Landets bästa tvååringar
En liten spontant fråga till alla travfantaster.
Vilka är dom bästat tvååringarna hittills ?

Lord Capar, som dock kommer köras sönder i år tyvärr. Redan 7 starter och fler kommer det bli! Arnies Super Jazz ;-)
skitsnack rickard! . Lord Capar kommer absolut inte köras sönder och det kan jag garantera.
Ingen skillnad på om en häst tränar mindre och tävlar mer i jämförelse med att träna hårt och tävla mindre.
Vad jag har sett i alla starter så har lord capar vunnit enkelt med spänst över mål, rena träningspassen för den hästen.
Bästa 2 åriga stoet: Innocent Face
Bästa 2 åriga hingst/valack: Micro Mesh/Lord Capar
Ludde har många 2 åringar med riktig stjärnstam som blir intressanta. Exempel är några efter Andover Hall och som alltid hans egen viking kronos. Finns ca: 20 riktigt toppstammade 2 åringar som blir att se upp med.
Intressanta ideer.
Jag själv håller med om Micro Mesh men blev även riktigt imponerad Middle East på Gävle i Lördags.

#2, Får se det då…
Vinner Arnie's Super Jazz lika lätt imorgon håller jag den högt med.

Micro Mesh har jag helt klart fastnat för.
ivory tilly är ett riktigt fint sto som imponerat på mig..
micro mesh…riktigt läcker filur :)

Jag tror för det första att Nijo har fel och att Richard har rätt om lord Capar. Hitills är det bara superhästen Set Bowl som klarat Plåt Svens hårdkörning av sina hästar. Hästen är fantastisk och jag hoppas han inte tar för mycket stryk psykiskt. i och med att Nijo och jag har lite olika syn på hur hästar slits av att köras hårt i unga år så får väl framtiden visa vem av oss som har rätt i detta fall.
Arnie Super Jazz gör sin andra och sista start för året imorgon och förhoppningsvis vinner han. Därefter väntar vinterträning för att vara hel och fräsch till den viktiga treårssäsongen (om han duger)
Bäst då? Arnie Super Jazz såklart :-). Annars säger jag ju Lord Capar.
hårdkörning? lord capar har vunnit enkelt med spänst över mål i samtliga starter, vad mig befarar så har de loppen varit rena träningspassen för hästen. Det har knappast någon betydelse om en häst startar oftare istället för att ligga i hårdträning så länge som hästen inte får stenhårda lopp hela tiden vilket Lord Capar knappast haft.
sedan är det ju örjan som kör hästen och inte "Plåt sven",,,hur ofta kör örjan sönder en häst? mer eller mindre aldrig. SÅ länge som hästen är fräsch och ser bra ut så är det bara dumt och inget annat att INTE starta hästen.
När ludde fått ordning på Micro Mesh's humör så finns det nog inte någon som rör den hästen………….
att starta en häst ofta ger framförallt rutin vilket kan komma att visa sig viktigt när de stora loppen närmar sig för dessa hästarna.
Jag skulle tro att "Plåt sven" inte tränar Lord Capar särskilt mycket mellan loppen för att den inte ska få det för hårt. Mycket svårt att se någon nackdel med att starta hästen så ofta som han gör……..

Titta generellt hur det brukar gå för de hästar som startat mycket som tvååringar. De lessnar, allt för många slutar att utvecklas aldeles för tidigt pga att de tävlat för mycket som tvååringar. Försiktigt matchande som unghäst tror jag är mycket bättre.
håller jag absolut inte med om och kommer jag aldrig att göra. En häst som är fräsch och inte får helt för hårda lopp hela tiden tar ingen skada av att tävla oftare.
Orsaken till att en del 2 åringar tävlar mycket som 2 åring och vinner/tjänar pengar för att sedan inte lyckas om 3 och 4.a åringar har till större del att göra med att de andra hästarna växer ikapp, framförallt de hästar som är större har ingen chans att hävda sig som 2 åring.
Lord Capar är tidigt utvecklad och därför är han så bra som han är nu, men detta behöver absolut inte betyda att han kommer att vara bland de bättre nästa år. Det är en relativt liten häst och de andra kommer ikapp senare, det kan jag garantera.

