Fransk monté överskattad?
För några år sedan sprang Västerbo Daylight kringlor kring de bästa franska montéhästarna som den värsta Kalla och slog några världsrekord i förbifarten. Idag höll Hot Tub på att sätta världsrekord i sitt livs andra montéstart när han sprang 11,4/2175 och vann ett lopp med 75000 € i förstapris.
Man funderar ju på hur bra franska montésport är egentligen, när man trots hundra års tradition och avel kan bli utskåpade av rena nybörjare utan "montéblod". Vad säger ni montékunniga här?

Intressanta funderingar, dock har jag inget bra svar.

Som vanligt har ockenen helt underbara frågeställningar. (Måste passa på att påpeka att han har ett väldigt passande nickname också…)
Men jag väljer att fundera och analysera en stund så återkommer jag i frågan.

Bra betalt fick han ju med, 75 000€!
Vi får se i Prix d Courniller (stavningen under all kritik) då borde det bli andra bullar men den som lever får se…

Jag vill nog säga att fransk monté inte är överskattad. Det är ändå såpass få utländska hästar som lyckas göra sig gällande.
Criks Hurricane, Scarlet Knight, Västerbo Daylight och nu Hot Tub är väl de svenska hästar som lyckas bäst hittills. (Fyll på om jag glömt nån)
Criks Hurricane var ju nere på Vincennes redan 2003 och i de 4 första montéstarterna fick han resultatet 1-2-2-1 med JMB i sadeln. Totalt gjorde han 17 montéstarter i Frankrike och tog 4 segrar. Han visade sig ju vara en häst som trivdes ypperligt som montéhäst och fick ju även en lysande montékarriär i Sverige där han bland annat vann elitloppsmontén 2006.
Scarlet Knight kom - sågs - och var tvåa i Prix de Cornulier 2005. Fick 1.5 miljoner kronor för besväret. Gjorde sedan även en start året efter men då gick det inte alls.
Västerbo Daylight gick sitt första montélopp på Vincennes i april 2004 då hon diskades för galopp som 1a i mål. Hon var sedan 2a, dg och sedan tog hon tre raka segrar (inkl ett världsrekord 11.1/2175m) i början av 2005.
Hot Tub gjorde sin första montéstart i december men tröttnade då. Bättre gick det igår där det var spets och slut på fina tiden 11.3/2175m.
Men det intressanta är ju varför dessa hästar kommit ned till Frankrike och helt plötsligt gått som tåget under sadel?
Kanske är det så enkelt att det helt enkelt handlar om nytändning?
Det ovanstående hästar har gemensamt är ju:
* de har alla gjort en hel del starter innan de prövat på monté,
* ingen har prövat monté före Frankrike och
* alla har gått bra i första eller andra montéstarten där nere.
Men än så länge är det väl bara Criks Hurricane som har haft en långvarig montékarriär i Frankrike.

Några andra som också lyckats bra är Rocky Kim och Revenue, den senare vann ju liksom Hot Tub Prix de l´Ile-de-France f.ö. Båda dessa var dock efter franska fäder.

#6 Visste väl att jag förträngt någon.
Men även Revenue vann väl i sin första montéstart i Frankrike?

#7 Tror att det så ja! Skaplig debut…
Tycker att det verkar logiskt det Du skriver om nytändningen med monté, men det är ändå förbluffande att hästarna så snabbt tar till sig den nya tävlingsformen att de faktiskt slår de bästa fransoserna direkt! De tycker nog att det är skitkul att slippa dra på sulkyn…

Det körs en del preparé, men det är väl inte helt sant heller, man kör kanske inte passivt när det är 75 000 euro i första..I Prix De Cornulier får vi se hur långt svenskarna räcker.