Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 2093 ggr
Rickard007
0

Travspelare inte djurväner?

Aftonbladets travsida har en fråga som lyder:
**"Vad tycker du USA:s regler för spödrivning?"
BRA: 14.5%
DÅLIGT: 85.5%
**
Det är ju fruktansvärt att hela 15% tycker att deras regler är bra! Hästarna är djur och inga maskiner sinnessjukt asså vill dem att hästarna skall få ont? Helt obegripligt för mig.
De har nog aldrig haft någon mer fråga som bara borde ha ett svarsalternativ. Sjukt!

Nijo
0

jag är mer förvånad över att 85% tycker det är dåligt,,,,,är väl mer ett bevis på hur okunniga de flesta är, inklusive dig i detta fallet rickard.  Att driva med spöet känns knappt något alls på en häst, elr en bättre förklaring så ALLA förstår, hästar får INTE ont för att pisken används under lopp.

Det är varelser på 500kg, vill dem inte springa så gör dem inte det och då hjälper KNAPPAST en pisk.

men det är kanske för mycket begärt att svenska travfolket ska ha denna kunskapen?

Rickard007
0

#1, NEJ men det finns ju en anledning till varför vi i Sverige inte har sådana regler och varför man blir bestraffad för om man överstrider dem…

Nijo
0

och det finns en anledning till varför dem inte har samma regler i USA……

Vi svenskar som är löjliga, pisken känns inte på hästarna. Ron Pierce som sade det också när han var i sverige.

Rickard007
1

Om den inte känns, vad gör den då för nytta?

Nijo
0

för att pusha hästarna och skärpa till dem, precis som kuskarna skriker och jagar på dem, men ska vi förbjuda det också? kanske är psykiskt knäckande för hästarna…………..

visst kan en pisk kännas, självklart, men någon smärta är det knappast för hästarna. Vill du att en häst på 500kg ska känna något så får du nog se till och dänga till den något riktigt rejält med en spark.

Rickard007
0

#5, "precis som kuskarna skriker och jagar på dem, men ska vi förbjuda det också? kanske är psykiskt knäckande för hästarna………….." Det är ju förbjudet!!! Du kan bli bestraffad för "oljud".

Nijo
0

då är min fråga, har någon kusk någonsin blivit bestraffad för oljud? finns kuskar som tex Peter untersteiner, han skriker som en galning under loppen och alla vet om det, trots det blir han aldrig bestraffad.

om jag inte har fel så är bestraffningen baserad på att man kan störa andra hästar/ekipage om man för oljud och det är inte tillåtet, inget som är skadligt för hästarna……..men som princip sak hade man kunnat jämföra det med att använda pisk.

Rickard007
1

#7, Japp händer titt som tätt!

EDIT: Tog 5 sekunder att hitta ett lopp:
http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=483311&loppId=628692

didrikflorhed
0

jag tycker att USAs Kuskar ska blibehandlade som hästarna blir men i sverige blir det kankse 1 gång per trav att hästen gör illa sig att kusken slår på den med sitt

ja gillar inte se hästar lida med sår överallt

amandahandersson
0

Jag tycker vi har bra regler när det gäller spödrivning i Sverige, och jag tycker de använder spöet FÖR MYCKET i USA.

#1, pisken känns visst. Eller det kanske inte känns för en häst att bli slagen blodig??????????????????????????????????
Okunskap eller inte, men jag tycker det gör ont med blödande sår!

Nijo
0

ni snackar mycket skit!

kuskarna ska bli behandlade på samma sätt? ok, ta ett gummiband och smäll på min rygg, det känns men det gör fan inte ont och mer än så är det inte för hästarna. Det är djur på 500kg med enorma muskler, ni KAN INTE tro att hästarna får ont för att en liten vekling till människa använder pisken? och till 90% så slår kuskarna på sulkyn elr skyddet så att det inte ens rör hästen.

om pisken förbjuds så ska det även förbjudas de sparkar som hästarna får inom ridsporten för att den ska sätta fart.  Men det är knappast aktuellt.

jag har då aldrig sett en häst med sår på ryggen som kommit på grund av att pisken har använts, väx upp småtöser!

Travel
0

Orkar inte ens kommentera. Jo förresten! 

Klart att det gör ont om det missbrukas. En häst känner ju en elstöt från stängsel eller en fluga som kryper på kroppen.

En annan  sak vad gäller pisken. Varför kan en galen hingst på 600kg helt vika ner sig bara den ser pisken, är det för att hästen är rädd för vindraget?

Det gör ont! och hästar har kommit in från banorna tex i Frankrike både blodiga och med blåsor ( säkert i Sverige också ) Så visst är det bra att vi har djurskyddsregler. handlar inte om mesighet utan om sunt förnuft vilket tydligen inte alla har.

Förresten,  Usa är ju kända för att tänka på djurskydd och på solidaritet ( att jag tog det ordet i min mun ) För i Usa är det ju inte bara pengar som styr!Så om Ron Pierce säger att det inte gör ont då mååååste ju det stämma. Vem ska växa upp egentligen, snacka om godtrogen. Nu kom jag på! är inte Ron Pierce ordförande i Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök?

ina-scot
0

#11 Vakna törnrosa vad har vikten med kännsel att göra skulle feta männskor känna mindre än smala ?? kom in i matchen helt ute och cyklar du kan ju fråga din vän ludde hur KIT LOBELL såg ut efter PdA När QUUIN L vann ingen vacker syn

Nijo
0

precis ina-scot, feta människor känner mindre för samma sorts slag som görs mot en small människa,,,,det är ett självklart faktum!  säg inte att du är så dåligt utbildad så du inte fattar att ett slag på någon som väger 80kg känns mycket mindre på någon som väger 500-600kg bestående av muskler!

och självklart baserar jag inte min åsikt på vad ron pierce har sagt, utan det baserar jag på de år jag varit aktiv och hållt på med trav och däribland träning av hästar och även vad jag sett o lärt.

Min erfarenhet är att dte är jävligt svårt att piska en häst så mycket så att den får en massa blodiga märken, det krävs något extremt och sådant är inte möjligt i lopp,,, vad som händer i träning är en helt annan sak och är inget som regler kan styra……..

ina-scot
0

SOV DU GOTT I DIN DRÖM

Rickard007
0

#12, #13, Ty för medhåll.

Miii4
0

"och till 90% så slår kuskarna på sulkyn elr skyddet så att det inte ens rör hästen."

