Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 648 ggr
Travel
0

Bästa Hästarna 2007

Vad tycker ni om 2007 som snart ska sumeras.

Årets Häst Commander Crowe tack vare att matchningen gjort att        mystiken och drömmarna finns kvar

Årets sto Giant Diablo världsrekord är världsrekord senast var det allas vår Victory Tilly!

2-åring Arnie Super Jazz (obesegrad) om jag är objektiv Lord Capar men varför ska jag vara det? :-)

3-åring Adrian Chip är ju fantastiskt bra och skulle faktiskt kunna bli nominerad som årets häst också!

4-åring Going Kronos för att egentligen är han nog bäst. Synd att det inte är lika spännande längre.

Äldre Giant Superman vilken revanch detta år, varit med där framme och tillslut fick han sätta dit dem 2 ggr på rad. Åbys stora säger väl allt 1,2,1 i de tre heaten.

demon_sid
0

Du har ej glömt den som alltid vinner ?
Tyvärr…Järvsofax..

MEN jag lägger nog min räst på C Crowe lätt.

Travel
0

Visst Järvsöfaks är ju fantastisk, men samtidigt är ju konkurrensen (rättstavat?) begränsad hos kallbloden. Dessutom vinner han ju alltid dessa priser. Dags för en annan nu, tycker jag.

demon_sid
0

Japps tycker jag med , men han lär bli nominerad, men hoppas för guds skull han losar nu . Då det ej har varit den uppståndelse kring han i år som tidigare…

brovve
0

adrian chip bästa 3åring kanske?

Travel
0

Ja självklart ska Adrian Chip vara årets treåring hur kunde jag glömma!!!!!!!!!

Travel
0

Förresten så har jag ju skrivit det också :-)

brovve
0

:)

UnoX
0

Kommendör Kråka är outstanding.

Rickard07
0

Årets Häst Commader Crowe. Här behövs ej motivering. Troligen obesegrad. Segrar som Derbyt, BC o.s.v. Outstanig. Världens bästa 4 åring?

Årets sto Camilla Highness. Tänt till enormt. Stor segrar i Finland och Italien och även sto lopp och V75 guld här hemma.

Årets 2-åring Lord Capar. Förhoppningsvis håller han nästa säsongen och säsongen efter det med.

Årets 3-åring Adrian Chip. Hambo 2a. Stora segrar på andra sidan Atlanten med. Några vinster här hemma finns även i bagaget.

Årets 4-åring Bowling Inferno. 3a i Derbyt. Flera V75 segrar. Seger i Eskilstunas 4 åringstest. Flera br aplaceringar i tuffa gäng.

Årets 2-åring sto Mycket dålig koll… Åkes Mystical Ann kanske?

Årets 3-åring sto Sissel Godiva, självklart val om hon vinner BC nu med. Annars het kandidat. Utmanare Nursery Rhyme och Lie Detetcor. Vinnaren av BC utser jag till den bästa.

Årets 4-åring sto Vala Boko. Derbyförsöks vinnare. Stochampionatet vanns enkelt. Kammat hem allt i princip då hon vart kry.

Årets Äldre Giant Superman. Två storsegrar och båda som skräll. Tänt till ordentligt.

Årets Stall PETRI PURO Innehavare av Årets häst samt Årets sto och har ju även Fama Currit som troligen lär springa in över miljonen. Självklar vinnare.

Årets Klassklättrare Meadow Zoot. Började i ett klent klass 3 lopp där han vann fruktansvärt enkelt från dödens, fortsatte med en triumf i finalen av Klass 3 på Valla. Trots 10:onde spåret vållade det inga problem. Vann enkelt. Därefter följde han upp med en Klass 1 seger på Valla ifrån spets. Efter det NY finalvinst. I stenhård konkurrens var han inte så jättebetrodd, tog ner allt från dödens. Och senaste starten var brons, även där från dödens. Visat extrem skalle och styrka.

Årets lopp Elitloppet, fartfyllt, händelserikt och en tät slutstrid.
Olympiatravet. Stenhård fransman mot en tjurig Åke ledde till tuff slutstrid där med.
Stoeliten Valla 26/5. Riva Del Sole's mosning var mäktig.
Harpers Hannover. Världsrekord och kross!
Sprintermästaren. Packat fält och segraren oviss till det sista. Bra fart.

