V75 analys, Åby 19/1
Observera att jag skrev detta i onsdags så strecken stämmer inte EXAKT, men ungefär.
V75-analys till Åby 19/1-08
Det är en fruktansvärt svår omgång och utdelningen lär bli över 500 000. Jag jagar såklart stora stålar och chansar mycket, så det är inga "klaringar" som delas ut här. Med mina idiotdrag tenderar jag till att bli ensam, så nu gäller det, kör så att det ryker - Björn Gooooooop!
**
V75 1:
**
Redan i den första avdelningen hittar jag i nuläget omgångens mest spelvärda utan konkurrens. Han har suttit fast två gånger i rad, dessförinnan trea på V64 i OK stil. Innan det mycket knapp skrällseger på Halmstad via O.S. Jag tror han får utnyttja detta underbara tilltag inom svensk travsport. Jag pratar naturligtvis om Ulster Boko! Springspåret ska passa bra och han är tidigt där framme? Smått osannolika 8% i nuläget, tipsetta! King Goran var mycket bra senast, bara smällde till när han fick anfallsorder. Bör dessutom vara ännu bättre nu med lopp i kroppen efter en släng av sjukdom? Självfallet tidig här.
Livi Barcelona är redan inkvalad till finalerna via en rejäl spurt sista biten efter invändig resa. Klockade honom på drygt 13 sista 500. Dock är det väl ingen slump att enda rikstotosegern är tagen med en catchdriver. Löser det sig är han med och hugger. V75 gången går i Goop-land, därför måste väl Ninotchka räknas här. Hon gick ett rejält slutvarv från sista plats senast och var centimetrar från andraplatsen. Innan dess toktryck av Åke Ess, vid överpace! Risken för att Ulster Boko kan får långt fram är stallkamraten Incognito, som han kanske kommer släppa till? Och Incognito i sin tur…?
Denna Incognito var väl inte helt på topp senast, borde vunnit. Dock mycket bra vid segern. Men vid O.S och hela 'fadderullan' så kan man inte räkna bort honom. Udon Håleryd var bra senast, men distansen känns som ett minus och det var säsongens enda seger. På kuskpluset och läget kan det vara en skräll. Näst sista hästen jag nämner får bli en tredje Soumi-häst; Sunhills Columbus har en del kapacitet, om han bara lever upp till det så är han sällan chanslös. Turbo Later slutligen, mycket mycket bra senast, men nu är det fel distans och spåret är inte optimalt, tokskräll.
**Rank - 6-3-5-11-7-2-10-4-8-9-1-12
V75 2:**
Håller sig Quarcio du Chene på benen så får de andra kuskarna bara se Goopens ryggtavla. Denna tanker är en strulpelle men när han fungerar är han enormt bra och har klart överkapacitet för klassen. Hästen har aldrig varit trött imål, senast slog han på en galopp i sista sväng och var oreglerbar men mannen i guldhjälmen gjorde en heroisk styrning och vann med misnta möjliga marginal, på alla mindre system - spik! Men eftersom denna pålle inte är av det säkraste slaget så är det ingen egentlig "bank" att luta sig på. Vill man dessutom bli själv på V75 är denna en "måste-gardering". Då finner jag mycket bra spelvärde i 12 Tranemo Raketen, i nuläget 6%, men ökar väl till det dubbla kanske. Även han har kapacitet i massor men ska nog inte kunna snuva en fungerande Quarcio på segern men felar denne bort sig så lägger jag min slant på Tranemo Raketen. Minusfaktorer är kusken, dock inte spåret så mycket. Spår 12 i avdelning två är faktiskt helt OK. Men även denna kille är ju strulpelle av sig så man får nog kanske gardera ännu mer, exempelvis med; Dansöör Pellini som vann mycket enkelt på fint sätt i senaste starten och visade fin stridsmoral vid segern innan dess, bud. Efter det känns det oerhört svårt att ranka hästarna här. Solitary Man har slagit Dansöör Pellini vid ett tillfälle och kan inte ses som helt borta här heller om det klaffar. Wolf Man på läge och kusk, likaså Hawaii Broline som visade mycket fina takter vid senaste segern. Tamtam och He's a Gangster har matchats mot hårt motstånd. Jag vågar inte kalla någon häst chanslös här och rankingen blir som följer; dock har jag oerhört svårt att ranka efter 5, 12 och 10.
Spik på 5an på mindre system och gardering på störra/galnare.
Rank - 5-12-10-11-2-1-9-4-7-6-8
V75 3:
Ett mycket svårt lopp. Känns som att man kan plocka 7-8 stycken och ändå inte är säker. Jag chanstippar därför den omöjliga Björn Gooooop. Troy Boshoeve trivs ypperligt med lång distans. Det är allt eller inget, 17: 7-0-0 förra året talar ju sitt tydliga språk. Känns som att han oavsett resa kommer blanda sig i detta, chansidé! Jag har mycket mycket svårt att ranka här också, så jag provar me d en ny rysare i Master Växus. Kanonbra senast och har gått så bra som 15.0 på distansen, det räcker långt här. Fricken är ju dessutom inne i ett V75-stim, nästan… Min Narkissos känner jag inte alls för av någon anledning. Spåret och strecken talar emot, men på ren råstyrka måste han tippas ganska högt, kanske "bara vinner" men känns inte så, så jag rankar ner honom kraftigt faktiskt. Garland Kronos, spetsar antagligen och körs väl där, går dock från alla positioner. Distansen känns dock fel även om hästen är rejäl. Tornado Joe, slagen av tankern Min Narkissos senast men gör sällan ett dåligt lopp, med klaff. Ex Bore, var verkligen bra i skymundan senast och trivs på distansen. 2% känns väldigt lite, men en sak talar emot, han står stentufft inne i klassen. Nong Lin var mer än strålande sist. Hängandes i tredjespår och sedan dödens men vann enkelt. Tuffare emot nu och denna märr kan strula. Men på läge form och kapacitet är hon inte borta. Sassa D., har jag ingen större koll på. Vunnit enkla segrar från spets, felade omotiverat senast i V75. Skrällduglig.
Rank - 10-3-6-9-1-4-2-12-7-8-11-5