- FÅR man göra så? Nääe, inte va ja vet.

Vad gäller skrik under lopp så sitter domarna, som ni säkert vet, oftast inomhus och högt upp. Dom hör ju inte!

Cnox
0

sen beror det väl helt på om man bara "petar" med spöet eller om man verkligen slår. hur stark man är och så.

electra
0

#17 När det gäller bestraffningar tar måldomarnämnden vid behov hjälp av övriga tävlingsfunktionärer; körkontrollanter, ekipagekontrollanter, starterpersonal etc. Så oljud e rätt lätt att döma om man vill, i den mån man e säker på vem d e som låter…

Velikij
0

Man kanske inte skall dra så stora växlar av en opinionsfråga med bara två alternativ? Jag misstänker att det finns travintresserade som taktikröstat för att "försvara" travet! Skulle tro att en "vet ej"-ruta hade ändrat bilden en aning - hur många travintresserade av olika grader är så insatta i drivningen på andra sidan Atlanten? (Själv tycker jag att den är vidrig, men jag svarade inte på enkäten eftersom den var så tunn.)

Flywithme
0

Precis som att inte hästarna skulle känna ett spö bara för att de väger 500-600 kg… vilket skit snack! Det är därför hästar oftast är livrädda för ett spö eller?

Nijo
0

men är du en idiot? jag har väl inte sagt att en häst inte känner spöet(såfall hade det inte funnits något syfte med att använda det), men att jämföra att piska en människa mot en häst är LÖJLIGT! Hur svårt är det att förstå resonemanget med att en varelse på 500-600kg muskler inte får lika ont av en smäll som en människa får.

Att en häst blir rädd för spöet har säkerligen att göra med träningesmetoder där en del tränare använder piska under träning för att den ska reagera under lopp när den tas fram. Möjligheten finns att det missbrukas på en del hästar under träning. Men det är fanemaj inte ofta en häst är rädd för ett spö, väldigt sällan jag har sett det.

Sedan kan jag hålla med om att det finns en del extrema fall i USA

Rickard007
0

#22, Nej men du verar vara en, saxat ifrån ett tidigare inlägg av dig här: ".. Vi svenskar som är löjliga, pisken känns inte på hästarna. Ron Pierce som sade det också när han var i sverige…"

Minnesförlust?

Flywithme
0

Är det inte ofta en häst är rädd för ett spö? då har du inte träffat många hästar! De flesta hästar är livrädda för spö… undrar varför- för att de förknippar det med smärta kanske? Jag menar inte heller att hästarnas värsta minnen av spö kommer just i lopp utan som du säger snarare i träningen… just för att ge den effekt att hästen presterar mer mot sitt yttersta.. Hästen vet nog mycket väl att när den ser eller känner att pisken kommer fram så gäller det att öka annars blir det hårdare slag i nästa rapp….

Vet att det finns vissa som ger hästen en stöt utav en EL-påfösare i samma stund som man ger ifrån sig ett visst ljud - o hästen förknippar sen ljudet med det, o ökar farten! Tycker du det är helt Ok också???

Nijo
0

men rickard, väx upp! det är en princip sak, självklart känns det, även en fluga känns på en häst,,,,,men att känna något och få smärta av det är 2 vilt skilda saker.

flywithme, nog fan har jag träffat många hästar under mina år, född och uppväxt med trav och träning av hästar. Att använda el-påfösare tycker jag absolut inte är bra, mer kommenterar jag mig inte i den frågan.

divansson
0

Tycker det är rent idiotiskt att de ska driva hästarna så mycket.. Det hjälper inte att sitta och slå hårt som *pip*  med en piska på en trött häst.. Jag tycker sverige har bra regler ang drivning!

brovve
0

men snälla rara….i sverige är dem flesta fall av felaktig drivning bara något som ser fruktansvärt mkt värre ut än vad det i själva verket är…det är VÄÄÄÄÄLDIGT få hästar som verkligen tar skada fysiskt av hård drivning. Sedan är det som Nijo nämner här tidigare, många hästar är säkert mera rädda för piskan än ändra, och dethar att göra med träningsmetoder och annat, och det är enhelt annan fråga än det som rör regler kring spödrivning i lopp.

amandahandersson
0

#27, vi snackar inte om Sverige, vi snackar USA.

copiad
0

Hallå vakna! Ni förstår väl att Nijo bara driver med er?!!!

julianaS
0

nijo du är ta mig **** du**** än vad jag någonsin kunde tro. mer än så säger jag inte för jag skulle bara upprepa det travel redan sagt!!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

Hannna
0

#13 Usch ja. Såg det loppet för inte så länge sedan. Fy sjutton alltså :( Kit Lobell kom då aldrig till start mer. Vilket är helt förståerligt efter det loppet…

copiad
0

Äh sluta nu Hanna! Kit Lobell hade ju MAAAASSOR av muskler och var stor och stark. Hon kan ju knappast fått ont av enhandarna och sparkarna… Eller hur NIJO??

Nijo
0

ska vi snacka om enstaka fall nu? då kan vi dra denna fråga hur långt som helst.

Det körs sjukligt många lopp varje dag och sjukligt många hästar startar och av dessa så kanske tar det illa på 1% pga någon idiotkusk och sedan ska hela tavsporten hängas på grund av det?

kuskar som driver för hårt blir ju också bestraffade, så vad är problemet? fallet med kit lobell vet jag inte riktigt, men det var väl ganska längesedan och kusken blev även bestraffad sedan?

hade drivning och pisk inte gett effekt så hade metoderna SJÄLVKLART inte använts! men sedan det får hästar att springa snabbare i många fall så används det också.

de som sätter upp reglerna för travsporten vet ju också vad dem gör, det finns knappast något syfte att använda travsport som djurplågeri vilket är en ganska självklar sak och som ingen här på TiF verkar förstå. Det går inte att ha en offentlig sport med stora spel och mycket publik som baseras på djurplågeri, och därav kan en piska och USA.s regler inte dömas på det sättet.

Hannna
0

#33 Ja men Nijo vad tror du egentligen? i USA är det TILLÅTET på banor att hästar tävlar med SMÄRTSTILLANDE! Vill du ha det så? De får spruta i dem anabola steroider, hormon preparat av olika slag, lasix. Kanske inte konstigt att de inte känner något…

Hannna
0

och hästens känselceller har inget med storleken att göra.

