V75-6 Åby 15/12/07
Lopp 9. V75-6. DD-1. Tvilling.
Auto **1640:
**1 Will Man Vint - Goop B 01160 13,8a
2 Giant Light - Svanstedt Å 11310 14,6a
3 Nice and a Star - Uhrberg T 10604 14,8a
4 Carls Phlueger - Untersteiner P 3d251 13,3a
5 Cobra Kejs - Söderkvist S 64613 13,9a
6 Massimo Fling - Heiskanen V 11334 13,2a
7 Catch the Flax - Takter J 00011 15,8
8 Högstena Enzo - Kihlström Ö 10604 15,7a
9 Mister Sigel - Adielsson E 13d03 15,2a
10 Money for Zack - Zackrisson T 10110 14,0a
11 Spike Dimanche - Forsgren L 41202 14,2a
12 New Photo - Eriksson S 23153 14,5a

Vässsat och klart ?
VEijo ?
Catch the Flax imponerad dock mycket senast

Japps thomas, utgångar e bra ha ;)
Catchen var ruskig sist , men detta år har ej korpens hållit 2 raka segrar många av hans hästar…Men den är bra mycket bra…
Sen är det bara 1a intrycken med . Hinner bli många lopp körda i badkaret innan fredag kväll då jag lämnar in systemn nuförtiden.
massimo fling och catch the flax är förstatipsen i loppet? känns som det.
will man wint och giant light kan hävda sig bra också, startsnabba och bra spår framförallt.

Såg nu det är kort lopp Auto Open stretch …
Ringer en ny klocka. HUR FN skall spår 6 7 8 FÅ bra pos ?
Inte solvallla nu och Smash Express…..
Giant Light Sviker ofta i V7….
Det visar sig i slutret av veckan hur detta lopp körs;)
När det är färdig analyserat.
Mvh Fredda
men massimo fling är RUGGIGT snabb ut och spår 6 brukar vara precis innanför doseringen av banan, så jag tror att han kommer att hamna bra till och kanske ledningen.
men häst 7 och 8 kan sitta i skiten, hehe.
håller med helt om dina första tips NIJO, Massimo Fling och Catch The Flax. tror det står mellan dom också.

Så småningom kommer även analyser hit. Mer informativ.
Har jag missat nåt om Massimo Fling? I lopparkivet ser jag en startsnabb häst som viker sig sista 200, oavsett om loppet gått långsamt eller snabbt? Carls Phlueger slog ju honom med 15 meter senast, låt vara efter att ha fått ett bra lopp. C.P. är startsnabb och kanske körs i ledningen den här gången?
Giant Light imponerar inte när det väl gäller och har varit ifrån sedan genomklappningen i V75-finalen. Catch The Flax är väl det normala förstabudet, mycket snabb ut bakom bilen även om han väl inte plockar en längd på Carls Phlueger eller Massimo Fling… Kanske kan bli en bra position trots allt.
Känns ihåligt det här loppet.

Nordin H.
Tar Veijo ut en häst i V75 så är dt chans.
Han startar ej bara för starta.
Speciellt Massimo. Men alla lopp skall köras…
för 2 starter sedan vek massimo fling sig i spets pga han var inte tränat särskilt mycket inför loppet då han haft något skadeproblem?
orsaken i senaste loppet vet jag faktisk tinte,,,,har veijo sagt något? borde ju ha hållt bättre.
men det är en riktigt fin häst som kanske inte ska gå i spets helt enkelt???