Jag tycker att två åringar int ska tävla För dom är inte färdigutvecklade.Dom som startar sina tvååringar är bara ute efter stora pengar har inte det minsta tanke på djuret i sig själv
Färdigutvecklade? finns hästar som är 3 och 4 år gamla som inte är färdigutvecklade och jag hör inte folk gnälla om det, hästar utvecklas under flera år. Många 2 åringar utvecklas tidigt och är mogna för att tävla, annars hade dem knappast kunna springa de tiderna.
Ser 2 åringar hela tiden springa 1.15,16 och 17 tider så nog fasen är dem tillräckligt utvecklade för att tävla. Varför? för att aveln har gått framåt MYCKET genom åren.
De som inte är tillräckligt utvecklade tävlar inte heller och det finns många exempel på sådana hästar som slår igenom senare.
#11, jag håller med om vartenda ord!
Jag tillhör den gruppen som är lite "mot" att tävla med 2-åringar. Det finns även travtränare som helst inte startar sina hästar som 2-åringar, och jag tror det finns skäl bakom det.
Men om man ska säja vem som är bäst i år så… Lord Capar.
Arnies Super Jazz vann på Sundbyholm ikväll på 19,9.
Lovelys Diamond var sjua i samma lopp på 27,5! Detta gav 5.000kr in på kontot. Det är minst sagt något ojänm kvalitet på startfälten i tvååringsloppen. Känns som att en del tränare satt i system att åka runt och plocka lättfångade matlappar med hästar som förmodligen skulle må bättre av att vara hemma oh träna/växa/mogna. Någon intressant sport för publik och spelare är det iaf inte.
De som inte vill starta sina 2 åringar har oftast hästar som inte är tillräckligt utvecklade för att tävla och då får dem ta något år till på sig, men ska andra hästar som är tillräckligt utvecklade för att tävla inte få komma till start?
En häst som kan springa de tider som dagens 2 åringar presterar är utan tvivel en tillräckligt utvecklad tävlingsindivid inom travsporten.
Finns det något vettigt argument för att INTE starta en 2 årings som är tillräckligt utvecklad för att tävla? Annars kan vi ju lägga ner hela travsporten om en utvecklad tävlingsindivid inte får starta i lopp……………

skall bli skoj att se vad som blir av dessa tvååringar och vilka som kommer att blomma ut under nästa år och under 4-åringssäsongen. alltid skoj att se om vi får några nya stjärnämnen. -:)
#17, haha, tro mig Nijo, en häst dör inte av att inte bli inkörd och tränad några månader senare än vad som är normalt för en "färdigutvecklad häst".
Man kan ju fråga de stora travtränare som faktiskt helst inte startar sina 2-åringar, varför dom helst inte gör det?
Jag har glömt bort exakt vilka det är som sagt att de helst inte gör det, men har för mig att det var Stig H Johansson, Robert Bergh och Åke Svanstedt bland annat. Rätta mig om jag har fel!
och det finns stora travtränare som väljer att starta dem, det är valfritt och det finns väl ingen som tvingas till att starta sin häst och det finns väl inte heller tränare som är dumma nog att starta en häst som inte är tillräckligt utvecklad?
Det går inte att bestrida faktan att dagens 2 åringar springer lika bra tider som 3,4,5,6 åringar och hur klarar man av det om hästen inte är tillräckligt utvecklad? svaret är att det går inte.
Detta betyder inte att alla utvecklas lika snabbt, det finns hästar som inte kommer till start som 3 eller 4 åring heller, men inte är det aktuellt att ta bort de loppen heller eftersom det finns just hästar som är tillräckligt utvecklade och KAN starta!
Man behöver inte pressa livet ur dom med att köra 14-15 tider föredrar tränare som bara åker med och låter hästen utveklas i sin takt
#20, men som sagt, frågan är VARFÖR Stig H och c/o helst inte startar 2-åringar, nu när dom tydligen är lika bra som vilka andra hästar som helst, bara de tränas på rätt sätt?
Om någon kan träna häst så är det ju Stig H Johansson, så det skulle ju vara intressant att fråga.
Skulle bli förvånad om det finns någon tränare som vill köra sönder en 2 åring, snacka om att slänga bort pengar och en investering…….tror inte hästägarna blir glada då och just därför är nog tränare ganska säkra på sin sak när dem väljer att starta en 2 åring i stallet……
Men vad har ludde gjort med ALLA sina 2åringar han har bränt ganska många, tycker jag
OK, om han har gjort det så nämn 1 av dem.
För tillfället har Ludde ca: 20st 2 åringar och sammanlagt har dem gjort MAX 10 starter.