Om du Nijo tycker att den amerikanska travsporten har ett gott djurskydd, ja det får stå för dig. Varför tror du det bara finns en endaste häst i världen hittills som lyckats vinna det största loppet för 2-åringar och det största loppet för 3-åringar? Eller varför de flesta läger tävlingsskorna på hyllan efter 2 ynka säsonger på travovalen, jag menar, nog borde de tåla mer än några enstaka lopp per år??

Nijo
0

Hanna, smärtgränsen för en häst på 500kg muskler och en människa på 70kg är väldigt olika för sammas sorts smärta, det är enkel anatomi.

dra inte in andra saker i diskussionen som att tävla med olika preperat i kroppen, men det är inte djurplågeri att gå på anabola steroider, men visst kan det tyckas konstigt att tillåta sådant i en sport.

Sedan är det en HELT ANNAN sak att hästarna lägger av i tidig ålder, har inte ett jävla skit att göra med pisk elr regler. Är helt upp till att de följer ett annat koncept med att låta hästarna tävla mycket och hårt under tidiga år för att tjäna sina pengar och sedan lägga av,,,,vad är det för fel på det? finns väl inget som säger att det ska vara bra att låta en häst tävla tills den är 12 år gammal.

Till sist har jag inte sagt att jag tycker USA.s djurskydd är bra, allt jag har sagt är att jag inte tycker det är dåligt. Allt är inte svart och vitt som alla verkar tro, särskilt den som formulerade frågeformuläret.

ina-scot
0

#36 Varför är det inte djurplågeri med anabola steroider ?? det är en tillväxt hormon som skall tass i uppbyggande syfte en kort tid inte hela livet

USAs travsport är en riktig förre bild HAHAHA klart som fan den är kass inga profiler många hingstar är nästan sterila DOM TAR DÖD PÅ TRAVSPORTEN

brovve
0

de som sätter reglerna i USA är säkerligen inte helt okunniga, dem har koll på det dem gör, sedan om någon enstaka häst far illa utav det är en helt annan sak, så sker även i sverige trots vårat regelverk.

Som nijo säger, inget är svart eller vitt…i sverige får man dricka alkohol men inte röka marijuana exempelvis…trots att alkohol bevisligen är mera skadligt och mera dödligt än just marijuana…inte alltid sund logik eller bara svart och vitt bakom alla regler och lagar.

Travel
0

Intressant att jämföra med alkohol och marijuana, Visste faktiskt inte att det entydigt är bevisat att en joint är bättre än ett glas rödvin. hmmm vem har gjort den forskarrapporten som överbevisar de som säger något annat. Jamaicas regering eller?

Tillbaka till detta heta ämne. I USA är det pengarna som styr och inget annat. Så är det bara och har inget med djurskydd att göra. Tycker faktiskt att några av er verkar lite väl naiva. Tycker varken USAs sätt att se på drivning eller medicinering är bra, tex en häst som får blödande magsår av att starta och därför måste ha lasix bara för att kunna tävla, då är något fel. ca 70-80% av alla travare tros någon gång fått anabola. klart som faan inte det är sund djurhållning. Så nä brovve jag tror faktiskt inte att de har koll eller mera att de blundar.

Tex det är förbjudet att dopingtesta i NHL,NFL så tror ni verkligen att hästarna sköts annorlunda? Eller att det endast är någon enstaka häst som far illa?

Jag menar inte att de plågar djuren men de har inte alltid god djurhållning och för mig som hästägare så vill jag tävla och ha roligt men samtidigt kunna sova gott om natten. Men det är vad jag tycker och vi är alla olika. Men ett glas vin skulle vara gott nu, vet bara inte om jag vågarGråter

Rickard007
0

#39, Hehe :)

Hannna
0

#36 Klart man inte kan jämföra en människa med en häst. Men som någon sade innan, de känner ju varenda liten fluga på kroppen..Och får närmast panik när en liten blinning biter dem. Jag har inte sagt någoting om djurplågeri, utan djurskyddet. Tycker det inte är så sunt i amerika. Jag menar, är det tillåtet att tävla med smärtstillande i kroppen så säger väl det allt.  

Jag tycker den amerikanska hästhållningen utanför banan är bland de bästa. (Av det jag sett) Hästarna är väldigt lugna, jag menar inför paddock systemet i Sverige och det skulle bli fullständig kaos! Inte ofta man ser dem pulla i lopp(hur skulle det gå med deras tömmarna?) Hanteringen av hästarna utanför banan helt enkelt är inte sämre än någon annanstans. Det är just reglerna och kulturen kring tävlandet, jag tycker inte man kan försvara det. Man kan inte komma och säga att det är bra för hästarna på någotvis.

Nijo
0

för det första så styrs travsporten i sverige av pengar precis lika mycket som i USA.

för det andra så är anabola steroider ett läkemedel som stärker kroppen och gör hästen/människan starkare, kan tyckas konstigt för en sport, men djurplågeri är det inte trots det kan finnas en del små biverkningar.

att få blödande magsår av att tävla, händer även i sverige och behöver inte alls ha något att göra med regler för travsporten, utan om indivduella hästar som inte klarar av det.

Fortfarande har jag inte sagt att USA har bra regler så släpp det! men jag tycker inte att de är dåliga regler heller, hästarna blir för fan behandlade som kungligheter där! Vad gäller travsport är de i USA minst lika kunniga som oss, nog fan vet dem vart gränsen går för vilka regler som ska tolereras.

Hannna
0

#42 Nej men du försvarar reglerna och den amerikanska travkulturen. Kungligheter, ja, UTANFÖR banan kanske. Och man kan inte jämföra Sverige och USA, det är så ofantligt mycket mer och större prispengar där borta att tävla om, så nog styr pengarna mera därborta än i Sverige. Mycket, mycket mer.

Ja det där med magsår, visst det finns i Sverige med, men dem tävlar INTE sjuka, utan att de blivit friska först. I USA ger dem ju lasix så de kan tävla MED magsår. Skönt. Lasix är ungefär som en drog, har de blivit behandlade med det kan de inte prestera bra utan preparatet.

Nej jag kan verkligen inte förstå hur någon kan försvara de reglerna. Om de är kunniga eller ej de personer som kommit fram till dem, det spelar ingen roll. En gnutta sunt förnuft räcker i det här fallet.

