V75-1 Åby 15/12/07
Lopp 4. V5-3. V75-1. Tvilling.
Auto **2640:
**1 Lovely Conch - Larsen Ö 20134 13,5a
2 Kassio Roland* - Sjunnesson J 32152 14,0a
3 Wiss Night Hawk - Uhrberg T 61034 13,4a
4 Lovebite - Svensson C 12212 13,7
5 Robis Ingo - Adielsson E 01313 11,9a
6 Sir Henry - Ivarsson M 04134 12,5a
7 Prestige - Andersson M J 40022 12,3a
8 Peasant Gallant - Takter J 57114 13,2a
9 G.Moll - Goop B 0256d 13,7a
10 Ocean News* - Midtfjeld P O 42341 13,7a
11 Earl Tilly - Svanstedt Å 11121 12,1a
12 Speedy Renka* - Borg T 15152 13,1a

Dom svänger in på upploppet längst ut kommer Wiss >Night Hawk =:;
Men tycker att ifrån detta läge(spår3) borde WNH kommer bättre till, 2,3 par utvändigt, risk finns iof att han får ge sig ut i tredje spår på bortre långsidan o "dra" tåget! Men Urhberg brukar hålla hästen högt, bara o vänta till torsdag kväll o läsa på hans hemsida! Möjligt spikbud! :)
Robis ingo spets? gick ganska bra senast och var inte som bäst förbered då han haft en hovspricka i veckan,,,,var lysande från spets på solvalla. Pass upp!
fast 2640m är mycket minus och erik släpper kanske?
earl tilly känns intressant,
HUR bra är ocean news????
min rysare är kassio roland som jag vet att det snackade mycket om när den startade på jägers, hade spår 8 i volt då,,,,men ska vara riktigt bra tydligen.
Men det ska nog gå åt några grogar och öl innan jag spelar sjunesson, haha.
tror dock jag sätter min 5.a på robis ingo på grund av att det är open stretch……..
Earl Tilly har en grym rad sen han kom till Åke! Kommer bli favorit…..
Sir Henry har formen på topp, men får alltid tunga lopp och risker det även denna gång, men jag tror ändå inte att ha är helt borta i denna omgivning
hmmmm, nja,,,,tror nog att wiss night hawk blir favorit pga ett bättre spår,,,,,,eller?blir tight mellan dem 2.
nyckeln i loppet ligger väl i att läsa uhrbergs tips på fredag.
Jag bubblar med Love Bite…det är egentligen för hårt emot, men beroende på streckvilligheten kan detta vara en krydda
mvh
Bertil

Som sagt bara Söndag kväll , men R Ingo har startat 2 ggr på 2640 tror jag ……Men ingen (OS) .
Robis I kanske släpper rätt omgående iom Open S….Lovebite är väl rätt hyfsad ut…annars kommer säkert WNH tidigt!
Men rätt säker på att Earl tilly blir favorit iom 2640 på ett bakspår….men roligt o analyser vända o vrida på loppen! :)

