V75-4 Örebro 1/12/07
Lopp 7. V75-4. V3-2. Tvilling.
Auto **2140:
**1 Buddy Chapman - Nilsson M 01603 14,1a
2 Ulrica M. - Karlsson M S 11222 13,7a
3 Express Dust - Rönning A 23321 15,1a
4 Belconto - Andersen T 12163 14,8a
5 Ottawa Launcher - Haugstad K 46213 15,4a
6 Empire Tilly - Nisonen M 21423 13,8a
7 Amazing Ribb - Norman P G 32125 14,1a
8 Brian Key - Hellqvist N d5314 13,7a
9 Gloster - Johansson N 52232 12,8a
10 Carpaccio - Wallin T 34126 14,5a
11 Clicquots Sun Rose - Holm A 02112 14,6a
12 Åsundens Fanny - Untersteiner J 11600 13,5a

Bästa lärlingen, typ bästa hästen och kasst spår = 35% på Carpaccio. Mitt tips.
Ickevinnaren Gloster är väl värd att nämnas kanske?
Ulrica M spårar kanske hela vägen?
Ulrica M nära och vinna senast på V75 som du säger rickard spårar kanske hela vägen.
2 hästar höjer sig kraftigt över mängden,,carpaccio och gloster.
Belconte är en kanon ut från start

#3, Han var inte i närheten att spetsa senast på V75 väl?
Belconto tror ja inte kan ta sig förbi Ulrica.

Ulrika M har varit mycket tapper tvåa de sista ggr… värd vinst nu o spårar hela vägen - Gloster i andra hand
Carpaccio är ju bra men har fått snabba pengar och halvdålig senast i billigt gäng efter att ha blivit framdragen i spåren. 14,5 sista 500 om jag klockade rätt, man ska kunna kräva mer av honom. Vilat en månad sedan dess, formen? Inte så het, tycker jag.
Jag gillar Ulrica M., drog i jämnt tempo mot tuffa hästar senast och målfotoslagen. Dock helt fel lutning på resultatraden, tre segrar och nio andraplatser i karriären, kanske ingen tillfällighet? Spår två är dåligt på Örebro dessutom och det är stor stor risk att Belconto hinner förbi från början. Gloster är stark men det brukar vara någon som är speedigare, och han misslyckades ju faktiskt med att plocka ner Ulrica M. senast. Nästan lite bättre gången innan då han pressade Zlatan Bob i 13-tempo hela vägen.
Loppet ser billigt ut i övrigt, kan klara sig med lite färre streck här. Varning dock för Åsundens Fanny, V75-meriterat sto som satt fast med rubbet senast i ett ganska så bra lopp. Hennes kusk har löst kniviga utgångslägen förr…
Jag varnar för Clicquots Sun Rose
#8: Ja, kanske. Lopp i kroppen efter vila…okej insats då. När hon vann överlägset på V75 i somras hade hon….ett lopp i kroppen efter vila. Gott omen?
det var från spets, nu har hon spår 11, stor skillnad. Kusken är inget bra heller så hästen ligger väl sist från start till mål skulle jag tro.
men visst är det en bra häst.
Vad är statistiken för att hästar från spår 11+12 vinner på örebro över 1640/2140m? 1 eller 2%?
här är det nästan ingen som är intresserad eller ens fattar att statistik är av värde…så nu pratar du för döva öron….utom ett par…
mvh
Bertil
Använder man jokersystemet är statistiken guld värd…
#10: Kan faktiskt svara på din fråga, tack vare den utmärkta statistiken på http://www.e-travet.nu/estats/estats/spar.asp
Av 43 V75-lopp (sedan 2002) på Örebro med autostart har 7 respektive 5 procent vunnits från spår 11 och 12. Över kort distans är siffrorna 0 i båda fallen.
Så visst är både Clicquots Sun Rose och Åsundens Fanny kantbollar så det stänker om det. Men plockar man med fem, sex stycken är det ju i alla fall ingen nackdel att veta om att dessa sannolikt mycket lågt streckade kusar har plusfaktorer i bagaget.