Nijo
0

handlar mer om att jag inte vill döma ut de regler som USA har, dem har hållt på med travsport länge och tagit fram många fina hästar, så något rätt måste dem väl göra?

har själv inga problem med att springa/idrotta med smärtstillande eller andra preperat och vilken elitidrottare gör inte det i någon grad?

men nu är det som så att denna fråga gällde spödrivningen i USA och inget annat, jag står fast vid att jag inte tycker det är en dålig regel.

Hannna
0

#44 Javisst har dem tagit fram många fina hästar, men på vilka grunder? Hur har dem nått framgångarna? Jag tycker inte det är rätt att jaga hästarna så och använda sig utav olika preparat. Det är trots allt djur. Har du sett dem amerikanska unghästarna? Så fruktanvsärt uppdragna en del. usch.  Jaha, så du tyckte det var helt okej med Jaggens uppvisning i Elitloppet och Prix D'Amerique förra året? Jaja. Värdig vinnare var det.

Nijo
0

vad jag fått reda på så var borde det knappast ha klassats som dopning med tanke på hur lite medel det fanns i hästen, så visst tycker jag att det var en värdig vinnare av elitloppet. Tror absolut inte han hade varit sämre utan den lilla mängd preperat det fanns i hästen.

fungerar det på människor så fungerar det väl på djur? visst är det tråkigt för sporten, men det är inget som skadar hästar eller människor mer än några mindre biverkningar i en del fall.

ina-scot
0

du måste ha fått kraftiga biverkningar i alla fall lägg ner

Velikij
0

Jag tror absolut är travspelare är djurvänner rent generellt, men  för det första får man kanske bena ut vad kollektivet "travspelare" består av, och för det andra vad som får oss att reagera.

Gruppen travspelare, det är allt från fru Olsson som köper en Harry i ICA-kassan för 38 kronor till  egenföretagaren X som utan att blinka slänger in 12000 på toton av pengar som kanske inte passerat genom skattesystemets alla kanaler. Vad som förenar fru Olsson och herr X är att de faktiskt har chansen att stå med en kupong i näven inför sista avdelningen som innebär chansen till Potten! Säg då att det står och väger mellan två hästar sista 50, och den häst som Olsson eller X har markerat har chans att rädda hem storpotten bara kusken ger hästen ett sista rapp - kan vi då begära att fru Olsson eller herr X (eller Du och jag!) i det läget tycker att kusken borde avstå från det där  kanske inte helt regelmässiga rappet som kan "fördela miljonerna"?

Personligen tycker jag att det vilar ett stort ansvar på aktiva och funktionärer att se till att regler efterlevs. Däremot är jag tveksam till om vi som "travspelare" kan förväntas att alltid leva upp till att vara de djurvänner de flesta av oss tror oss vara. Skulle vår miljonhäst förlora är jag rätt övertygad om att vi kan tänkas påstå att konkurrenten drev ojust, inte att vårt lir förlorade på att kusken var för snäll mot hästen…

Nej, vill vi vara trovärdiga i vårt motståndstagande mot hårda drivningar måste vi nog ta ställning mot piskbruket redan innan sådana här situationer uppstår! Att vi inte vill se det amerikanska yviga bruket av spöet verkar uppenbart, men är vi beredda att kräva att körspöna tas bort i vårt land, på samma sätt som skett i Norge? Skall vi acceptera påståendet att våra kuskar endast använder spöet i korrigerande syfte, eller lurar man oss med det snacket? Hur lurade är vi, och hur vilseförda vill vi bli?

Nijo
0

spöet används lika mycket för att skärpa till hästen så att den förstå att det är allvar och ska ta i, något som tränas upp i träningen.

Bästa hade varit att antingen inte tillåta spö som i norge, eller att släppa det mer elr mindre fritt som i USA.

Men USA har väl koll på saker också, nekade Noel Daley tränarlicens igen, avstängd 270 dagar pga dem hittade otillåtna medel i stallet.

Velikij
0

För min del anser jag inte att man skall förbjuda körspöet i Sverige, men jag tycker att kuskarnas argument att man bara använder spöet som "korrigering" och som ett medel att förhindra olyckor upprepas väl ofta. Mig veterligen händer det inte fler olyckor i loppen i det piskbefriade Norge.

Att samma namn år efter år återkommer i toppen på listan över bestraffning för felaktig drivning visar att en del anser att det är värt att konsekvent tumma på reglerna för att vinna osportslig fördel, och STC borde oftare utdöma avstängning efter ett visst antal drivningsförseelser. Bötesbeloppen är ju avdragsgilla och mest symboliska, kanske för att få oss åskådare att tro att funktionärerna ser allvarligt på det felaktiga bruket av spö?

Absolut_Luks
0

Är det bara jag som tycker att Nijo tror att han är bättre på trav än oss alla andra?

"och självklart baserar jag inte min åsikt på vad ron pierce har sagt, utan det baserar jag på de år jag varit aktiv och hållt på med trav och däribland träning av hästar och även vad jag sett o lärt."

Vi som inte gillar USA:s spö föring är helt okunniga då eller?

Hannna
0

#46 Nej men Nijo så är det med samtliga dopingfall vi får i Sverige. Det rör sig bara om några mikrogram, men det räcker ändå för att åka dit! Karenstider är karenstider och de ska följas. Jag kan inte förstå hur någon kan försvara att det är okej att ex ge en häst smärtstillande om den är halt och tävla med den. Det är definitivt djurplågeri i mina ögon.

Som tur är kommer vi aldrig få samma drivningsregler här i Sverige som finns i USA. Eller för den delen andra regler om medicinering m.m.

Nijo
0

Hanna, jag sade inte att dopning var bra elr acceptabelt, men ni frågade mig om jag tyckte att jaggen var en värdig vinnare av elitloppet när han åkte ditt för otilåttna medel i kroppen och jag står fast vid att jag tycker det var en värdig vinnare eftersom hästen hade varit lika bra utan de små medel det fanns i kroppen.

Med det menar jag inte att det är acceptabelt att använda dopning i någon form, jag är för "fair play", jag anser dock inte att det är djurplågeri.

Detta har inte varit en fråga om att vi ska ha samma regler i sverrige, jag tycker vi har bra regler. MEN för det behöver jag inte tycka att USA har dåliga regler och jag tänker absolut inte döma dem för deras metoder och regler av travsporten.

