Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 1159 ggr
peter_stridh
0

Fredagsbrevet

från stall ross punkt se

Fredag 11 januari, 2008.

**

Halta hästar och förlorad ungdom…**

Vi får lov att börja där förra Fredagsbrevet slutade. Jag har skrivit mina Fredagsbrev i många år nu och responsen är påtaglig. Det finns de som verkligen ser fram emot dessa och andra som gärna skulle vilja släcka ner min dator för gott, alla är lika uppskattade av undertecknad. Ibland så ifrågasätter jag saker som oftast berör travsporten, ibland så skriver jag egna historier kring mig själv och ibland så vräker jag på rätt mycket ironi…

Förra fredagens "avslöjande" där vi kunde läsa hur det stod till med "stamtavlan" på Lill-Goop orsakade en mindre orkan i min epostlåda. Kanske har jag överskattat Fredagsbrevets läsare, jag trodde i min fantasi att vi alla har ett öppet sinne och kan ta en "stolle" som jag med en stor burk salt.

När det nu visar sig att en del blivit riktigt upprörda och verkligen hävdat att den där "jävla" Sten Nilsson absolut INTE är farsa till Björn så vill jag då göra ett förtydligande:

Vad jag känner till så heter Björn Goops far, Olle och har gjort det, så länge Björn funnits till, kanske skulle det kunna vara så att jag skämtade…..

Så kära läsare, jag ber om ursäkt om jag oroat er eller trampat Gooparna på tårna, det har inte varit min mening men nog e väl Lill-Goop oroväckande lik farbror Sten?!

Just nu pågår en rättegång kring dödsskjutningen i Rödeby. Som alla säkert känner till så handlar det om den 50 årige man som fått sin familj och speciellt sin son trakasserad av ett gäng ungdomar vars föräldrar bevisligen tillhör den slöa, ansvarslösa sorten. Socialen och polisen hade stor vetskap om vad familjen regelbundet utsattes för men gjorde naturligtvis ingenting. När ett gäng snorungar kommer in på gården en natt med basebollsträ i händerna så rann det över för pappan. Hade det varit i USA så vore det en självklarhet att du får (och bör) försvara ditt hem och din familj men i Sverige så ser vi saken på ett annat sätt. Jag har full förståelse för att pappan reagerade som han gjorde men naturligtvis så måste han ju fällas för det brott han faktiskt begick annars skulle det bli en massa "pang, pang" runt om i gamla Svedala. Diskussionen om hurvida pappan var "allvarligt psykiskt störd" då han begick dödsskjutningen och sedan anses frisk är inget vi behöver fundera över. Rättsliga rådet kommer att titta på ärendet och "rätta till situationen". Pappan kommer garanterat att dömas till fängelse, något som är helt rätt. Om det finns någon som helst rättvisa och sunt förnuft i en rättssal där alla talar dialekt så det krävs textremsa under nyhetssändningarna så bör pappan dömas till, "dråp" samt dråpförsök", något lindrigare finns bara inte och det borde väl ge ungefär, 3 år i grå/svart/gröna myskläder. Det är ett straff som jag tror att han tar med högt buret huvud.

Det finns en mycket viktigare och knepigare fråga i detta och då gör jag jämförelsen med de svinungar som sparkade ihjäl sin kompis här i Stockholm nyligen. Det blev 3 år på "knattekåken" för de som sparkade men vad som var mer intressant var att en snorunge som stod bredvid och hejade på, fick samma straff. Helt rätt men ändå ganska ovanligt och om vi överför detta till händelsen i Rödeby så kommer vi till samma punkt. Det ungdomsgäng som kom in på gården den där natten för att trakassera familjen borde SJÄLVKLART dömas för "medhjälp till dråp" samt "medhjälp till dråpförsök". Dessa killar bär ju hela ansvaret för att pappan blev försatt i den situation som ledde till skjutningen! Jag tycker nog även att de slöa föräldrarna till dessa ligister borde kunna dömas för sin totala försummlighet men så blir det naturligtvis inte…

Elände är det i alla fall och jag hoppas verkligen att pappan får ett lågt straff, vad snorungarna beträffar så är det redan kört för dem, det tar några år från dagens datum så sitter de och smaskar kvällsfika på våra Svenska Kriminalvårdsanstaler och det är till 99% deras sopiga föräldrars fel!

Jag läste ett inlägg på den "Statliga" travtidningens hemsida där farbror Dahlgren mummlar om Åke Lindbloms "fuskstarter" med Lugdunum. Det är ju rätt komiskt, när storfräsarna fuskar åt alla håll, Örjan myglar när han leder volt, Gooparna kompiskör i varje lopp, Johnny Takter kör halva loppen innanför bangränsen och bryter ut 5 spår över upploppen ja då är det tyst. När då en liten tränare försöker komma iväg felfritt med en svårkörd häst ja då viftar man med flaggan, tuffa Ronden…

Åter till travets värld och Gooparna poppar upp igen. I onsdags så startade Stall Goop två hästar som var så halta att Björn och Olle borde skämmas. Att Solvalla har en av Sveriges fegaste banveterinärer vet vi sedan länge och medicinskåpet verkar tomt ute på Lökene och då blir det så här. Girighet och fabriksstall är inget som gynnar våra fyrbenta vänner i alla fall…

I lördags var jag på Sundbyholmstravets hästgala. Nästan 400 personer var samlade på Statt och det blev en härlig kväll. God mat och dryck, en maffig prisutdelning där Hockey sopade rent följdes av Kareoke, dans och disco. Tony Wallin gled in med en dagsfärsk V-75 seger från Färjestad och fick rättvist mottaga pris som "årets lärling". Sundbyholmstravet vet verkligen hur man gör. Hur har vi det då på min hemmabana? När ska vi ha vår hästgala? Aldrig, enligt Stenby och maffian. Jag vet faktiskt inte varför Solvalla envisas med att göra ALLT fel och hela tiden blundar för de saker de BORDE göra men ingen är förvånad, skeppet skjunker…

Nu måsta jag lägga ner för idag och jag säger det en gång till, ni får lov att ta Stallchefen med lite glimt i ögat annars missuppfattar ni det mesta och era liv blir en aning gråare och fyrkantigare…

Ha en skön helg så hörs vi nästa fredag och då kommer det som vanligt lite resetips för er som varit kloka nog att boka in Paris den 27e (det finns några platser kvar med flyg samt tre hotellnätter med frukost för c:a, 1 950:-).

V-75 på ett regnigt, grått Jägersro till helgen. En stenklar i sista avdelningen, Thuram med Torbjörn Jansson i vagnen, vi får nästan 10ggr degen!