Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 317 ggr
ockenen
0

Vad gjorde Walmann?

Ser att Roger Walmann fick 5.000 kr för olämplig behandling av Matrix Reloaded. Måste vara rätt unikt att en stortränare som inte kört själv får en sådan bestraffning (och ingen bra reklam för travsporten)! Jag såg inte Vinnare igår så jag vet inte om det var något som syntes eller nämndes där. Någon som vet vad som hände?

Rickard07
0

Hmm, det stod om ett liknande "fall" på Trav365 nyss. Då hade tränaren kört barfota och hovarna tog mycket illa upp…

Men vet ej vad Walmann har gjort.

electra
0

Ja, hästen (som gick barfota) blödde från en av hovarna efter loppet.

Rickard07
0

#2, Samma här alltså?

EDIT: Läste precis det på Trav365.

För övrigt mycket bra av Walmann att inte skylla på massa annan skit osv som en del andra kanske skulle gjort. Han tar istället på sig det fulla ansvaret och ber om ursäkt. + till Walmann!

electra
0

Vad annat kan han göra? Det faller ju under tränaransvaret!

Rickard07
0

#4, Jo självfallet MEN alla hade inte reagerat som han gjorde.

Nijo
0

hur ska dem reagera när det är uppenbart…….går inte direkt stt skylla på någon annan utan att idiotförklara sig själv.

amatörtränare som fick böta 5000kr för barfotakörningen tog också på sig allt, finns inget annat att göra.

Rickard07
0

#6, Dock är det inte så att alla skulle ta det på samma sätt.
Ludde skulle nog inte ta det riktigt så. (Endast en hypotes från mig).

TexasTour
0

Håller fullständigt med dig Rickard, alla skulle verkligen inte ta det på det sättet. Det finns inga tränare som har så mycket bortförklaringar som travtränare och Ludde är en av de "värsta" :-)

Rickard07
0

#8, Hehe bra med någon som fattar vad jag menade :)

Nijo
0

skitsnack rakt av,,,,finns alltid mycket som en tränare kan förklara bort. Men det går inte att förklara bort saker som ligger under tränaransvaret.

det går tex inte att jämföra en bortförklaring av en dålig prestation som en bortförklaring av att hästen har startat barfota och börjat blöda, det ligger under tränaransvaret och går fan inte att förklara bort.

en tränare har ingen skyldighet eller ansvar att veta om hästen är iform eller fräsch när den startas, det är svårt att veta och därav är det lätt att förklara bort en dålig prestation.

TexasTour
0

Att en häst är fräsch när den startar måste ju vara tränarens ansvar, vems skulle det annars vara? Att det sedan finns en banveterinär som stryker häster som inte är fräscha förändrar inte saken att det är tränarna som är ansvariga. Om jag lämnar en häst i träning till någon så förväntar jag mig att han/hon ser till att min häst inte startar om den inte är frisk. Självfallet kan åkommor som inte kan upptäckas på förhand inte lastas tränaren men i övrigt är det han/hon som är ansvarig!!!

Rickard07
0

#10, Men man kan försöka.

Nijo
0

men bara för att en häst "Känns" bra och fräsch så är det mycket svårt att veta hur den är i loppet när den måste pressas hårdare än i träningen.

Sett StigH ta ut flera hästar som knappast varit fräscha och sett förjävligt ut i lopp och han är väl sveriges bästa tränare när det gäller att ha väl förberedda hästar?

Visst är det tränarens ansvar i samråd med banveterinären, men det går att förklara bort en häst som inte fungerat i lopp,,,,träning och tävling är 2 helt olika saker.

ina-scot
0

Det roliga av allt i hoppa är att WALMAN var inte där han var på solvalla och förberedde för kvällens lopp

Rickard07
0

#14, Vad är det roliga med det?

Nijo
0

att han fick 5000kr i böter när han inte ens var där…………..haha

Hannna
0

Ja, men det är ju ändå han som bestämmer om hästen ska gå barfota, inte skötaren som var på plats.

ina-scot
0

Tur att det inte blev isbana inte lätt att springa barfota då,men WALMANN skrev i ronden i fredags att det var ingen katastrof med skor NÅGON måstet väl haft det ansvaret när inte chefen var där

Nijo
0

mycket troligen johan untersteiner……

Rickard07
0

#19, Antagligen.

Hannna
0

Jag tror inte Walmann är helt "ovetande" bara för att han inte är på plats själv. Han har självklart kontakt med Johan + personal om banan, balansering och annat som rör hästarna. 

Jag tror personligen inte att Matrix R skulle tävlat med skor om Roger själv varit på plats.

Trav_
0

ni som pratar om fräscha o o fräscha hästar.. Alltså en häst kan ju kännas jättefin men sedan så när den väl startar så kan den va lite sliten typ i nån kota/knä som märks då när dom går i hårt pressat tempo.. Kan bara ta som ett exempel att när vi har hästar till start så kör vi dom alltid lugnt på morron för att kolla att inget är fel. hästar kan kännas hur fina som hellst men sedan vara väldigt ofräsch i loppet… Så det handlar inte omatt tränaren ska se till att hästen är fräsch, självklart m hästen ser fin ut i jobb o så då hoppas man på att hästen är fräsch…

Travel
0

#22 Precis så har vi haft det med Travel Ås hela 2007. Hästen känns fantastisk i träning, värmer som en Demon men får tyvärr ont i framkotorna under loppet och framförallt när det börjar gå lite fortare. Omöjligt att märka innan, tyvärr.

Trav_
0

#23 jo precis det är ju så.. Lika så för oss med persos sally som vi hade ut på eskilstuna har kännts hur fin som hellst sen bara är hon total slut i loppet 800 kvar… Men det är ju sånt man inte kan rå för..Det är ju sånt spelarna får ta… Vi skötare och tränaren gör ju allt för att hålla hästarna fräscha så gott vi kan!!