Elitloppet
Nu kan vi böja spekulera om vilka vi tror ska vinna elitloppet. Jag tro att Citation blir inbjuden efter uppvisningen idag, läs gärna "Adielssons trippel gav dubbeljackpott" Och Hot Shot Knick imponerade i Finland, "Uppvisning av Hot Shot Knick i Finland". Vilken favorit ser du gärna i elitloppet?

Nog verkar både Citation och Hot Shot Knick i form. Frågan är hur hårda de är mot riktigt tuffa konkurrenter. HSK har ju mött tuffare konkurrenter än Citation.
Jag tror att Citation skulle göra mycket bra ifrån sig i ett Elitlopp, men jag tror inte han har tuffheten ännu att segerstrida. Det tror jag däremot att Hot Shot Knick har om han inte får en omöjlig resa i en eventuell final.
Av årets svenska kandidater så värderar jag nog HSK som nummer 1.
Efter uppvisningen av Victory Tilly i Forus Open så är det inte helt uteslutet att vi får se honom i Elitloppet igen, vilken lycka det skulle vara! Läsa gärna artikeln "Victory Tilly lysande i Forus Open"
Förra årets Elitloppstrea, Giant Diablo, var ute och joggade hem segren ikväll på Örebrotravet. Nu är nästa uppgift Oslo Grand Prix innan Roger Walmann bestämmer om hon ska starta i Elitloppet, men jag tror att hon givetvis kommer. Vad tror ni om hennes chanser i år? Har hon utvecklats ytterligare ett snäpp? Läs gärna artikeln "Joggingtur för Giant Diablo"
Borde inte startlistorna snart vara klara???
mvh
Bertil

Så här ser det ut idag;
Klara:
Steinlager (Norge)
Hot Shot Knick
Thai Tanic
Self Professed (USA)
Inbjudna:
Victory Tilly
Citation
Aktuella:
Jag de Bellouet (Frankrike)
Order By Fax
Dumle Loss
Super Light
Conny Nobell
Jetstile (Norge)
Giant Diablo
Torvald Palema
Digger Crown
Sand Vic (USA)
Vivid Photo (USA)
Justice Hall (USA)
Peaceful Way (Kanada)
Passionate Kemp (Finland)
Kool du Caux (Frankrike)
Gigant Superman kommer ju ut imorgon efter vila så han lär väl komma till på listan av aktuella om han sköter sig. Men som Nybrinks skriver nordiskt mästerskap är väl närmast till hands att det blir med något enstaka "exotiskt och fridlyst inslag"

Nästa söndag är det ju Oslo GP och då lär det väl avgöras mellan
Jetstile, Order By Fax, Justice Hall samt troligt startande Giant Diablo och Passonate Kemp vem av dessa som får en inbjudan till Elitloppet.
Dessa är klara startande i alla fall till Oslo GP (sista anmälan var idag);
Steinlager
Jetstile
Thai Tanic
Order By Fax (S)
Hot Shot Knick (S)
Justice Hall (US)
Tackar, tackar LL!!
mvh
Bertil
Tveksam om Conny Nobell är aktuell, han kommer inte till Oslo Grand Prix och jag tror att med inget godkänt lopp i år så väljer nog stall Gopp att stå över elitloppet

Konstigt att listorna är fortfarande inte klara.
Man avvaktar nog Oslo Grand Pix och svaret från Jag de Bellouet

Någon måtta får det väl samtidigt vara med att invänta vissa ekipage som oftast pratar luft. Loppen går om 1½ dag och det finns ju trots allt en "kundkrets" också. Dåligt tycker jag!
Jag kan hålla med, men samtidigt så vill inte Solvalla att Elitloppet bara ska bli en vanligt svenskt guldlopp och hoppas på utländska gäster. ATG öppnar dock sitt Elitloppssajt imorgon, där man ska rösta på vilka som går till final så listan måste vara klar snart.

Jag pratade om Oslo GP jag 
Oj, är inte den listan klar? Nej, det är den inte, det var som f-n. Jag ska kolla på Kanal 75, den borde komma ikväll.
Vilken soppa!!!
mvh
Bertil
Nu är ju Oslo GP den 14/5 har jag just upptäck så att listorna inte är klara får då sin förklaring. De kommer nog i början av nästa vecka.

Pinsamt nästa helg var det ja
.

Men lördagen är klar i alla fall
Senaste hästen klar för Elitloppet är den Franska Jardy. Just nu är 10 hästar inbjudna och Citation har inte lämnat besked. Läs gärna artikeln " Jardy klar för Elitloppet"

Å så gick Malabar Circle Ås sta och fick sig en inbjudan VA allvarligt han har väl inget i eliloppet att göra. Verkar vara lite olika besked hurvida de tänker komma eller ej, vi får se.
Och så har Max Flukt blivit inbjuden också efter ett kvallopp som visserligen gick fort men endå - hallå? Och även om han tidigare gjort bra lopp dem han gjort men ska Knutsson knäcka hästen nu? Hoppas, hoppas att de avstår!
Stig H Johansson tvekar med att starta Victory ´Tilly i Elitloppet, han ska ut i Guldfinalen i Rättvik. Citation är han mera klar över och om han sköter sig på Lördag så startat nog Citation i Elitloppet. Läst gärna intervjun med Mäster " Victory Tilly i Guldfinalen"
Jag håller inte med om att Max Flukt inte har något i Elitloppet att göra. När Kent Knutssons stjärna fungerar så är detta en av Sveriges bästa hästar, men 1640 meter är kanske inte hans distans och därför så tror jag att han väljer att starta honom i Hapers Hanovers lopp. Läs gärna intervjun med Kent Knutsson "Max Fluks inbjuden till Elitloppet"

Då Max Flukt är en glasbit skörare en skörast är anledningen till att jag inte tycker att han ska gå ut i Elitloppet riskerna är så enormt stora.
En hel och regelbundet startande Max Flukt jättegärna för visst verkar han vara något alldeles speciellt men … nej jag vill inte se honom i elitloppet.
Nu är det klart, Conny Nobell kommer till Elitloppet. Skitskoj!! Läs gärna artikeln "Conny Nobell startar i Elitloppet"
Också klart att Malabar Circle Ås startar i Elitloppet efter det att han vann Lotterian i Neapel
En mycket intressant joker är klar för elitloppet, Italiens bästa häst, blott 4-åriga Fairbank I
Med en mycket bra insats på V64 så låter det som om vi får se Victory Tilly för den femte gången i Elitloppet. Även Citation är nog klar, man har inte hittat något fel på hästen efter den klena insattsen senast. Jag är också tämligen övertygad om att Spring Ray får en inbjudan under morgondagen och att Jag de Bellouet inte kommer. Kraven för att komma är för orimliga och galoppen senast gör nog att kretsen runt hästen väljer att inte starta i Elitloppet.