Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 1097 ggr
Rickard07
0

Prestationer vi minns - 2007

Vi har ju diskuterat lite de bästa hästarna.
Men vad för lopp/prestationer minns ni av året? 
Fyra stycken dyker upp i min skalle direkt…
Ganska svårt att ranka dem men jag gör ett försök.

1. Det är tveksamt om prestationen är bäst av alla förhållande till klassen under hela året men det är detta lopp jag minns bäst. Den 26 maj i år spetsade Lotuschic i det sjunde loppet för dagen. Utan att blinka avancerar Tom Horpestad fram med bulldozern RIVA DEL SOLE. Första 5 på 09.9 och varvet 11.3 då tackade Riva del Sole för sig. Hon stack undan enkelt på 11.5. Rejälare sto har jag aldrig skådat. Redan innan den dagen gillade jag Riva, men efteråt. Helt förälskad.

2. Vid starten på Färjestad den 21 september 30 200:- på sig. Han var spelad 23 för 10. Han öppnar bra och tar spets, kommer upp till 500 meter på 07.6. Detta är dock inget som gör honom seg, han fortsätter i ett ursinnigt tempo för klassen. Varvet öppnas på 10.7. Han visar inga trötthetstecken alls, men så med 300m kvar tappar han aktionen och felar, tappar ALLT, rytm tempo och hela köret men på upploppet kommer han tillbaka och slutar klart fortast av alla. Det räcker till en andraplats men det är den moraliskaste vinnaren jag någonsin skådat. Kapaciteten var ungefär 500 000 mer än klassen där, minst! Jag pratar naturligtvis om TRANEMO RAKETEN.

3. LUGDUNUMs start den 25 mars i år. Jag var i extas, bland det värsta jag någonsin sett. Från bricka 8 blir han hängandes i 3e spår hela första varvet. Passerar första 500 metrarna på 10.0, och därefter varvet på 12.1. Först vid drygt 1000m kommer han ner i dödens, men det dröjer inte länge förräns han överrumplar ledaren och sticker undan. Han vinner sedan lätt på 12.3. Efter den starten hissade jag honom till skyarna. Han har väl inte fått något toppår kanske men den prsatationen var makalös.

4. Tra raka "diskad" i raden betydde kval. Efter det struken. Sen går MEADOW DANCER ut på Axevalla ut i ett ganska skralt V4-gäng. Från sjundespåret kommer han iväg bra. Hittar 2a utv. men i ingågen till första svängen galopperar han till synes helt utan motivering. Han tappar minst 150meter på detta samt värdefulla positioner. Tom Berg som körde smyger in i femte invändigt. Han går ut i andra- och tredjespår cirka 600 meter kvar. Får draghjälp till upploppet och ser lite seg ut men vinner sedan ganska behagligt. Detta var den 22:e maj i år. Denna prestationen kanske inte är världsbäst men jag minns den ändå av någon anledning. Samt med den raden ddd så är det ju lite mera anmärkningsvärt och struken innan detta lopp.

------------------------------------------------------------------------------
Detta är lopp/prestationer som jag verkligen minns av året.

Så jag undrar vad minns ni som allra bäst?

Karpafan
0

1,3 minns jag oxo som något xtra, men LUGDUNUM blandar bra o dåligt

Rickard07
0

#1, Japp verkligen!

brutalaccent
0

han verkar vara i bra författning igen när han pissae på Spring Ray och några andra i Onsdags. 1.13,0 över 2140m och såg inte som bäst ut, förhoppningsvis kommer han att visa upp en lika fin form som tidigare.

aluminium
0

Det första jag tänker på är när Colombian Necktie tuggade ner Digger Crown från dödens efter en stenhård resa.

Rickard07
0

#4, Den ska man kanske inte heller glömma.

Kom gärna med fler tankar allihopa.

Idawg
0

Jag kommer nog sent glömma den lilla fajtern Meadow Zoot. Jag är förälskad i den lilla amatörtränade hästen från en liten by utanför Gävle…

Rickard07
0

#6, Samma här, in love! MEN han gjorde ingen enskild prestation som platsar här kanske, men alltihopa, klassklättringen var magnifik! Ser fram emot att se den nästa år igen.

Nicklas
0

Man får väl säga colombian necktie när han besegrade digger crown,,,,det var helt enormt och en prestation  av riktig elitklass från en häst som knappt hade vunnit ett guldlopp ens?

Rickard07
0

#8, Jo när man tänker efter är den grym, men har faktist inte riktigt fastnat i min skalle.

