Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 96 ggr
[Göstage]
0

Prix d´Amerique 2021

Idag har Björn Goop chansen att ta sin tredje seger i världens kanske mest klassiska trav lopp, Prix´d Amerique. Liksom förra året kör han fransktränade Face Time Bourbon, som kan ta sin andra raka seger i loppet. I startfältet finns även svenske Power, tränad och körd av Robert Bergh. Min vinnare är dock Jean-Michel Bazire och hans Davidson du Pont.

Normalt sitter det upp emot 50.000 på läktarna, men i år avgörs loppet utan publik.

TV12: 12:00–14:30 Inför Prix d’Amérique
TV12: 14:30–17:30 GS75-tävlingar från Umeå varvas med loppen från Vincennes
Även travets egna kanal (ATG Live) sänder från Paris.

Stjärnkusken Björn Goop blev förste svensk någonsin att vinna superloppet Prix d’Amérique två gånger efter segern i fjol med Face Time Bourbon. På söndag kan han slå sitt egna historiska rekord – när han ska försöka förvara titeln i Paris. – Det är svårt att vinna en gång, två är ännu svårare och tre gånger..., ha ha, säger Björn Goop till Trav365.
[Göstage]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Efter kubbning med Bazire blev det Goop och Face Time Bourbon som återigen stod som segrare. "Det var krig därute", som Goop uttryckte det i segerintervjun.

Björn Goop et Face Time Bourbon s'imposent dans le Prix d'Amérique "Legend Race" 2021 sur L'Hippodrome Paris-Vincennes.Plongez dans l'univers du TROT et déco...
[Göstage]
0

Omdiskuterad sekvens av loppet.

Björn Goop vann sitt tredje Prix d’Amérique med Face Time Bourbon. Det efter tuffa tag längs vägen. – Björn kör rakt på Davidson du Pont. Det var vidrigt fult, säger tv-experten Daniel Olsson. – Det blev en batalj och bråk om positioner, det var tufft av mig, säger Björn Goop om händelsen.
  • Redigerat 2021-01-31 16:49 av [Göstage]
[Göstage]
0

Till skillnad från Olsson och Skoglund i TV-studion tyckte inte Bazir att det var så mycket att orda om.

Bazire om incidenten som inträffade dryga varvet kvar till mål.
[Göstage]
0

Epilog: Björn blev avstängd 11-18 februari för incidenten.

Segerkusken: "Det var ingen publik på plats och den saknade jag."