Absolut_Luks, SJÄLVKLART är jag bättre än alla andra och jag vet precis allt som finns att veta! nöjd?

fortfarande har jag rätt till min åsikt och den måste självklart baseras på den erfarenhet jag besitter och har av trav, sedan om det är rätt eller fel ligger mer i betraktarens öga. För mig så är det min åsikt i denna fråga och diskussion. Vi lever i en värld med olika uppfattningar av saker och ting, tur att alla inte tycker likadant?

brovve
0

#39…oxfords universitet samt ledande medicin forskare.

Regisseur
0

Jag tror att pisken känns, har hästen möjlighet att känna en fluga som landar, ja .. det säger väl en hel del. Det räcker med att peta en häst med ett spö, och den reagerar.

Nijo
0

ännu en gång, det är skillnad på att känna något och att få ont av något.

exempel: att slå ett barn så att det får ont har inte samma effekt på en vuxen människa som är större och har mer muskler, det känns möjligtvis men det gör inte ont.

är det verkligen så svårt att förstå?

Regisseur
0

Du kan ju prova rappa dig själv med pisken en gång, så hårt som en häst rappas med den.

Jag kan se skillnad på att känna något, och att få ont, men med tanke på att kuskarna inte direkt "petar" med pisken i stridens hetta på dessa djurs känsliga hud får mig att må illa. Bara för att dem är tävlingsdjur innebär det inte att de saknar känsel.

Nijo
0

men en häst rappas i regel inte hårt av pisken och oftast så slår kuskarna på sulkyn elr något skydd mest för att få något svar av hästen och visa att det är allvar. Sådant vet hästar bland annat från träningen också då flera tränare använder pisk.

att slå med en pisk på mig känns mer än på en häst på 500-600kg bestående av muskler, det är en självklarhet!

Regisseur
0

Jag tycker det är okej att använda pisken, såvida den inte används på hästen i form av ett slag. Att få hästen att skärpa till sig, öka takten osv genom en touch kan jag inte se något fel med, bara hästarna inte behöver känna smärta/obehag.

Bara för att hästarna väger mer än oss, behöver de inte betyda att de inte känner lika mycket, dem saknar ju inte känsel för det? Dem känner allt ungefär som vi gör, om inte bättre. Deras hud är ju hyperkänslig för flugor och annat, det ser man ju om man går och ut och tittar på hästarna en varm dag i hagen..

Nijo
0

men herregud! jag ger upp, orkar inte diskutera mer.

Regisseur
0

Kanske tog det slut på motargument *ler*

Nijo
0

nä, mer att jag har skrivit 20 inlägg och alla har mer elr mindre varit liknande med samma motargument hela tiden, ändå fortsätter alla att komma med samma argument i VARJE inlägg.

Regisseur
0

#62, Aivan, då vet jag om ursäkt isåfall, orkade inte läsa igenom hela tråden. Nåja, uppenbarligen kan alla inte ha samma åsikter, och jag accepterar att du har din(a).

Hannna
0

#58 Det är förbjudet att slå på skydd/vagn/utrustning med spöet.

Nijo
0

även förbjudet att skrika, driva för hårt och trängas för att ta sig ut/in i spåren.

betyder inte att det görs……..

Regisseur
0

#64 Är det inte bättre att man slår på något annat än hästen? :o

Hannna
0

#65 Nej men det är ingen regel, att kuskarna alltid gör det. Snarare ett undantag.

DubbelE
0

nijo.. jag tycker du skriver i almänhet väldigt korkade kommentarer, du verkar iaf inte kunna nånting av reglementet eller djurskydd.

Idawg
0

Detta har kanske redan sagts i tråden, jag vet inte för jag orkar inte läsa hela.

Men om nu de inte känns alls om en liten gubbe på ca 80 kg sitter med meterlånga piskar och slår, hur kan de komma sig att vissa fd travare är livrädda för spön? För att de låter?

Jag vill att du ska argumentera och ta upp nackdelarna med spön än att bara uttala dig: DE GÖR INTE ONT!

Men, hur ska du kunna veta om de gör ont eller inte när du inte är någon häst med bara muskler som utsatts för piskarna i hårda lopp i USA? Har du varit en häst i tidigare liv?

Och ja, du har sagt att du vet mkt om trav bla bla bla. Men vet du om följderna på travarna efter att travgubbarna sitter och flåkör? Tydligen inte..

Idawg
0

Om hästen inte springer fortare när man manar på den med tömmarna så kan de antagligen inte eller så vill den inte de. Varför då gå på med pisk och knäcka hästen?

Nijo
0

för att många hästar springer snabbare med pisk, de tänder till extra när pisken kommer fram.

haha, ganska självklart att de antingen inte kan springa snabbare eller vill inte, vad ska det annars vara? Men travet har blivit en sport med mycket pengar i där det gäller att få hästarna till att prestera max.

Det är på både gott och ont, men så är det väl med många sporter.

Idawg
0

De är för mycket pengar inblandat i sporten så vissa människor glömmer bort hästarna..

Nijo
0

det är troligen sant, men sporten lever till viss del på grund av att det finns så mycket pengar inblandat.

Jag har dock aldrig under alla mina år inom travet sett en häst behandlas illa.

Rickard07
0

#73, Sparken i en värmning (!) på Solvalla ifjol av en amatör var inte vacker att skåda. Men hästen tog väl inte direkt skada av det men ändå.

Nijo
0

inte sett så kan inte kommentera det

Rickard07
0

*#75, Inte? Du måste i alla fall ha läst om det, var stora reportage.

Nijo
0

nope, såvidare det inte var det patetiska som förstorades upp för ingenting. Folk tycker att allt är djurplågeri nuförtiden,,,,finns väl de som tycker att det är djurplågeri att tvinga hästarna stå i små boxar också? Eller att "tvinga" dem till att springa……

amandahandersson
0

Nijo, har du "under alla dina år i travet" ALDRIG sett en häst behandlats illa? Jag kör "bara" ponnytrav,  och jag ser VARJE tävlingsdag människor som är gör fel mot deras häst. De kanske inte är direkt elaka, men de handlar på fel sätt som man inte ska göra mot ett djur!
Och varje tävlingsdag jag är på när det är stortrav ser jag också felaktiga handlanden som jag tycker man ska undvika.

Och ja, jag tycker faktiskt det är mindre snällt mot hästen att tränga in den i en liten box! Det finns LAGAR på hur stor en box ska vara, efter hästens storlek. Så att slänga in en häst i en för liten box kan leda till konsekvenser och ses nog som djurplågeri ur mångas ögon.

Nijo
0

vad som är att behandla en häst "illa" är en bedömningssak och jag har aldrig sett en häst behandlas illa utifrån mina perspektiv.