Årets kusk Johnny Takter. Flera stora segrar, Derbyt, Oaks, BC. Kan bli ytterliggare en BC vinst. Samt kommit tillbaka på ett kanonsätt och kör mkt bra.

brovve
0

personligen tycker jag going kronos är en bättre 4åring än bowling…men det är ju bara min åsikt… :P

Rickard07
0

#10, Japp det tycker jag med, MEN han har ju inte direkt lyckats i år.

brovve
0

tycker du inte? jag tycker han har varit jättebra faktiskt..och att vara 2.a i ett försök i elitloppet väger iaf i mina ögon tyngre än att vinna v75 eller något 4årings test på esiklstuna.

Han har ju dessutom vunnit en del lopp så som ina scots ära osv.
Och varit 2.a i ytterligare några riktigt fina miljonlopp, trots galopp och omöjliga löpningar.

Rickard07
0

#12, "Man minns inte den som är 2a".

Jo asså han prestationer har varit bättre än Bowling Infernos MEN han har knappast levt upp till förväntningarna i år. Favorit i Elitloppet och alla andra stora lopp som han torskat i. Därför blir det lite av ett antiklimax. Bowling däremot ahde inga direkta förväntingar på sig, man förstod att han var en duglig häst mer.

Han har dessutom bara sprunget in 400k sämre än Going…. Det säger väl en del. För skillnaden på de 2 är ju ganska stor. Penninga skillnaden borde vara det x5 typ.

amandahandersson
0

Det enda jag har att kommentera…

ÅRETS STO är hårt mellan Giant Diablo och Camilla Highness.

ÅRETS 3-ÅRING är utan tvekan Adrian Chip.

ÅRETS 4-ÅRING är inte Going Kronos, utan Commander Crowe.

demon_sid
0

Jo visst är det Commander Crowe som man minns .
Som rickard säger ingen "kommer ihåg en 2a".
Så är det faktiskt….
Kolla Hockey Guld i VM ingen bryr sig losa en final .
Inga hyllningar osv….
Bättre vinna ett 3 dje pris mera glädje då. 
Sen fick juh Going Sitt namn på allas läppar förra året.
SEN VETTE Faen om han skulle rå på Commander I dagsläget…
Frågan är om ngn gör det.

Han skulle nog ej göra bort sig i Solvallas lopp PÅ Lördag. Men skillnaden mellan PURO och LUDDE sitter emellan örona….

Visst är Going Kronos en "undantagshäst" eller va det sverige behövde just då…..Frågan är on han drar lika mycket folk till banorna nästa år….
Tyvärr är det ofta så att ingen kommer mera än det du prestera sist tyvärr….
Kolla SALOS tavla den kommer folk mera ihåg än NÄR HAN rädda OS guld och ALLA Vm Guld sverige tog när han var som bäst….

Så är idrottvärlden….
Känner Salo så det var ej så jvla kul när folk KOM in i SPELBUTIKEN och kasta haranger över han då….

Mvh Fredda

Rickard07
0

"Han skulle nog ej göra bort sig i Solvallas lopp PÅ Lördag. Men skillnaden mellan PURO och LUDDE sitter emellan örona…."

Hehe klockrent.

demon_sid
0

Skönt man kan skriva objektiva saker utan att bli PÅHOPPAD Räcka ut tungan.

Men Ludde är LUDDE med det skall ingen ta ifrån han. Han ger travet den action den behöver för gå framåt med.

För hur kul skulle det vara höra Eriks och B GOOPS Örjans samma fraser i vinnarcirklarna med…

Utan Robban Och Ludde skulle det ej ens vara kul med trav ! Cool

Men nu skall vi ej spåra ur slingan . Den handlade om de som skall permieras. Men ganska lätt diskutera annat med.

ina-scot
0

Tycker JÄRVSÖFAX är värd alla priser han får

RICKARD och DEMONEN ni kan inte mena allvar mellan CC och GOING KRONOS att bara jämföra dom är inte rättvist mot CC vill åter komma senare maten är klar

Hannna
0

Årets häst & årets 4-åring: Commader Crowe.  för att hamna här måste man vunnit något(stort) lopp också, inte bara presterat fantastiskt, för Going gjorde några riktigt vassa insatser.

Årets 3-åring: Adrian Chip. Svensk: får man väl säga Sahara Dynamite eller Sissel Godiva. Breeders är ju fortfarande kvar.

Årets Sto: Camilla Highness, utan tvekan!

