Fransk hårdhet.
Tycker det känns rätt illavarslande för Svensk travsport, att så fort fransmännen skickar upp någon av sina kusar så blir det stenkross.
Vad beror det på? Jag har mina teorier, spetsjagandet och uppullat istf mer spetssläpp och ett jämnare tempo, där de hårda hästarna som varvat på kanontid bara ökar in emot mållinjen. Kanske är det en utopi? Jag anser vidare att vi tagit emot för många medelmåttor som avelshingstar i Sverige, ingen nämmd och ingen glömd… I tisdagens Ronden finns en lista "avelshingstarnas resultat i premielopp" Det mest intressanta i den listan är i mina ögon Varenne och Jag de Bellouet, båda har lyckats i Europa och skulle bli förvånad om de inte käkat upp våra amerikanska hingstar till frukost även på deras hemmaplan… Kolla förresten Commander Crowes stam!
Den dagen när jag köper häst, kommer jag garanterat köpa med fransk/amerikans stam, jag är absolut inte den första som säger det, men å andra sidan med största säkerhet inte den sista heller.
Ta en titt på denna ; http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=607931 Den här kommer bli grymt intressant att följa, även om den är ett år och mycket kan hända, så är det sannolikt en av de intressantaste 1åringarna i landet stammässigt.
När jag ändå är i skrivartagen, jag tänker ta tåget till Paris och titta på Prix D Ameriqe i Januari, så min fråga är om någon vet något lämpligt hotell "på rätt sida stan" som jag kan välja. Övrig info tas tacksamt emot.
Mvh Micce

Ja de har ju sopat rent i de flesta lopp

Jag brukar ju alltid få utstå spott och spe här när jag säger att fransmännen är mycket bättre än oss just nu. Jag tror du har helt rätt i att kombinationen franskt amerikanskt är optimalt. Själv så är mina hästar tyvärr hel amerikanska men jag skull gärna äga en efter Varenne eller jaggen med en bra mamma med amerikansk stam. Dessa brukar dessvärre bli för dyra för mig på Auktionerna.
Sedan ska man veta att det föds betydligt fler hästar i frankrike. Dessutom ser de lite mer syniskt på uppfödningen, om tex Bazire har 100 1 åringar så kanske hälften lämnat jordelivet innan 2 års dagen. och till start kanske vi får se 20 av dessa.
Jag kan skriva under på allt.
Att det föds fler hästar i Frankrike är ganska naturligt, men jag hoppas att politikerna betalar tillbaka pengarna till travet via de kommande spelliscenserna (jag räknar iskallt med det). Hoppas det isåfall blir en knuff i ryggen för det svenska travet, i dagsläget är det för långt mellan botten och toppen.
Svenska hästar är mer veka av sig i jämförelse med franska till stor del för att de svenska loppen är oftast mesiga där "favoriten" spetsar, får bestämma och sticker sedan undan sista 100-200 meterna för att vinna. Detta skapar skithästar som inte kan hävda sig mot de som går i hårt tempo hela vägen, de franska "maskinerna".
Tror ludde nämnde detta i sammandband med en open stretch diskussion där han påstod att resultatet av open stretch blir att sämre hästar som "bara" kan spurta snabbt sista 100 meter på upploppet vinner och det är INGA hästar man vill avla på.
Franskt har alltid varit och kommer alltid vara överlägset dom amerikanska fisarna som stannar efter 1611m
Tur att dom då bara startar över 1609 meter.

Det finns lopp över 2000m, 3000m, 4000m i Amerika. Inte så vanligt dock.