Av alla djur vi har i sveriges så behandlas mycket troligen hästarna absolut bäst av alla.

Hästarna i sverige lever lyxliv jämfört med alla andra djur(kanske inte hundar o katter till viss del)

Amandah, du är väl medveten om hur hästar behandlas i många andra länder och hur många som slaktas för att dem uppför sig illa.

amandahandersson
0

#79, nej för dig verkar det ju inte gå att behandla en häst illa.
Hur kan man göra det!? Hästen KÄNNER ju ändå ingenting!! Hmprf….

Hästarna i Sverige har det bra, men det finns också dom som har det helt klart MINDRE bra. Jag önskar att alla hästar i världen kunde ha det bra, men tyvärr kan jag inte förändra det, och det kan ingen annan än de som behandlar hästarna dåligt.

Och ska man tänka så när man ser en häst som far illa? "Aah, men i ett annat land är det värre, nu låter vi det där vara".

Det funkar som inte så! Man ska inte blunda för verkligheten.

Nijo
0

och miljontals människor behandlas illa också……..

varför skulle jag inte tycka att det går att behandla en häst illa? och varför skulle en häst inte känna någonting?

Varför skriver du så? det är precis som om jag skulle skriva att du tycker hästar är idiotiska djur, amandah.  Det vill du inte hoppas jag och lika väl vill jag inte att du ska skriva skit om vad du TROR  att jag tycker om hästar.

Jag är född och uppväxt med hästar och trav, självklart kan en häst uppleva smärta och självklart kan hästar behandlas dåligt. MEN jag har aldrig sett det inträffa eftersom jag anser inte att en pisk eller de verktyg tränarna använder för att en häst ska skärpa till sig är djurplågeri.

TexasTour
0

Det är inte piskan i sig som är problemet utan sättet den används på!

Piskan skall i första hand användas till att korrigera en häst för att undvika en potensiellt farlig situation.

I andra hand kan man använda den för att mana på sin häst. Detta sker genom att "peta" på den över länden, inte genom att slå sk. enhandare. Det är väl den stora skillnaden mellan svenska regler och de utländska (U.S.A & Frankrike), att man måste hålla i tömmarna med bägge händerna samtidigt som man använder piskan.

Nijo
0

ja? som sagt, jag har aldrig sett en häst som behandlats illa och särskild i sverige så finns det knappast någon häst som får ont av en pisk. Får användas max 3ggr i ett lopp och oftast är det för att skärpa till hästen om den strular eller att få fart på den över uploppet.

Det är ganska svårt att komma undan med djurplågeri för tränare eftersom det finns alltid folk som är med på dagarna o sköter träningen, troligtvis stor risk att tränaren blir anmäld av en Medarbetare om felaktiga metoder används.

Det måste vara ganska svårt att vara aktiv inom travsporten om man inte är en djurvänn

amandahandersson
0

Nijo nijo… Du säjer att du är uppvuxen med trav, men har aldrig sett en häst blivit illa behandlad. Då kan man ju fråga sig hur du egentligen bedömmer vissa siutationer, och vilker sorts respekt en häst förtjänar.
Jag är yngre än dig, och jag har sett väldigt mycket tråkiga och dåliga saker hända mot hästar. Både på och utanför travbana.

amandahandersson
0

Nijo nijo… Du säjer att du är uppvuxen med trav, men har aldrig sett en häst blivit illa behandlad. Då kan man ju fråga sig hur du egentligen bedömmer vissa siutationer, och vilker sorts respekt en häst förtjänar.
Jag är yngre än dig, och jag har sett väldigt mycket tråkiga och dåliga saker hända mot hästar. Både på och utanför travbanan.

Nijo
0

Det är med stor sannolikhet på grund av att vi har olika perspektiv för vad som innebär med att behandla en häst illa.

amandahandersson
0

Det vill säja, du har en ganska konstig syn på hur man ska behandla en häst.

amandahandersson
0

Det vill säja, du har en ganska konstig syn på hur man ska behandla en häst.

Nijo
0

varför då?

Det går inte att bedriva en verksamhet inom en sport som innehåller dålig behandling av tex hästar, vi har lagar och regler mot sådant i samhället och travsporten. Sedan finns det kontrollanter som skickar ut för att observera tränare. Alla stora tränare har mycket personal med dålig lön, men dem jobbar med det dem gör eftersom de älskar att arbeta med hästar och skulle inte tveka 1 sekund innan dem anmäler en tränare för djurplågeri.

Av alla hundratals och tusentals tränare vi inom travet så är det i stort sätt inga anmälning som görs för hur behandlingen av hästarna är.

Så om det är någon som har en konstig syn av det hela så är det du amandah.

amandahandersson
0

Amen snälla! Öppna ögonen nån travtävling på stallbacken, eller gå och kolla på en ponnytravheldag! Då får du se hur det fungerar.

Folk får varningar för felaktig drivning, felaktigt bruk av körspö… Ponnykuskar bli avstängda för detta. Jag har själv sett skräckexempel på hästar som blivit bokstavligen spöade. Är det okej?????????????

Visst, det är bra att du ser att Sverige är ett bra hästland, det tycker jag med. Men allting har en baksida också, och  man kan inte blunda för den.

Nijo
0

jag har varit på många travtävlingar och på stallbacken. Mina föräldrar har varit amatörtränare på jägersro.  Men visst får just kuskar böter för drivningar och för mycket användning av spö, MEN det är löjligt eftersom det är knappast något som kan kallas för djurplågeri och illa behandling av hästar det man ser i svenska travlopp. Alla i branschen vet om det och det är lika löjligt varje gång en kusk får böter för lite drivning eller råkat nudda hästen 1,2ggr extra med spöet.

Tro mig, jag vet hur det fungerar!

Nijo
0

Men kuskar blir just avstängda då vi har regler, jag tror knappast det finns någon kusk som kör häst för att plåga den, inte i Sverige i alla fall och den kunskapen borde du ha amandah om du nu är aktiv inom travet.

amandahandersson
0

Men Nijo, om du nu vet hur allt fungerar… Har du ALDRIG sett en häst bli illa behandlad!? Antingen blundar du, eller så har du tur.

Jag vet att kuskar inte kör lopp för att plåga hästar. Men hurru, troru att travet går ut på ENBART lopp?
Vad tror du händer på träning, i stallgångar, i hagar, i stall?

