Trav iFokus

Trav

Etikettnyhter-från-kanal-75
Läst 710 ggr
ThomasH
0

Pelle Erövrar V75

För drygt fyra år sedan flyttade Per Eriksson hem från USA. Men tränarkarriären i Sverige har inte blivit vad han tänkt sig. På lördag startar han Roberto i V75 som har tre raka segrar.

Per Eriksson hade stora framgångar i USA som travtränare. Han tog bland annat tre segrar i världens största treåringslopp, The Hambletonian Stakes. Efter 20 år på andra sidan Atlanten flyttade "Pelle Erövraren" hem till Sverige igen. Han kommer själv från det lilla samhället Gammalkil i Östergötland. Och vid återkomsten stod en nybyggd träningscamp och väntade.

Går inte att jämföra Sverige mot USA
Men från att ha varit en av USA:s bästa tränare har Per Eriksson fört en anonym tillvaro i Sverige. Resultaten är på intet sätt dåliga, men han säger själv att det är långt ifrån storhetstiden i USA.
- Att vara travtränare i Sverige och USA är helt olikt varandra. Det går inte att jämföra, säger Per Eriksson.
- Där borta fick jag 20 nya toppstammade unghästar varje år. De byts ut mycket snabbare än här hemma. Hade jag 40 hästar i november kanske det var 15 kvar av dem i september året därpå. Det kom nya hela tiden och omsättningen var en helt annan än här i Sverige.
**Det låter som att du saknar tiden i USA?
**- På ett sätt gör jag det. Jag hade en drömtillvaro och var med i toppen i Amerika under flera år. Jag hade trogna, stabila hästägare i stallet som satsade hårt och köpte välstammade unghästar.
- Men samtidigt vet jag vad som krävs. Det var mycket resande och lite av ett zigénarliv. Vi bodde i Florida men lämnade det i maj och reste till New Jersey, Kentucky och sedan Kanada. Totalt var vi ute och flackade i sex månader.
Men du kommer inte att flytta tillbaka?
- Nej, nu har vi fyra barn och trivs bra i Sverige. Det krävs mycket också för att leva det livet som vi gjorde i USA.
Hur tycker du själv att det har gått sedan du kom tillbaka?
- Det har väl gått rätt så skapligt. Men det är svårt att slå sig fram som tränare i Sverige, mycket svårt. Det är så oerhört tuff konkurrens och du måste ha ett väldigt bra material att jobba med.
- Det går inte att trolla med halvdana hästar. På vintern kan du möjligen göra det i ett par starter, men annars är det kört om du inte har något att åka med.
**Hur ser du annars på travsporten i Sverige?
**- Jag tycker mig ha sett en ny trend de senaste åren. Det är fem, tio stora stall som dominerar och så tror jag att det kommer att bli även i framtiden. Sedan får vi andra hanka oss fram. Det blir mycket svårt för nya, unga tränare att hävda sig.
**Du har bra koll på den amerikanska travsporten. Snart stundar Elitloppet och det finns flera jänkare som är aktuella. Hur tror du att de kommer att hävda sig mot de svenska hästarna i Elitloppet?
**- Jag tror inte att de räcker mot de bästa, äldre hästarna här hemma. En sådan som Vivid Photo tror jag inte har någon chans mot exempelvis Hot Shot Knick.

"**Roberto en av de som kan vinna"
**Per Eriksson har 25 hästar i träning och på lördag selar han ut Roberto på V75. Den fyraårige hingsten har tre raka segrar och är en av favoriterna på förhand.
- Roberto (V75-7) är en kapabel häst som inledde riktigt bra som treåring. Sedan tappade han stinget och det visade sig efter ett tag att han hade halsproblem. Hästen opererades på Mälarkliniken under nyårshelgen och fick vila en tid. Efter det är han obesegrad i tre starter och har varit mycket bra.
- Förutsättningarna på lördag är idealiska. Normalt sett är han snabb ut bakom bilen och jag hoppas att det blir ledningen. I så fall tycker jag att han är en av de som kan vinna. Samtidigt ska man komma ihåg att han inte har mött så väldigt bra motstånd i de senaste starterna. Den långa resan till Dannero med övernattning är också ett frågetecken.
**Hur har han tränat efter senaste starten?
**- Jag har kört 1.21 över 1600 meter inne på Mantorp och på det kändes han fin. Det blir heller inga utrustningsändringar och hästen tävlar med skor som han har gjort tidigare, säger Per Eriksson.

Michael Carlsson

Bilen publicerad t o m 2006-05-18.

Av: Michael Carlsson, Kanal 75

Datum för publicering

• 2006-05-12