**V75 4:
**Detta är heller inte någon enkel historia att ranka. Så jag chanstippar *Tango Hornline*. Gick helt OK senast och har varit fin vid segrarna. Känns som om motståndet inte riktigt är av samma kaliber som tidigare. Forsgren upp nu vilket innebär lägre streckprocent, idé! Ögonen faller sedan på *Electra Bac* som avslutade rysligt bra senast. Klockade 12.5 sista 200 och gör hon om det nu blir hon svårstoppad. Kismet la Marc från ett passande läge tycker jag ska vara tidig här. Risk för sömnpiller i ledningen, rår någon på henne då? Garlic Broline strålande bra vid Jägersrosegern. Är med där framme igen. Kan Du Candy var inte långt från en triumf senast på Åby. Med rätt resa har hon en vass spurt att bjuda på, skräll! Smashing Dame, blir antagligen överstreckad de Luxé nu. Men med rygglopp så är hon inte borta.
Linda Chip, obesegrad felfri i raden, risk för nytt strul men smygläget gör henne lite intressant. Aleva Käll, vald av Åke men från femtespår blir det knappast ledning, kan duga med bra lopp. Wiramiss nöter på utan att vinna i de hårda gängen men får ändå ses med liten chans.
Rank - 14-9-6-2-11-1-3-5-13-7-12-15-10-4
V75 5:
Lärlingslopp, vilket ofta betyder omöjligt tycker många. Men jag har hittat en klar tipsetta som även bör spikas. Blir säkerligen inte favorit heller. Sen att kuskens segerprocent är hela 25% över 2007 gör knappast en mer fundersam. Jag pratar om Laser Prelude. Han kan öppna bakom bilen och det dröjer nog inte länge innan han sitter i front. Såg fin ut vid vinsten på Jägersro senast och hästen har verkligen lyckats i Danmark. Även om 1640m är den bästa likören smakar 2140m helt OK. Blir han streckad på 40% blir jag nöjd, en halvfräck spik i ett öppet lopp här också. Bakom denne rankar jag Dialect af Prinfo högst på läget. Han kämpar alltid på bra och tjänar fina slantar, är snabb ut hittar vettig position, motbud! Rail Candid gjorde en upphämtning av fint slag senast. Dessförinnan bra vid två segrar, båda på lång distans. Pin Chi med rena rama catchdrivern, spurtade bra senast efter kanonresa. Lass Inspiration har formen på topp, från ett fint utgångsläge är han inte helt borta. French Cocktail blir spelad hårt på en fin rad. Han har dock varit rejäl vid de båda segrarna över 3140m. Kanske är distansen inte den bästa? Men vi pratar inte om någon kusk á la Goop i sulkyn vilket sänker ner förhoppningarna, har inte mött så jätterutinerade hästar heller. Riskerar lite överstreck. Korsdraget är väl kanske Samba Kebell med duktiga Elin i sulkyn. Satt fast senast och avslutade sylvasst efter sen lucka.
Call Me Manana har matchats mot hårt motstånd på sistone och skall väl ses med en viss chans.
**Rank - 7-2-10-9-3-5-12-6-4-1-8-11
****V75 6:
**Även nästa spik har bricka nr 7! Conrad Lugauer kommer köra distinkt, han vet att han har fältets bästa häst. Copper Beach slog senast storheter som Conny Nobell och guldhästar såsom Tunk Nafets, Favorit bl.a. 13.9 över medeldistans och utan att förta sig. I ett lika svårt lopp som alla andra i omgången får han bli en spik. Bakom finns det massor av motbud om man letar efter det. Kanonis Lobell var smått lysande vid segern på Jägers. Trots lite missgynnad av distansen rankar jag honom tvåa i ett getingbo. Hittar han slagläge och Copper Beach har en dålig dag så är han mycket tidig, motbud! Vi befinner oss som sagt i Goop-land. Jodas Julia överraskade mycket positivt på mig senast. Var bra vid segern över full väg också, trots ett bakspår kommer hon ge sig in i matchen. 15% känns alldeles för lite, vi snackar om Björn Goooooooop! Prestige vann nyss guld, slog bland annat Spring Ray och den utpräglade guldhästen Prima Stella (ironi) och var fin vid dödens/spetsvinsten innan det. Snabb ut och hittar bra position. Kommer avsluta bra. First On Line Sec blev stängd med massor av krafter kvar i sista sväng. Olle sitter med ton i linorna och han exploderar ut i en galopp men ställer sig kvickt och hinner accelerera en bit innan målet är förbipasserat, kan skrälla till här! Kassio Roland var ett skrik från Englund senast. Han avslutade också bra på strax under 12 sista 300 metrarna från 4a inv. Med en vass avslutning från ny smygresa är det inte omöjligt. Maid For Tag, borde väl kanske vunnit senast fel distans nu också, njae.
Rank - 7-6-10-3-12-1-4-9-2-8-5-11
V75 7:
Som om det inte vore nog med svåra lopp kommer ytterligare ett till.
Acclaim i alla ära men här rankar jag faktiskt en viss Björn Goop före. Turnaround var usel senast, men det fanns en vettig förklaring. Han var sjuk i allra högsta grad. Men nu är han förhoppningsvis helt kry och riktigt fräsch och skall då kunna klara av en låg 14-tid på distansen då finns det ingen som hinner ifatt honom, inte ens Acclaim. Men det är ju ett strulläge, förhoppningsvis fixar Goopen det ändå, men med 15 hästar går man aldrig säker och jag väljer däför att plocka med några till, så jag med säkerhet har chans att bli ensam.
Acclaim såklart, men som sagt det är inte bara att runda fält. Jag resonerar som så att han borde slå alla på sin volt alltså är de inte så jätte vinstaktuella. Action Venesi höll väl anständigt i senaste starten. Annars härdad i tuffa årgångslopp.
Celebrity Photo var matchad inför det senaste loppet, kasst spår och kom bort lite och gick väl OK i skymundan, kapacitet finns. Escupos Bitte kan vinna med en smörresa. Kanonupphämtning senast och lär bli ett stallskrik nu. Inte borta om klaff. Alf Eme, kan det bli en ny "Smashing Dame'are"? Hårt betrodd och usel och sedan gå och vinna till 3-4%, chansen finns. Annars är väl tilläggshästarna bra och så men har ändå ganska svårt att se dem slå Acclaim. King of Mystic känner jag inte alls för, överstreckad.
Den modiga spikar Turnaround, den fega lilla rackaren garderar mer, och sopan helgarderar!
**Rank - 8-14-6-2-5-12-11-15-3-1-7-10-9-4-13
**Systemet som är ett chanssystem av stora mått lägger jag i en annan systemtråd imorgon.