Trav är mer än löp!

amandahandersson
0

Och om du nu vet hur allt fungerar. Kan du reglamentet????

Hannna
0

#94 För att veta hur trav fungerar behöver man inte kunna hela reglementet. Ingen kan hela reglementet vågar jag påstå.

Nijo
0

hehe, typ.

Trav är mer än löp, visst. Men som jag sade innan så arbetar det mycket folk hos de stora travtränarna och de arbetar för en relativt dålig lön. Men de gör det för att de älskar att arbeta med hästar och därav tvekar inte många av dessa att anmäla en tränare som behandlar en häst illa i den mån att det kan tolkas som djurplågeri.  Nästan alla håller på med trav för att de tycker om att arbeta med hästar och allt som hör till, därav finns det respekt för djuren automatiskt.

Undantag finns det väl alltid,,, finns säkerligen någon enstaka tränare som behandlar hästar dåligt. Men någon sådan tränare har jag aldrig sprungit på.

Sedan finns det faktiskt hästar som är lite galna där lite mer extrema metoder måste användas för hästens bästa så att den inte skadar sig själv eller andra, i de fallen kan säkerligen folk misstolka hur hästen behandlas.

amandahandersson
0

#96, jag tror säkert att proffstränarna/skötarna där sköter sina hästar väl. Annars skulle ju deras framgångar inte varit möjliga!
Men trav-Sverige är inte bara proffs. Det finns amatörer också.
Och det finns folk som är vidriga mot sina hästar!
Jag har mött på diverse "galna" hästar, men anledningen till att dom varlit galna har varit att dom blivit uppfostrade fel eller illa behandlade som unga. Precis som människor finns det hsätar som är lite speciella, men så länge dom uppfostras på rätt sätt och med rätt respekt brukar i alla fall en eller två människor kunna hantera den.
Hästar som är direkt farliga har ofta blivit utsatta får våld, och har inte haft det bra.

Hannna
0

#97 Menar du amatörer, som man är om man bara har travet som hobby, eller att man är amatör på det man håller på med? Amatörtränare/kusk har ingeting att göra med att man skulle vara amatörmässig i det man gör, utan det syftar på att man inte har travet som yrke, utan bara som hobby med ett annat yrke vid sidan om. Vi har måånga riktigt dukitga amatörer i landet, Kent Knutsson och Dan-Åke Olsson för att nämna två som alltid levererar.

amandahandersson
0

#98, menade ingenting mot amatörerna, menade bara att travets värld är mer än bara proffs. Så man kan inte dra slutsatsen att alla travare har det bra för att våra proffs är nogranna.

Jag håller med om att vi har många duktiga amatörer. Vad skulle travet vara utan dom!?

Nijo
0

ännu en tråd med 100 inlägg, sätter stop för diskussionen nu? haha

Rickard07
0

Skulle precis upplysa Texas Tour om det, hehe.

Rickard07
0

Vem är det?

Hannna
0

#102 Tränaren själv sade(jag antar att det är samma fall, tror inte två axevallatränare blivit anmälda för djurplågeri under så kort tid) att hästen under inkörning hade lagt sig med vagnen på, och för att hästen inte skulle bli skrämd och få problem under den fortsatta inkörningen så försökte tränaren förhindra detta genom att använda tömmarna då. Vet inga detaljer, men tränaren sa att det handlade om ett olyckligt missförstånd. Om hästen lagt sig ner med vagn och allting på är risken stor att hästen blir dum att köra i framtiden pga att den blev rädd vid inkörningen. Vilket inte är bra det heller. Inte kul att vara travhäst om man är rädd för sitt jobb..

Nijo
0

men det är på detta sättet som media skrämmer upp alla och får folk att tro tränare plågar hästarna. De som inte är insatta får fel uppfattning om travet och hur det går till vilket är sorgligt.

Det är bullshit och inget annat

Nijo
0

Inte kul att vara människa och ha ett tråkigt jobb heller, men nog fan måste man gå och jobba för att överleva:( ,.hade bytat liv med en tävlingshäst vilken dag som helst!

Rickard07
0

Hmm lär vara en mycket liten tränare, annars skulle det väl stått "stjärntränare" osv…

#106, BYTAT? Haha.

Woody
0

Häftig tråd. Jag har en icke framkommen infallsvinkel (om jag inte missat något bland alla inlägg) i frågan om smärta - icke smärta hos en häst.

NIJO - du hävdar din åsikt rätt beundransvärt  - mot hela den stora massan. Man kan väl ibland tycka att det blir lite för många invektiv av typen "idiot" , "dum i huvet" , men du är kanske inte ensam om det här (jag läser inte allt utan dyker in ryckvis). 

Du förefaller, liksom många av oss, ha en gedigen bakgrund/erfarenhet/kunskap inom travet. Men du gör en rejäl felbedömning i din argumentering i grundfrågan (smärtbedömningen) - beroende på att du uppenbarligen inte har några smärtfysiologiska kunskaper.

Det handlar nämligen inte ett dyft om vare sig kroppsvikt, muskler eller deras storlek - det handlar om antalet ytliga smärt/känsel nervtrådar per ytenhet. Numerären styrs av vilken art men tillhör men också genetiskt inom respektive art. En muskelbyggare kan därför ha betydligt känsligare hud än ett spädbarn (tro mig - som läkare har jag sett många bamsar skrika av smärta för ett fjuttigt nålstick och jag har förvånats över knäpptysta småttingar).

Hästen har desutom fler smärtnerver per ytenhet än människan så mänskliga jämförelser låter sig inte alls göras i detta ämne.  

Vi är heller inte kapabla att bedöma smärtgraden hos någon annan än oss själva som enskilda individer. "Jag har hemskt ont"!  Svaret: "För det där lilla? Nej, det är omöjligt!" är mycket vanligt men alltså fullständigt absurt. 

Eftersom häststackarn inte snackar så kan vi bara gissa utifrån vad vi ser. Kan en häst skena för ett blinningbett, så har den måhända jävligt känsliga och jävligt ytliga smärtnerver…  Jag tror stenhårt på att lättare pisk"rapp" än vi anar, kan åstadkomma smärta hos en häst - utan att det behöver synas i form av sår eller kvarvarande rodnader. Men det är en tro (visserligen hyfsat uppbackad av smärtfysiologin) och inget annat!

