V75 Örebro enl. Bertil
V75 Örebro 2005-08-20
Thomas har med all önskvärd tydlighet uttryckt vikten med att ta spets samt att bakspårsekipagen måste vara något i hästväg för att få se sin mule på målfotot nu när tävlingarna går på Örebros lite speciella tävlingsoval. Eftersom jag är en discipel av Hultmans anda och bokstav (i varje fall denna gång), så har jag siktet inställt på att hitta potentiella ”fast starters”.
Avd 1:
Två hästar med en hästs lucka gör upp om ledningen. Vi skriver 4. Arras och 6. Simb Mirage där den sistnämnde mer ser ut som ett datachip än en travare. Bara ettor och n ollor i raden gör denne manfagre varelse till ett lite vanskligt motbud till den segervane 4. Arras. Den som inte vill riskera att behöva dricka vatten till helgbiffen kan spara sina hushållspengar och singla 4. Arras. Enär jag garderar några favoriter i senare lopp väljer jag att spika 4.Arras.
Avd. 2:
Uthållighet och tålamod är dygder för våra kameler och den långa distansen gör att vi, ingressen till trots, kanske kan bevittna en bakspårsseger. Vi sonderar därför de voltar sist i fältet och finner 9. Extreme Smile vilken har gjort bra ifrån sig på slutet. Likaså väljer vi vinstmachinen 12.Octavius och med namn som minner om kejsar Augustus, så kan det bli en ny viktoria. Han verkar bra tränad och jag sätter inte lördagssnacksen i vrångstrupen ifall han skulle segerstrida. Efter regn kommer sol och det ser vi beviset för i starke 10.Swift Hornline. Dagens Nyheter har honom som bästa spel. Men vi måste ha några framspårshästar också och då ruskar vi om spargrisen lite extra och väljer 1. Hey Mr Millionaire, 2. Mr Hillspot och 4. Kipgoskei. Som ni ser många hästar, men detta är också mycket bra klass III lopp som ska bli spännande att se.
Avd. 3:
Gulddivisionen ser lättlöst ut i.o.m. att startsnabbe och i spets segervane 3.Gazza Degato startar. Men jag vill varna för 9.Digger Crown som är van att möta hårdare hästar än dessa. Mäster har bra form i stallet och kan vinna även med en träbock med flytet som han visat upp på sistone. Därmed är vi hemma i detta lopp.
Avd. 4:
Lärlingar och ston, vilken mardrömskombination! Panta mormors löständer och kryssa ordentligt. 1.Riva del Sole blir troligen fast på innern, men hennes kapacitet motiverar en plats på bongen. En Untersteiner får segertipset med 8.Euro Star Grace. Vem tar ledningen, frågar sig vän av ordning. Ja, inte vet jag men troliga kandidater är 2.Bolets Fransesca, 4.Step In och 6.Hamras Gavotte. Jag tror att 4.Step In klarar att hålla 6.Hamras Gavotte utanför sig och då kan fröken Olofsson segerdefilera med sin lilla kelgris.
Avd. 5:
12.Max Flukt!!!!!………………….Njae, jag tror som Thomas att det kan vara värt att även ta med 13.Tunk Nafets. Startnumret bör inte avskräcka eftersom vi gnäggare inte är vidskepliga. 13.Tunk Nafets möter emellanåt riktiga tuffingar och nar han nu äntligen får tävla på lika villkor som favoriten, så får bilder på näthinnan där Widegrens piska gör segercirklat i luften efter målfållan.
Avd. 6:
Se upp för 9.Ålarökarn som är i god författning och vigör. Själv måste jag nog välja en spik till och det får bli 4.Wealthy. Fast jag har mina dubier ifall Örjan kommer att smygköra honom, nu när finalplatsen är i hamn. Tänk om 7.Dimman slår till!!!
Avd. 7:
”All vår avslutning bliver svår”, skanderar jag och ni tänker kanske: -Är det omöjligt att lösa utan att helgardera???
Nej, då! Jag tror inte att vi behöver kryssa ihjäl oss utan väljer 5.Arn som trots missad plats på valla senast ändå var bra. 6.Mac Mac blir farlig när Erik är den som drar i betslet och det skulle inte förvåna ifall han sitter i spets tidigt. 8.Ebel har bra kusk i sonen Goop och åttonde spår är inte bara pest på Örebro. Vi avslutar bongen med 12.Leffe Blanche om inte av inre övertygelse, så i varje fall på raden.
Jag tycker att du har det mesta klart för dig. Jag tror inte att Örjan fegar ur och smyger hem Wealthy, det brukar han göra med Stefan Hultmans hästar när han är chanslös. Roger Walmann är en ärligare tränare och han har ju stuckit ut hakan och lovat att Wealthy är hans bästa chans i omgången. I avslutningen tror jag inte ett dugg på Leffe Blanche, har du någonsin sett honom vinna bakifrån? Samtliga segrar från spets. Dessutom tycker jag att Mac Mac är överstreckad, Clas Svensson själv tror mera på Eclair D'Inverne som är en bättre häst.
Thomas
Kanske skippar leffe till förmån för Eclair. Jag har ju några timmar på mig att hitta förnuftet.
mvh
Bertil
Nja, då ska inte altid lyssna på mig, läste nyss att även Clas Svensson trodde mera på Mac Mac, pga läget. Och, Jorma valde bort Ebel, som han blev erbjuden att köra till förmån för Leffe
Thomas
Ingen fara Thomas. Jag har gjort en prel. rad som jag ska titta på då och då med en god whisky i handen och Leffe är med faktiskt :)))
hade'
Bertil