Snygg genomgång…kanske hjälper du mig med att hitta några guldkorn? Dock är du snett ute på några punkter :-)
1. Du rankar ner en trolig vinnare i 3:e alldeles för mycket.
2. Laser Prelude??? Häst som tillhör Jägersrolunken, duger inte på rikstoton…Nej, den går bort! :-)
3. 85% chans att Quarcio du Chene går felfritt = 85% chans att han vinner. Bättre spikar får du leta efter, onödigt att gardera!
Mvh TT

#1, Möjligt. Men som sagt, jag har en jäkligt 'galen' spelstil så att det är inget att fästa jättemycket kraft vid för andra. Men som du ser om det sitter någon gång kan det ge ruskigt bra betalt.
Min Narkissos, min feeling och spåret säger nej. Iofs ganska svag motivering men som sagt återigen, jag vill chansa.
Laser Prelude, tror den bara vinner. Adielsson får fart på honom nu och den är snabb ut, kör sig till spets och ingen rör den sedan efter varv på långsamma 17 och slutvarv på 13…
Visst jag vet, på alla mindre system/ inte lika våghalsiga system rekommenderar jag spik på Quarcio du Chene. Felfri/med lite strul är den överlägsen.
Det är bra att du ifrågasätter, vore konstigt om ingen gjorde det eftersom jag tror på mycket outsiders vilket inte så många fler här kan göra ;-)