Undra varför stortränare som Stig H Johansson(aldrig sett han ta ut häst i 2-åringslopp), Walmann, Svanstedt(börjat med det iår i och med denna 2-årssatsning), Lähdekorpi med flera inte startar med 2-åringar(väldigt sällan i alla fall). Ytterst få är färdigutvecklade som 2-åringar, ingen häst är helt färdigutvecklad som 2-åring vill jag påstå. Tränarna ser ingen vinst med att jaga dem redan som 2-åringar, de förlorar mer än de vinner på det i längden.

Sedan krävs det ju en viss kunskap också att få en 2-åring i startbart skick, samtidigt som hästen ska vara frisk och sund. Det är inte så kul att börja behandla hästarna direkt. Det är inte så enkelt att träna dessa unghästar, gäller att hitta en balans i träningen som ger effekt samtidigt som den inte är för tuff.
inte sagt att dem är färdigutvecklade, jag sade att dem är tillräckligt utvecklade för att starta/tävla och tiderna dem springer är bevis på det.
Vad jag förståt så undviker StigH att starta 2 åringar mer utav en princip än att det inte skulle gå att göra. Svanstedt har börjat med det nu ja och Kari har väl aldrig hållt på med unghästar direkt? inte ens 3 och 4 åringar direkt, förutom en del undantag….
Många tränare väljer att starta 2 åringar nu och då snackar vi om tränare som verkligen kan sitt yrke,,,,men har dessa tränare kanske 10-20st 2 åringar så är det kanske bara 1-3 som kommer till start.
Vad dem vinner på det är att ha en häst som kommer igång tidigare är att dem skaffar sig ett litet försprång till 3 åringssäsongen med rutin av tävlandet som kan vara en viktig faktor. Kanske utvecklas dem snabbare av att tävla också?(gissning?).

rapport från Norr.
Petri Salmela har handlat och o startat några av sina 2-åringar och dom jag har lite koll på så finns det ett sto efter Calvin Capar vid namn Chaira Sisu som verkar vara lovande samt Yankee Glide dottern Hells Kitchen Sisu.
Robert Bergh verkar även han ha en blivande travare i sin 2-åringskull. Juliano Star sonen Staro Cold Cart. som i sitt första stora test som 2-åing galopperade från ett 9:espår