Rickard07
0

#18, Vad menat du? Att CC är så ofantligt mkt bättre eller? :)

ina-scot
0

#20 nej tyvärr inte ännu, men bytt ut GOING mot CC i dom lopp som GOING varit med i så hade CC inte varit 2a kanske 3a-4a för GOING är klassen bättre för tillfälligt därför sveriges BÄSTA HÄST

amandahandersson
0

#21, varför har han inte vunnit dom loppen då?? om han är sveriges bästa häst?

ina-scot
0

#22 Dåliga spår ,Bort körningar àv ludde  men hästens prestationer KAN man inte blunda för,  blir det GIANT SUPERMANN är det skandal men jag tror inte han är ens nära

Rickard07
0

#23, Jaha men…. Det handlar väl om ekipaget…

amandahandersson
0

Sundsvall Open tyckte jag faktiskt att Going Kronos skulle ha vunnit om han nu är så bra som Ludde jämt och ständigt säjer. Lite ödmjukhet skulle nog passa.

Going är en kanonhäst - inte på tal om det! Men han är 4 år och har en kusk som faktiskt skulle kunna bytas ut (enligt min åsikt)

Travel
0

Varför är det skandal om Giant Superman vinner pris?

ina-scot
0

#24 NÄ där har du riktigt fel  ÅRETS HÄST heter det väl ? sen finns det ÅRETS KUSK ( måste bli J.TAKTER)

#25 helt rätt AMANDAH låt J TAKTER köra

Arthur_Dent
0

Årets Zlatan - Ludde. Två skåningar som förgyller tillvaron.

Årets Djurgården - Going Kronos. Med hela vägen men räckte aldrig riktigt ända fram.

Årets IFK Norrköping - J Takter. Välkommen tillbaks.

Årets Svennis - SHJ. Som alltid toppresultat. SHJ behöver dock jobba lite på fruntimmersfronten för att komma upp i samma skandalfaktor.

Årets Ljungskile - P Purjo. Inte störst förutsättningar men bragdartade resultat.

Årets Fredde Ljungberg - Conny Nobell. Stora förväntningar, många skador, få framträdanden.

Årets Hammarby - Alla hästar jag sympatiserar med och spelar på men som sällan räcker till vinst. Men jag lovar vi kommer igen.

Harrygirl
0

#24 VA, har de infört Årets Bästa Ekipage i år? ;)

amandahandersson
0

#26, inte är det någon skandal att Giant Superman vann, men om nu Going är så bra som Ludde säjer borde väll han ha vunnit?

Harrygirl
0

#30 säger*, väl* … var bara tvungen hehe

Rickard07
0

#30, Japp borde vunnit enkelt, vell. Hehe den gillar du Harry :)

VÄL*

amandahandersson
0

#31, nu låter du som min svenska lärare! Han skällde på mig för det lilla stavfel jag skrev i min uppsats! x)

Harrygirl
0

#33 Haha, det tycker jag är rätt av din svensklärare** …så du lär dig ;-)

Rickard07
0

#33, Menar du ordet väl? Det är mitt favoritord p.g.a 90% felstavar det. Mestadels väll, men det sjuka vell, att lyckas få två stavfel i ett ord på 3 bokstäver - heroiskt!

ina-scot
0

#26 2 bra lopp på hela året annars bara hängt med längs sargen det är inte mycket att hänga i julgranen man ska väl se till hela året eller

Travel
0

Förstår faktiskt inte hur du tänker! gjorde 3 bra lopp på Åby. vunnit 5 lopp varit 2:a i 6 lopp på 16 starter bla 2:a i norrlands grand prix (eller något) 5 i elitloppet och fyra i olympiatravet. Förrutom segern i Sundsvall open trot. Där han bla slog Going Kronos. Insprunget 3.415.000 kr. Inte illa pinkat för en häst som hänger med! Jag säger inte att han är självskriven men att det skulle vara skandal om han van det är ju väldigt konstigt tänkt.

Reflektion: Som Peeercy hade sagt. Going Kronos har vunnit 6 och varit 2:a i 4 på 13 starter INTE vunnit något storlopp alls! Tjänat drygt hälften nämligen 1862000 kr. De två gånger Giant Superman och Going Kronos möts har alltid Giant Superman vunnit head to head, elitloppsfinal och Sundsvall open trot. Going Kronos har bara vunnit lopp mot betydligt enklare motstånd så egentligen borde det vara en större skandal om Going Kronos fick något pris alls.

Därmed inte sagt att Giant Superman är en bättre häst men det enda sättet att mäta är på resultat. Du kan ju inte ge pris till någon för att han "egentligen" är mycket bättre än resultatet.

