Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 547 ggr
hafor
0

V75 på Bergsåker

Veckans V75:a ser intressant ut tävlingsmässigt. Kanske mindre intressant spelmässigt.

Faxen är ju given som vanligt (dvs V65:a) i lopp 2.

Sedan lär väl Gidde Palema i Guld och Jaded i E3 bli storfavoriter.

E3 är ju fortfarande 3-åringar och allt kan ju hända, men mycket lutar ju åt att 1 Jaded ska få revanch på 3 Kung Lavec denna gång. Frågan är om 5 Bertuzzi kanske ska skrälla den här gången. Robban brukar ju kunna överaska i storlopp och i synnerhet på hemmabanan.

Dessutom ska det ju mycket till att ta 1 Gidde i ledningen. 8 Spring Ray har ju varit grym på sistone, men har ju jobbigt läge.

9 Wealthy har ju läge att smyga denna gång och silver ser ganska öppen ut. Själv är jag lite svag för 2 Majesty of Rock. Han har ju bättre läge än på länge. 3 Alex Broline kan nog bli farlig från spets (han kan ju faktiskt nå spets även från spår 3, trots Global Derby med spår 1). Alex slipper ju Citation, Red Chili Pirat och Pases J Pej denna gång. Resten slog han ju i finalen senast.

I 7:e är det väl ändå dags för 3 Colorado. Han står på tur i V75. Rysarvarning dock på 9 Conchita Kemp.

Vad har ni andra för tankar ?

ThomasH
0

Håller med om att V75:an på Bergsåker ser sportligt mycket intressant ut, men man kanske ska spara sina surt förvärvade slantar till en mera spelvänlig omgång. Faksen vinner, Gidde vinner och jag tror att Lascaux vinner. Jade är läget att ge Kung Lavec revansch. Det blir inte många lopp kvar att lösa. Vi få hoppas att det skräller ordentligt om det ska bli mera än kaffe pengar. Din varning för Conchita Kemp håller jag med om, hon var ju ute i lärlingsloppet senast och var bra igen. Nu med Erik i sulkyn och barfota igen så ska vi passa henne. Här vill jag dock varna för att Robis Ingo, såg klart uppåt ut senast, är han lika rapp på lördag så tror jag att han vinner. 

Jag kommer med en mera utförlig analys på fredag

Thomas

Bertil
0

Jag tar också strid i debatten och lägger in några tankar om helgen.

mvh

Bertil

V75 Bergsåker 2005-08-27

Spel mot fyra mål??? Ja, mycket talar för det. Både Gidde Palema och Järvsöfaks är, förutom att de är av yppersta världsklass, ute mot enklare motstånd denna gång. Förutom dessa kommer det att singelstreckas en hel del i avd 3 där alla väntar sig att 1.Jaded ska springa havren ur övriga ök. Jag vill höja ett varningens finger, vilket kan vara av intresse för den som vill spekulera i en utdelning som ger mer än vad en näve kraftfoder kostar.

Avd 1:

Robert Bergh kan mycket väl stå i händelsernas centrum nu när han kör på mammas gata. Därför ska vi tidigt räkna 8.Åsgårds Nisse. Spåret kunde ha varit bättre, men lång distans och att ekipagen framför honom inte är några tuggummin gör att jag tror att det kan bli en trevlig dag för ”Nisse”. Något spikförslag utgör han dock inte, eftersom detta klass II lopp är ett litet getingbo samtidigt som vissa av de betrodda kan komma att krokna på den långa distansen 2640 m. Ett bra motdrag ser vi i 6.Khabibulin och är löpningen lika bra som namnen är i hockeyrinken så blir detta en grusdans hela vägen rakt in i sargen efter målgången. Glöm inte 1.Oskar Palema som kan leda länge samt bakspårets 12.Westside Fancy med just nu hete Björn Goop. Vill ni ha fler bud, så kryssa för 11.Foxtrot, 5.License To Kill och 3.Fire Skållan.

Avd. 2:

7.Järvsöfaks vinner utan att förta sig. Tyvärr blir det nog inget världsrekord enär motståndet är alldeles för klent.

Avd. 3:

Här ska 1.Jaded vinna är det tänkt. Örjan kan nog bemästra hans annars något ivriga beteende. Jag är själv svag för den gamle fine Bergsåkerstränaren Lasse Lindberg och han sitter upp bakom segervane 3.Kung Lavec. Han kan dock inte ta ledningen från favoriten men med en riktig räv vid tömmarna så kan resan ändå bli behaglig. Minns att Mästers stall är i bra form och den som har råd passar även 9.Ferrari Broline men loppet är kort och det krävs nog en del tur på vägen. Bättre motbud m.a.p. startspår är 2.Cecena Ås och 6.Jazzman.

Avd. 4:

Ett bra läge att råda över sin egen insats har 2.Soldier Hornline nu när innerspåret blivit fritt. Åsikter från tränare som uttalar sig positivt ska man inte skicka ner i Sverkers soptunna och därför passar vi 3.Junction som körs av den för alla bekante Adielsson. Underskatta inte Kung Åkes 6.Hejsan Hoppsan, Stig Henrys 4.Fly Me High och Logos Singing som körs av Fredrik Linder. Sistnämnde sitter upp bakom några intressanta ekipage och något målsnöre ska han väl få med sig hem. Den som har pengar kvar kan beakta bakspårshästarna 10.Giant Player och 11.Mr Hillspot.