Sitter och kollar lopparkiv därför kommentar om varje häst.
Kan ändras lite med tiden men förhoppningsvis inte så mycket.
1. Lovely Counch, grym form fast med allt senast därefter
godkänd spurt och innan det V75 vinst. Tyvärr mycket
långsam ut vilket kan innebära att hon blir fast, men
med dubbla O.S kan hon få lucka till slut ändå, distansen?
Läget? Skrällbud!
2. Kassio Roland, mycket positiv senast visade fina takter.
Innan dess tempotorsk i bluffsilverloppet. Verkar klara distansen.
Sådär från start, hittar 2,3,4 utv troligen om inte Sjunneson
hittar på dumheter. Intressant!
3. Wiss Night Hawk, gick anständigt senast, samma dessförinnan.
Innan dess i guld. Går bra hela tiden utan att övertyga
Nja krävs maxpace.
4. Lovebite, gick bra senast och håller fin form. Vann V75 från
spets dessförinnan i ett raltivt klent lopp. Gillar distansen.
Främst platsbud, svårt se den vinna.
5. Robis Ingo, var inte som bäst senast och med tanke på det en
klart bra prestation. Mycket fin vid segern. Form finns.
Spetsar förmodligen men distansen? Kan gå.
6. Sir Henry, OK senast. Bra innan dess. Kanske inte bästa distansen.
Stor risk för hängande. Platsbud som bäst. Svårt se vinna.
7. Prestige, bra senast. Helt OK starten innan med. Klarar distansen
men nöter mest på, vinner inte ofta samt ett dåligt läge gör inte
honom speciellt tidig. Nja. Pengar.
8. Peasant Gallant, håller fin form. Två vinster innan fjärdeplatsen
senast. Kördes passivt då och gick bra till slut. Distansfrågetecken.
Samt spåret. Han ska inte vinna här. Dundersmäll. Pengar främst.
9. G.Moll, galopp senast. Klarar distansen bra. Kom bort starten innan dess.
Ingen jätteform direkt verkar det som. Relativt dåliga startryggar.
Bara stor skräll. Pengar.
10. Ocean News, vet jag inget om. 17.8 över 2520 meter som främsta merit som
man kan se på ATG. Inget som övertygar. Dåligt spår och verkar inte segra
ihjäl sig. Pengar.
11. Earl Tilly, solklara tipsettan. Besitter en hårdhet som få i klassen.
Bra senast och fin i debuten. Avanceras troligen fram tidigt och kanske
rent av övertar spets. Klarar distansen. Bra spikförslag!
12. Speedy Renka, övertygade inte senast i Sverige och verkar inte gilla distansen.
Vinner inte. Pengar är framgång.
RANK - 11-5-1-2-3-4-6-8-9-7-10-12
Bra insats Rickard!!!!
mvh
Bertil
ja, bra.
Men blir earl tilly hängandes i dödens så ska det MYCKET till för att han ska vinna när det är open stretch. Mycket sällsynt att dödenshästarna vinner på open stretch banor.
om uhrberg avancerar tidigt och får ledningen med wiss night hawk så ligger earl tilly i skiten asså,,,går han framåt så blir det dödens.
gillar earl tilly mycket,,,grym skalle på den,,, men de flesta loppen har varit rena bluffsegrar från ledningen.

Lite info angående Speedy Renka;
Har gjort en start över distansen, vann då. I starten efter senaste Sverigebesöket (Åby i oktober), på Jarlsberg 3/11 slog han den norska "gulddivisionen" dvs Lill Adolf, French Design och Jetstile mfl… I senaste starten var han 2a bakom Lill Adolf.

Aftonbladet släng er i väggen här är tifs egen skribent !

#11, Tack kul att det uppskattas, det kommer för varje avdelning… Har gjort 3 men alla kommer… Break nu hehe.
#13, Okej tackar, mer än jag visste kanske rankas upp en smula då men spåret samt det jag såg på Åby förra gången imponerade inte.
#14, ;-)

#15 Du kan ju inte veta allt… ;) Men han var ju 2a bakom Lugdunum på V75 på Färjestad i september också…
är ledsen att säga det, men spår 12 på v75 och en open strech bana,,,,,blir fruktansvärt förvånad om det blir seger då,,,tveksamt om det ens är platschans.
allt kan ju som sagt hända i trav
#12 Inte så sällsynt med dödensvinster med Open Stretch, saxar följande ur en stor undersökning som travnet gjorde av 389 lopp på Halmstad:
"Från utvändigt ledaren vinns ungefär lika många lopp med OS som tidigare, 10,3 % har stigit till 10,5 %. Men i motsats mot spets så har andelen favoritvinster i den här gruppen stigit. Tidigare stod favoriterna för 29,5 % av vinnarna från utvändigt ledaren, en andel som med OS ökat till 46,3 %. Detta kanske kan förklaras med att man från köläge med en bra häst på en OS-bana är mer benägen att tidigt ”göra slag i saken”."
Svårt gå ifrån Earl Tilly som tipsetta men någon spik från spår elva vete tusan om han är. När han vunnit i V75 har han för det allra mesta fått ledningen (med reservation för dåligt minne). Vidöppet bakom. Prestige spetsar? Inte borta med flyt.