Läge att lägga ner tråden och koncentrera oss på andra vilda debatter?

amandahandersson
0

Vi ser att det förekommer fall där kuskar/tränare går över gränsen, och faktiskt är rent ut sagt dumma mot hästarna!

Sverige är ett bra land, här förekommer det inte mycket djurplåger - MEN det förekommer! Det behöver man inte vara smart för att lista ut!

Nijo
0

Det förekommer även mord, mobbning, misshandel här i världen och det finns lagar i samhället för att bestraffa de som går över gränsen.

Så blir även amatörtränaren som gick över gränsen på Åby.

Nijo
0

skillnaden är väl att det väldigt sällan blir samhällets lagar som går in och straffar en kusk/tränare som begår ett tjänstefel, det är STC.

Rickard07
0

Kusken är Fredrik Jonsson.

TexasTour
0

Frågan är:

Gjorde det ont på hästen när tränaren slog med piskan?

Svar A = Ja det anser nog de flesta (enligt vad jag läst mig till så fanns kännbara svulnader på hästen efter loppet då veterinären granskade den)

Svar B = Nej det gjorde inte ont på hästen han väger ju ca 500kg…någon som anser detta???

Ber om ursäkt…kunde inte låta bli Nijo :-)

Rickard07
0

Hehe, fråga nån som vet varning på Woody :)

Nijo
0

Texas, jag kan få en elefant att få ont om jag slår tillräckligt mycket och hårt med en pisk. Vart vill du komma?

Han gick mot reglerna genom att piska en häst 13ggr när man enbart får använda den 3ggr under ett lopp.

men självklart står jag fast vid min argumentation att en pisk känns inte lika mycket på en häst som en människa då den är större och kraftigare. Fast woody kan ta fram och visa mig studierna som finns på att en häst känner smärta i lika hög grad för samma sorts slag som en människa, det hade uppskattats och då får jag möjligen ändra min åsikt.

Hannna
0

#116 Woody förklarade det ju redan?! Se inlägg #108

Du kan inte "mäta" på två människor om de får lika ont av samma sorts slag, (se Woodys inlägg igen). Men Hästar känner ju och blir märkbart irriterade om de får en fluga på sig, så det säger ju en del om deras känslighet. Sedan att de tål mer smärta är en helt annan sak(men de känner ju fortfarande att det gör ont), de är ju bytesdjur/flyktdjur, ska aldrig visa sig vara svaga, tills sista blodsdroppen..

Nijo
0

Hanna, woody sade, ja? jag kan säga mycket och det betyder inte att det är sant. Jag köper inte resonemanget förren jag får se en studie eller liknande som bekräftar det. Möjligt att det är rätt och att jag har fel, men hästar tåler mer smärta som sagt.

kontentan är ändå att på det sättet som pisken används i travloppen överlag så upplever inte hästar smärta eftersom det hade inte varit acceptabelt med djurskyddslagen att bedriva en rörelse/sport där djur plågas.

Finns undantag där enstaka individer går över gränsen och bestraffas.

Woody
0

Vad säger ni Amandah och Hanna?

Vi får nog ge upp försöken att övertyga Nijo om att han kanske har fel i detta fall. Det tar för mycket energi. Han har sin tro och vi vår. Det i sig är väl inget att orda om eftersom smärtupplevelse hos häst inte precis låter sig underkastas studier. "Hur ont har du nu på en skala 0-5"? 

Det som fick mig att skriva mitt långa inlägg var Nijos uppenbara okunskap avseende att det skulle vara vikt eller kilon som avgjorde smärtupplevelsen. I så måtto borde han kanske inte med så permanenterade åsikter ge sig in på områden som inte är hemtam i.

Låt oss glädjas åt att vår travsport är såpass fri från felaktig användning av körspöt. Att kuskar slår på skalmen eller bara lägger pisken på hästen kan väl inte ens vi "smärttroende" ha några invändningar mot. :-)

Tack H och A för ett bra jobb! Vi hörs under andra rubriker.

amandahandersson
0

#119, ja det är väll lika bra att låta honom leva med sin tro. Haha.

Nijo
0

haha, då får ni tycka att det är "okunskap" som jag o flera tränare delar i denna fråga.

Inget bra om alla sveriges hästar plågas i travlopp och i träning, ganska dålig sport och jag undrar hur det går igenom med den djurskyddslag vi har…….

vad gäller studier så skulle jag tro att det går att kolla upp genom att mäta hjärnfrekvensen vid ett slag/s.k smärtupplevelse hos en människa/djur? vilket innebär att man inte behöver prata. Om det gjorts på djur eller går har jag ingen aning om…….bara en tanke som kanske är dum eller smart?

Hannna
0

#121 Man använder aldrig spö i träning(väldigt sällan i alla fall), mer än kanske när man lär unghästar, och då piskas dem verkligen inte. Det är sista ca 400m av loppet som de blir drivna. Sedan får man ju dra gränsen var man vill, det finns många som anser att trav är djurplågeri.

ina-scot
0

Ta en titt och räkna när proffsen kör i morgon hur många slag som delas ut sista 300m, en rolig tävling(tragisk) gissa vilken kusk som slår mest

Hannna
0

Det är ju inte bara spödrivningen. Rycka i munnen är också ett väldigt vanligt inslag , och det är väl inte heller så skönt? Kommer speciellt ihåg de gånger Victory Tilly någon gång i spets slappnat av sista biten in mot mål.

Nijo
0

ina-scot, gissa?vem leder busligan? inte är det ludde tror jag…….

frågan är väl snarare vem som INTE använder pisk mycket och driver över uploppet, svaret är Örjan…..

Rickard07
0

#125, FB LARSSON!

Elma_vip
0

Nijo, Hur kan DU veta att hästarna inte får ont? Bara för att de inte visar det så känner de garanterat smärta ändå. Du har ingen aning om hur en häst känner, om den får ont eller inte! Den enda som kan svara på den frågan är hästen, som tyvärr inte kan tala.. Så du lär aldrig få reda på om den får ont eller ej.

ronamic
0

Herregud, var du tvungen att bumpa den här tråden igen? =)

Elma_vip
0

Oj sorry..Är första gången jag är inne på denna sidan :P

Bertil
0

Inget att säga sorry om, tvärtom STORT Välkommen!

Nijo är inte den skribent och anda som denna sajt strävar emot. Så du har ditt fria val att skriva vad du tycker, så länge som de allmänna skrivreglerna återföljs.

mvh
Bertil

Elma_vip
0

Okej. :P tack så mkt :D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.