Här kommer den utlovade analysen.
1. Will Man Vint, riktigt usel från 2a utv senast. Varvade på 20(!). Innan dess spetsar han efter viss körning och kommer upp till f500
på 11.1. Het häst i dödens och varvar på myckt snabba 12.7, håller ändock bra efter den öppningen. Klart bra vid segern innan dess. Kanske
lite nedåtform? Står bra inne i klassen och bra läge bra kusk… Trots detta tror jag inte så jättemycket på honom. 48 starter och ej över
300lax inte så imponerande. Dock kuskförstärkning nu. Kanske inte helt borta om Goopen kan göra underverk. Kan öppna så får bra position.
2. Giant Light, inte frack i senaste starten. Hängandes en bit sedan ner i 3 ytter men kört i halsen på honom. Ut i tredjespår 6-700 kvar
men kan ingenting. Underkänt. Inte startat sen det, dunkel form överstreckad? Innan den starten vann han ett V64 lopp spets-slut. Svek i
V75 innan det med. Kanske är en lita för upphaussad häst? Känns inte speciellt het för mig här, plats.
3. Nice And A Star, rygg ledaren, varvar på snabba 13.1 men är en bit bakom då. Håller bra til fjärdeplatsen. Loppet på Kalmar är inte mycket
att hurra över. Dock mot hårt motstånd. Från ledningen öppnar den 11 första 5. Släpper till Wellino Boko, första 1000 på 15.5. Totalt ifrånåkt
tillslut och är nästan 100 meter efter, trots öppningen inte så bra. Innan dess på Valla stenhård konkurrens, uttagningar till Kriteriet.
Dessutom från spår 12. Invändig resa men går ju helt OK. Vid segern slog han Xanthos Crown, från spets - klart bra! Men har lite svårt att
se den vinna här, skräll bara. Distansen med?
4. Carls Phlueger, har jag följt hela året. Trots jag ej spelat senast blev jag glad för att han äntligen fick vinna. Riktigt fint sätt han gör
det med. Visade fin skalle och gick hela vägen in i mål. Fick ett mycket bra lopp dock. Innan dess testar han en bit för ledningen och slinker
sedan ner i vinnarhålet.Öpnnar f500 på 1.15. Varvet på snabbare 14. Ledaren stannar helt i sista sväng och C.P går mycket bra då han får fritt
till slut. Osar form och får han ett fint löpningsförlopp så fäller han alla.
5. Cobra Kejs, visade fin startsnabbhet och spetsade nästan. Ner i vinnarhålet, f500 på snabba 11.4. Ledaren stananr vid upploppet, ner via O.S
och kniper 3e platsen, helt okej! Vid öppnade han inte lika snabbt. Vinnarhål igen och f500 på 12.6. In på upploppet avgör han ganska enkelt via
O.S. Avslutade sådär vid sjätteplatsen via dubbla OS. Känns främst som en fidus på plats, kräver nog smygresa.
6. Massimo Fling, öppnade snabbt senast på 12.7 på varvet. Inte nära att hålla in i mål, sådär. Innan dess kör han till spets och öppnar första 500
på 11.3 och varvet på måttliga dryga 15. Viker ner sig lite väl enkelt på upploppet. Precis han klarar platsen. Inte övertygande. Galopp före det
direkt från start. Revanscherar sig bra i vida spår tll slut, bättre där! Innan dess vinst bakifrån på fint sätt. Jag får uppfattningen att han går
mycket bättre med lopp på rulle, men är mycket startsnabb och Veijo lär köra från start. Från spets tror jag han viker ner sig igen om inte Veijo
kommit på någon lösning som tejpade öron ;-) Men med lopp på rulle har han toppchans. Frågan är om Veijo fattat det själv? Kan vara nyttigt att läsa
intervjuer om hur han vill köra loppet. Ska inte streckas för mycket.
7. Catch The Flax, gick fram med varvet kvar senast och visade fina takter och vann tämligen enkelt. Innan dess vinst med KingGoopen från 3e utv.
Ut i tredjespår 550m från mål. Ytterligare ut ett spår i kurvan och går riktigt bra in imål! Fulltankad med form men aldrig varit ute över aktuell
distans. Hur klarar han 1640m? Vid Dannerostarten ööpnade han bra och frontade enkelt, hur hamnar han nu? Risk för hängande.
Klart intressant trots spåret men riskerar att bli lite överstreckad.
8. Höstena Enzo, 4a från vinnarhålet senast, spurtade bra efter att ha blivit tillbakadragen en del. Men är väl ute över helt fel distans nu.
Bara gått på långt på senare tid och endast en gång på kort då diskad. Inte så bra vid Örebro starten. Hemskt täta starter. Från detta spår
har jag mycket svårt och se han vinna, nej. Pengar.
9. Mister Sigel, tung inledning senast. Dödens först efter knappa 400m, första 500 på 13.4. Blir avlöst vid 1000m kvar. Tusen meter på 14.5. Sitter
kvar när hästar kommer i tredjespår, får en grymt seg bromskloss i knät. Ut och runda den och är ute i femtespår på upploppet, avslutar helt klart bra!
Ny i Stig H's regi med. Kan vara värd att passa! Vinner dock inte alltför ofta men letar man stora skrällar kanske denna kan vara en sådan. Formen verkar
ju i alla fall uppåt då han inte var bra på Solvalla starten. Måste nog vart sjuk där, men som sagt en liiiten skrällvarning!
10. Money For Zack, kusk som blivit lite till åren, vinner inte V75 var dag direkt. Startar inte heller ofta iofs. Senaste starten är han inte så frack
från 2a utv. men sitter kvar och får lucka på upploppet, går inget extra då. Vinst innan i ganska billigt gäng. Ser slagen ut 500 kvar men kämpar sig
tillbaka och vinner mycket knapp. Visar fint löphuvud. Svårt här ifrån, knappast vinst. Pengar?
11. Spike Dimanche, spetsade enkelt senast och passserade f500 på långsamma 19. Varvet likaså 19 tid. Ser bra ut i sista sväng men åker dit emot rygg
ledaren som får sen lucka, kanske borde vunnit. Innan dess hängandes från start men körs framåt mot dödens. Väl därifrån tar han upp kraftigt men
blir inte avlöst. Tröttnar ganska tidigt och är långt efter men från dödens är han förlåten. Nöter mest på utan att sticka ut ordentligt någon gång.
Från detta läget gäller pengar i första hand.
12. New Photo, likaså, nöter mest på utan att vinna mycket. Går dock helt okej i senaste starten efter en smygare invändigt och lucka till slut. Jagar
också pengar i första hand. Finns form.
Ett mycket svårrankat lopp då man inte vet vad Veijo hittar på (läs intervjuer). Chanstippar därför Peter.
RANK - 4-6-7-2-9-1-5-3-11-12-10-8