Idawg
0

#7 Om man ska kolla på en enskild prestation så får de nog bli när Giant Superman segrar över Oiesau De Feux i Åbys Stora Pris i ett skiljeheat.

Rickard07
0

#10, Absolut inte. Vad gör den prestationen så bra?

demon_sid
0

Rickard ???
Var det ej folk som skulle komma med förslag här ?

Varför då skriva kom MED förslag sen denna kommentar .

#11 [Bild på Rickard07](javascript:void top.ShowProfile('Rickard07') "Visa personlig sida för Rickard07.")

Rickard07
2007-12-22
00:02

Hantera inlägg

#10, Absolut inte. Vad gör den prestationen så bra?

Rickard07
0

#12, Haha vaknat på fel sida idag?

Jo såklart det är roligt med folk som tycker till, men man får ju gärna ha belägg för sina åsikter. Det kan vara så att hon just minns det lopept extra bra (som jag gör med Rivas) men skriva gärna det då också.

Det var inte meningen att låta som en surgubbe om det blev så…

ronamic
0

Antar att det e för att det var Giant Superman som gjorde den ;) Vilket ju är sant iof.

Hannna
0

Milord De Melleray!!

Såklart måste Colombian Necktie nämnas när han plockar ner Digger Crown. 

Har nog aldrig haft så hög puls som upploppet ner i Olympiatravet..

När Snow White kuta 10.1, så grymt läcker när Campell låter henne löpa sista 500m.

En mäktig prestation ja, men det jag minns bäst är speakern som refererar hem Giant Diablo. (För övrigt har Johan det som sin ringsignal!) Så bra:)

Något jag kommer ihåg extra är när jag körde Prime, sista loppet en vanlig torsdag på Åby, han gick 13.3 fullväg volt och det räckte till en andraplats i amatörloppet den kvällen..

ThomasH
0

Men utan tvekan så var väl året prestationer Commander Crow?

Rickard07
0

#16, Helheten menar du? Jo såklart, men han har aldrig vart tom imål än. Jag vill se honom tugga sönder Going Kronos från dödens, då får han den utmärkelsen :-)

Nicklas
0

tycker jag inte, vad för sorts prestation syftar du på då?

som motlägg till Giant superman måste jag nämnda Oiesau De Feux i både heat 1 och 2,,,,2st helt enorma prestation av absoluta elitklass, Att kunna gå i spåren själv, så länge och framförallt i sådant tempo är helt otroligt.

Sedan får jag nämna en 2.a i form av Going kronos när han var 2.a i elitloppsförsöket och blev bara besegrad av hästen som sedan vann elitloppet. Det är riktigt stort att en 4.a åring kommer ut i ett av världens största lopp och är en av favoriterna, att han sedan sprang 10.2 är helt otroligt av en 4.a åring, särskilt när han inte fick travet att fungera helt då banan inte passade. Mäktigt och det är absolut INGET som commander crowe prestationer kan mäta sig med, han har varit ute i en massa skitlopp och sprungit hem segrar på 1.13-1.14 tider.

ThomasH
0

Skitlopp, vunnit alla årgångslopp!!

Rickard07
0

#18, Såklart du skulle hylla Sveriges kanske mest överskattade häst (med risk för att vara hatad när man säger detta) Going Kronos nu när Royal Winner är död.

Han får först vinna mot eliten så kan jag ändra åsikt.

Hannna
0
brutalaccent
0

Offshore Dream´s prestation i Prix d´Amerique var inte så illa pinkat för en (ung; 4år) häst att vinna.

Hannna
0

#22 Ja nybliven 5-åring var han faktiskt. Han var grym!

Nicklas
0

undra vilka hästar som going kronos har besegrat under året då, om det inte är eliten så vet jag ej fasen vad dem ska kallas för……han har varit 2.a i flera stora lopp och besegrat sveriges bästa hästar och gått 10.2 i elitloppet.

Thomas, nämn ett bra lopp som commander crowe vunnit förutom derbyt och jämför de hästar med de som Going kronos har besegrat under året. Eller va fan,,,,jämför hästarna i derbyt med de som Going kronos har besegrat när vi är på gång. GRYM klasskillnad! med undantag för simb chaplin, men den killen gjorde ett enormt lopp i derbyt och  var bättre än commander crowe som fick köra i spets.

Årgångslopp är skit i jämförelse med de lopp som going kronos tävlat i och därav ska prestationerna inte rankas lika högt heller. I alla fall inte om ni ska jämföra deras prestationer mot varandra.