#10, Somsagt det är oftare än vad många tror.
finns bara 1 sätt att vinna från de lägena på örebro och det är att avancera till dödens och vinna där,,,men för det så måste man ha en riktigt bra häst.
Bertil: jag tror nog att ganska många på hemsidan är intresserad av statistik,,,,bland annat demon_sid som bygger sin system på det till viss del vad jag förståt…..
Nijo…när jag tog upp ämnet för några månader sedan var massor som svor att statistik är värdelöst…min kommentar var ämnad som ren ironi till de som bör ta åt sig…jag tillämpar väldigt mkt statistik…en placeringsrad är ju också statistik, men det är det inte många som fattar :-)
mvh
Bertil

säg säger statistiken om lärlingar i detta lopp? många som är väldigt orutinerade, det flesta av "topp-lärlingarna" är inte med i detta lopp. bortsett från Tony W och Johan U - och Johan U sitter just på bricka 12. kan han skapa under??
blir det tempo på loppet så är det mkt möjligt att någon av dessa hästar kan vara med där fram? men vinner någon av då??
statistik skiter jag fullständigt i, men jag följer det faktum att hästar från spår 11 och 12 vinner mycket sällan på örebro och överhuvudtaget.

går inte faktum och statistik lite hand i hand???

#18, Asså ibland undrar man vad du tänker med?!
Jag citerar Nordinhanover:
_"Av 43 V75-lopp (sedan 2002) på Örebro med autostart har 7 respektive 5 procent vunnits från spår 11 och 12. Över kort distans är siffrorna 0 i båda fallen."
_Om du missade mattelektionerna i skolan kan jag hjälpa dig, det betyder att 12% vanns av spår 11+12. Alltså MER än var tionde lopp.
Jewish Banker är ju så klar enligt dig, eftersom antalet är 0 på spår 11+12 över kort distans lär ju inte spår 10 ha 25% vinster.
#19, Jo tvillingar tycker jag :)

Rätt kul diskussion om statistik om ngn kan ladda upp en fil jag har över ÖREBROS lopp kan ni få se en rolig sak….
Har alla omgångar på en fil men kan själv ej klistra in det…
Men hinner ej fixa det nu för frugan kommer och vi skall till IKEA och handla nya soffor…

#21, Ska du bli en soffpotatis nu med… Ack ack. :)
Skicka till Bertil?
Ger mig in i leken! Första inlägget här! Säger hej till Bertil som jag känner lite grand sen innan!
Tycker loppet ser svårlöst ut, Aftonbladet spikar 9 Gloster! Provat läget 5 ggr innan och ingen vinst!! Det kallar jag en rövare! Här behövs många streck!
Mvh/K
fel, fel och fel, jag har aldrig sagt att jewish banker är "klar" på något sätt, MEN jag har sagt att han har bra chans OM hästen har bra form.
Men skillnaden mellan spår 10 och 11+12 är trots allt 1,2,3 positioner/längre vilket är mycket avgörande.
Yra vad du vill rickard, men det är inte bra att spela spår som förlorar 9 av 10 lopp, bättre att lägga sina streck på andra spår då. Vinner spår 11/12 så får dem göra det, men 9 av 10ggr har jag rätt och du fel.
Sedan bryr jag mig inte om statistik när det kommer till kuskar,hästar,banor osv, det på grund av att varje lopp är unikt i sig själv med olika hästar och nya förutsättningar.

#23, Trevligt, bara trevligt! Japp, det ser lite knivigt ut.
Travronden har denna ranking;
A: 9
B: 6-10-2-3-12 osv.
#24, Nej men tror du spår ex) 1 är 20% vinster då eller?
Jag helgarderar, bästa hästen vinner inte alltid lärlingslopp, när många orutinerade lärlingar kör som om de stulit hästarna.

Nijo GANSKA ofta ett bakspår vinner en v 75 omgång.
Nu vet jag ej vilka spår du tänker på men i 8 fall av 10 vinner spåren en omgång…………..
1 lopp av 7 är inte mycket, sedan händer det bara i 8 av 10 omgångar? ikke bra. Vad gäller spår 11+12 så är det betydligt sämre facit kan jag lova.
Men jag spelar ofta hästar från spår 9 och ibland hästar från spår 10 om bra häst och spelvärde. Spår 9 är enligt mig ett betydligt bättre spår än 7 och 8.
måste dock nämna att Åsundens fanny såg ut som en kanon senast som fatslåst, hon är riktigt stark och kan säkert vinna från dödens om en väldigt bra dag. Max 5%?

#28, Den dagen Johan U med en häst med raden 11600 blir under 5% i ett lärlingslopp så kan du ringa mig.
yes, jag har ditt nummer!

#30, Japp, jag väntar febrilt :D