hehe okej.

brutalaccent
0

detta lopp löser jag förmodligen med 2st hästar iform utav Quantum Alien och Staro Allentown.

Spets tror jag vässlesnabbe Quantum A tar då han visat sig var rätt så pigg ut (forntat på 1.11-tid) borde hinner ner före det andra i fältet. sedan kan det hända att Torbjörn släpper ner Staro A men jag är inte säker på det. är det så att Erik skulle vra snabbare iväg så hamnar liktusan Quantum A i andra utvändigt då jag tror att Goop kör för att sätta sig i döden.

kort distans som Quantum A för första gången är ute över skall inte vara något minus och sedan att hästen klarat av att gå en 15.0 tid över medeldistans är ungefär lika snabbt som det flesta gått i sprinterlopp i detta fält. att hästen skall gå barfota höjer ju även det förhoppningarna.  

att jag överhuvudtaget har med Staro A från det där tråkiga utgågsläget är att det skriks ut att det skall vara ett ämne för det högre klasserna och att hans stamtavla är mäkta imonerande.

Nijo
0

1.15 tid räcker inte långt om man vill vinan detta loppet när staro allentown kan gå neråt 1.13-1.14 utan problem.

Kom tillbaka efter LÅNGT uppehåll senast ochsprang1.14.9 på ett mycket enkelt sätt.

Men jag får hålla med om att quantum alien är 2.a hästen i loppet,,, rankar den förre foreign player. Hur snabbt QUantum Alien och Foreign player kan gå över kort distans är svårt att veta………kanske blir en duell att vänta trots allt?

brutalaccent
0

jupp! dueller vill vi ha, allt för sänningen måste jag säga, och att Quantum A sitter på 12% av spelaras förtroende gör ju att man hoppar av glädje. -:)

Rickard07
0

Hur fan kan det öket vinna? 17 starter och inte ur Klass 3.

brutalaccent
0

Foreign Player vart kass/sjuk?? och drog ner Quantum Alien i träsket. såg laddad ut över upploppet, men då var de ju försent.

men man får lyfta på hatten åt Örjan som gav Di Caprio Tuna ett fint lopp. spets och slut, trodde jag inte.

nu vet iaf Staro Allentown hur det känns att förlora, men vem klandrar honom. dödens var inte hans melodi i detta lopp.

dock fin tid i loppet: 1.12,6 - men vad kan man förvänta sig på Gävletravets bana?!

Rickard07
0

#35, Citation borde kunna 10.5 om Klass 3 springer 12.5.
Haha.

Men omöjligt asså att hitta den.

brutalaccent
0

omöjlig att hitta Di Caprio Tuna?? hade honom som 5:e rankad. tyvärr så spelade man bara 2 hästar i detta lopp. så svår var han inte att hitta. eller??

Rickard07
0

#37, Kanske hade han rankad 5-6-7-8 nån stans men skulle aldrig komma på tanken att ha med mer än 3 (3.5.8) så fruktansvärt omöjlig för mig…
144 gånger låter mer rimligt än 14 gånger för mig.

Thomas, som du kanske ser nu är inte alla V75or lätta i efterhand för mig.

Nijo
0

kallas kunskap rickard, han var spetsfavorit enligt många och stallet varnade kraftigt för hästen. Har toppform och har fått snälla löpningar/suttit fast senaste tiden.

Vet folk som spikade di caprio tuna, bara till att gratulera till ett bra spel.

Rickard07
0

#39, Kallas kunskap? Aha and? Har jag sagt något annat…?

ThomasH
0

Om man vetat att han sprang barfota för första gången så hade han varit med på mitt system

Rickard07
0

#41, Japp sånt skall passas, men nej hade int eåkt med ändå.

Nijo
0

hästen har gjort många starka lopp i år, obesegrad från ledningen tror jag. Oftast har det varit snälla löpningar med sen lucka eller suttit fast.

Problemet var väl att man trodde för mycket på staro allentown och jag tycker han gjorde den starkaste prestationen också. Ruggigt att kunna gå första 500m i 3.e spår på 1.11 tid och sedan vandra i dödens nästkommande 1000meter på 1.12 tid.

men som sagt, bästa hästen vinner sällan^^

TexasTour
0

Nu ser du vad som kan hända när man kör fram i dödens med en favorit från ett dåligt utgångsläge. Ha i åtanke att detta, enligt dig, var en överlägsen häst som skulle vinna bara inte Björn körde passivt. Det är lopp av den här typen som kan knäcka även de bästa hästarna. Nu kanske det kan gå upp ett ljus även för dig när det gäller passiva styrningar, lopp som Staro Allentowns går inte att utsätta hästarna för gång på gång!

Därmed pasta!

Mvh TT

Nijo
0

Varför ska dem utsättas för sådana styrningar hela tiden? Det har har ALDRIG  sagt. Nu fick Staro Allentown med sig ett 2.a pris som innebar fina prispengar, hade Goop backat sig sist så hade inte ens hästen fått en chans att vinna och säkerligen hamnat på en sämre placering.

Vem visste att Di Caprio tuna kunde springa 12.6? jag står fast vid det jag sade innan att detta loppet i denna klassen vinner staro allentown vid en offensiv styrning. Är ju ganska sällan en häst som nästan aldrig vinner och aldrig sprungt särskilda bra tider ska gå ut och göra ett sådant här lopp.

Goop pressade inte ens staro allentown för 5 öre på upploppet då han insåg att det inte gick att besegra ledaren, att det fanns mer krafter kvar såg man och detta loppet sätter säkerligen fram staro allentown mycket formmässigt och ger han hårdhet i sig.

Nijo
0

Om en häst går hårda lopp ibland och riskerar att knäckas så är det inte lönt att starta hästen. En vältränad häst som vill tävla går bara framåt med denna sortens lopp, givetvist måste det varvas med lite snällare löpningar ibland.

Den som har en häst och inte vill låta den få hårdare löpningar ibland håller nog på med fel sport skulle jag tro.

TexasTour
0

Hörde jag rätt???…måste en häst få snälla lopp i mellanåt?

I rest my case!

Rickard07
0

#47, Hehe. VM i inkonsekvens som LarsM skrev en gång.

Nijo
0

vad?

jag har aldrig sagt att en häst ska gå i dödens  eller få hårda löpningar alltid. Men det betyder inte att en häst inte ska köras för seger när möjligheten finns…………

Men ni gnällde om det angående rutger raket som då är en häst som ALDRIG körts offensivt och därför inte kunde köras offensivt senast på v75? Samma gällde Staro allentown som är en häst som ALDRIG körs offensivt.

så någon inkonsekvens är det KNAPPAST på tal om, bullshit från er då.