Ohlssons "känsla för feeling"
Den 3 november startade Klöver Kung på Mantorp, trots att han såg bedrövlig ut i provstarten, och både kommentatorer och stallhjälpen var säkra på att han skulle strykas. Nu blev inte så fallet, utan hästen galopperade och utgick. Efter loppet sade Ulf Ohlsson till Travnet:
"Han var inte som bäst idag, rullade och for och det var helt klart inte bra. Att han galopperade berodde på att han blev alldeles för rullig".
Det var nog bara Ohlsson och banveterinären som inte såg att det inte stod rätt till med hästen redan före loppet. Igår var det dags igen - så här sade Ohlsson till Travnet efter sista avdelningen igår om Francoso:
"Han svek totalt. Redan efter provstarten fick jag feeling för att det inte stod rätt till med honom, men man kan inte stryka på feeling. Hästen uppträdde hetsigt som han inte brukar göra och i loppet kändes han inte bra. Allt stod inte rätt till idag så vi får kolla upp vad det kan vara för problem. Han gick i alla fall inte sönder eller så och det är inga sådana problem".
Jag funderar på varför man inte kan stryka på "feeling"? Är det inte en självklarhet att en kusk och tränare skall ha känsla för just sådana saker som hur hästen känns inför loppet?
OK, om Ohlsson tycker att man kan chansa med en häst som inte känns bra kunde det vara hans ensak, om det inte vore för att det inte är rätt varken mot häst, ägare eller spelare! Han kunde väl åtminstone ta ett snack med banveterinären om han är osäker?
(Jag hade inga ekonomiska "vinningar" att göra på Ohlsson i något av loppen, utan är bara allmänt förvånad över hans lättsamma inställning till tävlande med icke kuranta hästar.)

Kan bara instämma.
Loy Lavec var inte heroisk helelr direkt, fast den kanske inte kändes dålig i provstarten/värming iofs.

Tror ej det är ngn slump att så fort man spelar U Olsson losar man ;)
Nu spikade jag han ej igår som tur var. Tack rickard du stog på dig. Kollade upp denna UPP Och ned häst och gjorde den bedömningen att den är upp och ned….
Var nära till och med plocka bort den , men tänkte kan ej stå i sista loppet losa på en favorit;) Bättre göra det i lopp 1 istället…

#2, Hehe… Det är sällan jag viker mina åsikter för att jag får mothugg…….. Vilket visade sig vara bra denna gång, men kanske inte nästa.
Men som sagt, nu var den väl inte helt hundra direkt heller men jag är inte förvånad. Den har ju ut min synpunkt svikit förr.
Så du kollade upp den iom min envisa ;-)
F.ö, 15 ggr på Matrixen på UB. Rysligt bra….
stod*
att francoso ska vara en varranangångshäst? sällan jag har sett den hästen göra ett dåligt lopp, var kanske inte som bäst igår. Men fanns det någon häst som tog sig i mål från dödens på den banan???
samma gäller loy lavec som fick dödens på en tung bana,,,,,inte mycket att säga om det.

#4, Oväntat du ska komma med korkade kommentarer.. VAR HAR JAG SAGT ATT FRANCOSO ÄR EN VARANNANGÅNGSHÄST?
Jag förstår att det är tungt för dig jag jag återigen fick rätt gentemot dig, men snälla kom inte med dumma påståenden och en massa bortförklaringar som alltid, det är ganska tröttsamt.
Hästar som kom imål från dödens: Blue Chip Star, Jay Jay Okocha de två minns jag på rak arm. Men Francoso DOG 5-600meter kvar väl? Som favorit… Stark favorit!
Ytterst intressant notering. Jag har ingen lösning, men ett problem är det med startande ofrsächa hästar.