Du nämner inte ens Earl Tilly?!

#3, Gör en Åke, mörkar! Skämt & sido men njae, rankad 6a där får räcka. Finns en chans att han vinner loppet och det är att han går direkt när han fått kontakt. INTE sitter kvar och får harva i spåren hela sista varvet. Men jag är inte säker att han kommer att gå direkt, men Åke är Åke d.v.s jäkligt lurig.

Conrad L gav klartecken på Copper Beech idag på Åby. vettig spik alla gånger.

#2 Jag tänker inte på Min Narkissos när jag skrev om tänkbar vinnare i 3:e :-)

#5, Japp har spikat honom med.
#6, Haha okej, vem då?

#7 Jag tror på en annan spetshäst, dock kanske han väljer att släppa till din spetside efter ett par hundra meter då Ludde ofta kör tills han får ledningen. Tänk på att Garland är lite bråkig då man vänder upp honom, när han väl "stapplat" igång så är han snabb men jag tror som sagt att vi har en annan häst i ledningen initialt. Den kusk jag pratar om brukar spritsa upp sina hästar i provstarterna om han skall ladda för ledningen…räkna med att han gör så denna gång :-)
Extra ledtråd: El från värmländsk ort!
Nu måste du kunna lösa gåtan :-)
Mvh TT

#8, Haha nah, prata i klarspråk tack. Verdi Sund?

#9 Bra gissat!
Kil = Ort i värmland
El= Ström
Mvh TT

då är avd.1 avgjord nu när King Goran vart struken!?
Livi Barca vinner väll detta, utan att förta sig!!!
Jo hoppas verkligen det. Spik på mitt system iaf.
Blir jobbigt väder bara med 20-25 sekundmeter motvind på någon av sidorna och piskande regn… någon som vet om nån av pållarna älskar skitväder ? :)

Inget regn imorgon….
Men vind.
Bara problem med att King Goran ströks, oddssänk och hela köret - fan!

I nuläget är det kanske risk för att tävlingarna blir senarelagda, myndigheterna avråder folk att ge sig ut i ovädret. Det har ju hänt förut att tävlingar ställts in eller uppskjutits p.g.a. extremt väder, och det är väl inte omöjligt att det sker i morgon också.

Kanonis Lobell struken - straffspark för Copper Beech här då. kommer relativt enkelt till spets. ingen vill väll svara ut honom?

#15, Tror knappast det… Det ska mycket till…
#16, Japp…
Lysande genomgång Rickard…OCH mycket nedlagt arbete o kunskap. Tack!!!!!
mvh
Bertil

#18, Tack detsamma, hoppas det lönar sig också… :)

Bra jobbat!

#17 Ser i alla fall Åbys sportchef enligt Aftonbladet säga att " I värsta fall får vi flytta tävlingarna till lördag kväll eller söndag morgon, en geografisk flytt blir knappast aktuell i och med transportsvårigheterna i sånt väder".
Nu har man i och för sig skrivit ner farhågorna och tror nu på en vindstyrka "möjligen svagare än Per", men risken för senarelagd start skall nog inte nonchaleras i detta läget.

är det dåligt väder kan ni räkna bort Sunhill's Columbus. Kommer vara sist imål om det är skitväder och lite kladdig bana. Hästen kämpar inte då. Så lika bra som han var senast lika dålig är han då!

Vi får hoppas i alla fall, jag ska ju ner dit så det blir säkert inställt då, då börjar jag fan gråta.
#22, Hehe…

#23 Rickard, det verkar inte bli så eländigt blåsigt, så du kan nog pallra dig ner till Åby (om det inte blir strömavbrott på järnvägen).
Lycka till!

#24, Det är det redan :)
Men det är mellan Nässjö-Falköping, förhoppningsvis löser det sig!