När ska man ge sig?
Ibland får man se lite tankeväckande saker. Alldeles nyss kvalade Jago på Färjestad, 12 år gammal, 20 dagar kvar att starta…

Hrm, ja det måste jag ju säga var lite onödigt. Hästen har väl inte kämpat ihjäl sig i sina tidigare lopp i år heller…
Konstigt men han ska kanske säljas ändå trist att dom inte kan få ha det bra på ålderns höst ,
Tycker det gäller även TOUT OU RIEN lär inte starta många gånger innan han är skaddad igen tror jag

På Åby fanns det på sin tid en amatörkämpe som hette Einar Andersson. Han hade en ostartad häst som han försökte kvala gång på gång, sista gången några månader innan den föll för åldersstrecket. Det gick inte den gången heller…

#3 Några såna orginal tror jag att vi hittar både här och där. Och hoppet är ju det sista som överger oss amatörer.
Men det finns väl en skillnad såtillvida att hästar som strävat och tävlat i många år och skrapat ihop en (eller flera) miljon(er) kanske gjort sig förtjänta av sin pension nån gång.

#4 Kan bara instämma! Jag tycker likaså att det är tvivelaktigt att exportera hästar som anses som överåriga här. "Järnhästen" Mr Spender (pappa till gode To Be Sir, som vann i lördags) fick fortsätta att tävla i Finland till dess han skulle fylla 15. Han dog i samband med en uppvisning på ett bygdetrav, och det är möjligt att det inte berodde på det hårda tävlandet, men det kändes i alla fall tragiskt.