Bertil
0

Sluta lägg in svordommar…du skapar otrevlig atmosfär ;-)

mvh
Bertil

amandahandersson
0

Offshore Dream i Prix d'Amerique, och sen tycker jag Giant Diablo när hon slog världsrekordet :)

Commander Crowe kommer bli riktigt bra, Petri Puro är nog smart att ta det lungt med sin stjärna också.

Hannna
0

#26 Kommer bli? Är! :)

Rickard07
0

#26, Hehe typ som Hanna sa - han ÄR redan enormt bra.

Jag undrar lite hur han ska matcha honom. Han har ju sagt att han vill slå rekordet på 19 segrar, han har 14 nu, så två-tre kassa lopp är väl att vänta när han går ut i början. Men sen då? Han är blir ju fem år, finns inte så jättemånga lopp om han inte ska gå ut på rikstoton typ, vilket han skulle klara galant iofs men jag tror det dröjer ett halvår innan han syns på V75. Skulle vara pricken över i:et att ta rekordet i guld!

Micce11
0

Ett lopp jag minns är Going Kronos uppladdningslopp inför elitloppet på Solvalla i April, då hade jag förmånen att vara på plats, Johnny Takter körde och det var en riktigt härlig känsla när Going bokstavligt talat käkade upp motståndet genom en vass spurt, där det verkligen syntes hur hästen bara ökade hela vägen in mot mål.

Plac

Häst

Dist

Skor

(Ev)Odds

Plats

Tid

1

8  GOING KRONOS (IT)
Takter Johnny (Kolgjini Lutfi)

8/1640

1,21

1,06 

11,2a

2

6  ADAMS HALL (US)
Svanstedt Åke

6/1640

(94)

1,46 

11,3a

3

1  JADED
Kihlström Örjan (Hultman Stefan)

1/1640

(110)

1,35 

11,5a

Rickard07
0

#29, Takter hade väl fått körordern: "Sitt still till 500m återstår, annars får du aldrig mer köra min hästar" Hehe.

amandahandersson
0

#27 och #28, jag tänkte mer när folk skriver att han bara vunnit "skitlopp".
Jag tycker att Commander Crowe är en av landets bästa hästar, och han kommer växa i eliten. Och jag tror även att Petri Puro kommer vara rädd om honom så han får tävla LÄNGE. Han är ju vallack och har inget avelsarbete som väntar.

Nicklas
0

ok, då tycker jag att skip dimansche är sveriges bästa häst, han har sprungit samma tider som commander crowe……

Skip dimansches V75 vinst var mäktig och den rankar jag precis lika högt som alla commander crowes vinster med undantag för derbyvinsten…..

Även Di caprio tuna ska med på listan då, sprang 12.6 över kort distans på vintern med krafter kvar över mål! en tid/prestation som var lika bra som guldhästarna trots att det skiljde 5,6 klasser mellan dem.

Rickard07
0

#32, Sex klasser emellan?
Han startade i klass 3, sedan är det:
Klass 2, Klass 1, Brons, Silver och Guld… Jag får inte det till 6 men…. Prestationen var mycket bra då håller jag med om.

Nicklas
0

sluta leka idiot,,,,jag skrev 5,6 klasser för att jag inte orkade räkna.

jävla barnunge!

Rickard07
0

#34, Men du ska ju alltid ta i i överkant….

Men till loppet då, hur var det möjligt egentligen? Ruskigt bra.
Staro Allentown var inte dålig heller, 13.0 från dödens och tredjespår en bit.

Nicklas
0

finns det någon klass 2 häst som sprungit en sådan tid och på det sättet? det var inte direkt slut i tanken vid mål…….

Staro allentown imponerade mycket också…..

Travel
0

Jag minns bäst Colombian Necktie det var uppvisning på hög nivå, samtidigt minns jag såklart Giant Supermans båda segrar på Bergsåker och på Åby, inte minst för att det alltid klagas på hästen.

Sedan minns jag ju såklart alla Galopper i sista sväng som travel ås åstadkommit i år, det är nog det jag minns mest av allt. Tyvärr.

Ingen kan väl låta bli att minnas Commander Crowes många fina lopp. Helt otroligt, dessutom smart matchning!

Sedan minns jag ju våra segrar med Arnie Super Jazz fast kanske mest av allt minns jag ett träningspass med hästen då man verkligen såg att det var något extra- upp till bevis 08!