Upp till Bevis Ludde! Till dess länge leve CC

Rickard07
0

#28, Hehe det är inte så att du är fotbollsintresserad? ;-)

#37, Stämmer prima. Du har inte rört vinglaset idag va? ;)

TexasTour
0

Skall Jonny Takter bli årets kusk? Har ni tittat alldeles för djupt i glaset? Hans siffror är inte direkt i närheten av kuskdemonen Björn Goop (vet att du håller med Nijo:-) Jag kan säga att jag hade vunnit Derbyt & Breeders Crown med Comander Crowe om jag fått köra, den hästen är helt sjukt bra och det är inte Jonnys förtjänst att segrarna gick dit. Missförstå mig inte, jag tycker att Jonny T är en superb kusk men man måste kunna skilja på bra och övermänskligt :-)

Får inte Björn Goop priset som årets kusk så kan man lägga ner hela hästgalan…då är den inget annat än patetisk!!!

Godnatt, TT

brovve
0

#13…okej..isf bör väl ingen minnas bowling heller? ska man nu jämföra 2or så är going överlägsen iaf i min värld.

amandahandersson
0

#34, äh om man skriv med dialekt så blire VÄLL! Norrlänningar uttalar L tydligt, annat det än sydlandsdialekter ;) Haha, slut diskuterat om det ;) Måste välla (dialektstavning) skärpa mig x)

Hannna
0

Men Björn kan ju inte bli vald till årets kusk varje år :P Jag tror Johnny kommer bli vald, mycket med tanke på att han har haft ett par tuffa år med mycket personliga problem och ändå kommit tillbaka till toppen igen.

Rickard07
0

#39, Nej det är jag medveten om, han har egentligen inte gjort ett skit bakom CC. Men i andra lopp….

Kullgren
0

Visst Takter är väl en i kusktoppen,men börjar inte hyllningarna bli lite väl många? Kihlström, Adielsson, B. Goop mfl är minst lika bra. Personliga problem borde ju inte vara någon merit för att vinna priser då kan ju lika gärna Bergh vinna… Spelmissbrukare…

demon_sid
0

Björn goop bli årets kusk ??? SNARARE ÅRETS bort väljare….. ETT CITAT JAG Skrev på travcafet som väckte starka känslor.,,.,,

En reflektion över en vanlig åby dag

skrivet av demonen (83.227.82.10)

Tillbaks till StallSnack V65, V5 & DD

Kollade en dag Stall goop selar ut sina hästar i 5 LOPP Kör pappa GOOP deras hästar medans Sonen Björn kör favoriter från andra stall i samma lopp…

Konstigt han syns mera än erik då…

Den enda erik väljer köra är ÅT FAR sin…
Skillnad på folk och folk DÅ B GOOP körde åt 5 olika stall mot sitt eget…
THAT SMELL in my blue!

PS ina Scot…

Going Kronos VAD har han visat i år ???
INGEN KOMMER IHÅG EN 2a som jag skrev….
Sätt upp en annan kusk på HAN kanske han för sitt godkännande. MEN med BLUNDER ludde mellan skalmarna SÅ kan det ej bli succe…

OM du missade LUDDES körning så kolla lunch dd 2 i dag…
Konstigt hans hästar blir scan eller sluta tävla som 6 åringar…

PS konstigt Björn vinner så många lopp…
Tönker på Låten med Tommy Nilsson. Mina färger var blå LOL.

**NÄ In med J TAKTER som årets kusk=)
HAN om ngn har väl haft de känsligaste körhänder på min tid ialla fall när han mår bra.,.,.,.

Tack för ordet FREDDA**

Rickard07
0

Oavsett vilka tränare han väljer att köra åt osv så är Goop jävligt bra.

Nicklas
0

1. Dem var 2 om körningen idag, eklundh var den som svarade och det är väl inget konstigt att ludde kör offensivt på jägers? de flesta har stor respekt för han och släpper ledningen, vilket Eklundh mycket troligen gör nästa gång också.

Hör dock ingen gnälla när andra kuskar som tex Goop kör sönder hästarna fullständigt i spetskörningen, skillnaden är väl att det oftast inte är hästar från hans eget stall han kör som en idiot med.

Årets kusk? Bergh har väl högst segerprocent och han kör nästan bara sina egna hästar, väldigt imponerande. Takter har ca: 16% i segrar och det är väldigt bra med tanke på att han sällan får köra favoriter.