#18, Prestige tar sig aldrig förbi Robis Ingo.
nordinhanover,,,ok, men jag tror inte det är faktumet på v75 och open stretch eftersom hästarn är för jämna,,,får man dödens så måste man vara mycket,mycket bättre än hästen som sitter tex i vinnarhålet. Sällan det är så på v75.
nah,,,,har rensat mitt huvud med några öl nu och mitt förstaval i loppet är klart,,,,Wiss night hawk, ingen spik men en trolig utgångshäst. Sedan om den blir ensam som utgång eller om jag lägger till earl tilly vet jag ikke.
Tror att uhrberg har bra chans att få överta spets tidigt annars så får han ett bra ryglopp från spår 3 för att sedan slå DÄNG i saken sista 400?? Har trots allt varit uppe i guld och fått DÄNG, elr förlåt, det kallas väl "Hårdhet" som tränare uttrycker sig…….
#19 Haha, tittade lite väl snabbt, missade "Auto". Då kommer saken i ett annat läge. Robis Ingo till spets, men släpper väl näppeligen med tanke på femstjärniga insatsen näst senast?

#22, Hehe okej jo då förstår jag din tanke från början.
tror nog att robis ingo släpper spets med tanke på distansen, tveksamt att han pallar att gå i spets över 2640m om han får press på sig, lägg därtill att erik säkerligen vill kunna utnyttja open stretch. Rygg på WIss night hawk eller earl tilly måste vara en dröm för erik,,,,,annars får han svara dem och hoppas att han har bästa hästen.

#24, Men vem förutom Earl Tily är lämplig att släppa till? Wiss Nighten har inte blommat allt för mycket det senaste.
Jag varnar ju lite för Lovely Counch men man får ha i åtanke att om Erik släpper blir det ytterligare ett snäpp bakåt på innerspår troligen. Kommer den loss = top 3, vinstfarlig men chansen för det är inte så jättestor.

Ocean News: Var en av fjolårets bästa 4-åringar i Norge. Har gått 15.0 på distansen som bäst och har vunnit på den. I förra starten på Forus vann hästen efter att ha varit den som hållit tempot uppe i dödens.

Wiss Night hawk i spets ?
Är den startsnabb ?
Den är mest stark skall komma längst ut…Sitter den i spets är det ETT givet avslag-.-
Den skall ju gå hela vägen in ?
Den blir rätt lätt ned speedad av en speedig häst, den är mest STARK. Står i alla intervjuver jag sett med Turberg, beroende av hårt tempo. Vad betyder det ?
Jo att han ej är snabb speedig för mig iaf.
Man ska inte helt glömma bort lovebite heller tycker jag vann senast från spets på ett bra sätt men som sagt inte det bästa gäng kanske men en fin seger vid gardering tycker ja den ska med
Earl Tilly bästa hästen i fältet och lär bli spelad till stor favorit, Ja kommer spika om ingen gardering.
#10 Bra insats rickard!

#26, Earl Tilly har visserligen ett rekord på 15.2 över aktuell distans men troligen kan han mycket mycket mer än så. Jag tycker du hissar Speedy Renka lite väl högt. För att vinna från spår 12 om det inte blir sjuka idiotkörningar (vilket det inte blir alltför ofta i 2640m lopp) måste hästen vara mycket bra för klassen och det är knappast Speedy Renka. Som grädde på moset en kusk jag inte känner till.
#27, Kan väl öppna OK men knappast så han kan svara ut Robis Ingo, men vissa tror ju på släpp av Erik så…

#29 Förlåt, inte meningen att haussa nån alls, varken Ocean News eller Speedy Renka. Tänkte bara va snäll att ge er lite fakta om norska hästar som ni kanske har svårt att få fram. My bad.
(Om du mot förmodan är intresserad så är Thor Borg en av Norges bättre kuskar med nästan 4,3 miljoner norska inkört i år.)