Avd. 5:

Jag säger bara Kung Åke!!!!

Avd. 6:

Jag släpper inte 9.Wealthy denna gång trots insatsen senast. Kan Örjan bara hänga på 8.Lascaux så kan det bli en riktigt trevlig lördag. Ett aber för dessa två är bakspåren och frågan är vad det kan kosta i kraft. Motbud från första fållan har vi i 5.Lucky Dream B.L. och 2.Majesty Of Rock.

Avd. 7:

Ååå här va’re hästar!!! Vad ska vi välja??? Jag köper den bredaste pennan jag kan hitta och väljer alla de 11 ”hästkrafterna” det gör det bara skönt i soffan när segerölen har smakats av redan innan tävlingsdagen är slut. Jaså, ni vill ha en favorit ändå..ja…ja…ja! Då väljer jag Lasse Lindberg med 4.Le Garcon Soleil samt 11.Västerbo Montoya och 3.Colorado.

Bertil
0

Hört ang. E3-finalen:

Hultman tycker att lottningen är perfekt i detta lopp och ingen tar en längd på Jaded. Vidare blir det stängt huvudlag för att eliminera den rusning som skedde senast. Stefan tror att sluttiden kan bli under 12.0 och att Jaded är hästen att besegra.

Stall Båth tillkännager att Kung Lavec troligen får halvstängt huvudlag och barfota bak vs öppet resp skor runt om senast. Vidare hoppas de på att Jaded drar iväg i 10-tempo och att dessa två hamnar tillsammans på upploppet.

Heisholt säger att Cesena Ås kom från en halsinfektion senast utan banjobb. Bättre för varje start och att han ska vara lite kvickare med det loppet i kroppen men tar inte täten om inte Jaded skulle galoppera. Dock kan han kan få ett fint lopp ändå och går även bakifrån. Cesena Ås går med skygglappar som vanligt samt med skor runt om, säger Alexander Heisholt.

En Varning Harning från mig är att avvakta banrapporten. Blir det regningt kan innerspåret bli söligt och då ni….kan ett spår utvändigt ledaren bli bra :))))

mvh

Bertil

ThomasH
0

Läste att Vi Tippa anser att den mest spelvärda hästen är Lasse Lidbergs Le Garcone Soleiel. Det känns som ett bra spel, han är ju bäst på hemmaplan. Vidare så sätter Per Lideroth på en ny käk på Licens To Kill och tar på skorna igen. Hopas att han blir lite mindre galoppbenägen

Thomas

ThomasH
0

Att Hultman sätter på stängt huvudlag stor jag är centralt, då vinner Jaded, han var för het senast. Men, att Svante berättar att Kungen ska gå barfota är intressant. Vi som följt debatten om skoinformation vet att det finns några stora kombattanter. Micke Nybrink är ju den som har startat debatten. Walmann och Åke Svanstedt är de som tycker att detta är nonsens. överskattat. Även Svante har kastat sig in i debatten och håller med Walmann och Åke. Nu berättar Svante långt innan han behöver att Kungen ska springa barfota. Min egen åsikt? Tycker att spelarna ska kräva att skoinformationen ska deklareras så tidigt som möjligt, håller med Micke Nybrink, vilket jag mycket sällan gör annars

Thomas

hafor
0

I första loppet har jag en bra segerkandidat till fint odds: Peach Princess med Kaj Widell.

De har siktat på just det här loppet! Kom ihåg Salma Boko för några veckor sedan. Även då var Kaj positiv i förhandstipsen men glömdes helt bort och vann till drygt 20ggr.

Dessutom har jag nu tagit ställning och satsar på 3 Alex Broline i 6:e samt 9 Conchita Kemp i 7:e för en rak dubbel. Kommer inte att spela V75 denna helg.

Björta
0

Som "Travkompanist" noterade jag Jadeds bleka insats med stor smärta.

ThomasH
0

Ja, Jadeds insats var klen, eller är det bara så att Kung Lavec är så mycket bättre? Fick ju ett helt perfekt lopp av Lasse och vann ju tämligen överlägset

hafor
0

Har inte hunnit titta på loppen ännu. Inspelat på video så jag ska se dem imorgon måndag tror jag (varit på landet sedan lördag lunch).

Men jag hade ju inte så många bra tips den här gången ;-)

Som  jag skrev i början på denna sträng hade jag en tanke på Spring Ray, men som tur är spelade jag inte V75 eftersom jag jag blev bortkollrad av tidningarna efter att ha "övertygats" om hur oslagbar Gidde var från spår 1.

Fortfarande gäller tesen - "alla lopp ska köras".
Det gäller i viss mån E3-finalen också. Hann inte informera er om att jag fått Kung Lavec stenklar sent i lördags. Fast det visste ju redan många ändå!

Ny vecka snart och nya tag. Hoppas på intressant och spelbar V75:a kommande vecka.