Årets häst? ja, inte ofta en 4.åringär 2.a i ett elitloppsförsök, inte många 4.a åringar som är 2.a i sundsvall open trot och det är absolut inte många 4.a åringar som kan visa upp det resultatet som going kronos har presterat i Gulddivisionen eller det tider han sprungit.

Om commander crowe har varit bottnad eller inte är inte av någon betydelse, hans resultat har inte varit närheten av going kronos, dem 2 har tävlat på 2 olika nivåer hela året och det är inte särskilt rättvist att ens jämföra dem.

demon_sid
0

HA HA kunde du ej hålla dig mera än en vecka…..Flört

Hannna
0

#44 Ofta väljer dem kuskar eller tränare som förbättrat sina siffrorna markant de senaste åren, som då också vunnit några storalopp. (Om inget  ovanligt händer som att någon blir först att vinna över 500 segrar på en säsong, eller vinner väldigt många stora/klassiska lopp.) Takters statistik senaste 5 åren:

2007 (i nuläget) 19 miljoner, ca 15 seger%

2006 6 miljoner, 15%

2005 12000kr 0%

2004 3,6milj 10%

2003 8.2 milj 12%

Jag finner ingen som skulle tänkas vara det istället. Björn når inte upp till sitt toppenresultat förra året, inte vunnit många storalopp iår heller. Stosprintern med Tigger, vad har han vunnit mer? Det enda jag kan komma på just nu?

Erik har tagit en del titlar, E3, Jubileumpokalen mm. Han ligger ungefär på samma nivå som tidigare år.

Vilka mer kan tänkas, Örjan? Att bli vald till årets kusk handlar inte vem som är bäst/kör bäst, utan just vem som har varit årets kusk. Johnny sticker helt klart ut med årets resultat.

ina-scot
0

#37 vill inte alls såra dina känslor för GIANT SUPERMANN men att du är lite färgad är helt okej men att jämföra GIANT & GOING är helt fel dom spelar i helt olika divissoner   DU tycker att GIANT S gjorde 3 kanon lopp på åby han fick ju allt serverat  M.V.H ina

Travel
0

Ja visst är jag färgad, men fortfarande är det så att Resultat räknas! Jag säger inte att Giant är en bättre häst men han har presterat bättre i år. Mycket tack vare bättre kuskprestationer javisst men så är det ju. Serverat i skilje heatet också? ytterspår, lus tempo av Åke men han plockade ändå ner fransmannen!

brutalaccent
0

personligen tycker jag att Robert Bergh är den mest framstående kusken/tränaren i år. stallet har en segerprocent på över 21% själv har han runt 22,5%. han har redan i år sprungt in över 13 mille och han har onekligen vunnit och presterat finfina resultat med sina EGNA hästar; eller vad sägs om Adrian Chip som på 5 starter sprang in över 4,5 mille i staterna samt att han plockade med sig 1,25 mille från Milano här nyligen.

en annan finfin häst han här är i Mac Kindley som på 11 starter/ 8 segrar - sprungit in 770lax och ändock bara är uppe i Brons.

ina-scot
0

#51 Tack vare bättre kuskprestationer, det FBL har presterat bakom GIANT S är väl inga större körkonster ner till blankan och följ den inget märkvärdigt i det ,det klarar t.o.m sonja bengtsson

hade ludde kört likadant med GOING så har han 9st kuskar emot sej då blir där inga luckor  OBS är inget ludde fans men han är en färgklick som behövs

Arthur_Dent
0

#51 Vet i katten, jag gillar Sonja men hålla sig vid plankan är inte hennes signum…

Travel
0

#54 jag är ledsen men jag fattar inte vad du menar?

Arthur_Dent
0

#55, ursäkta, inte lätt at förstå eftersom jag kommenterade #53 men skrev av misstag istället #51… det blev många siffor.

Vad jag menade var iaf att Sonja B inte gjort sig känd för att smyga intill planken utan hellre spelar högerytter.

ina-scot
0

#56 nä det var en dålig jämförelse men hon var ingen stjänkusk precis men FBL är faktiskt mycket bättre  ,

Tycker nog att sonja var en färgklick inom travet på den tiden jäkla färg på dressen i allafall

Rickard07
0

Måste lägga till denna med….

Årets Stallskrik Royal Winner, HELA tiden stallskrik på V75 men inte vunnit, otroligt att så många kan hålla den så fruktansvärt högt som är segerlös på V75 i år. Samt att stallet alltid tror på bra chans om det klaffar osv.