Har kollar LITE i Ronden men lovar att jag inte byter massa åsikter för det.
Intressanta saker kring detta loppet:
Massimo Fling är rankad först 6a! Veijo ligger inte så högt på den. Verkar som han letar sargen och därmed ledning? Avslag då.
Kari säger att distansen inte är gynnsam för Catch The Flax, trots det rankas den etta.
Peter uttalar sig inte om chanserna men man får intrycket av att det är en chans.
Uhrberg låter poisitiv på sin.
Deras ranking: 7-2-1-94-3-6-5-11-8-12-10.
Även de har kolla på **Mister Sigel.
**

Rickard, ett tipps i väl mening alla tränare KANSKE ej heller vill uttala sig om all taktik utåt heller…Trav e Trav .
Jag är för dum för att lita på alla helt och hållet NÄR det är pengar inblandade…..
Om du skall springa ett 800 meters lopp . Berättar du då din taktik för mig ?
Bara de riktigt dumma som går ut och säger FÅR jag spetsen är det klart….
DE Säger de för maskera ngt . SOM du går all in på floppen med AK utan träff ;)
vad gäller massimo fling så tror jag att veijo mörkar lite.

Vad det gäller veijo har jag lärt mig genom åren att MAN skall läsa mellan raderna. Det lärde jag mig redan innan jag kände min kompis i kungsbacka . Sen har den TESEN ej förändrats sen jag lärde mig känna han heller….
#13 "Intressanta saker kring detta loppet:
Massimo Fling är rankad först 6a! Veijo ligger inte så högt på den. Verkar som han letar sargen och därmed ledning? Avslag då."
Är eventuell spets eller tom open stretch ett avslag?

#14, Vet jag väl. (Ex Ex Bore på Örebro) men ändå….
#17, Spets avslag men O.S stenklar?
#18 Nu förstår jag ingenting förklara.

#19, Om han kommer till spets och kör där tror jag inte han vinner. Fått för mig att han grå bäst i ryggar tills han får lägga sin speed och får han då vinnarhålet och slinker ner på O.S så vinner han säkert.
#20 Trots att hälften av alla lopp vinns från spets så vågar du kalla det avslag. Man ska våga sticka ut hakan, det är pra.
Massimo Fling är från början en kulltopp. Borde vara bättre på Lördag, men ettan med guuppyn blir livsfarlig från detta smaskiga läge, antingen spets med Massimo i rygg eller tvärtom är frambadat.
tippar på att will man vint INTE kan svara ut massimo fling om veijo laddar med den. Will man vint är lite över medelsnabb ut, tycker att han mest spetsat i lite sega gäng från bra spår så det blir skillnad mot en startkanon som massimo fling.
klar besvikelse att han vek sig från spets senast, men ska vara bättre nu och dem 2 senaste prestationerna betyder enbart att han får ett grymt spelvärde. Tror inte att han blir spelad så mycket i förhållande till sin vinstchans,,,,om en bra dag och allt fungerar så tror jag att det bara finns 1 häst på banan.
självklart kan jag vara ute och cykla, hästen kanske inte är bättre för tillfället? känns dock som att man får ta den risken.
mycket jobbigt att det är v75:6 vilket innebär att man inte kan få värmning inför v75 inlämningen……

mycket jobbigt att det är v75:6 vilket innebär att man inte kan få värmning inför v75 inlämningen……
Dubbelpost av dubbel post mästaren:=
Nijo Kanse lika PRA man ej får det för jag tror ej veijo skulle säga ngt utåt änyway ;=)