Lika inför lagen? (och media?)
Roland Jansson måttar ett par kängor mot både domare och media i sin krönika på Stall Rosas hemsida. http://www.stallrosa.se/roland.html
Kontentan är att de stora som BG m fl. kan komma undan rätt mycket i form av bestraffningar från måldomare och sågningar i media medans det gås hårdare åt de mindre etablerade.
Vad säger ni? Bedöms travets aktörer olika?

Det ligger något i det.
Men jag kan inte ta en sådan kille på fullt allvar i en sådan uselt skriven "krönika". Flera grammatiska fel.

#1 Håller med! Och glöm inte svordomarna…

Tycker faktiskt inte att så är fallet, det är faktiskt så att de som kör färre lopp faktiskt är sämre. Om man tar händelsen med Spangmigutten tex så blev helt klart Björn Goop störd och Spangmigutten hade aldrig vunnit om hon kört regelrätt. Hon gjorde ju ändå rätt som chansade. en chansning som dessutom gick hem då inte måldomarna gjorde sitt arbete.
Dessutom är Stall Rosa enligt mig en riktig pajas. Typ världens bästa staket kusk som gärna klagar på alla som har framgång. Killen är den svenska avundsjukan personifierad.
#3 Travel, Håller med dig om Stall Rosa. Många osakliga påhopp på Enkvist (opal viking), Knutsson och framför allt Lufti K.
#1 & #2, jag är tacksam att det inte är Rolle som är mina grabbars lågstadielärare. Däremot tycker jag absolut att man ska ta honom på allvar vad gäller hans åsikter kring travet. Tror att han är ganska representativ för många av de mindre tränarna.

Svaret på din fråga är definitivt ja!
Dock tycker jag att han har fel i sak när han kritiserar journalisterna för att de reagerar på styrningen av Spangmigutten. Susanne Österberg störde helt klart Mjölner Turbo när hon gick ut ett spår. Enligt min mening var det en diskning, jag är dock inte förvånad över att de friade då måldomarna allt för ofta "fegar" ur när det gäller att fälla en vinnare.
Utkörningen av Christel Berndtsson är jag mer förvånad över. Första omstarten förstår jag, då var Christel alldeles för sen. I den andra tyckte jag hon var med helt okej, dessutom kom alla hästarna iväg utan störning. Jag kanske missade något men den var tveksam i mina ögon, tror inte Björn eller Örjan blivit fälld där?

Visst är det så att måldomarna ibland är lite för tama mot storkuskarna. Men inte alltid, storkuskarna är naturligtvis bättre än lärlingar, amatörer osv osv.
Ang. Christel Berntsson, det var ju skandal. Total feldömt. Andra starten (eller tredje?) i alla fall den som hon blev utkörd i var ju felfri överallt.
Enligt er verkar ju killen klaga på det mesta (som jag då, hehe). Svenskan är under all kritik alltså, på vissa saker är jag perfektionist, även om jag gör en del fel där men inte i klass men hans:
*Rubriken skall alldrig vara understruken. Understruken text visar att det är en länk.
*"fredags- travronden" Vad får han bindestrecket ifrån, samt mellanrummet? Korrekt svenska: "I fredagens nummer av Travronden…" etc.
*"Journalisterna är inte ett dugg bättre, Johan Edlund skrev en hel spalt om Susanne Österbergs körning på sista långsidan när hon trycker ut Goop ett halvt spår, om rollerna varit ombytta hade han skrivit hur snyggt Goop körde, jävla fegis" För lång mening. Dessutom skall ej svordomar användas på sådant sätt i en krönika.
*Nästa mening är lika lång. Samt det första är dålig svenska.
*"Robert Berg Lutfi Kolgjini" är ett namn när eftersom det endast är ett mellanrum mellan Berg (f.ö felstavat och Lutfi).
*"Trav tisdag", skall sita ihop.
*Ska vara punkt/kolon efter "egna stallet".
*Efter Gayline skall det vara komma alternativt punkt.
*Efter "bra spik" skall det finnas ett skiljetecken.
*Likadant i nästa mening ungefär.
*Hans "signatur": "Håll ut till nästa vecka Rolle J". Det är en uppmaning till Rolle J. Han måste sätta / innan Rolle J eller skriva Rolle J under "Håll ut till nästa vecka". Dock skall det inte vara punkt efter signaturen.
MASSOR AV FEL, SKANDAL!