Princip sak eller inte, han gör det inte vilket måste betyda att han inte tycker det är bra. Kari har haft ute några 2-åringar. Bla Groves Ben tävlade framgångsrikt som 2-åring. Någon av jänkarna startade förra året med. Rutin kanske ja, om man vill tävla i januari som 3-åring. Men till sommaren och hösten när de stora loppen vankas tror jag inte det har varit någon fördel att man startade 1 år tidigare. Men det finns ju både toppar och floppar som startat som 2-åringar. Conny gjorde några starter, Revenue vann uppfödningsloppet, men hästar som Omega Topline, Bertuzzi, Colorado I T som väl har det tuffaste svenska rekordet? Så det är väl 50/50. Jag är inget fan av 2-årstävlande, i måttlig grad ja, men inte tävla fullt ös en halv säsong.
#25 skulle villa vända på det av dom ca 150-200 2åriga hästar så är det 4st som lyckats REVENUE .EGON LAVEC. HÖVDING LAVEC med lite paus , NIDELSEN PINS hon sprang mest på halvfart sista året , för några årsen skicka han och vejio 5-6 hästar till USA vet inte riktigt vad som hände men någon succe blev det inte en av hästarna hette FACE THE FREK spådes en lyssande framtid men brändes ut
Är det någon som tävlar fullt ös en halv säsong? tycker att det är mycket sparsamt med tävlandet överlag.
Men jag tror att folk missupfattar en del, bara för att man är bäst som 2 åring så betyder det knappast att man behöver vara lika bra som 3 och 4.a åring.
1: Andra hästar växer ikapp som har utvecklats senare och inte kunnat tävla som 2 åring.
2. Det är inte särskilt många av alla hästar i kullen som startar som 2 åring och därför blir jämförelsen dålig eftersom de bästa hästarna har helt enkelt bara besegrat dåliga eller medelmåtor för årgången och får det därför svårt när de andra kommer ut som 3 åringar.
Ett exempel är filoxenia light som dominerade bland 2 åringarna och nu som 3 åring har hon inte kunnat hävda sig, men många av de hästarna som hon inte kan hävda sig mot nu stod inte för motståndet under 2 åringssäsongen……
Ina-scot,,,,,, det går väl alltid att försöka vrida det på något sätt om man vill nedvärdera en tränare. Men Ludde startar inte sina 2 åringar särskilt mycket överlag……….
Men du kanske har andra krav på hästarna än ludde har? de flesta hästarna som han satsar på och tror på drar också in mycket pengar, vinner några stora lopp och gör sitt namn känt för att kunna få ett bra avelsmärke.
Face the freak gjorde 5 lopp som 2 åring och vann typ inget, kunde knappt hävda sig då ens, visst fanns det förväntningar på hästen men att ludde skulle "bränt ut" hästen förstår jag verkligen inte! Den har egentligen aldrig presterat..så vad skulle ludde göra?
Alla tränare har hästar som slutar fungera efter en tid och ludde är inte unik på det sättet. Ta fram alla de hästar som lyckas istället?

App app app Filoxenia Light är väl ett praktexemplar?
9 starter under 2 års säsongen, alla kanonbra typ. Fortsatte bra en bit in på detta året, bland annat slagit: Lie Detector, Sissel Godiva, Helene Tilly, Hilda C.D.Men för ett tag sedan började det bara gå sämre och sämre…
Hade väl mest starter av alla toppston under 2 års säsongen.

Verkar som om många håller med mig här. Vill bara säga att efter krossandet idag ställer vi nu av Arnie Super Jazz trots att han är fräsch och fin och har mycket pengar att tjäna i år om vi skulle vilja men vi vill inte bränna ut hästen. Det är därför vår häst kommer ha bättre förutsättningar nästa år än tex Lord Capar. Dock inte sagt att han kommer vara bättre men faktiskt så tror jag det :-) Hoppas framför allt ;-)

#35, Jäkla fin han var! Grattis… Sista 500 på ruskigt fina 12 typ?
Undra vad Nijo säger när han plockar Lord Capar från dödens den 6e juni 2008 ;-)
Ja du nijo jag tog fram 4st + en som var med i usa och om inte den vissa något innan resan varför fick den då följa med, för att det var den ludde pojken trodde allra mest på. varför har han hela alfabetet i sina hästars program rader ( nästan ) dom är ju så uppjagade

#32 Fullt ös, för att nämna en Lord Capar.
Jag gillar helt enkelt inte konceptet som går mer år det amerikanska hållet. Det är inte meningen att man ska jaga hästarna, men det är klart det blir så när (och om) det blir mer och mer pengar att köra om som 2-åringar. I dagsläget är det ju väldigt lättförtjänta pengar, i de flesta fall bara man kommer imål, till och med under kvaltiden, får man ju pengar.

Vilket Berglöf smart(?) har snappat upp. Någon av hans hästar har gått in typ 12 000 utan att gå under 1.30.