30 Klart info är intressant . Inom travet har alla rätt till en insikt. Finns inget FACIT inom travet lika med barn alla är olika ;).
men spetsar uhrberg med wiss night hawk så softar han första varvet,,,,sista varvet drar han allt han har för att dra musten ur motståndarna och utnyttjar sin styrka. Är hans häst bäst/starkast så vinner han ju då eftersom han bjuder in alla genom hårt tempo.
men wiss night hawk är bara medelsnabb ut, blir dock inte förvånad om urhberg avancerar tidigt och söker ledninngen, han har gått där tidigare och vunnit i förkrossande stil.

#32, Möjligt scenario.

#10 Om Wiss Night Hawk: …utan att övertyga?
I de senaste fem starterna har han haft tråkiga spår fyra ggr. I den femte mötte han Torvald Palema och co. Senast mötte han Earl Tilly från omvända lägen mot nu och innan dess gick han i dödens på Lovebite i V75.
Kan tänka mig att det är Uhrberg som sitter i ledningen denna gång.

#34, Ja men…. Klart jag är lite orolig för den. Om det löser sig. Men Earl Tilly mot Wissen i dödens resp. ledningen så ska inte Wisen ha en chans. Men med smygare i sådana fall.
Favoritspelad när han var 3a näst senast på 15.5, det krävs mer än så för att vinna på Lördag troligen.
Om inte det märks så är inte Wissen min favorithäst heller direkt. Tyvärr vill man ju hata bort vissa ibland vilket kan vara dumt.

Vem menar du ska gå idödens resp. ledningen.
Näst senast gick han som sagt i dödens. Spelarnas fel att han var favorit, inte hästen själv. Själv hade jag spikat Lovebite den gången.

#36, Jag menar att du trodde väl Wissen ska gå i ledningen nu? Då lär det bli dödens på kung Åke. Då tror jag Earl Tilly manglar sönder Wiss Night Hawk. Uhrbergs enda chans är nog att få en smygare.
Jaopp det gjorde han, men det var knappast att övertyga? Inget man skulle säga "Passa nästa gång", utan han var mer OK! enligt mig.

Tyvärr tror jag att Åke kör framåt ganska tidigt oavsett vem som leder och eftersom det är Åby lär denne släppa Åke till spets. Luckan kommer ju ändå. Dock är det inte jättemånga lopp som vinns från Open Stretch och får Åke spets så är nog loppet över där.

#38, Förhoppningsvis blir det så som du säger. Jag har spikat.

Här kommer jag med en enormt oviktig statistik, men varför inte?
Jag kollade nyss vad för namn hästarna har som vunnit på V75.
Man får gå tillbaka till 21 juli (således Axevallas trippeltravslördag) för att alla vinnare skall ha dubbelnamn eller mer ex) Keep On Flying, Riva Del Sole, Spoon Hornline, Prima Stella.
Då räknar jag Cadeau K., Limerick S.I.R osv som enkelnamn.
I regel vinner ETT sådant hära varje gång. Senast det inte inträffade var som sagt i juli i år.
Hetaste kandidaterna… Elviria, Kattegatt, Arras, Ninotchka?
Det är lite intressant för det startar endast 15 stycken på lördag…
Vilket är 18%. Utav de 18 kommer troligen en vinnare hittas…
Mest som en parents hehe, känns som lite onödigt vetande.

Lite onödigt vetande - kanske!!!! haha

Rickard roliga grejer spinn vidare på dina speciella saker. Det kan göra du en gång får stå där själv en GNG…MED 40 mille;)
SEN Säger du fan den där idioten hade rätt trav är trav….
Vill sända en hälsning till han med rullatorn ni ser gå på djurgårn och säga TRAV ÄR TRAV .

#42, Haha du har tagit nått i bastun låter det som, hahahaha _)
Man vet ju aldrig…
#41, Tja man vet aldrig.

Jag har hört att 29% av alla startande på Åby ojämt klockslag, jämn vecka, udda dagar - o som har en manlig skötare….. galopperar i startögonblicket om det varit fullmåne natten innan
Kan vara värt att ha i åtanke!!!
haha

Skoja lite med dig Rickard!!! Det är bra att du tänker djupt!!! kan vara ett vinnade koncept vid 5,8 mille utdelningar……

#44, Hahahaha…
#45, Jasså det menar du inte.. Pajas!