ähh! gör som i Norge nä det bestraffar bilisterna. böter efter inkomst. % på det man kört in.

#7, Värdelöst.

#1 & 6 Men kontentan av det du säger är alltså att om man inte kan uttrycka sig korrekt skriftligt så behöver inte / ska inte ens åsikter tas på allvar? Är inte det lite diskriminerande?

tycker det är en mkt bra förslag. du kommer att få bort mkt av det onödiga/farliga företeelserna. garanterat! det skall kosta att begå förseelser. jupp!

#9, Jo visst är det så. Jag tar inte åsikterna på samma vis ifall dem inte kan uttrycka sig bra, eller har katastrofal svenska osv mot sådana som kan det bra. Så är det bara. Diskriminerande? Möjligt. Lay-out osv är viktiga saker för mig för hur min första tanke kring sidan, bolaget, forumet osv ser ut.
Nu tror jag språkpolisen har satt in nationella insatsstyrkan. Inte en mening passerar utan påföljd. (#6)

#12, Hehe :). Nu är hela styrkan i tjänst! Men alla fel jag skrivit om är ju rätt så…
Vet att jag också gör en del fel tyvärr, och blir jävligt arg på mig själv när jag gör dem.

#13 Du påpekar att han skriver för långa meningar, men en mening har ingen som helst längdbegränsning så länge skiljetecknen sitter på rätt ställen. (Om vi nu ska göra det här till en språkdebatt.)
Vi kanske ska återgå till ämnet istället. Jag anser nog att vissa "av de stora" kommer undan oftare än de kanske borde.
#5 Ganska ofta underliga bedömningar i starten på Färjestad av nån anledning.

#14, Nej det finns ingen lag på det men så är det bara, jag går åtminstone i skolan och lyssnar till viss del och det är så att man i regel skriver för långa meningar vare sig du vill eller tycket det, exempelvis denna meningen är väldigt lång och så ska den naturligtvis inte vara men ville bara visa hur det ser ut för dig.
OnT: Har jag redan sagt vad jag tycker, hehe.

Kom på en sak…
Han skriver ju om Goopen coch kallisloppet.
OM Goop tycker han blir såpass trängd så att en diskning är befogad skulle han inte satsat allt de sista 5 metrarna på vinst, för han vinner ju ändå eftersom att hon ska bli diskad.
Men så gör han ju inte, alltså TROR han antagligen att hon inte kommer diskas…?

Men rickard lilla tror du på fullasta allvar att Björn sitter och filosoferar i sulkyn när han kör - hmmmm nu blir ju hon diskad där så då behöver jag inte köra för fullt? Knappast va :-)

#17, Klart han gör! Samma sak som om en bil kör ut framför dig helt idiotiskt, visst tänker du "vilken idiot" osv och det skulle han fått böta för…

esch fy fäsiken vilket pajaseri.-…
Hoppas du ej tar mig på allvar heller.
Klaga på en kusk som ej kan grammatik….
LÄR dig vinna på travet istället för leka GRAMMATIK POLIS.

esch fy fäsiken vilket pajaseri.-…
Hoppas du ej tar mig på allvar heller.
Klaga på en kusk som ej kan grammatik….
LÄR dig vinna på travet istället för leka GRAMMATIK POLIS.
Skulle du gilla han mera om han stavade bettere då .