Tack 11,4 sista 500 åkandes! OBESEGRAD HELA TVÅÅRSSÄSONGEN! 

#40, Hehehe, fan va coolt obesegrad ;-)

#38 Menar såklart över kvaltiden..
En annan aspekt på tvååringstävlandet är ju det sportsliga/publika och spelmässiga. Ur sportslig synvinkel är loppen ofta med få startande och väldigt ojämn kvalitet. De som har riktigt lovande hästar tävlar sparsamt eller sparas helt för tre- och fyrårssäsongen vilket gör att inga profiler skapas.
Spelmässigt är loppen ofta ointressanta anser jag. Har inte följt upp några omsättninssiffror men tror inte att de lockar många till spel.
Kanske en möjlighet att gå fler premielopp är ett bättre alternativ att stödja hästägarna/uppfödarna istället fler lopp/högre prispengar för tvååringslopp?

tycker nog att vi får ge det lite tid med tvåårstävlandet. tänk på att många lopp ger samtidigt inte så tuffa lopp vilket gör att hästarna inte tar s¨å mycket stryk mentalt. Dessutom kommer fler hästar vara lite mer rutinerade i början på treårssäsongen. vilket gör att de loppen blir bättre istället. Jag tror att redan nästa år kommer det vara fler som tar ut sina tvååringar ett par ggr vilket ger större startfält.
jo, det är fortfarande relativt nytt med att låta 2 åringar starta och visst är de flesta loppen ojämna. Men det kommer det nog ganska ofta vara eftersom ingen vet ju egentligen hur bra deras häst är förren den kommer ut och tävlar. Få se det som klass 3 lopp där hästarna har lite pengar på sig, är orutinerade och ibland kommer det ut helt för bra hästar som krossar allt fullständigt.
spelmässigt tror jag det spelas ganska hårt vad gäller vinnarspelet, vi travspelare är lika tröga och spelar på allt.

#46, " spelmässigt tror jag det spelas ganska hårt vad gäller vinnarspelet, vi travspelare är lika tröga och spelar på allt. "
Det får stå för dig, för jag är jäkligt smart :)
ja, du spelar ju inte så………….får vänta några år tills du också blir en trög spelare……

#48, Hehe…

en som förblir ostartad detta år.. kommer som treåring.. no name.. kanske inte enns är våran så.. ;) ni får se nästa år förhoppningsvis.. :P har 0koll på tvååringarna detta år. sett många klart. men kommer inte ihåg nån så.. så ja säger inget namn på nån då.
I 2 åringsloppet idag på v65 så spelade det för 300 000kr vilket är väldigt mycket och över det normala för ett vanligt v65 lopp som brukar ligga på 100-200 000kr med undantag för Dagens dubbel loppen som det spelas mer i.

#46 Ja det är ju ganska nytt det här med 2-årstävlande, Uppfödningslöpningen kördes ju för första gången så sent som 1926 (Vinnartiden 1.39.9).
;) Nej men. Folk trodde väl att 2-åringarna numera är så fruktansvärt tidiga och bra att det är ingen mening med att ta ut dem/jaga dem. Blivit väldigt ojämn klass på det hela, en del som är bra går 1.16 och möter sådana som går 1.25..
Var anmälningar härom dagen till Axevalla, 2-årsloppen är sällan fulla. ex se idag Åby, 11 hästar med i lopp med 150 000kr i första, Jägers nästa vecka typ 5 anmälda. Till saken, nolleloppet på axevalla var det 45 anmälda!!! Det är ganska sjukt när man sedan ser 2-årsloppet med 5-6 anmälda…Tror vi kommer se jämnare 2års lopp nästa år, folk förstår väl att det finns pengar att hämta i 2-årsloppen, om 8st får pengar..

Axevalla - Sveriges metropol.

Det ser nog ut så på de flesta banor i dem vanliga nolleloppen, förutom möjligtvis Solvalla och Åby som avskräcker en del att anmäla ut.
Börje Gusen måste väl ha den bästa 2 åringen ?