LOL

#20, Är ju inte direkt ensam om att tycka det…

#17 Tänkte precis samma sak när jag läste #16
Vakna Rickard och kom in i matchen :-)

#23 Så hade jag mkt väl kunnat resonerat om jag hade varit Sveriges bästa kusk (eller kusk öht). Han är väl där han är för att han är mer taktiskt lagd än många andra.
Tror jag trala la la… :P

#23 Att Björn skall kunna dra de slutsatser Rickard påvisar i inlägg #16 är helt osannolikt. Även om han hoppas på diskning så måste han köra för fullt, det finns ju hästar innanför också! Begär du att han skall ha koll på dem samtidigt som han tar upp för att låta Spangmigutten vinna och sedan lämna in en protest?
Har du kört häst själv någon gång? Inser du hur fort det går över ett upplopp? Det är inte direkt så att man kan sätta sig ner och analysera läget i lugn och ro. De teorier som lyfts fram här är ju bara löjliga och dessutom proaktiskt omöjliga att genomföra!
Mvh TT

Rickard bäste ELEV….
Gramatik läraret och rätt stavare….
Undra fall folk har så stort förtroende FÄR dig efter detta ?
Pappas arbetskamrat är lite småkul…
Om det ringer någon fösäljare av strumpor ex) så har han sagt en gång: "Men jag har inga ben" typ, hahaha. Jag kan lova att försäljaren blir ganska paff och inte är till så mycket besvär då!
OJ samma tråd till och med stavfel …
Han skriver ju om Goopen coch kallisloppet.
Har du bara sovit på svenska läktionerna ?

#25, Jo såklart, han kan inte alltid veta. Men han har nog alltid en feeling om hur det kommer dömas inte sant? Tror jag i alla fall.
#26, Folk kan ju kolla din GB där du sagt att jag inte kommer få ett enda positivt meddelande emot mig från och med nu.
Försäljare. Du tror väl inte på allvar jag tror det heter fösäljare? Ibland går det för fort även för mig.
Nejdå, hade faktist mentorsamtal idag, fick höra att jag var en MVG-elev i svenska…. Var det något mer?
Ditt inlägg är endast till för att förstöra.
Den här tråden handlade från början om ett intressant ämne, men blev tyvärr slaktad ganska omgående pga. något så ointressant som att Roland Jansson inte skriver 100%igt…
Kan varmt rekommerndra personlig utveckling i fokus, där man bla kan lära sig att hålla sig till sakfrågan.

#28, Hehe jo… jag tar på mig en del i det…
Nu lämnar vi det och går vidare mot ämnet!

#16 Man hinner verkligen inte tänka så långt, inte ens Björn Goop. Egentligen hinner man inte tänka speciellt mycket överhuvudtaget i ett lopp, många gånger har du inte mer än någon sekund på dig att göra ett drag innan det är försent. Det är inte mycket man hinner filosofera under de där sekunderna.
Kan säga själv att de första loppen jag körde kändes det som att vi hann inte mer än starta och så i nästa sekunde svängde vi in på upploppet och loppet var över. Numera känns väl loppen något längre i alla fall, men aldrig så långa som när man kollar på tv.

Jag är rätt så konfunderad över några formuleringar av Färjestads måldomare i senaste Ronden. När han får en fråga om "Ohioincidenten" säger han:
1/ att det hade varit "ännu mer graverande" om Björn haft dödens,
2/ att man har ögonen på Gooparna, "det här är ju ingen ny företeelse",
samt
3/ att "i det här fallet bedömde vi inte att det inte var något konstigt med styrningen".
Varför de insinuerande uttrycken "ännu mer graverande" och "ingen ny företeelse" när man uppenbarligen var så säker att det inte var något konstigt med just den här styrningen att man inte ens brydde sig om att höra Olle Goop efter loppet? Varför fria och misstänkliggöra på en och samma gång?

verkligen konstigt. jag lider ännu mer av den styrningen Olle gjorde med tanke på att jag förlorade en himla massa pengar på att han gick upp och pressade på Ledaren. säger inte att han vunnit, men plats-chansen missade jag på denna styrning.
surt!

Bara i att ge fan i att spela när det finns risk för stallkörning, hehe ;).
…eller försöka dra nytta av den. Det är ju görenkelt, har vunnit mkt på det - not.